Jump to content

Liten seilbåt fra 1974, bytte seil?


SY Bolette

Recommended Posts

Hei

Vi kjøpte en Albin Tur 80 1974 (Albin Vega) for 4 år siden nå skal det byttes seil.

Min kjæreste hadde aldri vert i båt, men hadde lyst til å prøve. Derfor kjøpte vi en Sjømann 22 snekke som vi koste oss med i 2 år. 

Så hadde hun lyst til å prøve seilbåt, men kriteriene var sikkerhet. vi så på noen forskjellige typer og ente så opp på en gammel traver med langkjøl, mange bak deler uten om sikkerheten ved masse vær der er den tryggheten selv.

 

Så vi skal ikke seil regatta her er det familietur med Rederen og barnebarn langs Svenskekysten og Danmark hvis Redern føler for det.

 

Så kommer spørsmålet når jeg bytter seil så var tanken å bytte til samme garderobe som vi har, men lønner det seg å bytte til nyere former altså mindre fokk og flytte skjøte festene innover i båten, vår båt har skjøte vogna ytterst  på relingen og skjøtene går utenfor rekka. Dette fungerer dårlig når jeg rever (ruller) inn hardvind fokken.

 

Har lest mye bra her og ønsker en liten diskusjon rundt dette slik at jeg får litt å tenke på før jeg bestiller seil.

 

Atle

Link to post

Takk Pinkvin

 

Spørsmålet mitt var kanskje litt generelt, prøver å spisse det litt.

Båten er i dag utstyrt med Genoa 120.

Har lest litt om de nye stor fokkene som skjøtes nærmer midten av båten er det mye høyde å hente på slikt?

 

Link to post

Generelt skulle man tro at båten går høyere mot vinden når man skjøter inn. Det kan den gjøre men det er ikke sikkert båten går høyere mot vinden selv om baugen peker høyere. Dette pga avdrift. Generelt er en langkjølet båt sin kjølprofil ikke laget for å stå høyt mot vinden.

 

Jeg forstår at du har rulle? Da ville jeg laget en rullefokk som hadde skjøtehjørne plassert slik at skinnen kan justeres så det fungerer som en fokk når det blåser mye. Vevd polyester duk (dacron) er fornuftig på båten. Seilene er jo forholdsvis små så her er ikke prisen så gal uansett hvor du får fem laget.

Edited by ravddo (see edit history)
Link to post

Takk Ravddo

 

Det at kjølen gjør at den ikke er lavet for å gå høyt på kryss har jeg ikke tenkt på.

Trodde det var seiles gammeldagse profil som var årsaken.

Har du eller noen andre noen anelse om ca hvor høyt denne båten bør kunne gå.

Albin Tur 80 27 fot

Disse Code 0 og 1 seilene er det en grei løsning sammen med en stor fokk i stedet for Genova?

 

Ja jeg har rulle foran med Genova og en hardvind fokk og helt foran en Grennakker, så har jeg stor med 1 rev, her ønsker jeg en ny med 3 rev.

Når jeg rever Genova så den nærmer seg hardvind fokka så syntes jeg at jeg mister mye høyde, hvis jeg skifter til hardvind fokka så får jeg høyden, men må vente på mere vind for å få opp farten, derfor lurer jeg på andre løsninger når jeg nå skal bytte seil.

Kanskje jeg løser dett ved å få flere rev i storen og derfor kan seile lenge på Genova?

 

 

Link to post

Jeg vil tippe at den slår ca 90 grader på vinden. Det gjør de fleste. Men jeg har aldri seilt denne båttypen. Jeg sier heller ikke at du ikke får mere høyde ved å skjøte tettere med en fokk men det er ikke automatikk i dette.

 

Du har vel masthead rigg og da skal det være lett å holde forstaget rett når du seiler. Dette er viktig for at seilene skal ta høyde. Jeg vet heller ikke tilstand på de seilene du har men hvis de er veldig slitt vil du merke stor forskjell med nye seil. Du vil også kunne bære nye seil i høyere vindstyrker en du gjør i dag.

 

Du ønsker 3 rev? Hvor mange reveliner har du på bommen? De fleste har to og da ville jeg heller laget 2 som er litt ekstra dype.

Det forseilet du har i dag er det laget som et rulleseil eller er det sydd om fra stagkroker? Hvis det er sydd om vil det normalt ikke stå bra om det blir rullet inn. Det blir bare en sekk. Man kan som tommelfingerregel rulle ca 30% inn på et rulleforseil og holde rimelig fasong. Et rulleforseil har en kompromiss design og er flatere i profilen en mange store overlappende Genoaer.

Link to post
SY Bolette skrev for 6 timer siden:

Hei

Vi kjøpte en Albin Tur 80 1974 (Albin Vega) for 4 år siden.........

 

Atle

 

Hei SY Bolette

 

ikke svar på ditt spm......men får prøve o hjelpe deg med vad du kjøpt......

enten har du kjøpt en Albin Vega eller en Tur 80 (Turkryssare) begge er designet av Per Brohäll men bygget på ulike varv....det er to ulike båter

 

Vega

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Albin_Vega#/media/Fil%3AAlbin_Vega_side.jpg

 

Tur 80

https://www.sailguide.com/batfakta/tur-80

 

S/Y Gunga Din

Link to post
ravddo skrev 43 minutter siden:

Jeg vil tippe at den slår ca 90 grader på vinden. Det gjør de fleste. Men jeg har aldri seilt denne båttypen. Jeg sier heller ikke at du ikke får mere høyde ved å skjøte tettere med en fokk men det er ikke automatikk i dette.

Takk igjen Ravddo

 

Det virker som den står høyere en dette så da er jo det bra, får bare fortsette å lese her inne og håpe at noen andre har erfaringer med dette å skjøte nærmere midten av båten.

 

Ja det er en masthead rigg med rull og seila er utslitte, så de skal byttes og hvis jeg ikke finner bedre løsning en den gamle så blir disse bare erstattet.

Har i dag bare en reve line, det er plass til en vogn til på skinna på bommen, men tanken var å bytte denne skinna ut til en som er lengre med plass  til flere vogner. 

(Gammel båt så reve liner er på yttersiden av bommen)

Tanken med dette er å kunne reve Genova 30% (følger heretter din tommel finger regel) og reve storen og når jeg skifter Genova til hardvind seil så tar jeg opp 1 eller 2 rev for å få samme fart og når vinden øker så rever jeg storen igjen før jeg rever hardvind seilet.

 

Jeg er usikker på om fokk og Genova er sydd om, men de har reve skum innerst begge to.

Link to post
Gunga Din skrev 28 minutter siden:

ikke svar på ditt spm......men får prøve o hjelpe deg med vad du kjøpt......

enten har du kjøpt en Albin Vega eller en Tur 80 (Turkryssare) begge er designet av Per Brohäll men bygget på ulike varv....det er to ulike båter

 

Hei Gunga

 

Takk for svar.

Ja det er en Albin Tur 80 nr 310 så det er en av de siste som ble solgt har jeg fått beskjed om.

Var redd at ingen viste hva det var derfor sammenligningen med Vegan.

 

Link to post

@SY Bolettedu har gode og konkrete spørsmål som en seilmaker kan hjelpe deg med. Forhør deg med forskjellige så finner du en som har kjennskap til din båttype eller tilsvarende. Skjøtepunkt kan modifiseres / flyttes ved å rigge et flytende sjøtepunkt vha en blokk og tau som drar skjøtet til ønsket posisjon, tilsvarende barber haul. 

Link to post

Det er mange muligheter med seil til båter i dag. Code seil er utrolig artig å seile med men jeg synes ofte de får smale vindvinkler de brukes i. På båter der størrelse ikke er så stor kommer man veldig langt med en spinnaker som har litt universal design i tillegg til de normale seilene. Symmetrisk spinnaker blir ofte litt mere utfordringer med lite mannskap når båten blir stor. 

 

Stor genoa eller liten fokk er jo et valg man tar ved hvordan man bruker båten. Liker man å seile i mye vind eller i lite. Jeg gjør begge deler og liker at båten går best mulig uansett vær derfor har jeg både fokk og genoa. Men jeg bruker stagkroker og dermed tar jeg jo ned seilet hver gang uansett.

Har man rulleforseil er det ok at det er mest mulig universalseil.

 

Velger du fokk blir det da å velge et design som dekker et stort vindregister, et AP (all pourpose design) Det er ofte en missoppfatning at det er kun størrelsen på seilet som avgjør bruksområde og vindområdet. Men design er like viktig.

En moderne regattabåt med kun fokk har ofte 3 forseil ((lett, medium, hard) code1 code2 code3)) som er omtrent like store i størrelse. Men designen er enormt forskjellig og en lett fokk er ubrukelig i mye vind, ikke kun pga duktykkelse.

 

I IOR tiden var det ikke uvanlig med følgende forseil.

Genoa 1 lett 150%

Genoa 1 medium 150%

Genoa 1 heavy 150%

Genoa 2 120%

Genoa 3 100%

Genoa 4/ hardvindsfokk 

Stormfokk 

Skulle tro det var umulig  å velge riktig seil da! Lett skal det ikke være.

 

Uansett om du velger stort eller lite forseil er det utrolig gøy med gode seil på båten. Å seile med utblåste seil er ikke like gøy. Selv om seiling alltid er gøy. Eller som jeg har på genseren jeg fikk av min datter til jul: "Det er bedre med en dårlig dag med seiling en en god dag på jobb"

Link to post
ravddo skrev 38 minutter siden:

"Det er bedre med en dårlig dag med seiling en en god dag på jobb"

 

Høres ut som du har en herlig datter med glimt i øyet, he he.

 

Her var det veldig mye bra for meg, jeg gjorde som Codo 0 sa tidligere og snakket med en seilmaker og han snakket om AP seil som jeg ikke skjønte noe av, men når du sier all purpose design så forstår jeg bedre.

Dette er første gangen jeg seiler med rulle foran og det er enkelt når vi er på barnebarn tur, ruller den nesten helt inn og behøver ikke skifte seil.

Dette fungerer så lenge "fart/høyde" ikke er et tingen.

Når jeg seiler alene eller sammen med rederen så liker jeg å skifte seil og få bedre "fart/høyde".

Jeg seiler uansett vind og motoren brukes for å legge til, har bare en liten Volvo Penta 10hk som ikke er mye på 3000 kg.

 

Nå må jeg lage middag til Rederen og så skal jeg lage en mail med spørsmål til seilmakeren.

Tusen takk.

Link to post
Gunga Din skrev 27 minutter siden:

Hvorfor kaller du den ’Albin’..........??

 

Nå ble jeg mistenksom Gunga. Måtte  sjekke dette litt.

 

I et brev fra Mats Selden Båtbyggeri står det Tur kryssaren.

I spesifikasjons papirene, håndboka fra Mats Selden Båtbyggeri står det Tur 80.

I salgs papirene fra forrige eier står det Albin Tur 80.

Mulig den forrige eieren har rotet her og at den ikke heter Albin?

 

Lærer noe hver dag..

 

Link to post

Det var dit jeg ville komme........:wink:

 

Mats Selden båtbyggeri, i Buvenäs på Orust bygget en masse trebåter på 50-60 tallet, Folkbåter bl.a..........

og han var mye ’kostnadseffektiv’......han bygget parallellt 6 Folkbåter åt gangen.......ett år leverte han 26 Folkbåter......

men innsåg kjapt att det blev vansklig å konkurera med Albin Marin....som begynnt å levere Vega’n i plast.

 

Han fikk Per Brohäll å designe en båt i samme klass.....Buvenäskryssaren som modifisert blev Tur 80 eller Turkryssaren...

og tok opp kampen med Albin Marin i Kristinehamn.......Albin Marin er en konkurrent.....så vad jeg kjenner til har Albin aldri produsert

Tur 80...........

 

i mitten på 70-tallet kom etterspørsel på en større Turkryssere og da kom Tur 84......

 

Jeg var selv på Orust idag på varvet der jeg har Gunga Din.....så jeg spurte varvseieren om dette, ‘Albin Tur 80’......han bare skaket på hodet....nei sa han, vad jeg husker, så når Tur 84 kom.....og Tur 80 salget gikk ned, så var det ett varv fra Norge, rundt Grimstad-trakten,

som var intressert.......men jeg tror ikke det blev noen affær ! 

 

(Innom parantes, Mats Selden hadde en yngre bror som hette Per Selden, han solgte båtutstyr og bygget master i Gøteborg.....det som idag er Selden Mast !!)

 

men tilbake til din Tur 80......

her er Per Brohälls originaltegninger

https://digitaltmuseum.se/search/?aq=type%3A"artdesign"+owner%3F%3A"S-SMM-SM"&q=Tur+80

 

Fra det jeg kan se på tegningene, (har ikke seilt Tur80 selv, men har seilt Vega og de er veldig lik), fra jeg kan se,

så må hun vare elendig/verdiløs å bakke for maskin:smiley:......skulle også tro att hun er ganske logirig...relativt bred/fyllig i skroget og

relativt grunn kjøl......dvs, når hun krenger så blir det veldig lite ror kvar i vannet......og du må jobbe for å få henne tilbake på kurs.

 

mange Vega-eiere.....har hengt på ett utenpåliggende ror (oftest ett Maxi 68 eller 77-ror) på hekken.....rent kontruksjonmessig, så flytter

man trykkpunkten på skrogets lateralplan akterut.....dvs, man gjør båten mindre logirig (+att man vinner plass i cockpit)

 

men begynn med nye seil, gamle utblåste seil gjør att båten bare krenger.......driver den ikke framåt.

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev for 23 timer siden:

 

Linken din så er det vår båt som er avbildet TR 310

Takk for utfyllende informasjon veldig morsomt og lærerikt for meg, heretter kaller vi båten for Tur 80 da dette er skrevet på siden fra båtbyggeren.

 

Bakke med denne båten går veldig fint hvis det er vind, det er eneste gangen vi vet hvor heggen går nemlig mot vinden, he he. Propp våk som jeg kaller det er en absolutt nødvendighet for å manøvrere med en slik båt. 

Gunga Din skrev 54 minutter siden:

skulle også tro att hun er ganske logirig...relativt bred/fyllig i skroget og

relativt grunn kjøl

Dette stemmer.

Det med å montere et utenpålignende ror er noe jeg har funderer på, men ikke funnet ut hvor jeg skal få tak dette.

Takker.

Link to post
Guest Avmønstret#

Har lest en artikkel, eller artikkelserie i ett seilblad, for "100 år siden" om å bygge om Vega til utenpåliggende ror. Tipper det er mulig å finne vha google. 

 

Men seil først :-) 

Link to post

Å flytte skjøtepunktet innover vil ikke nødvendigvis fungere bedre, har seilt mange båter med flytende skjøtepunkt, og det er en balanse mellom fart og høyde. Skjøtes fokka for nær senterlinjen stopper båten helt opp. Jeg ville IKKE ha bygd om båten før du kan seile (ut fra spørsmålene mangler du litt erfaring, og kan tjene mye bare på å lære å utnytte det du har). Men hvis du vil teste hvordan båten båten oppfører seg med skjøtepunktet nærmere senterlinjen, kjøp en ring å ta gjennom genoaskjøtet, ta ett tau fra ringen til lo side av båten og stram tauet. Da vil du kunne trekke seilet nærmere senterlinjen. En del båter leveres med denne løsningen (regattabåter). Ett tau ekstra, og hvis du etter en sesong mener at båten seiler bedre med seilet nærmere senterlinjen kan du vurdere tiltak. Husk styrkeberegning der hvis du bygger om.

 

Hvor skal du seile der du trenger 3 rev? Vi seiler i 20 m/s på havet med to rev og noen kvadratmeter av rullegenoen ute. Blåser det mer tas storseilet ned, heldigvis er det sjelden. Og det i forhold de aller fleste er i havn. Stort sett er anbefalt løsning fra seilmaker veldig bra for de aller fleste. Jeg har drevet med utfikling av seil, og det er veldig mange timers jobb og mye eksperimentering for å endre til noe bedre enn standard oppsett fra seilmaker. Ambisjonsnivået må være høyere enn pallen i NM før det er verdt pengene og tiden. Erfaringsdatabasen til seilmakerne er bra.

 

Seil er utrolig gøy. Les teori, prøv det i praksis. Endre seiltrim. Når du da får nye seil blir det enda mer morro. Helt klart ett område en ikke kan bli utlært på.

Link to post
Pinkvin skrev for 1 time siden:

Har lest en artikkel, eller artikkelserie i ett seilblad, for "100 år siden" om å bygge om Vega til utenpåliggende ror. Tipper det er mulig å finne vha google. 

 

Men seil først :-) 

Hei

 

Om eg ikkje hugsar feil var det Svein Yrvind som hjalp ein kar med å bygga nytt ror. 

 

Ask 

Link to post
pacuare skrev for 4 timer siden:

Ett tau ekstra, og hvis du etter en sesong mener at båten seiler bedre med seilet nærmere senterlinjen kan du vurdere tiltak.

Takk Pacuare masse bra her og ja jeg er rusten når det gjelder seil kunnskapene og mange andre ting :sailing:

Jeg testet dette med løst skjøte på hardvind fokka i sommer og det fungert, men ga for lite framdrift før jeg fikk skikkelig med vind. Nå har jo denne veldig høyt skåret under lik pga. sjøsprøyt og for at den skal reves/rulles nesten til storm fokka.

Derfor lurte jeg på dette med en stor fokk skjøtet mot midten om den ville gi så mye mere høyde at farts tapet kan kompenseres. Grunnen til at denne tanken har kommet er at seiler med nye båter skryter så mye av denne løsningen, men jeg vet jo ikke om dette vil funger på vår båt.

pacuare skrev for 4 timer siden:

Hvor skal du seile der du trenger 3 rev? Vi seiler i 20 m/s på havet med to rev og noen kvadratmeter av rullegenoen ute.

Du har nok en båt som tåler mye mere seil en våres eller våre seil er så dårlig at vi bare har energi til siden. Jeg testet bare storen med skjøte vogna helt i lo og slapt skjøte slik at vi fikk veldig mye tvist og 1 rev, men hadde store problemer rundt 10s/m, da måtte vi ned med storen og seile bare med hardvind fokka. Med problemer så mener jeg at i en regatta så kunne jeg seil slik men med rederne ombord så er det ikke aktuelt og foreløpig er det ikke aktuelt å bytte ut rederne blir seila som byttes denne gang. He he.

 

pacuare skrev for 5 timer siden:

Ambisjonsnivået må være høyere enn pallen i NM før det er verdt pengene og tiden. Erfaringsdatabasen til seilmakerne er bra.

Jeg hører og tar dette til etterretning...

Link to post
SY Bolette skrev 8 minutter siden:

Du har nok en båt som tåler mye mere seil en våres eller våre seil er så dårlig at vi bare har energi til siden. Jeg testet bare storen med skjøte vogna helt i lo og slapt skjøte slik at vi fikk veldig mye tvist og 1 rev, men hadde store problemer rundt 10s/m, da måtte vi ned med storen og seile bare med hardvind fokka.

Løygangen skal bare til lo i helt lett vind. I mye vind skal løygangen så langt ned som mulig. Du får mye sideveis krefter av løygang i lo. Var seilet helt stramt, både underlik og forlik? Det flater ut mye. Hadde du flyttet skjøtevogna til genoen bakover? Forseil og storseil skal tviste like mye. Rulle inn genoen en god del. Men som du skriver, nye seil vil flytte mye krefter fra sideveis til fremover, så er mye enklere å seile med.

 

Mye teori om seil og seiltrim. Lese seg opp og prøve i praksis.

Link to post

Hei Pacuare 

Tror at vi misforstår hverandre litt her, vi seilte bare med storseilet skjøtevogna var plassert på midten, da vi krenget for mye så ble skjøtevogna flyttet opp i lo for å få lengre skjøte slik at bommen løfter seg og seilet tvister slik at vi får energien ut av seilet i toppen.

Når vi så tok ned storseilet så hevet vi hardvind fokk.

Hvis vi hadde senket skjøtevona ned i le og strammet skjøte så ville seilet ha flatet ut og krenget oss mere, så i dette tilfellet så tror jeg ikke dette ville fungert.

 

Link to post
SY Bolette skrev 1 time siden:

Hvis vi hadde senket skjøtevona ned i le og strammet skjøte så ville seilet ha flatet ut og krenget oss mere, så i dette tilfellet så tror jeg ikke dette ville fungert.

Du får teste. Det klart normale er å ha løygangen i le, og tilpasse storseilskjøtet. Du hadde nok for stramt storseilskjøte når løygangen var i le. Det vil gi mindre krengning.

Link to post

Da har jeg fått flere svar fra seilmakere, 2 svarte ikke, syntes sikkert at spørsmålene var for dumme. 1 mente at 1 rev var det beste, 3 hadde 2 rev som standard, 1 mente at 3 rev ville fungere perfekt til vårt bruk og skulle bare ha 500.- for å sy inn dette ekstra.

Alle mente at jeg skulle gå for Genova og ikke lite fokk da denne ville gi for dårlig fart så da blir det.

 

Vår båt hadde opprinnelig i 1974 2 Genova 16,8m2 og 21m2, 1 kryssfokk 12,,5m2 og en stormfokk på 8,4m2 revet 5,7m2.

Storseil 13,5m2 og spinnaker 45m2

 

Så da ser det ut som jeg bytter til storseil med 3 rev 13,5m2, rulle genova 18m2, rulle hardvindfokk 12,5 også beholder jeg gennakeren.

Har dere noen kommentarer til dette, ris er lov.

 

Bestiller trolig i morgen tidlig.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...