Jump to content

Fra Sweden Yachts til Bavaria?


LENB

Recommended Posts

Ja, så var tiden kommet! Vi er i dag på seilbåt nr 3 for oss, en nydelig Sweden Yachts C34 som vi har hatt gleden av å nyte i 4 sesonger. Nå blir den for liten desverre, ungene blir større og vil ha egne lugarer så de kan være i fred/ ha med venner, kona vil ha mer komfort og jeg er ganske lei av å stå krokrygget hele sommeren jeg også (1,90 på strømpelesten.)

Det som er litt flaut er at jeg alltid har sverget på at jeg aldri skal ha noe masseprodusert billigbåt og i hvertfall ikke Bavaria, det får bli en god gammel svenske. Vel, sikkert fint det, men med 3 lugarer blir det fort veldig stort, veldig dyrt og veldig gammelt! Etter en laaaang modningsprosess har jeg vendt meg til tanken å eie en volumbåt, ja kanskje til og med en Bavaria. Vi skal ikke rundt kapp horn med det første, så det meste på markedet i dag duger nok i massevis. Vi vil gjerne ha buesofa, langsgående bysse og benk i mellom. Ikke et krav, men et ønske. Videre ønsker vi stor lugar forut med eget bad og en stor og komfortabel køye. Akterkabinene blir nok barneværelser. Vi tenker 40 fot+, budsjett ca 750k.

 Vi falt først for en 3 lugars Beneteau 411 da vi liker layouten i den, og spsiellt lugar forut med køye i styrbord side og bad helt forut.

Etter nevnte modningsprosess, klarer jeg nå også å uttale Bavaria uten å skjære grimaser, og vi har fått øynene opp for 42 cruiser. Denne liker vi veldig godt og de erfaringene jeg har lest på nettet lover jo bra. «Riktig» interiør layout for oss, og køya forut ser gedigen ut. Jeg liker cockpit layout også med 2 ratt.

Jeg må si det er fristende med rullemast, men dette er heller ikke noe krav. Selvslående fokk hadde vært gøy, men jeg vil nok ikke ofre en stor genua. Vi seiler ofte kun med genua, og kommer sikkert til å fortsette med det. Jeg ønsker selvfølgelig en båt som er morsom å seile også, men det er bare å plante fingern dypt i jorda, mesteparten av tiden vår ombord handler om «hyttekos», bading og avslapping så bokomfort kommer først.

Kom gjerne med tips til andre båter enn de 2 jeg nevner, eller del gjerne erfaringer om nevnte båter.

Ellers blir jo dagene stadig lengre og det går sakte men sikkert mot en ny vår!

Link to post
Share on other sites

Tja, det er ikke nødvendigvis et ønske, men jeg sier det er fristende. Jeg har da hørt om mange som har bedre erfaringer enn du tydeligvis har. Det er en grunn til at vi seiler mye kun på genua, ser for meg at terskelen for å heise storseil blir lavere med rullemast. Mulig jeg tar feil. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den terskelen er mest teoretisk. Fra egne observasjoner i Oslofjorden er selv 6 m/s slør med flatt vann knapt nok til å få rulleseilene ut av masta hos de fleste. Og blåser det mye ser jeg dem sjelden. Og blåser det lite ser jeg dem heller ikke :ghost:. Når vi seiler nordover ser jeg at mange rulleseilere bruker genua på lensen. Kanskje er det å måtte jibbe og slå storseilet den største bøygen for folk som ikke heiser storseilet, og ikke at man må åpne glidelåsen på lazy-bagen?

 

De rullemastene jeg ser blir brukt er oftest på utenlandske langveisfarere. Gjerne med et eldre ektepar ombord.

Link to post
Share on other sites

Ja som sagt det virker fristende, men mulig det er en illusjon. På slør og lens er det kun genuaseiling på oss. I motvind blir det mye motor. Gidder rett å slett ikke å krysse når båten er ferielastet med kone og unger. Blir fort kaotisk i en trang cockpit med fall, skjøter, ratting, popcorn, kjeks og veltede saftglass. Har jo også storseilskjøtet ned midt i cockpit på nåværende båt, og selvfølgelig gode odds for å få bommen i huet. På guttetur er det imidlertid mer seiling i fokus, så da blir storseilet ofte luftet.

Link to post
Share on other sites

Bavaria fra 38 fot og oppover fra 2005 og yngre er særdeles rimelige i forhold til det man får av båt tenker jeg. 

 

Flere Bavariaer i deres størrelse har seilet langturer med forhold langt utenfor det normal ferieseilas gir og det har fungert meget godt.

 

Rullemast funker bra er min erfaring - man må ha en viss teknikk - som ved alt annet. Storseil uten spiler er det enkleste. Da mister man også litt areal - men det er jo til å leve med.

 

Jeg hadde valgt båt uten teakdekk på Bavaria 

Link to post
Share on other sites

Har selv gått fra SY 370 med masthead og konvensjonelt storseil til Bavaria 38 med rullestor og har aldri angret. Terskelen for å rulle ut storseilet er mye mindre enn det var å heise det svintunge storseilet på SY, dvs. vi seiler mer. Innredningen i SY var gedigen men skulle man trekke nye kabler, skifte septikslanger osv. måtte man bokstavelig talt rive limt innredning. På Bavaria er det ferdige trekkerør og luker så man kommer til septiktank og slanger. Klart SY er mer solid bygget og går som et tog i sjøen men Bavaria er mer leken og morsom. Så lever jeg godt med litt krakeleringer i gelcoat og andre småting.

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp disse betraktningen jeg har gjort meg også. Og hvem sier at man aldri kan ha et svensk møbel igjen en gang i framtiden? Nå er ikke tiden for det, men kanskje en dag! Najad er og blir min drømmebåt, men jeg trenger strengt tatt ikke en tanks til mange millioner for å plaske litt rundt sørlandskysten eller kanskje vi våger oss helt over til Danmark! Hvis det ikke blåser for mye da!

Masseprodusert Bavaria har jo eksistert i noen år nå, og det er oppsiktsvekkende lite rapporter om forliste småbarnsfamilier langs Norges kyst. Mye tyder på at det er godt nok.

blir nok ikke teakdekk neste gang nei. Vi elsker teakdekket på SY, men det ble lagt nytt noen få år før vi kjøpte båten. Vi har kun gledet oss over det, men ser at et utslitt dekk skaper mer bry enn glede!

Redigert av Vinderla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinderla skrev 26 minutter siden:

 

Masseprodusert Bavaria har jo eksistert i noen år nå, og det er oppsiktsvekkende lite rapporter om forliste småbarnsfamilier langs Norges kyst. Mye tyder på at det er godt nok.

 

Altså, havarert/forlis.Er det du frykter med bavaria?

 

Dem som oftest har en dårlig holdning ovenfor bavaria er ofte dem som har kjøpt eldre og dyrere båt, og så innsett at man får så mye mer i bavaria.

så dem tviholder ofte på sin egen konklusjon med at det bare er piss.

 

har ingen erfaring med seil, men hatt motorbåt fra dem i 5 år. Eneste jeg klager på er litt dårlig finish på fugene. Og at det er litt for flatt skrog, men det er grunnen til all plassen nede i båtene.

 

når det gjelder havari , så bruker jo bavaria akkurat de samme fabrikantene  som de fleste andre som princess,fairline , windy osv.

 

VP motorer, jabsco wc osv osv. 

De fleste som forliser , gjør jo ofte det pga grunnstøting og motorhavari. Det kan vel neppe bavaria straffes for ?

 

tror du vil bli overrasket over hvor mye du vil få om du velger en bavaria ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Bavaria-fordommer er en merkelig greie. Båtfolk har ulike behov, ulik økonomi og ulikt syn. For bare få år siden var vel begrepet "hytte på sjøen" noe av det verste man kunne si, i hvert fall hadde ikke begrepet noen god klang hos pasjonerte og velsituerte seilere, men for svært mange familier er det jo nettopp det man helst vil ha: god plass og praktiske løsninger med bra seilegenskaper til en overkommelig pris. Jeg har alt dette i min 2006 Bavaria 46 Cruiser som jeg nå har seilt hele året, inkludert Nordsjø-kryss og herlige opplevelser langs kysten. Godt fornøyd på alle måter.

 

Hadde jeg ville byttet med en tilsvarende stor 30 år gammel svenske? Aldri i verden. Med en ny HR eller Najad? Utvilsomt. Men har jeg råd? Dessverre, nei.

 

Det jeg egentlig prøver å si er at vi ihuga båtfolk, om det nå er synsing omkring båtmerker eller rullemast, av og til bør trekke pusten og telle til ti før vi uttaler oss skråsikkert. (Nei, rullemast er ikke noe "dritt", men passer helt sikkert ikke for alle). Rett og slett ta innover oss at vi ser ulikt på ting. Ønskene våre er ulike, vurderingene likeså. 

 

Når Vinderla tenker å kjøpe Bavaria, betyr jo ikke det at han konverterer fra en religion til en annen, at han forlater en menighet av trosfeller for å gå over til fienden - det betyr jo bare at han for en periode seiler en annen båt. Helt ufarlig. :-)

 

Vinderla, jeg ønsker deg lykke til med vurderingene dine og det båtvalget du til slutt gjør!

 

Link to post
Share on other sites

Var jo akkurat samme greia med motorbåtene for noen år tilbake, vel var det kansje litt innkjøringsproblemer med de første modellene! men nå er det jo på høyde med det meste!   Blir litt det samme som å kjøpe ny Toyota eller en gammel Landrover.. For mitt vedkommende er valget enkelt.

Har per nu en Askeladden som er veldig billig å eie samt går inn i naustet på hytta, selv om drømmebåten er en Riva Aquariva med 2xYanmar 370hk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er flere som har spist den kamelen der. Vi har nå en Bavaria 36 med rullegenoa og rullestor, samt gennaker i strømpe. Ser at @Bårdp på generelt grunnlag fordømmer rullestor, det er en evig diskusjon. Vi er veldig fornøyde til vår bruk (mannogkoneseiling mellom Oslofjorden og Skagen). Rask å reve (36'en broacher lett), savner ikke de ekstra m2 som noen sier forsvinner (kanskje de som setter på en rulleseil-rigg vet at det er rigg for et rulleseil og tilpasser mastehøyden..). Tidligere seilte vi ofte med et rev på tur (lite ballast på rekka, komfort, fart osv), så jeg ruller inn / ut stadig vekk underveis, det er liksom gasspedalen det :-)

Link to post
Share on other sites

Vi er en familie på 5 som har hatt en Bavaria Cruiser 42(2007) med samme bruk TS skisserer, vi hadde rullestor. Båten var helt perfekt til den bruken.

Vi hadde ingenting å utsette på kvaliteten, eneste jeg skiftet ut var pumpene på jabsco doene, det kan ikke tilskrives Bavaria. Layouten var meget bra til denne bruken. Lugaren fremme med eget bad til de voksen var ett stort pluss. Ungene hadde lugarene bak. Vi brukten båten året rundt på vestlandet, båten føltes solid og trygg samt meget komfortabel. God plass i bysse, vi hengte opp en 32" flatskjerm i salongen med en tilkoblet apple Tv som vi igjen hadde koblet mot nett ved hjelp av en mobil telefon, helt genialt på litt lange dag strekk der ungene kjedet seg litt, litt Netflix underveis fikset det. Den var stor nok til at den på mange måter fungerte som en hytte.

 

Jeg personlig hadde aldri vurdert en gammel svenske en gang med den bruken du skisserer. Eneste grunnen til at vi solgte båten var at vi flyttet til utlandet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da blitt fraseilt av båter med rullestorseil rett som det er. Bavaria har rullemast fra selden som funker fra med stående spiler. Hvis alt annet stemmer med båten ville jeg ikke droppet den pga rullestorseilet. Selv er jeg ikke så begeistret for bavaria, men 42 cr er en av de jeg liker best.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...