Jump to content

Shetland 17.mai


arkmarin

Recommended Posts

Denne avgjørelsen var ikke uventet:

 

Hello Arne,
The trustees of the Shetland Bus Friendship Society have decided to cancel the 17th May Norway National Day celebration in Scalloway this year because of the UK government restrictions on the Covid - 19 corona virus.
Hopefully things will be back to normasl next year bu we will just have to wait and see .
I look forward to your reply 
Best wishes keep safe.
Kindest regards,
Charlie Grant.
Chairman Shetland Bus Friendship Society
Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne avgjørelsen var ikke uventet:

 

Hello Arne,
The trustees of the Shetland Bus Friendship Society have decided to cancel the 17th May Norway National Day celebration in Scalloway this year because of the UK government restrictions on the Covid - 19 corona virus.
Hopefully things will be back to normasl next year bu we will just have to wait and see .
I look forward to your reply 
Best wishes keep safe.
Kindest regards,
Charlie Grant.
Chairman Shetland Bus Friendship Society
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Mummipappa skrev On 17.5.2020 at 12.16:

Vi hadde jo tatt ut ferieuker, så vi seiler likevel (mye kuling og haglbyger). Nasjonaldagen er vi i Ålesund. Vi hadde med skarptromma, så vi sto på dekket og spilte trommemarsj mens båtkortesjen passerte. 

Det var synd at det ikke ble noen Shetlandstur i mai. Bra at dere lager liv i Ålesund i stedet.

 

Har inntrykk av at mange ikke har visst om våre turer over, men de har nå blitt oppmerksom på vår tradisjon. Jeg tror at det blir mange båter neste år.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ahoy! Det er på tide å så smått begynne å tenke på planlegging om man skal over til Shetland i år.

 

Etter noen års opphold pga. covid og jobbing, er vi i år klare for ny tur. Det blir avreise fra Nordvestlandet/Sunnmøre noen dager før, sannsynligvis den 12. eller 13. mai, avhengig av vær og vind. Vi blir kanskje 5 stykker om bord hos oss.

 

Er det flere som har tenkt seg over? Det er viktig å holde denne tradisjonen i live også i yngre generasjoner, så det blir 17. mai-tog i Lerwick i årene fremover.

 

Det er også en Facebook-gruppe for nærmere detaljplanlegging.

Link to post
Share on other sites

Noen lørdagsfest rekker dessverre ikke vi, men det blir kanskje en liten festivitas på 16. mai i Scalloway..? De lokale har brukt å invitere til det før.

Har med tre som aldri har vært på Shetland før, så det blir nok en del sightseeing rundtom.

 

Det hadde vært kjekt om så mange som mulig vurderte å bli med i år. The more the merrier.

Reiser man ut fra Bergensområdet er det bare drøye 180 nautiske mil på åpent hav før man er i le bak Bressay. Det går på rundt 30 timer i 6 knop. Kort nok til at man kan kjøre over selv i en snekke om været tillater det.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
S/Y Emma skrev On 11.1.2023 at 9.08:

 

Reiser man ut fra Bergensområdet er det bare drøye 180 nautiske mil på åpent hav før man er i le bak Bressay. Det går på rundt 30 timer i 6 knop. Kort nok til at man kan kjøre over selv i en snekke om været tillater det.

Det er vel like lett å vinne 7 rette i Lotto som at det er så fint i 4-5 dager over Nordsjøen akkurat rundt 17 Mai. Ikke for det, det ville vært helt konge å gjennomført den turen i egen båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 1 time siden:

Det er vel like lett å vinne 7 rette i Lotto som at det er så fint i 4-5 dager over Nordsjøen akkurat rundt 17 Mai.

7 rette i Lotto er 1:5,4 mill. Tror ikke du trenger vente så lenge. Ser du turene som to uavhengige hendelser, så øker sjansen ( kan ligge og vente på vær hjemover) Men vil du til Shetland (og hjem igjen) så er jo ikke Selby 27 førstevalget.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Været kan være skiftende, men for Nordsjøen gis det sikre varsler. I fjor ventet vi noen dager på bedre vær i Ålesund og hadde flotte forhold under overfarten. I 2012 kom ingen av båtene over pga dårlig vær. Vi hadde heldigvis statsminister Jens Stoltenberg som stand-in til å legge ned krans ved minnesmerket i Scalloway.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 19 timer siden:

7 rette i Lotto er 1:5,4 mill. Tror ikke du trenger vente så lenge. Ser du turene som to uavhengige hendelser, så øker sjansen ( kan ligge og vente på vær hjemover) Men vil du til Shetland (og hjem igjen) så er jo ikke Selby 27 førstevalget.

Det var faktisk poenget mitt også...

Link to post
Share on other sites

 

Oggiwara'en skrev 12 minutter siden:

Det var faktisk poenget mitt også...

Da var det var lett å misforstå svaret ditt.. Svaret ditt til Emma tolket jeg til at det er 5,4 mill år mellom hver gang det er mulig å gå 30 timer i 6 knop fra Bergen til Bressay rundt 17. mai og finne en retur med godt føre. Men da har jeg tydeligvis misforstått, beklager det. Jeg kan være enig i at det ikke kan bestemmes i april at vi drar i år med Selby 27, men andre som leser svaret ditt vil få inntrykk av at det ikke er gjennomførbart innenfor en horisont på si 10 år.

 

 

 

image.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja. Vi har hatt svært godt vær og motorføre omtrent halvparten av gangene vi har gått over Nordsjøen, men sjelden begge veier.

Orker aldri å gå om det er meldt liten kuling eller mer.
Om man har god tid til å vente på et stabilt høytrykk, kan man gå over med omtrent hva som helst.

 

2013:

2013.png.62e659d0597216d63747f2ab4227b4d8.png

 

2014:

DSC_0021.JPG.6fc3fd1a1eb820986a6ce15f5024d7a2.JPG

 

2016:

DSC_9863.JPG.5f267d866618f820f9ae18ac5a15962f.JPG

 

2017:

DSC_0008.JPG.ebd0ef5533989cb4e610d0025788eb61.JPG

 

2019:

KAS_4506-01.jpg.97a52aafc22ea422f25d3e92d1f112fb.jpg

 

2021:

_KAS4504-01.jpg.8457868a7e505c567e7fcf19f3543c17.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Tja. Vi har hatt svært godt vær og motorføre omtrent halvparten av gangene vi har gått over Nordsjøen, men sjelden begge veier.

Orker aldri å gå om det er meldt liten kuling eller mer.
Om man har god tid til å vente på et stabilt høytrykk, kan man gå over med omtrent hva som helst.

 

2013:

2013.png.62e659d0597216d63747f2ab4227b4d8.png

 

2014:

DSC_0021.JPG.6fc3fd1a1eb820986a6ce15f5024d7a2.JPG

 

2016:

DSC_9863.JPG.5f267d866618f820f9ae18ac5a15962f.JPG

 

2017:

DSC_0008.JPG.ebd0ef5533989cb4e610d0025788eb61.JPG

 

2019:

KAS_4506-01.jpg.97a52aafc22ea422f25d3e92d1f112fb.jpg

 

2021:

_KAS4504-01.jpg.8457868a7e505c567e7fcf19f3543c17.jpg

Med slikt silkeføre kan en helt klart gå over Nordsjøen med omtrent hva som helst. Skjønner godt at det er vanedannende. Og helt umulig er det ikke med en motorbåt under 30 fot heller, som videoen under viser.

 

Redigert av Oggiwara'en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev On 21.1.2023 at 22.25:

Med slikt silkeføre kan en helt klart gå over Nordsjøen med omtrent hva som helst. Skjønner godt at det er vanedannende. Og helt umulig er det ikke med en motorbåt under 30 fot heller, som videoen under viser.

 

Flott video. Kjenner jeg blir fristet... Men om jeg skulle ha lagt over den ruta i Tresfjorden ville jeg nok ha følt meg tryggere hvis jeg var i følge med flere båter - eller i konvoi som det vel da heter.

 

Hva er gjennomsnittfarten på de turene båter har gått over samlet? Og er det stort sett bare seilbåter som drar? Jeg har jo mulighet til å ta meg fri - eller jobbe fra båten i verste fall - så jeg kunne jo ha ventet greit på pent vær på returen...

 

Kunne jo har vært fristende å rukket hånden opp og meldt seg som mannskap en gang også, men hvis det stort sett er seilbåter som drar over, så er jeg mer tvilsom på at jeg får gjort nytte for meg med min manglende seilbåterfaring/kunnskap, dårlige balanse og høydefobi...:giggle:

 

Men det så jaggu ikke gæli' ut det der!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge det ikke er hvite topper på bølgene, går det sikkert an å gå over med motorbåt. Men det er generelt veldig få som går til Shetland uten seilbåt eller spesielle motorbåter som er bygd for mye sjø. Du kan jo se an føret dagene før. Husk bare at du skal tilbake igjen også... Og hva gjør du om motoren havarerer midt i Nordsjøen?

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 12 timer siden:

Flott video. Kjenner jeg blir fristet... Men om jeg skulle ha lagt over den ruta i Tresfjorden ville jeg nok ha følt meg tryggere hvis jeg var i følge med flere båter - eller i konvoi som det vel da heter.

 

Hva er gjennomsnittfarten på de turene båter har gått over samlet? Og er det stort sett bare seilbåter som drar? Jeg har jo mulighet til å ta meg fri - eller jobbe fra båten i verste fall - så jeg kunne jo ha ventet greit på pent vær på returen...

 

Kunne jo har vært fristende å rukket hånden opp og meldt seg som mannskap en gang også, men hvis det stort sett er seilbåter som drar over, så er jeg mer tvilsom på at jeg får gjort nytte for meg med min manglende seilbåterfaring/kunnskap, dårlige balanse og høydefobi...:giggle:

 

Men det så jaggu ikke gæli' ut det der!

Ja, det er fristende. Men litt vanskelig å planlegge for motorbåter i vår størrelse utenom dagen før om værmeldingen da viser at det er forsvarlig i en uke fremover. Da er det ikke en umulighet, men en skal ha litt flaks for at det skal kunne gjennomføres risikofritt i løpet av en uke. Er det ikke grov sjø som er utfordringen kan tåke lett skape utfordringer. Og selvsagt er det sikreste å gå flere båter samtidig.

Det er vel i hovedsak seilbåter som går over til Shetland, med noen få hederlige unntak. I dag er de fleste seilbåtene slik at du sjeldent trenger å gå på dekk. Det meste gjøres fra cockpit. Selv Fokkeslasken kan sitte i cockpiten å sveive på Genoavinsjen til rullegenoaen. Så du slipper å stå ved masten eller i baugen og balansere. Så ingenting er umulig her om du får mønstre på som mannskap. 

En annen anledning til å komme seg til Shetland, er Shetland Race som går fra Bergen og Shetland og tilbake den 21.6-25.6 i år. Det er et stort event og da er det stort sett ikke mulig for andre enn racets båter å få plass i gjestehavnen i Lerwick. 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...