Lars H. Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 Motoren veier vel snaut 300kg. så det høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 29.Mai.2019 Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 (redigert) Låner tråden din litt Lars H og håper du ikke har noe imot det... ÅtteGlass skriver tidligere i tråden : "150 Foran og bak styrbord side. 200 Foran og bak babord side" Gjelder dette for en 4JH2-DTE og, eller? Kommer ikke til for å lese av på babord side av motoren. Styrbord er grei, der er det 150. Redigert 29.Mai.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2019 Jannmar skrev On 28.2.2019 at 23.20: Om det ikke går med muttertrekker er en slagnøkkel og ei slegge løsningen. Størrelsen på slegga avhenger av plassen du har. Vet du hvor jeg kan få tak i en slik slagnøkkel? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 (redigert) Tess. https://www.google.com/search?rlz=1C1GGGE___NO816NO818&sxsrf=ACYBGNSOC9nSLbzRbfJdfh6h0meLbpZt8w:1568104104740&q=slagnøkkel&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj324iB68XkAhUImIsKHZCeCOgQ7Al6BAgJECQ&biw=1058&bih=474 https://www.ahlsell.no/33/verktoy/handverktoy/trekkeverktoy/slagnokkel/ https://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/skru-og-skiftenokler/slagnokler https://www.tools.no/Slagringnokkel-Teng-Tools-1401047-no?categoryId=1073748580 Redigert 10.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Lars H. skrev On 9.9.2019 at 22.16: Vet du hvor jeg kan få tak i en slik slagnøkkel? Beklager seint svar. (Ser at Roger jo har kommet meg i forkjøpet). Jeg har kun brukt slagnøkler i jobbsammenheng, og aldri kjøpt/hatt noen av disse privat, men ser at Tools, Würth, verktøyspesialisten.no og telmo.no kan levere slagnøkler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2019 Sitat Men skal jeg skifte labbene, må den siste mutteren jo også løsnes. Kan det være en ide å prøve med en elektrisk muttertrekker slik som jeg har til hjulskift på bilen? Nå begynner det jo å nærme seg vinter og båten på land, så litt forberedelser før skifte av motorlabber. Og ja, nå har jeg testet med muttertrekkeren og den vrange mutteren skrudde seg av uten problem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 (redigert) Lars H. skrev for 3 timer siden: Nå begynner det jo å nærme seg vinter og båten på land, så litt forberedelser før skifte av motorlabber. Og ja, nå har jeg testet med muttertrekkeren og den vrange mutteren skrudde seg av uten problem. Mulig jeg misforstår? Regner med at du mener mutteren under kontra-mutteren (som den vrange mutter). En bør løsne kontra-mutteren ( den øvre ) først så kan en skru begge av samtidig. Er kontra-mutteren skrudd skikkelig til kan en rive gjengene når en bruker muttertrekker på begge og da har en laget seg ekstra arbeide når det er stopp halveis oppe. Redigert 20.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Forøvrig er de slagnøklene nokså dyre, og du får neppe bruk for den senere. Kanskje bare kjøpe en "vanlig" fastnøkkel, og kappe den til ønsket lengde. Om du kommer til med muttertrekker, er det enklest, bare vær obs på det "Roger jo" skriver. Du har naturligvis sprayet alle bolter/muttere med en slags penetrerende smørespray. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2019 (redigert) Det er mutteren på skissen under som må løsnes for å kunne løfte motoren og fjerne labbene som skal erstattes med nye som på det andre bildet. Redigert 20.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Det er vanlige at det er en kontra-mutter ovenpå den mutteren med pilen. Og da må en løsne den øverste først. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2019 Da forstod jeg hva du mente. Men slike kontramuttere er det ikke på mine originale Yanmar labber Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 (redigert) I en annen tråd, og eksosbendet, fikk jeg dette forslaget. Sitat Hei Lars, han mener nok at du kan løsne denne fra blokka, det er denne delen som er tredd ned på labben. Da får du delene ut i et stykke, så ordner vinkelsliper resten. Men om du kommer til er en annen sak. Edit: Denne metoden gir deg vel mulighet til å bytte labbene uten å løfte motoren ved å ta en om gangen, uten at det nødvendigvis blir noe enklere å komme til i din båt. Jeg har nå stått på hodet ned i motorrommet og kikket litt. De festene jeg har er ganske forskjellige fra det på bildet og det er en type fremme og en annen bak. Men jeg får se når jeg starter på jobben, det er mulig det er enklest å komme til og heller løsne festearmene fra blokken på noen av stedene. se ser det greit ut enten jeg løsner disse festene fra blokken eller løfter motoren opp 5cm. På de bakre labben er det vanskelig å komme til, så hva jeg gjør der, vet jeg ikke før jeg starter på jobben. Redigert 4.Oktober.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Jeg kommer til Son neste uke med Sofia. Opp på land klokka 14. Bare si ifra om du trenger håndtlanger så skal jeg bidra. Tipper jeg er der nede fra klokka 12 eller noe. Skal prøve å få ferdig frostsikring og litt men det er mange timer og mat nok på kiwi ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Takker for tilbudet, men det går nok et par uker før jeg er klar for å få båten på land. Egentlig kunne jeg tenkt meg en helgetur til før opplag, det er meldt rolige vind og bølgeforhold. Redigert 4.Oktober.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Nå er båtsesongen avsluttet for i år, så nå er det ikke lenge før Trudelutt kommer på land og jeg kan begynne med prosjekt "bytte motorlabber" (og eksosbend). Idag var jeg en tur hos Biltema og kjøpte inn kjettingtalje og løfteåk. Det ble koblet sammen i garasjen og så ut til å være akkurat det jeg trenger til å få løftet motoren tilstrekkelig opp for å bytte motorlabbene. Motorlabber og eksosbend ligger også klar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 7.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Fin verksted og utstyr du har. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Det er nok bare dobbel garasjen min. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Og så var båten kommet på land, og igår gikk jeg løs på jobben. For å komme til fremre motorlabb på babord side, tok jeg ut dynamoen og løsnet en slange på vannpumpen. Da kom jeg til den verste og mest rustne av motorlabbene. Og med en god 24mm pipe og forlenger løsnet den store mutteren. Jeg tok så runden rundt, og alle de fire 24mm mutterne løsnet. Også mutterne som holder labbene mot skroget lot seg løsne. Motorakslingen er også løsnet fra gearkassen. Så nå er det meste klart for å rigge til talje og åk for løfting av motoren når jeg får kappet til noe 2" × 4" boks til stativ. Dessverre knakk en av boltene som holder eksosbendet fast, pluss at jeg foreløpig ikke har fått løs en annen av de 4 boltene. Så innen jeg får av det bendet, får jeg ikke løftet motoren. Se denne tråden om den jobben. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Og så var alle 4 labbene byttet. Det gikk egentlig helt greit med talje og løfteåk fra Biltema. Jeg løftet bare motoren nok opp til at den kom løs av labbene. Å få den ned igjen på labbene, gikk også helt greit. Nå står det tilbake å rette opp motoren mot akslingen til propellen. Men det blir en annen dag, det er grenser for hvor mye min nesten 76 år gamle rygg klarer på en dag. Når det gjelder eksosbendet, var anleggsflaten på eksosmanifoilen så ødelagt at ny eksosmanifoil/varmeveksler bestilt, se egen tråd om dette her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 ?? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Når jeg blir helt ferdig med denne jobben, vil både talje og løfteåk befinne seg i garasjen min hjemme på Skjetten, klart for utlån til andre hobbymekanikere i området. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sanztra Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 Siden jeg har samme båt og motor, med 1 års forskjell i årsmodell så kan det hende jeg tar deg på ordet Lars ;-) Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 Det er bare å si ifra når/om det blir aktuelt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 (redigert) Slik så en av motorlabbene ut hos meg da jeg byttet i vår. Først etter å ha beveget litt på de med et lite spett avdekket jeg de var utslitt. De er 10 år yngre men har 1000 gangtimer mer enn Lars H. sin motor. For ordens skyld: Bildet er tatt etter boltene var løsnet med noe helt alvorlig med makt. Skitten og fælt? Jepp, men sånn så det ut da jeg overtok. Godt å endelig få vasket innimellom alle plassene det til tider er trangt å komme til for en gammel skrott. Redigert 23.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.