Jump to content

Noen som har byttet motorlabber på Yanmar 4JHE i en Saga 27?


Lars H.

Recommended Posts

Etter snart 33 år er gummien i motorlabbene som holder Yanmar 4JHE motoren på plass i min Saga 27 steinharde og nedsunket slik at det nesten er kontakt metall mot metall. Er det noen som har gjort denne jobben selv eller fått jobben satt bort?

 

Skal jeg gjøre jobben selv, burde det vel være mulig å løfte motoren 10 - 20cm med en løftetalje som feks. en slik fra BT? Den kan løfte 1000kg, og motor  med gear og det hele veier ikke mye over 300kg.

 

talje.jpg.d6c8f15b43e5ce767faab0341f54f5a5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brukte en slik talje selv. Eller to taljer når jeg løftet inn motor i båten. Funker fint? må bare sørge for og lage deg ett oppheng som er solid. Er det plass på sidene av motor så legg to planker på langs for og fordele vekt som du bygger ett oppheng oppå av? litt arbeid er det jo. 

Link to post
Share on other sites

Joda, har godt med 2-toms 4-toms boks liggene, så jeg skal nok få laget et godt oppheng. Siden du har brukt den taljen, er det noen låsemekanisme slik at motoren kan henge i taljen uten at noen holder i løftekjettingen? Var det en Yanmarmotor du løftet i en Saga 27?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 31 minutter siden:

Siden du har brukt den taljen, er denoen låsemekanisme slik at motoren kan henge i taljen uten at noen holder i løftekjettingen?

Jeg har brukt kjettingtaljer i mange år. Det er en låsemekanisme på taljen, så motoren henger uten at du trenger å holde i kjettingen. 

Du løser ut låsen ved å gi kjettingen (den du drar i når du løfter) et rykk. Om du skal la motoren henge i taljen mens du fjerner de gamle og monterer de nye motorlabbene, er det derfor vanlig å sikre lasten (i dette tilfelle motoren) med ei stropp eller to til den bjelken taljen henger i, i tilfelle noen uforvarende skulle dra i kjettingen slik at låsen i taljen løses ut.

Link to post
Share on other sites

Bra, da tror jeg at jeg har kontroll på en eventuell løfteoperasjon.

 

For et år siden justerte jeg labbene ifb. oppretting av akslingen. Da var det imidlertid en av mutrene (24mm) som var klin umulig å få løs. Jeg fikk ingen kraft på hverken skralle eller fastnøkkel. Heldigvis gikk opprettingen bra uten å justere på denne ene labben. Men skal jeg skifte labbene, må den siste mutteren jo også løsnes. Kan det være en ide å prøve med en elektrisk muttertrekker slik som jeg har til hjulskift på bilen? Jeg husker ikke nå hvilket moment den har, muttertrekkeren ligger ute i garasjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange av disse muttertrekkerene gjør en rå jobb. Jeg har en fra Biltema som på korte bolter er helt rå. Så det er et forsøk verd. Jeg skulle bytte forhjulslagere på BMW'en, helt umulig, latmansarmen nærmes krøllet seg. Muttertrekkern banke det løs tvert.

 

Taljen til Biltema, den jeg kjøpte, var noe møl. Kjettingen var 'rustbeskyttet' med noe som minnet om spillolje, et jævla gris. Kjettingen kilte seg i taljen hele tiden. Løftekroken hadde ikke sperre som fungerte. Da jeg var ferdig med løftet, var jeg så forbanna at jeg mistet den over bord. Pass på å sikre lasten før du parkerer noen kroppsdel under hengende last, uansett. Og spesielt under de taljene der. Jeg kjøpte også en jekketalje hos Biltema. Den virket til å komme fra en annen planet, til sammenligning. Den er en del av verktøyet om bord. 

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg forsøke med muttertrekkeren. Men først må jeg få meg en ½" lang 24mm pipe og en forlenger arm. Det er ikke plass til selve muttertrekkeren rett over mutteren. Og mutteren er skrudd så langt ned på bolten at jeg må ha 2 - 3cm plass inne i pipen. Jeg ser at BT har slik pipe med 6-kant til en grei pris.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet, jeg skal ha det i bakhodet når/om jeg går løs på jobben.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stöttar Index ide.

 

Shimsen under tassarna på mina motorer var gjorda av svartplåt varav vissa hade rostat.

 

image.jpeg.8451dbc7db83352f442e3ac8f7248222.jpeg

 

Så jag ville byta till något som inte rostade, och helst så att jag inte behövde flera shims ovanpå varandra.

Hittade en vattenskärare som gjorde en uppsättning prydliga alushims i olika tjocklekar.

 

image.jpeg.005ae678daa7d522d5d68d94641374c3.jpeg

 

Funderade mycket på hur jag skulle kunna lyfta motorerna under jobbet.

 

Det visade sig att det gick allteles utmärkt att växelvis lyfta med tre fötter och jobba med den fjärde.

På vissa ställen gick det att byta shims bara genom att lätta på trycket på tassen, men på något ställe där det var trångt så tog jag av motortassen på motorn medan jag lade dit shimset. Och under tiden så stod alltså motorn på tre ben.

 

 

image.jpeg.4c2ee57e83a4bfa50f141c2c9590da83.jpeg

 

 

image.jpeg.ac303aaadbe609889807128b60284e66.jpeg

 

Så det hade inte varit något problem att byta gummitassarna utan lyftbesvär.

 

:flag_sw:

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn talje fra biltema og har brukt den til å løfte flere bilmotorer. Legger bare en 2"-4" på høykant over takstolene i garasjen og løfter. En kjetting er en kjetting, så man må passe på at den ikke vrir seg på vei inn i talja, da får man låsing og må gjerne røske litt andre veien for å få ting til å gå igjen.

Jeg har aldri brukt utløsermekanismen, men dratt kjetting både opp og ned. Da har man god kontroll og ingen ting ramler noe sted. Så fort du slutter å dra i kjettingen, står talja helt stille. Der kan motoren henge så lenge du vil.

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Risikojobb uansett. Sett bort jobben og bruk tiden til noe hyggeligere. Det koster penger, men det sparer du inn på drivstofforbruket sett i forhold til de som går i 40 knop og prøver å velte kajakken min med hekkbølger!

Link to post
Share on other sites

sjarlatan skrev 32 minutter siden:

Kommer du til å skru løs hele motorlabben? 

Det ville gjort det mye lettere å jobbe med den vrange mutteren i en skrustikke hjemme i garasjen

 

Ja, alle 4 motorlabbene skal ut og erstattes med nye etter å ha stått i båten i snart 33 år.

Dette er ikke noe jeg skal gjøre i garasjen hjemme, båten står på land i hjemmehavnen 7 mil unna med motoren i båten. Så det er bare snakk om å løfte motoren ca. 10cm for å komme til og bytte de 4 labbene.

 

motorlabb2.jpg.486b3c5ecd0bf06d3a1a8f0edbd6e29a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev 5 minutter siden:

Risikojobb uansett. Sett bort jobben og bruk tiden til noe hyggeligere. Det koster penger . . . .

 

Greit, jeg skulle nok klare det økonomisk, men å få noen til å komme med bil med kran akkurat den uken båten som står utenfor meg er fjernet og før båten innenfor skal på vannet, blir for mye stress. De måtte uansett nøye seg med å løfte båten max 20cm med alt det som er festet til motoren. Dette er noe jeg må fikse (om det blir noe av i vår) før sjøsetting som er bestilt uke 13 (siste uke mars).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev Just now:

Hvis du ser deler av bolten - baufil. Tar noen minutter men er relativt raskt og ryddig. Dremel med fleks-ledd evt.To snitt langs flanken av bolten og et godt slag med meisel.

 

Det er en mulighet, men blir det noe av jobben, prøver jeg først med den elektriske  muttertrekkeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde den jobben på min Saga med yanmar 55 hk. Satte en garasjebukk foran motorluka og en bak, og et 2 tomms rør mellom. Fint å ha litt høyde for å få plass til taljen. Kappet en fastnøkkel for å komme til mutterne. Tegnet rundt de gamle labbene med tusj for å få satt de nye på akkurat samme sted. Merket også på boltene hvor langt ned mutterne var skrudd, dette for å få et greit utgangspunkt  for opprettingen. Brukte en kveld på jobben.

Redigert av Fran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med garasjebukker hørtes lurt ut jeg hadde tenkt på noe treverk på tvers. takk for tips om merking også.

Hvor kjøpte du forresten labbene?

Å klare jobben på en kveld, tror jeg ikke jeg klarer. Jeg begynner å merke at mine 75 år gjør meg fort sliten når en skal stå på hode ned i motorrommet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...