Jump to content

Hentetråd: Bavaria 50 Cruiser, Bergen – Oslo


fors1

Recommended Posts

2 minutes ago, pacuare said:

Bølgene er så store at det er helt greit å utsette turen. Nesten uansett helg blir det bedre vær. Vind ser OK ut, men bølgene er utfordrende, Å ta en avgjørelse om å ikke gå ut er alltid vanskelig, men når det føles riktig å ikke gå er det definitivt riktig avgjørelse. 

 

På trøndelag og mørekysten er den avgjørelsen enkel i dag!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har ikke gått dette strekket, men hadde 12 timer med ca 3 m signifikant til tider brytende sjø ut i Nordsjøen fra Mandal omtrent sist sommer. Det hadde jeg aldri gjort med en båt jeg ikke er godt kjent med. Vi måtte falle av ca 30 grader og gå litt mer med været enn tenkt. Største utfordringen var sjøsyke blant mannskapet. Det må man aldri glemme å ta med som en risiko

 

været vi hadde var meldt og vi var forberedt. Men det er alltid krevende med slikt vær

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strekket kan medføre litt utfordringer med norvesten da strømmen er nordgående og sjøen sørgående så kan det bli krapt og utrivelig
Her er det en 50 fots seiler så de tåler en del og det bør mannskapet og ved frisk seilas ;-)
Fungerende samband (VHF) er et MÅ HA i mine øyne

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Mulig ikke alle vet dette: signifikant bøkgehøyde er snittet av de 25% høyeste bølgene. Man må regne med å møte dobbelt så høye bølger. 4 meter signifikant betyr 8 meter maks. Med strøm kan sjøen bli svært krapp og med kort frekvens

 

Man skal være erfaren og kjenne egen båts egenskaper og tilstand godt når man går ut i slikt vær

Link to post
Share on other sites

Noen som bor på strekningen Stavanger Lindesnes som har vært i havgapet i dag? Hvordan har forholdene vært? 

 

Enig i Bitteliten sin kommentar over. 

 

I grove forhold har båtstørrelse mye å si. En Bavaria 50 har det greit der en 40 foter har røffe forhold, mens det i en 30 foter er ulevelig. Vi kom i havn etter en kryss i litt vind. Mener vi hadde to rev og halve genoaen rullet inn. Tørr fin seilas, satt i cockpiten uten vanntette klær. Hjalp en 38 foter med fortøyning noen timer etter, det hadde vært en helt forferdelig tur. Sjøene vasket over båten hele tiden, og bølgene var store. Båtstørrelse gir veldig forskjellig oppfatning av forholdene. 

Link to post
Share on other sites

 

Kan bare støtte både @Bitteliten og @pacuare her.

 

De siste årene har jeg flere ganger krysset Hustadvika (og andre strekk her i nordvest) i både min gamle 30 foter og min nåværende 46 foter. Ved enkelte av disse tilfellene har det vært rimelig bra med både vind og bølger. Dette er imidleretid to helt ulike opplevelser i de to båtene.

 

Og det er nesten fælt å si det, men "size matters". Ikke minst fikk vi bekreftet dette på returen fra Lerwick 19. til 20. mai i fjor, da vi vedvarende hadde stiv til sterk kuling halve strekket inn mot norskekysten. Inn mot Måløy registrerte vi på det meste kast på over 24 ms på displayet, med veldig mange på mellom 20 og 23 ms. Dette var slitsomt og krevde manuell roring i mange timer, men fungerte likevel helt fint. Når det er sagt, jeg hadde ikke trivdes under slike forhold med gamlebåten. Fordelen var at vel fortøyd i Måløy sov jeg bedre og lengre enn jeg hadde gjort på 30 år.

 

Dessuten:

Lanber skrev for 10 timer siden:

Hvis du er i tvil, da er du ikke i tvil. Godt sjømannskap redder situasjonen fra å oppstå før det skjer.

 

Ny gammel båt på hentetur, elektronikkproblemer, grov sjø og natt?  = Riktig valg!

 

Jeg er enig i begge punkter og er sikker på at TS har tatt det riktige valget. En bonus for oss andre er jo at vi får følge ham på en hentetur til!

 

Ser fram til fortsettelsen, @fors1.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...