Jump to content

Shetland 17.mai


arkmarin

Recommended Posts

Først på 90-tallet ankom en norsk snekke på 23 fot Lerwick. De la seg utpå oss. De var fra Fredrikstad. De hadde vært flere dager på Shetland og var på vei tilbake da dynamoen deres sluttet å lade. De valgt å gå tilbake til Lerwick for å få ordnet dynamoen.

 

Ombord var det et ektepar og deres datter på 12-13 år, samt en venn av familien. De hadde gått tom for diesel før de nådde land noen dager tidligere og måtte ha redningsbåten for å slepe de til Lerwick!

 

Båten hadde en dårlig kalesje som ikke ville ha tålt å få en sjø over. "Gummibåten" var en plast leke/badebåt!

 

Jeg var rystet over at de kunne finne på å legge ut på havet med båten. Jeg måtte spørre hva som hadde fått de til å ta turen. De hadde lest en artikkel i Motorbåtmagasinet. Da ble jeg skikkelig skremt, da det var jeg som hadde skrevet artikkelen!

 

De fikk adressen min og lovte å sende meg et postkort, når de var hjemme igjen. Jeg fikk aldri noe kort! Det ble ikke sagt noe i nyhetene om de var savnet, så de kom sikkert vel hjem.

--------

 

Jeg anbefaler de som ikke har tatt turen før om å gjøre avtale med annen båt at de skal være synlig for hverandre under overfarten. Vi bruker å ha snittfart på rundt 6 knop om været tillater.

 

Jeg har skrevet litt om hva som kreves av båt og utstyr, samt hva en må se der borte på min side arkmarin.no

 

 

 

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før du seilrr til Shetland må du registrere turen din digitalt. Etter at Storbritannia forlot EU har hverken livet for seilere som ønsker å besøke landet eller for lokale seilere som skal på tur til utlandet blitt enklere. Men nå begynner formalitetene å komme i orden, inkludert digitaliseringen. På www.spcr.homeoffice.gov.uk kan du registrere opplysninger om båten, skipper, passinformasjon til alle om bord, samt når og hvor du sannsynligvis ankommer og forlater Storbritannia. Så er det bare til å kaste loss.

Link to post
Share on other sites

Takk for link på rapportering.

 

Britene har helt annen kultur enn oss. Er det gode forhold følger jeg plan A, men jeg har alltid en plan B og C. Og kanskje jeg improviserer. Spesielt i Storbritannia. Noen ganger er det naturlig å planlegge 24 timers tur, noen ganger blir det 8, noen ganger er forholdene gode så jeg går videre. Det spesielle er strøm, hvis en planlegger å runde en odde for strømskifte, men vind er for dårlig er det bedre å stoppe og vente på at strømmen snur. Men er det elektronisk kan en alltid endre destinasjon noen ganger. 

 

Likte at det var mulig å sende dette i post. Må planlegge værvinduer i god tid. Min erfaring med byråkratiet der borte er at behandlingstiden er 6 måneder, så blir nok ikke mer enn en papirøvelse.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev On 24.1.2023 at 12.17:

I dag er de fleste seilbåtene slik at du sjeldent trenger å gå på dekk. Det meste gjøres fra cockpit. Selv Fokkeslasken kan sitte i cockpiten å sveive på Genoavinsjen til rullegenoaen. Så du slipper å stå ved masten eller i baugen og balansere. Så ingenting er umulig her om du får mønstre på som mannskap. 

Ved medvind er det noe jobb på fordekket. Seiling på havet uten spribom anbefaler jeg ikke, mye høyere komfort med. Også jibbpreventer setter jeg på fordekk.

 

Men 99% av tiden er i cocpit. Har hatt mange nattevakter med bein i gips. Og skal noen på fordekk blir normalt noen andre vekt så man er to våkne. En vakt er stort sett å se etter andre båter og følge med på at ingenting spesielt skjer. For eksempel endring av vind som kan medføre litt jobb. Regatta er noe helt annet. 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 33 minutter siden:

Hvordan er trengselen i havna 17. mai og de aktuelle dagene? Er det mye stabling?

 

Man må kanskje ligge utenpå hverandre, men normalt er det greit med plass i havna i Lerwick. Man kan ligge på begge sider av moloen på Victoria Pier, så det er alltid plass. Når det er Shetland Race er det fullpakket, men i mai er det få båter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Det har kommet et felt i Nordsjøen hvor det monteres vindmøller. Det ligger nordøst av Statfjord plattformene. Det kalles for Hywind Tampen og er forbudt seilingsområde. Min gamle rute over til Lerwick går rett gjennom feltet. Jeg må derfor endre på min rute ved å legge et veipunkt nord eller sør om feltet. Jeg har kommet til at veipunkt i posisjon N61 22,4’ E002 13,8’ vil gi sikker passering nord av feltet. Et veipunkt sør om feltet er på posisjon N61 17,5’ E002 17,2’.
Jeg vil også minne om at en må på forhånd registrere sin tur til britiske myndigheter. Dette kan du gjøre på følgende adresse: www.spcr.homeoffice.gov.uk.

 

Se også på Facebook på siden "17. Mai på Shetland"!

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei

 

Det var eit fint opphald på Shetland 17. mai.

Arkmarin hadde ordna med fest "på lokalet" i Scalloway på kvelden den 16.

 

Minneseremoni i Scalloway var det òg.

 

Det var òg levande musikk på den lokale puben i Lerwick på kvelden den 17.

Som kjent er det lite som er så j...... at det ikkje kan verre med trekkspel, og der var det to trekkspel!

Stemninga var likevel høg!

 

Mange takk til Arkmarin for orgaisering!

 

Link to post
Share on other sites

Vi ble 12 norske båter som besøkte Shetland 17.mai. 16.mai var vi innvitert til sosial samling i Scalloway. Den 17.ende fikk vi det største 17.maitog. Vi var nær 70 deltakere og det var rekord!😀

Været var bra på formiddagen, men under minneseremonien på ettermiddagen var det kald vind og regn. Det var da godt å komme på museet etter seremonien og få servert varm kaffe og kaker. Takk til alle som tol turen over! 

På facebooksiden 17.mai på Shetland kan du se bilder og kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...