Jump to content

Noen som har byttet motorlabber på Yanmar 4JHE i en Saga 27?


Lars H.

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Låner tråden din litt Lars H og håper du ikke har noe imot det...

 

ÅtteGlass skriver tidligere i tråden : "150 Foran og bak styrbord side.   200 Foran og bak babord side"

 

Gjelder dette for en 4JH2-DTE og, eller? Kommer ikke til for å lese av på babord side av motoren. Styrbord er grei, der er det 150.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Jannmar skrev On 28.2.2019 at 23.20:

Om det ikke går med muttertrekker er en slagnøkkel og ei slegge løsningen. Størrelsen på slegga avhenger av plassen du har.

 

image.png.de115475ebf9eef1ab5f171fa48f6839.png

Vet du hvor jeg kan få tak i en slik slagnøkkel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 9.9.2019 at 22.16:

image.png.de115475ebf9eef1ab5f171fa48f6839.png

Vet du hvor jeg kan få tak i en slik slagnøkkel?

 

Beklager seint svar. (Ser at Roger jo har kommet meg i forkjøpet). 

Jeg har kun brukt slagnøkler i jobbsammenheng, og aldri kjøpt/hatt noen av disse privat, men ser at Tools, Würth, verktøyspesialisten.no og telmo.no kan levere slagnøkler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Sitat

Men skal jeg skifte labbene, må den siste mutteren jo også løsnes. Kan det være en ide å prøve med en elektrisk muttertrekker slik som jeg har til hjulskift på bilen?

 

Nå begynner det jo å nærme seg vinter og båten på land, så litt forberedelser før skifte av motorlabber. Og ja, nå har jeg testet med muttertrekkeren og den vrange mutteren skrudde seg av uten problem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Nå begynner det jo å nærme seg vinter og båten på land, så litt forberedelser før skifte av motorlabber. Og ja, nå har jeg testet med muttertrekkeren og den vrange mutteren skrudde seg av uten problem.

 

Mulig jeg misforstår?

Regner med at du mener mutteren under kontra-mutteren (som den vrange mutter).

En bør løsne kontra-mutteren ( den øvre ) først  så kan en skru begge av samtidig.

Er kontra-mutteren skrudd skikkelig til kan en rive gjengene når en bruker muttertrekker på begge og da har en laget seg ekstra arbeide når det er stopp halveis oppe.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er de slagnøklene nokså dyre, og du får neppe bruk for den senere.

 

Kanskje bare kjøpe en "vanlig" fastnøkkel, og kappe den til ønsket lengde.

Om du kommer til med muttertrekker, er det enklest, bare vær obs på det "Roger jo" skriver.

Du har naturligvis sprayet alle bolter/muttere med en slags penetrerende smørespray.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er mutteren på skissen under som må løsnes for å kunne løfte motoren og fjerne labbene som skal erstattes med nye som på det andre bildet.

 

labb.jpg.3bbad04d1e380a72f8afdd4aba4ed745.jpg    labb_ny.jpg.c6fbbfb2a28aa82d11d13212ed2abd16.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da forstod jeg hva du mente. Men slike kontramuttere er det ikke på mine originale Yanmar labber 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I en annen tråd, og eksosbendet, fikk jeg dette forslaget.
 

Sitat

 

Hei Lars, han mener nok at du kan løsne denne fra blokka, det er denne delen som er tredd ned på labben.  Da får du delene ut i et stykke, så ordner vinkelsliper resten. Men om du kommer til er en annen sak.  Edit: Denne metoden gir deg vel mulighet til å bytte labbene uten å løfte motoren ved å ta en om gangen, uten at det nødvendigvis blir noe enklere å komme til i din båt.

Bilderesultat for Yanmar 4JHE engine mount

 

 

 

Jeg har nå stått på hodet ned i motorrommet og kikket litt. De festene jeg har er ganske forskjellige fra det på bildet og det er en type fremme og en annen bak. Men jeg får se når jeg starter på jobben, det er mulig det er enklest å komme til og heller løsne festearmene fra blokken på noen av stedene. se ser det greit ut enten jeg løsner disse festene fra blokken eller løfter motoren opp 5cm. På de bakre labben er det vanskelig å komme til, så hva jeg gjør der, vet jeg ikke før jeg starter på jobben.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til Son neste uke med Sofia. Opp på land klokka 14. Bare si ifra om du trenger håndtlanger så skal jeg bidra. Tipper jeg er der nede fra klokka 12 eller noe. Skal prøve å få ferdig frostsikring og litt men det er mange timer og mat nok på kiwi ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet, men det går nok et par uker før jeg er klar for å få båten på land. Egentlig kunne jeg tenkt meg en helgetur til før opplag, det er meldt rolige vind og bølgeforhold.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er båtsesongen avsluttet for i år, så nå er det ikke lenge før Trudelutt kommer på land og jeg kan begynne med prosjekt "bytte motorlabber" (og eksosbend). Idag var jeg en tur hos Biltema og kjøpte inn kjettingtalje og løfteåk. Det ble koblet sammen i garasjen og så ut til å være akkurat det jeg trenger til å få løftet motoren tilstrekkelig opp for å bytte motorlabbene. Motorlabber og eksosbend ligger også klar.

 

talje_garasje.jpg.ff485d20f37202fefd0620d9e4193b1f.jpg

 

talje_garasje_detalj.jpg.1150c07e5c05d816b747c48ea816fc23.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og så var båten kommet på land, og igår gikk jeg løs på jobben. For å komme til fremre motorlabb på babord side, tok jeg ut dynamoen og løsnet en slange på vannpumpen. Da kom jeg til den verste og mest rustne av motorlabbene. Og med en god 24mm pipe og forlenger løsnet den store mutteren. Jeg tok så runden rundt, og alle de fire 24mm mutterne løsnet. Også mutterne som holder labbene mot skroget lot seg løsne. Motorakslingen er også løsnet fra gearkassen. Så nå er det meste klart for å rigge til talje og åk for løfting av motoren når jeg får kappet til noe 2" × 4" boks til stativ.

 

Dessverre knakk en av boltene som holder eksosbendet fast, pluss at jeg foreløpig ikke har fått løs en annen av de 4 boltene. Så innen jeg får av det bendet, får jeg ikke løftet motoren. Se denne tråden om den jobben.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var alle 4 labbene byttet. Det gikk egentlig helt greit med talje og løfteåk fra Biltema. Jeg løftet bare motoren nok opp til at den kom løs av labbene. Å få den ned igjen på labbene, gikk også helt greit. Nå står det tilbake å rette opp motoren mot akslingen til propellen. Men det blir en annen dag, det er grenser for hvor mye min nesten 76 år gamle rygg klarer på en dag.

 

Når det gjelder eksosbendet, var anleggsflaten på eksosmanifoilen så ødelagt at ny eksosmanifoil/varmeveksler bestilt, se egen tråd om dette her.

 

motorlabber_gamle.jpg.59d9c6f6c1852f6324d8cdef43834120.jpg

 

talje_med_motor.jpg.bfa4b0ce037ebf5e7d0f4320b7e78338.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når jeg blir helt ferdig med denne jobben, vil både talje og løfteåk befinne seg i garasjen min hjemme på Skjetten, klart for utlån til andre hobbymekanikere i området.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik så en av motorlabbene ut hos meg da jeg byttet i vår. Først etter å ha beveget litt på de med et lite spett avdekket jeg de var utslitt.

 

De er 10 år yngre men har 1000 gangtimer mer enn Lars H. sin motor.

For ordens skyld: Bildet er tatt etter boltene var løsnet med noe helt alvorlig med makt.

 

Skitten og fælt? Jepp, men sånn så det ut da jeg overtok. Godt å endelig få vasket innimellom alle plassene det til tider er trangt å komme til for en gammel skrott. :giggle:

 

 

P6010667.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...