Jump to content

Hentetråd: Bavaria 50 Cruiser, Bergen – Oslo


fors1

Recommended Posts

God dag båtfolk! 

 

En god kompis har kjøpt seg en 2007 Bavaria 50 Cruiser. Båten står i Bergen, hjemmehavn er i Oslo. Planleggingen av henteturen er godt i gang, flybilletter er bestilt og om alt går etter planen kaster vi loss ved soloppgang torsdag 21. mars. Det blir en ren hentetur, så korteste vei og optimal fart trumfer «sightseeing» og severdigheter. Målet er i alle fall å være i hjemmehavn innen tirsdag kveld, ellers må man godsnakke med sjefen.. (og da snakker jeg naturligvis ikke om sjefen på jobben... ?)

 

Tips til gode havner (fokus på egnethet ved dårlig vær), ruter, evt andre ting å være oppmerksom på taes i mot med åpne armer. Den norske los er naturligvis med oss hele veien, men farvannet er ukjent for alle ombord. 

 

Forøvrig er vi tre personer som tar turen.

 

Snart tur! I mellomtiden jobber vi med å fylle båten med nødvendig sikkerhetsutsyr ?

 

Kallesignal for AIS og slikt kommer når det nærmere seg avgang ?

 

Link to post
Share on other sites

Spennende!

Noe sier meg at det er den Bavaria 50 Cruiser som ligger i Søreide hos Bergen Marine? I såfall ligger vår på nabobrygga og venter på å bli hentet hjem til Oslofjorden. Vi har avgang 5. april, så det blir spennende å følge turen deres. Ruta vår blir stort sett innaskjærs til Boknafjorden, og så en stor slak sving rundt kysten....

 

Dette gleder jeg meg til å følge!

Link to post
Share on other sites

Så kjekt - hentet båt 9.-11. mars ifjor Askøy-Sandnes. Første dag kommer dere kanskje til Skudeneshavn før mørket senker seg? Fint og helt beskyttet havn, og diesel på styrbord side når du kommer inn på gamle ferjekaien. «Eneste» utfordrende strekk den dagen blir Sletta. Resten av ruten er ukjent for meg - men dere får nok gode tips av andre!

 

edit: alternativ to for første dag er Kvitsøy. Også her er diesel. Midt i Boknafjorden, men vi satser vel på fint vær? Havna på Kvitsøy er 100% skjermet ved all vind - men klart fjorden kan være tøff på vei ut. 

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 7 minutter siden:

Regn med i overkant av 50 timer på sjøen. Har gjort turen mange ganger og hvis dere er flere enn 2 ombord er det bare å gå nonstop. Fyller dere diesel før dere drar kommer dere til Mandal ihvertfall før refuel er nødvendig.

Veldig fin tur. I bra vær er dette bare en drøm. Min eneste anbefaling er en varmedress, hel foret kjeledress. Mye varmere enn seilklær. Gå mest mulig innaskjærs, rundt jæren er nok åpent hav.

 

Blir overrasket hvis en klarer å tømme en dieseltank på en Bavaria 50 mellom Oslo og Bergen. Bør ha tankkapasitet for mer enn 50 timer. Uansett fint med ett pittstop underveis. Egersund er jo passe å fylle ut fra det jeg har hørt om dieselpriser der.

Link to post
Share on other sites

@fors1, gratulerer med flott båt! Der er det virkelig god plass! Blir nok en glede!

 

@LALUNA II, så morsomt at du linket til min hentetråd. Rådene fra sap2000 og Bjørn som alltid like relevante. Kona og jeg har ikke lest tråden sist sommer, så det ble særs hyggelig lesning. Vi skal forøvrig på tur til helgen. Har brukt båten hele vinteren. 

 

Gleder meg til turen til fors1!!

 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Siden jeg fortsatt sitter i Oslo og venter på avreisedagen, så er det ikke så veldig mange spennende bilder å dele. 

 

Kenneth82 skrev for 23 timer siden:

Så kjekt - hentet båt 9.-11. mars ifjor Askøy-Sandnes. Første dag kommer dere kanskje til Skudeneshavn før mørket senker seg? ...

 

Det virker som et godt tips! Ruteplanlegging er alltid moro, og omtrent slik ser jeg for første leg: 

 

image.png.a484cc8281323fafbc2bc2424515b62a.png

 

Er vel ikke så alt for mange andre alternativer til rute, men én mulighet er jo å gå på utsiden av alt. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en enkel å kjedelig tur fra Bergen til Haugesund er den ruta du har valgt ok. Mye mer å se på, å nesten like enkel å navigere som den du har valgt er nyleia på vestsiden av Stord.  Som de andre nevner over her. 

Om du sender meg din epostadresse på internmelding, så kan jeg dele en av mine ruter på den strekningen. :flag_bp:

 

Lagt til oversiktsbilde 

968651504_Screenshot_20190314-093709_BoatingHD.jpg.267dfcd58f55000b3ccd6b38343ed701.jpg

 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt valgt ruten på vestsiden av Stord. Litt usikker på om det er noen broer der, men det er en del luftspenn på 18 og 20 meter i de ulike ledene. Vi gikk leden som går forbi Fitjar med høyere mast (og dypere kjøl) enn det er på Bavaria 50. Rask søk tyder på at Nyleia også er ok, lenge siden jeg har gått den leden, da med en veldig mye lavere mast. Utsiden er mer navigasjon, ikke lenger og uendelig mye finere. Hvis en skal utenfor hovedleden med mast over 20 meter lærte jeg meg å sjekke mye når vi var på vestlandet.

Link to post
Share on other sites

Nesten uansett vær er den fineste ruten også den beste. Er det havblikk går det fint å gå 4 nm fra land på autopilot, men ellers mye mer komfortabelt å gå indre led. Mindre vind, bølger og varmere. En omvei anbefaler jeg, indre led mellom Farsund og Lindesnes. Ett fint område en sjelden opplever. Etter Lindesnes er det nesten alltid bedre å gå så langt inn som mulig. Sjekk høyden på broen ved Mandal. Kan være relativt rufsete på havet og helt greit i denne leden. Og etter å ha vært lenge på havet er det hyggelig å gå mellom holmene. Men sett ruten på forhånd, er en del navigasjon også her.

 

Gleder meg til å lese hentetråden.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Srekket som eg vist på kartet til Bjørn går har eg gått 4-6 gangar i året dei siste 15-20 åra.

 

Det er eit godt forslag frå Bjørn, men om vêret er ok, og du vil spara tid, kan du like godt gå vest, og ut i havet etter sundet vest for Selbjørn.

 

Alternativt gå gjennom Brandasundet om lag ved Gisøya på kartet til Bjørn.

 

Eg plar berre segla på austsida dersom det er god medvind, og eg vil ha ein enkel seglas.

 

God tur.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 5 timer siden:

Hei

 

Srekket som eg vist på kartet til Bjørn går har eg gått 4-6 gangar i året dei siste 15-20 åra.

 

Det er eit godt forslag frå Bjørn, men om vêret er ok, og du vil spara tid, kan du like godt gå vest, og ut i havet etter sundet vest for Selbjørn.

 

Alternativt gå gjennom Brandasundet om lag ved Gisøya på kartet til Bjørn.

 

Eg plar berre segla på austsida dersom det er god medvind, og eg vil ha ein enkel seglas.

 

God tur.

 

Ask

Hei

 

No ser eg eit par skrivefeil. M. a. skulle det stått austsida av Stord. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...