Guest Avmønstret# Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Leste på ett forum om en som fant en flat basketball under motoren når han løftet den ut. Påfølgende postinger forklarte at det var en god metode for å løfte motoren opp noen cm ved behov, mao en "luftjekk". Kanskje det er en mulig, og mindre dramatisk metode enn å heise den opp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 En flat fender som pumpes opp gjør samme nytten. Og er vel mer tilgjengelig. Det er ikke en godkjent løfreinretning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Må si det var en dramatisk pris på disse labbene! Jeg betalte vel rundt 2000,- for alle fire mine. Dog, dette var universal labber og både hullmønster og shimsing måtte tilpasses. Originale labber blir mye mer "plug and play", da er det bare justeringen som gjenstår. Så det er kanskje verdt de ekstra kronene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Ja, så trangt det er nede i motorrommet på en Saga 27 er det for meg med en 75 år gammel kropp verd de ekstra pengen, det er jo bare "båtpenger". Og jeg fikk nettopp bekreftet fra yanmardeler.no at labbene de selger er Yanmar originallabber, kliss like de originale som sitter i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Absolutt, da er det nok bare å betale og ikke tenke mer på det. Jeg skjønner utfordringen, selv med 20 år yngre kropp synes jeg slike jobber er besværlige. Jeg skiftet mine ifm motorbytte, så da var alt ute og jeg kunne måle og borre opp alt uten at motoren var I veien. Så ble den heist ned med labbene på og skrudd fast/justert. Du får en mer besværlig job, mne det er vel likevel lettere enn å ta motor ut først. Ta deg god tid, planlegg godt og jobb smart, så ordner det seg nok! Fikk råd fra en gammel slektning en gang om å løfte med hodet, ikke kroppen. Og det har jeg hatt nytte av mange ganger. Smarte løsninger trumfer rå kraft de fleste gangene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Gummi og foringer som skal vare i mange år er det veldig dumt å kjøpe noe av billig eller ikke spesifikk kvalitet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 -morten- skrev 3 minutter siden: Gummi og foringer som skal vare i mange år er det veldig dumt å kjøpe noe av billig eller ikke spesifikk kvalitet! Tja, Lancing Marine selger Yanmar-labber til GBP 70 ex MVA. Og Yanmar har garantert ikke laget en eneste labb i hele sitt liv. Jeg antar Lancing har sitt på det tørre. Så det blir NOK 802/stk med MVA NOK 1003/stk + frakt NOK 50/stk = 1060/stk. Og det blir halv pris. Omtrentelig. Og jeg mener til og med at klossene fra Lancing er stemplet med Yanmar, men det er bare å ta en kjapp telefon. Supre folk hos Lancing. Yanmardeler i Norge er svindyre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 -morten- skrev 15 minutter siden: Gummi og foringer som skal vare i mange år er det veldig dumt å kjøpe noe av billig eller ikke spesifikk kvalitet! Dette er industrikomponenter så jeg er ikke redd for at de ikke skal holde den kvaliteten de er spesifisert til. Og høy pris tilsier ikke nødvendigvis bedre kvalitet. Men om man kjøper noe som er 100% likt det som er der fra før så sparer man seg selvfølgelig mye utfordringer. Hos meg var ikke dette noe alternativ, de gamle var gått ut av produksjon og alle alternativer krevde endringer. Så da gikk jeg opp til noen som var garantert kraftige nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 så lenge gummien har samme spec som original og er tilpasset motorvekt så er det jo så klart ok!! men gummikvalitet varierer en del Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 -morten- skrev 6 minutter siden: så lenge gummien har samme spec som original og er tilpasset motorvekt så er det jo så klart ok!! men gummikvalitet varierer en del Misforstå meg ikke, helt enig. Jeg er født og oppvokst som gummiape. Teknisk leder var jeg også en gang i verden, autorisert av Satans Vegvesen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Helt klart! Mine ble beregnet ut fra motorvekt, avstand mellom labbene, antall HK, dreiemoment og max turtall. Utover dette har jeg ingen mulighet til å si noe om kvaliteten er som den bør være. Men de har nå virket fint I 10 år nå, så helt ille kan det da ikke være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Hulda skrev for 3 timer siden: Og jeg mener til og med at klossene fra Lancing er stemplet med Yanmar, Og det er også klossene fra yanmardeler.no stemplet med. Her et av bildene de tok og sendte meg, Yanmar-navnet fremhevet av meg. Og jeg er temmelig sikker på at de gamle er modne for utskifting, på de er det nesten metall mot metall. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Lars H. skrev for 5 timer siden: Og jeg er temmelig sikker på at de gamle er modne for utskifting, på de er det nesten metall mot metall. Noe som også understreker behvoet for å rette opp motoren en gang imellom Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Det er blitt gjort noen ganger, senest for et år eller to siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Det hender at det er forskjell på motorlabbene foran og bak Lars, har du kontroll på dette i din båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Yepp - ihvertfall har yanmardeler.no kontroll på det. Her utsnitt fra tilbudet fra dem. Så må jeg bare finne ut hvilke som skal fremme og bakerst. På de nye står det i hvert fall tydelig merket 150 og 200, så det står det nok på de gamle også om det er leselig. Ellers vet sikkert yanmardeler.no hvor de skal plasseres. Redigert 6.Mars.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Bra, da har du kontroll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 On 3/6/2019 at 10:52 AM, Lars H. said: Yepp - ihvertfall har yanmardeler.no kontroll på det. Her utsnitt fra tilbudet fra dem. Så må jeg bare finne ut hvilke som skal fremme og bakerst. På de nye står det i hvert fall tydelig merket 150 og 200, så det står det nok på de gamle også om det er leselig. Ellers vet sikkert yanmardeler.no hvor de skal plasseres. På en 4JHE skal det være forskjellige motorlabber på høyre og venstre side av motoren. Du skal montere 150 - 121370-08351 foran og bak på styrbord side, og 200 - 129470-08350 foran og bak på babord side. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Det var nyttig informasjon. Jeg har alltid trodd at forskjellen var fremme og bak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 8.Mars.2019 Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 (redigert) SERVICE MANUAL MARINE DIESEL ENGINE 4JHE,4JH-TE 4JH-HTE ... engine-manual.com/index.php?controller=attachment&id... Redigert 8.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 (redigert) Ja, der står det jo helt tydelig om hvor labbene skal plasseres. Jeg trodde Jeg kjente den manualen ganske godt. Jeg har faktisk papirutgaven i bokhyllen pluss at jeg har scannet den og lagt den ut på nettet under sagaforumet.com. Men nå vet jeg i hvert fall på hvilken side 150 og 200 labbene skal plasseres. Jeg går ut fra at det er dreieretningen på motoren som er avgjørende. Redigert 8.Mars.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.Mars.2019 Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 Det er det, resultanten av dreiemomentet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 Noen som vet hva tallene "150" og "200" egentlig står for? Det er vel hardhet av en eller annen enhet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 8.Mars.2019 Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 (redigert) Shore (hardheten) på gummien. http://www.rjrygg.no/mobile.aspx?pageid=51020&ForceView=mobile&plid=38620&menu=home Redigert 8.Mars.2019 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.Mars.2019 Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 Lars H. skrev 17 minutter siden: Noen som vet hva tallene "150" og "200" egentlig står for? Det er ikke shore, så tipper det er load i kg. Shore står nok merket en eller annen plass på labbene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.