Jump to content

Noen som har byttet motorlabber på Yanmar 4JHE i en Saga 27?


Lars H.

Recommended Posts

Otto Olsen har sluttet å selge til privatpersoner. Sist jeg skulle ha noe fra dem måtte jeg gå via Tools.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var kanskje litt uklar.
Det jeg mente var om det er mulig å løsne brakettet fra motoren, da kan du ta det og motorlabben ut i en del.
Da er det mulig å jobbe med bolten på motorlabben på en mer egnet plass.

Kan evt skru den fast i en 2x4 eller lignende for å holde den fast

Motorlabb.png

Link to post
Share on other sites

Misunner deg ikke denne jobben. Har samme motor i min Saga 27, og motorrommet er trangt! Måtte løfte ut motoren for å skifte startmotor og impeller i fjord. Håper jeg slipper å bytte motorlabber på noen år. Angrer på jeg ikke gjorde det mens motoren var ute :(

Link to post
Share on other sites

sjarlatan skrev for 17 timer siden:

Var kanskje litt uklar.
Det jeg mente var om det er mulig å løsne brakettet fra motoren, da kan du ta det og motorlabben ut i en del.
Da er det mulig å jobbe med bolten på motorlabben på en mer egnet plass.

Kan evt skru den fast i en 2x4 eller lignende for å holde den fast

 

Ah, nå forsto jeg hva du mente, skal ta en titt hvordan den muligheten er neste gang jeg er i båten.

 

eysteind skrev 22 minutter siden:

Misunner deg ikke denne jobben. Har samme motor i min Saga 27, og motorrommet er trangt! Måtte løfte ut motoren for å skifte startmotor og impeller i fjord. Håper jeg slipper å bytte motorlabber på noen år. Angrer på jeg ikke gjorde det mens motoren var ute :(

 

Jo da, det er trangt. Men det meste går. Med rett verktøy (McPeller) er egentlig impellerbytte greit. Jeg hadde også ute startmotoren for noen år siden. Den er tung, men med litt støtter under og noen stropper gikk det greit å få den inn og ut alene uten å løfte ut motoren for å komme til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet, kan tenke meg at det kan være greit med hjelp feks. når motoren skal senkes ned på labbene. Tilbudet er notert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en grei jobb å bytte labber hvis du får på plass en passende bukk. Jeg har fortsatt denne bukken med løfteåk og talje liggende i garasjen på Ås, Akershus, dersom du vil låne. Kanskje bukken passer? Jeg løftet en 62 hk diesel. Løfteåket er nødvendig for å kontrollere motorens posisjon når du løfter.

 

Motorløft.JPG

Løfteåk.jpeg

Link to post
Share on other sites

Med bare vintervær meldt frem til sjøsetting siste uke av mars, tror jeg at jeg har mer enn nok andre båtjobber å gjøre. Dermed er det nok mer sannsynlig at det blir bytte av motorlabber til høsten etter at båten er kommet på land igjen. Jeg har nå fått tilbud på nye labber fra Boatsupply AS (yanmardeler.no) på kr. 1672,90 pr. stk. pluss moms, totalt kr.8360,-  Det koster å være kar, men de gamle labbene har jo gjort jobben siden 1986, altså 33 år, så da er det vel greit?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var jo bare halve prisen, var det for å feste en Yanmar 4HE? De må jo passe i høyde, bolt mot motor, og de to boltene som går ned i båten må jo passe i hullene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hulda skrev 1 time siden:

Det går vel greit. Jobben kan vel like gjerne gjøres på vannet, for den del. Prisen forekommer meg svært stiv, uten at jeg husker hvor mye jeg betalte hos Sleipner i forrige årtusen. Sjekket med La-Sa?

 

Jo, det er en mulighet med båten på sjøen. Men da må jeg låse akslingen i rett høyde og bredde slik at den forblir i senter av hylserøret ut mot cuttleslageret. Ellers er det en fascinerende tanke. Da kunne jeg ta jobben om sommeren i uli når vi ikke bruker båten så mye.

 

Nei, jeg har ikke sjekket med LaSa, men skal gjøre det selv om de etter hvert satser mest på Volvo men Yanmar som et "nødvendig onde".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 5 minutter siden:

Vet ikke om det kan være noe å hente på dempere hos disse?

Men så kommer jo frakten da..

 

https://www.yanmardelernord.no/categories/yanmar-motordempere

 

Han sender både med posten og postNord. Par hundre kroner? Faktisk billigere mange ganger her en hos yanmardeler.no

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Gudrun skrev 37 minutter siden:

Vet ikke om det kan være noe å hente på dempere hos disse?

Men så kommer jo frakten da..

https://www.yanmardelernord.no/categories/yanmar-motordempere

 

Dersom dette er de samme originallabbene som jeg har fått tilbud på, blir det omtrent samme prisen. For labber fra yanmardeler.no kommer jo også frakt i tillegg. Men ut fra bildene på sidene deres, ser det i hvert fall ut til at det er "originale" Yanmardeler. Og det er viktig slik at det bare er å skru ut/inn labbene. Det er ikke bare bare for en gubbe på 75år å ligge med hodet ned i det trange motorrommet på en Saga 27. Har sendt mail til yanmardeler.no for å få bilde og bekreftelse om at det bare er å skru ut gamle og skru ut nye i samme "hullene".

 

For oss litt over den første ungdommen:

Litt gammal

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Byttet motorlabber på Nimbusen jeg hadde i sin tid. Da gjorde jeg også endel annet og heiste opp motor og satt den på en ramme jeg lagde av tre. Flyttet den bakover med å kappe til rundstokk som jeg brukte som hjul under rammen. Da var det lett å komme til og bytte motorlabber. Sparer my tid på å få tak i identiske labber som du har. Hadde også motor oppe pga. en oljelekkasje mens båten lå på sjøen. Så lenge du ligger i en smul havn er det uproblematisk. Ikke så greit med rulling når man har motoren. Jeg brukte en talje av denne typen og min motor veide nesten 400 kg. https://www.clasohlson.com/no/Jekketalje/30-9996?gclid=Cj0KCQiAtvPjBRDPARIsAJfZz0qMseLsEM4QJZbeIwnVSXbkafPdVAg7WRheVvhiiVNgcStMyJLsgusaAqz1EALw_wcB

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...