Jump to content

Shetland 17.mai


arkmarin

Recommended Posts

Jeg har tidligere lagt ut tråder for vår årlige tur over Nordsjøen til Shetland i forbindelse med 17. mai. Jeg har i tidligere tråder måtte gjenta meg selv. Ved å bare ha en tråd for denne begivenheten, så får vi samlet all info under denne. Vi tar sikte på at vi blir flere båter som seiler over til 17.mai fra Trøndelag i år også.

 

På min hjemmeside: arkmarin.no har jeg skrevet litt om hva en bør få med seg, når en besøker Shetland med båt. Dette vil oppdateres fortløpende. (Kom gjerne med innspill og korreksjoner på det jeg legger ut der.) Jeg vil også etter hvert legge ut program for 17.mai på Shetland. 

 

De første årene, så leide vi buss og tok båtfolket med på rundtur. Mange av oss har vært over så mange ganger at  interessen for slike sight-seeing turer ikke er så stor. For oss om bord i Ark Mari leier vi bil og kjører rundt. Å leie bil der borte er meget rimelig, så det blir ikke mange kronene å betale for hver. 

 

Vi har fått etablert et samarbeide med foreningen i Scalloway, som i sin tid tok initiativ til å reise minnesmerket. De vil arrangere en fest for oss båtfolk m.fl. om kvelden den 16.mai i Scalloway. Det vil også komme folk fra Scalloway til Lerwick, for å ga sammen med oss i årets 17.mai tog.

Link to post
Share on other sites

Undersøker muligheten for å bli med. Tanken er å seile fra Moss til Lerwick, og fly hjem derfra 05. Mai. 

 

Returnere med fly 15.05, og ta båten hjem fra 18. eller 19.05

 

Frem og tilbake blir maaaange døgn uten å være på jobb, og periodene som skissert innehar endel fridager.

 

Har noen peiling på muligheten for å la båten ligge uten "tilsyn" ett par uker, uten at det koster en formue?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
BØstrøm skrev On ‎28‎.‎01‎.‎2019 at 11.59:

Undersøker muligheten for å bli med. Tanken er å seile fra Moss til Lerwick, og fly hjem derfra 05. Mai. 

 

Returnere med fly 15.05, og ta båten hjem fra 18. eller 19.05

 

Frem og tilbake blir maaaange døgn uten å være på jobb, og periodene som skissert innehar endel fridager.

 

Har noen peiling på muligheten for å la båten ligge uten "tilsyn" ett par uker, uten at det koster en formue?

 

Det er ikke noe problem å legge igjen båten. Du kan følge linken og få nærmere informasjon https://www.lerwick-harbour.co.uk/sailing  Det er roligst å ligge lengst inne på sørsiden av Victoria Pier. Der ligger du godt uansett vær.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noe av det jeg satte stor pris på i fjor, var det gode samholdet seilerne i mellom. Utrolig hyggelig å sitte i seilklubben med noe godt i glasset og diskutere livets og seilingens underfundigheter. @arkmarin er i så måte både et sosialt midtpunkt og Shetlandsseilernes uoffisielle felles hukommelse. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så langt ser det ut for at vi er 3 båter fra Levanger som seiler over. Vi håper på å bli flere enn det. Så langt har ingen båter sør eller nord for oss i Trondheimsfjorden bestemt seg for å ta turen sammen med oss, men vi jobber med saken. Vi håper at flere båter på Vestlandet også tar turen over til 17. Mai. ☺?

Link to post
Share on other sites

if... skrev On 16.2.2019 at 0.25:

Håper Mummipappa kommer sterkt tilbake neste år. 

 

Det skal du ikke se bort fra. Litt stusselig å ikke skulle feire nasjonaldag i Lerwick med de andre norske båtene (mannskapene, mer presist). Heldigvis har vi en sommertur å se fram til. Det blir Caledoniakanalen i juli.

Redigert av Mummipappa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lasmarquezas skrev On 22.3.2019 at 11.55:

Når ca. tenker dere, @Mummipappa? Karma seiler nok inn i Caledonienkanalen første uka i juli.

 

Ellers var det hyggelig 17. mai i fjor i Lerwick!

 

Det hadde vært hyggelig og truffet kjentfolk på andre sida av Nordsjøen, men i sommer ligger nok Karma to uker foran Too-ticki. Vi regner med å gå opp fra Inverness rundt 20. juli.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er det noen fra Bergen, eller der omkring, som planlegger å seile over til 17.mai? Det er en skole i Glesvær kommune som har en vennskapsskole på Shetland, som gjerne vil sende over en liten gave til skolen. Skolen på Shetland vil sende tilsvarende tilbake. Det hadde vært flott om noen kunne føre "post" T/R Shetland. :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Program for hva som skjer i Scalloway i forbindelse med 17. mai 2019:

 

The programme for this year as is follows:-

16th May 2019.

Dance in Scalloway British Legion 8PM to 1PM. Admission free everyone welcome.

17th May.

Service at Shetland Bus memorial in Scalloway at 3 PM followed by coffee and cakes in Scalloway museum.

I will be out of Shetland this year for the 17th May and I leave on the ferry to Aberdeen at 7pm on the 16th May.

However Jim Young will be in charge of the events in Scalloway this year, and  me and him would like to meet you when you arrive in Lerwick.

 

Festen i Scalloway arrangeres først og fremst for oss som seiler over. !7. mai toget 2019 vil mest sannsynlig bli det største i moderne tid, da folk kommer fra Scalloway for å gå i toget.

Link to post
Share on other sites

Vi driver med de siste forberedelser før Shetlandsturen. Vi starter fredags morgen fra Levanger.

 

Kjølekompressoren Isoterm ASU skaper litt problemer. Den virket ved oppsett i høst. Ved utsett i vår var den helt "død". Fikk tilsendt en sort elektronikkboks fra forhandler, men det løste ikke problemet. Nytt betjeningsdisplay og ny rød elektronikkboks er sendt ekspress. Håper vi får mottar det før vi drar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...