Jump to content

Lime fast gjengeinnsats med kjemisk metall eller borre?


Storken

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg har et problem, eller utfordring. 

 

Jeg har måtte borre ut en M5 60mm maskinskrue. Det var tynt med gods rundt hullet i utgangspunktet, og enda mindre etter borringen. Jeg lurer på om jeg kan tette hullet med kjemisk metall, borre nytt hull og sette nye gjenger i kjemisk metall, eventuelt lime inn en gjengeinnsats. Pga lite gods, skeivt hull og ukurant størrelse på hull er det uaktuelt å gjenge inn en skrueinnsats på normalmåten. 

 

Noen som har erfaring med å gjenge i kjemisk metall, vil dette holde og  hvor godt sitter kjemisk metall mot underlaget som er rustfritt.

 

Hvilke av de to løsningene er å foretrekke? Gjenge nytt hull i kjemiskmetall eller lime inn gjengeinnsats? 

 

Hullet var i utgangspunktet M5 60mm, men er nå ca 7-8mm, men like langt. 

 

Godset er rustfritt. 

Link to post
Storken skrev for 2 timer siden:

Noen som har erfaring med å gjenge i kjemisk metall, vil dette holde og  hvor godt sitter kjemisk metall mot underlaget som er rustfritt.

Det blir vanskelig å mene noe konkret om dette uten at du opplyser litt mer om bruk og belastning. Bilder hjelper også på å se sammenhengen :thumbsup:

 

Ventus skrev for 2 timer siden:

Og hva tar dette av last - eller bare såvidt kraft i forbindelsen (kan ikke være allverden med en M5...)

En M5 skrue kan ta opp ganske stor last dersom den blir utsatt for ren strekkraft. I følge en tabell jeg har her skal den tåle 11,4kN. Kjemisk metall klasket på en tynnplate blir da bare en vits.

Link to post
11 minutes ago, Komodo said:

Det blir vanskelig å mene noe konkret om dette uten at du opplyser litt mer om bruk og belastning. Bilder hjelper også på å se sammenhengen :thumbsup:

 

En M5 skrue kan ta opp ganske stor last dersom den blir utsatt for ren strekkraft. I følge en tabell jeg har her skal den tåle 11,4kN. Kjemisk metall klasket på en tynnplate blir da bare en vits.

 Det var ikke så mye hva den tåler kontra hva ingeniørene spesifiserer :)

Link to post
2 minutes ago, Komodo said:

Nå har ikke jeg regnet på det, det gadd jeg ikke. Men hvilke ingeniører viser du til?

 

En bolt strekkes normalt til en  -tja. 50-90% av nominell flyt. Desto større ytre last desto større grunn til å finregne.

Hvis dette er en "pyntebolt" så går det meste, hvis det sikrer en kritisk komponent så bør en gå for at det tåler det samme som originalt.

 

Hvis bolten originalt lå i øvre sjikt av utnyttelse ville de fleste øke et par størrelser; det gir ofte best resultat på lang sikt.

Link to post

Rustfritt stål egner se kanskje ikke for kjemisk metall eller liming. Kjemisk metall vil trolig fungere best på støpegods. Jeg ville sveiset fast en pinneskrue. Vil du absolutt lime, så ville jeg forsøkt å lime en pinneskrue i hullet?  CT1

Link to post
14 hours ago, Komodo said:

Skjønner ikke hva du snakker om. Det er vel ingen ved sine fulle fem som dimensjonerer etter strekkfasthet uten sikkerhetsfaktor hvis det er det du skal fram til. 

 

En M5 i 8.8 tar typisk en 500-750kg forspenning, avhengig av utnyttelse.  Hvis det er en strukturell forbindelse vil man ofte velge noen størrelser opp for å ikke måtte finregne på alle lastkondisjoner, samt for monteringstoleranser etc. I store produksjonsvolum finregner man siden det er kostdrivende så klart å bare ta noen størrelser opp.

 

Så nevnes det at det er tynt med gods rundt skruen, noe som også kan tyde på at det ikke er en strukturell komponent da man er avhengig av at det er nok stivhet i det skruen sammenføyer også...

 

Så et bilde eller beskrivelse av hva skruen gjør kan nok gi svaret på hva som er "god nok" reparasjon.

Link to post

Med de tallene der skjønner jeg ikke hvorfor du gjør deg uenig i det jeg skriver. Med en strekkfasthet på 11,4kN (= 1160kg) er jo 500-700kg forspenningskraft mye. Har du regnet ut det der, eller har du en tabell? Snakker du om flytegrensen til skruen, eller snakker du om hvor mye forspenningskraft vi kan utnytte før flyt? Tallet jeg oppga over var strekkfasthet iht. en tabell, og er selvsagt ikke et tall man dimensjonerer etter. Men som du selv ser så er det snakk om såpass stor kraft at kjemisk metall på tynt(?) rustfritt gods heller er svakheten enn skruen selv, noe som var mitt poeng over. 

Link to post
5 minutes ago, Komodo said:

Med de tallene der skjønner jeg ikke hvorfor du gjør deg uenig i det jeg skriver. Med en strekkfasthet på 11,4kN (= 1160kg) er jo 500-700kg forspenningskraft mye. Har du regnet ut det der, eller har du en tabell? Snakker du om flytegrensen til skruen, eller snakker du om hvor mye forspenningskraft vi kan utnytte før flyt? Tallet jeg oppga over var strekkfasthet iht. en tabell, og er selvsagt ikke et tall man dimensjonerer etter. Men som du selv ser så er det snakk om såpass stor kraft at kjemisk metall på tynt(?) rustfritt gods heller er svakheten enn skruen selv, noe som var mitt poeng over.  

 

Dette er forspenning (motvirke ytre last) i typisk arbeidsområde, og for en gjenget forbindelse er det beskjedne ting tross alt - som var mitt poeng. Derav at skruen kanskje ikke er "fullt utnyttet" og at det like gjerne kan være at det bare er en "pynteskrue" som bare skal holde en liten last.

Link to post
Ventus skrev 12 minutter siden:

 for en gjenget forbindelse er det beskjedne ting tross alt

Joda, alt er relativt. En M5 skrue i en fritidsbåt er ofte brukt til små duppeditter som hengselfeste, kalesjeknapp o.l. som ikke skal ta rare lasten. Poenget mitt ved å vise til skruens bruddlast er at en M5 skrue tåler en ganske stor belastning i forhold til hva mange tror, da kan en klatt med kjemisk metall brått bli den nye flaskehalsen.

 

Men nå skal ikke jeg kverulere mer om dette før trådstarter kommer på banen med noen bilder og beskrivelse av bruk. 

Link to post
Storken skrev for 19 timer siden:

Noen som har erfaring med å gjenge i kjemisk metall, vil dette holde og  hvor godt sitter kjemisk metall mot underlaget som er rustfritt.

 

Hvilke av de to løsningene er å foretrekke? Gjenge nytt hull i kjemiskmetall eller lime inn gjengeinnsats? 

 

Det du må passe på er at det du skal ha i hullet er riktig i forhold til det metallet som er fra før, om det er lim eller kjemisk metall spiller ikke så mye, noen mener lim andre kjemisk metall. Det er vel lettere å lime/kjemisk inn en gjenge innsats enn å borre opp selv.

Pass deg for kjemisk metall som blir glassaktig da disse kan sprekke ved ganske små slag.

 

Dra innom en spesial butikk og spør der da det er forskjell fra produsent til produsent, spesial butikker er for eksempel Tools,  Wurt og lignende.

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Men nå skal ikke jeg kverulere mer om dette før trådstarter kommer på banen med noen bilder og beskrivelse av bruk. 

Hei. Takk for respons. 

 

Skruen er på forgasseren til en påhengsmotor, rettere sagt en av fem skruer som tetter for membranen til bensinpumpen. Skruehullet er ca 50-60mm dypt som jeg har borret opp. 

 

Det er ikke stor last den skal holde, men det er kritisk at den holder, slik at det ikke blir bensinlekkasje. 

 

Regner med forgasseren er i 316. 

 

Har dessverre ikke foto per i dag. 

Link to post

Gjorde noe lignende med 5mm bolt som holder anode på et Mercruiser drev.

Brukte Plastic Padding kjemisk metall. 

Satte inn en skrue som var smørt inn med fett i hullet sammen med det kjemisk metallet.

Når det var herdet var det bare å skru ut skruen og jeg hadde ferdig hull med gjenger.

Prøvet metoden først med skrue og kjemisk metall i et hull boret i en trekloss.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...