Jump to content

Fra Sweden Yachts til Bavaria?


LENB

Recommended Posts

Pinkvin skrev 36 minutter siden:

Om en av utfordringene er tanken på å heise storseilet så ville jeg, om en båt med konvensjonelt storseil er aktuelt, investere i elektrisk fallvinsj. "Pølse i slaktetida" ;-)

 

Hadde jeg den gangen jeg kjøpte rigg til Hulda greid å kommunisere med Seldén, ville Hulda hatt rullemast. Nå ble det ikke slik. Antar at seilet på Huldas 17  meter over dekk mast veier ca. 60 kg. Å sveive det opp i en fart om det blåser litt, er en bra treningsrunde. Derfor investerte vi i en Andersen 56 EL, som samtidig kan være skjøtewinch. Andersen kjører seilet opp i løpet av noen få sekunder. Andersen var en grei investering, til SEK 40000. Eller noe i den duren. På andre siden av båten har vi en litt mindre Lewmar elektrisk. Den var betydelig rimeligere, og ble kjøpt inn for noen få år siden. Å shoppe litt rundt kan lønne seg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinderla skrev for 23 timer siden:

 

Jeg må si det er fristende med rullemast, men dette er heller ikke noe krav.

 

Jeg har aldri forstått poenget med rullemast, jeg ser bare ulemper. Mange blir sinte når jeg skriver det, men dette er altså ikke et angrep på de som velger rullemast, men et forsøk på å forstå hvorfor. Vekt i masten, dårligere profil fare for å sette seg fast blir jo nevnt som negativt, men hva er fordelene? Det blir hevdet at det er enklere og sikrere? Etter min mening er det slett ikke enklere og i alle fall ikke sikrere. Det er mer komplisert rent teknisk, mer som kan gå i stykker eller gå galt, mer krevende og mindre ettergivende for brukerfeil. Typisk utsagn er at "vi seiler mer en før fordi storseilet er letter tilgjengelig" Javel, så er det bittelitt mer fysikt krevende å heise et vanlig storseil manuelt, men en elvinsj koster jo mindre en forskjellen på rigg. Og det tar kanskje 10 sek lengre tid? Jeg håndterer vår  rigg med slab-reef og lazybag enkelt alene fra cockpit også i mye vind med litt hjelp av en autopilot, når jeg skal stue seilet strammer jeg litt på bomløfteren og åpner en spak så detter seilet ned av seg selv. 

 

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis ikke selv eid båt med rulleseil men holt meg til vanlig seil. Men jeg har leid båt med rulleseil og opplevd at hele dritten kilte seg fast. Var og på seiltur en vinterdag med en kjenning som hadde rulleseil. Og katastrofen var et faktum da vi fikk lit is i seilet. For mitt vedkommende er båt med rullestorseil helt uaktuelt. Den Bavaria 40 AC som jeg hadde i 8 år hadde vanlig seil og jeg seilte mye alene med den. Ikke noe problem med en velfungerende autopilot. Storseilet gikk alltid først opp og sist ned. Men på min neste båt som nokk blir litt større vil jeg nokk spandere en elektrisk vinsj til storseilfallet. Jeg klarer ikke å se annet en ulemper med en tung og diger rullemast. Men det er nå meg andre kan jo synes det er topp og må nå gjerne ha det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har lest et par steder at charterflåten nå så og si har droppet rullemast og går for konvensjonell løsning. Tipper rullemast kommer til å få samme skjebne som rullebom. En "raritet" som de drev på med en stund, men som ingen driver med lengre. 

Link to post
Share on other sites

At "rulleseil frister" var en liten fotnote i første post. Den bør ikke gi grunnlag for en slik diskusjon, da det ikke er et kriterie for hvorfor jeg ønsker å bytte båt i utgangspunktet. Hvis jeg finner en båt som passer innenfor mine krav og budsjett, så kan det bli handel uavhengig av hvilket konsept som ligger til grunn for heising av storseil. Hvis jeg lurer på pros & cons ved rulleseil, så gjør jeg et enkelt søk og finner nok mange gode argumenter begge veier vil jeg tro.

 

Rant over! :)

Link to post
Share on other sites

Heisann. Me har hatt vår bavaria 42 cruiser i snart 5 år.

Denne har me vert veldig fornøgd med. Me har også brukt den som bolig i over 1 år.

Me er 3 stk. Mor,far og vår lettmatros Gyda på snart 5 år.

Har hatt rullestorseil, og det har aldri vert problem med det. Når eg har seilt aleina, har eg brukt ein drill til å ta inn og ut seil med.

https://thecranker.com/

Går lett som ein lek.

 

Denne båten kan lett seiles aleina. Eg hadde pappapermisjonen min ombord i 3 mnd, kun Gyda på 1 år og meg. (mor jobbet offshore)

 

Her er tur tråden vår, der du kan sjå litt korleis det er å ver på tur med ein Bavaria 42 cruiser.

 

Link to post
Share on other sites

Med min B38 AC hadde jeg i løpet av 10år og ca 20 000 NM kun ett problem med rullestorseilet.  Det var min egen feil, da jeg slurvet med innhallingen etter bruk.  Lærte meg at etter hver "hardseilas" var det smart og rulle seilet ut og inn av masten etter bruk, for da ble seilet rullet inn med riktig  "trykk".   

Link to post
Share on other sites

Har nå konvensjonell rigg, men har tidligere hatt to seilbåter, begge med rullemast. Begge har ulemper og fordeler. med rullemast er det noen "regler" man må forholde seg til. Brytes disse er risiko for problemer stor. Men har man først lært seg å håndtere en rullemast, så vil jeg påstå at det er noe enklere for ferie-/turseilere.
MEN, det er et stort "men", det er kun Seldén som har kvalitet på rullemastene. Styr unna alle andre merker: Spesielt franske.

Link to post
Share on other sites

Første sesongen sleit jeg med rullemasta - storseilet kilte seg (vi har fullspila seil). Det viste seg at storseilet var levert med et litt for fyldig øvre del - som kilte seg. Seilmaker som hadde sydd det sa at det var et kjent problem og at dagens seil var litt mindre "oventil" - så de tok av litt duk på mitt. Etter dette har dette funka utmerket hele sist sesong. Vi seilte vel ca 1500nm totalt sist sesong - inkl 7-8 døgn over åpent hav med varierende vind (fra stille til 16+ms).

 

Vi har Seldén mast, og man må passe på å ha vannrett bom, rett mast (slakke akterstaget) og gjerne litt trykk i seilet fra babord når man sveiver det inn.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

Vi har Seldén mast, og man må passe på å ha vannrett bom, rett mast (slakke akterstaget) og gjerne litt trykk i seilet fra babord når man sveiver det inn.

Låner denne litt...

Interessant at du sier at det er en fordel med litt trykk fra babord når du ruller inn. Da snurrer vel spindelen i din mast med klokka når du ruller inn? Min snurrer mot klokka og med press fra babord vil den legge seg mot kanten av mastesporet og tilføre vesentlig friksjon. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang innrullingsretning: på min rullemast har jeg endeløst tau tilbake i cockpit. Hvis ‘ratchet’ / klikke-lås/ enveislås/ på vinsjen på masta står i fri, så fungerer det greit begge veier. Men setter jeg ratchet på lås, så skal jeg kun kunne rulle inn, ikke kunne rulle ut. Da ser jeg hva som er riktig vei for innrulling - på min mast.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 10 timer siden:

Seilet på styrbord side. Vind inn fra babord. 

 

Lazyjack skrev for 17 timer siden:

Låner denne litt...

Interessant at du sier at det er en fordel med litt trykk fra babord når du ruller inn. Da snurrer vel spindelen i din mast med klokka når du ruller inn? Min snurrer mot klokka og med press fra babord vil den legge seg mot kanten av mastesporet og tilføre vesentlig friksjon. 

 

Med Seldén mast skal du ha bommen ca 30 grader mot BABORD. Så skal det rulles inn MOT klokka. Stående spiler kommer da inn i rullen og du unngår skadelig friksjon på spileposer. Bommen skal også stå vinkelrett på masta. Med litt trykk i seilet, altså med vind inn fra styrbord halser blir rullen strammere i masta og dermed tar mindre plass. Husk også å slakke akterstaget, så masta er så rett som mulig.

Link to post
Share on other sites

Vindøyet skrev 27 minutter siden:

 

 

Med Seldén mast skal du ha bommen ca 30 grader mot BABORD. Så skal det rulles inn MOT klokka. Stående spiler kommer da inn i rullen og du unngår skadelig friksjon på spileposer. Bommen skal også stå vinkelrett på masta. Med litt trykk i seilet, altså med vind inn fra styrbord halser blir rullen strammere i masta og dermed tar mindre plass. Husk også å slakke akterstaget, så masta er så rett som mulig.

Ja det er slik jeg også har det og gjør det. Merkelig om Bitteliten har alt motsatt når han har Seldenmast.

Link to post
Share on other sites

Vindøyet skrev for 1 time siden:

Med Seldén mast skal du ha bommen ca 30 grader mot BABORD. 

 

Hvor har du dette fra, det står ikke i min manual. Det høre jo i utgangspunktet fornuftig ut, helt til du faktisk gjør det. Når du slakker uthalet med vind inn fra styrbord så vil du finne ut at seilet legger seg riktig uten hjelp av de 30 gradene. Om det er totalt vindstille så kanskje det har noe for seg, men 30 grader høres lite ut helt inne ved masta. Jeg skal teste litt når jeg har fått opp seilene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...