heluf Startet 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2019 (redigert) Hei, Noen som har erfaring med så billige solcellepaneler fra Kina? Se link: https://www.ebay.co.uk/itm/200w-Mono-Solar-Panel-DIY-Kit-2x100w-Flexible-Panel-12v-Battery-charger-Boat-Car-/183717412716 Tenker å kjøpe en regulator utenom som som jeg vet er av noe bedre kvalitet. Så billig at det er verdt å prøve eller penger ut vinduet? Redigert 9.Mars.2019 av heluf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Det ligger en stor soltråd fra i fjor her om du søker. Jeg var veldig pro kinapaneler helt til jeg prøvde ett fra sparelys som leverte det dobbelte. Mitt 100w kinapanel leverer nok rundt 50w, og tar opp plass som ett 100w. Jeg tror at kinapanelene handler mye om Flax, man kan få ett som leverer godt og man kan få ett som ikke leverer.. Desverre.. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Her er tråden: Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 All ære til gutta på Åheim som driver Sparelys. men de lager ingenting der oppe, så hadde vært artig å vite om deres produkter ikke også kommer fra kina? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Tipper de fleste paneler er lagd i Kinaland. Jeg såg en bobil video på YouTube som beviste det motsatte av det jeg sier at kinapaneler leverte mer enn dyre merkepaneler. Men han nevnte også hvilken kvalitetsgrad det var på panelene.. De ble klassifisert som A, B, C, D om jeg ikke husker feil.. Hvor A var dyrere og D var ubrukelige.. Desverre så finner jeg ikke igjen videoen, og den leverandøren jeg kjøpte hos på ebay oppga ikke noe om klassifisering.. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Den annonsen du linker til på ebay er 99% sikkert svindel. Typisk ebayscam og bruke hijacka kontoer med positive rewievs til å selge mistenkelig billige varer. Se på brukernavn og antall salg. Har handlet på ebay i 10 år (800kjøp) og gått på en gang eller to selv. Ingen (selv i kina) som selger deg 2x100w solcelle for 10 dollar med frakt. Just a warning. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
heluf Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Hei. Takk for svar. Ja akkurat disse lukter det rart av. Enig. Men generelt virker det ikke som at det finnes noe fasit vedr billige paneler fra Kina. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Er man ikke rimelig trygg hvis man betaler med PayPal? skal selv kjøpe varmepumpe fra Kina, min litt redd for å gå i fella. Sitér dette innlegget Link to post
heluf Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Har handlet i mange år fra ebay. Aldri blitt svindlet og varene har samsvart med beskrivelse og forventninger. De gangene varene ikke har dukket opp/forsvunnet i posten har selger alltid refundert penger via paypal. Å være oppmerksom på selgers reviews og rating kan være lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) heluf skrev 1 time siden: Hei, Noen som har erfaring med så billige solcellepaneler fra Kina? Se link: https://www.ebay.co.uk/itm/200w-Mono-Solar-Panel-DIY-Kit-2x100w-Flexible-Panel-12v-Battery-charger-Boat-Car-/183717412716 Tenker å kjøpe en regulator utenom som som jeg vet er av noe bedre kvalitet. Så billig at det er verdt å prøve eller penger ut vinduet? Den var jo så billig at det nesten er for godt til å være sant. Akkurat samme bilder er å finne på AliExpress hos Xinpuguang Store til 1800kr. Så jeg tror også den der en svindel. Har opplevd slik svindel flere ganger og da går det bare noen minutt før ebay er på tråden og varsel svindel. Derfor jeg nesten helt er sluttet å handle på ebay. Slikt tror jeg faktisk jeg heller ville kjøpt på AliExpress. Redigert 9.Mars.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 Jeg har rotet bort mer penger på værre ting før så jeg slengte inn en ordre på dette. Nå fikk jeg mail fra ebay om at selgers konto var stengt og at jeg måtte opprette en klage så blir pengene refundert.. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 3 hours ago, Dreuf said: Jeg har rotet bort mer penger på værre ting før så jeg slengte inn en ordre på dette. Nå fikk jeg mail fra ebay om at selgers konto var stengt og at jeg måtte opprette en klage så blir pengene refundert.. Told you so. Vanlig scam det der. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
heluf Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 On 3/13/2019 at 1:14 AM, S/Y Vega said: Told you so. Vanlig scam det der. On 3/12/2019 at 9:28 PM, Dreuf said: Jeg har rotet bort mer penger på værre ting før så jeg slengte inn en ordre på dette. Nå fikk jeg mail fra ebay om at selgers konto var stengt og at jeg måtte opprette en klage så blir pengene refundert.. Hehe. Nesten så jeg satt igjen med litt dårlig samvittighet her. Men takk for at du tok en for laget ?? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hei, jeg har kjøpt 2 stk 100w fleksible solcelle paneler fra Kina og en MPPT regulator som jeg skal montere opp i neste uke når presseningen skal av. Betalte 1700 inkl DHL frakt for panelene og nærmere 1000 inkl frakt for regulator med panel/kontroll som viser status på batteribanken. Har frem til nå kun testet at alt virker, kan fortelle litt mer om hvor mye panelene leverer neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 heluf skrev On 9.3.2019 at 23.19: Har handlet i mange år fra ebay. Aldri blitt svindlet og varene har samsvart med beskrivelse og forventninger. Det er mange svindlere på ebay, det er helt klart. Jeg har blitt svindlet to ganger nå siden jul, og mottatt ett produkt som ikke virker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dreuf Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 heluf skrev for 14 timer siden: Hehe. Nesten så jeg satt igjen med litt dårlig samvittighet her. Men takk for at du tok en for laget ?? Ingen fare, var godt klar over hva dette var så var mest for gøy og se hva som skjedde. Ebay har ført pengene tilbake så det kostet ikke meg noe. Jeg bruker alltid paypal når jeg betaler, er det noe fuss så har de ordnet opp frem til nå om ikke ebay ordner opp selv. Men jeg ser som oftest på kommentarer før jeg handler og da får man en pekepinn om man kan forvente å få noe eller ikke.. Med rundt 300 handler på ebay de siste årene så er erfaringen god med at ting kommer frem, jeg tipper at 99% av handlene er under momsgrensa. Svindel er vel kanskje mer interessant på større beløp. Dog er det mye forskjellig ute å går når det gjelder kvalitet dessverre.. f.eks mitt 100w kinapanel som bare leverer som ett 50w panel.. Noen ganger så kan man kjøpe dingser for 10kr som koster flere hundre i Norge og enheten er det samme.. Andre ganger kan man bare åpne pakken, kjenne på kvaliteten og legge det rett i søpla. Det jeg har handlet mest av er arduino og elektronikk greier. 100 motstander for 8-10kr ink frakt er jo ikke noe å klage over. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 To år har gått, noen med nye erfaringer på kinapaneler fra alibaba, Wish, eller liknende? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
ne.andersson Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Bruker nå mine 2 stk 100W panel fra kina fortsatt, de leverer samme effekt som de alltid gjort som kanskje er litt mindre enn forventet om man kjøper dyre produkter men lader mellom 1-8 amp avhengig av solforhold. Er nå greit å alltid ha fulle batterier når man kommer ned i båten og foreløpig dekker de behovet til min båt, kjøleskap, dieselvarmer, litt led lys etc. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Ser ut som det er en kamp med å tillby mest mulig effekt blant selgerne. Det beste er å se på arealet og vurdere om oppgitt effekt virker rimelig. Har sett 100W panel avertert som er så små at jeg tviler de gir mer enn 30W. Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Santa_Claus skrev 13 minutter siden: Ser ut som det er en kamp med å tillby mest mulig effekt blant selgerne. Det gjelder mye fra Kina, enten det er batterier, omformere, investere, dieselvarmere, osv... Du kan handle mye fint fra Kina, men man må lese den lille skriften og se forbi all oppblåst reklame. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Dokio paneler kan jeg gå god for. Handlet på aliexpress. Panelet har og vært i sjøen på 3meters dybde, virker enda 2år etter. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Santa_Claus skrev for 3 timer siden: Ser ut som det er en kamp med å tillby mest mulig effekt blant selgerne. Det beste er å se på arealet og vurdere om oppgitt effekt virker rimelig. Har sett 100W panel avertert som er så små at jeg tviler de gir mer enn 30W. Et standard 100W semifleksibelt solcellepanel er ca 0.5 kvm stort. Mitt er ca 110x55 cm, men med litt «dødplass» (hvitt felt på den ene kortsiden). Hadde plassen vært mer effektivt utnyttet hadde det vært ca 100x55 cm. Andre 100W er omtrent like store, pluss/minus noen cm den ene eller andre veien. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dreuf Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Mitt 100w kinapanel har jeg klaget en del over helt til jeg klippet av MC4 kontaktene og loddet på noen andre. Har i mellomtiden tatt solcelle som fag på teknisk fagskole. Der lærte vi om større anlegg men en ting man bør ta med seg er å kjøpe MC4 fra samme leverandør. Selv om det er en standard så er det avvik nok i produksjon til å skape dårlig kontakt. Så enten spør selger om å kjøpe løse eller klipp av de medfølgende og lodd på nye fra samme fabrikat, både han og hun. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.