Jump to content

Hentetråd: Bavaria 50 Cruiser, Bergen – Oslo


fors1

Recommended Posts

Spent på hvor de er nå. Kom de til Haugesund i går nærmer de seg nok Tananger nå. Men her er det ett dilemma, motvind rundt Jæren. Ser ut til å blåse så mye at jeg ville vært skeptisk til å gå. Er 4 ubehagelige timer fra Tanagner til de dreier nok til at de får stikk i skjøtet. I følge Windy går det å gå i kveld, rundt kl 22, men Yr venter til midnatt.  Ville stoppet i Egersund da det etter kl 12 i morgen blir mye vind, selv om det er medvind er det slitsomt. Kan gå videre rundt midnatt.

 

Det mest behagelige er å vente i Tananger til lørdag kveld, da er det litt rotesjø fremdeles, men ok vind hele veien rundt. JEg ville prøvd å være å være forbi Lindesnes før kl 16 søndag. Seiler de i helgen er det bra at båten er 50 fot. Blir en del bølger og vind over 12 m/s uansett. 12 m/s bakfra er ikke galt (men kastene er nok en god del kraftigere). Kan hende at denne helgen ikke er optimal.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Friskt på fjorden men best første døgnet vestlig kuling i siden og seilbåter liker som regel litt vind men vet jo ikke å friske disse karene er 4m+ 8-11sek intervaller
litt vær serveres
 

jpg-2019-mar-22-004.jpg

jpg-2019-mar-22-005.jpg

jpg-2019-mar-22-006.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

liten oppdatering:

 

vi valgte som sagt å kaste loss i nydelig måneskinn i går kveld. Lite vind / vind rett i mot gjorde at det ble motor hele natten. Da vi kom til Haugesund kjente vi at vi fortsatt hadde litt krefter igjen, så vi satte kursen videre mot Skudeneshavn. Fortsatt lite vind, men godt med motstrøm under karmsundbroa. Haugesund så forøvrig ut som en veldig koselig havneby (aldri satt mine føtter der). 

 

Da vi var på høyde med Skudeneshavn gjentok historien seg. Vi hadde fortsatt litt krefter igjen, så tenkte å prøve lykken over Jærens rev. Det skulle ikke mange nautiske milene til før vi konstaterte at vi ikke hadde veldig lyst til å stampe i motvind / motbølger, så vi satte kursen mot Tananger.

 

Klønet litt til med både navigering og manøvrering inn mot Tananger, så kastet sikkert bort en time eller to på det. Ligger nå godt fortøyd, fått i oss litt mat og er veldig klar for et par timer på puta.

 

vi har landet på samme konklusjon som pacuare over her; mest behagelig å gå lørdag ettermiddag/kveld. Så slik det ser ut nå blir vi liggende her et drøyt døgn, så ser vi om vi klarer å ta resten av turen non-stop. Kan forsåvidt nevne at tre er blitt til to, så nå lar ikke lenger diskusjoner seg løse med alminnelig flertall.

 

slenger med et lite stemningsbilde fra i går kveld ?

58E75E96-0223-457C-8CF3-0CEE8078F0F2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Godt dere har kommet trygt frem til Tananger. Da ligger dere I en god havn, og er klar til å pushe på når vinden roer seg på lørdag. Ikke all verdens å ta seg til der, men det går jo an å hoppe på en buss til Stavanger om det blir kjedelig å vente. Er ikke så lange turen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå samme utsikt til Helge, som dere hadde, og skal samme strekning som dere, bare som påsketur. Både spennende og skummelt å følge med på tråden; vær forsiktig!

 

Er det noen som kan dele ruten Bergen-Oslo, med mest mulig innaskjærs rute, med meg; inkl alle waypoints?

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev Just now:

Er det noen som kan dele ruten Bergen-Oslo, med mest mulig innaskjærs rute, med meg; inkl alle waypoints?

Send meg din epost, på internmelding så sender jeg over noen ruter du kan bruke(På eget ansvar selvfølgelig ?)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

God kveld! 

 

Vi sitter og ser litt på planen fremover, og så langt ser beste alternativ å være gå ut fra Tananger i morgen kveld (ca kl 1900) for så å sette kursen hjemover. Det er meldt vestlig frisk bris, som dreier sør til sørvestlig frisk bris utover natten. Det har da blåst kuling hele dagen i forkant. Barentswatch melder 4-5m bølger fra nord-nordvest gjennom natten. 

 

Noen som har lyst til å synse litt rundt den værmeldingen, gjerne sett opp mot de «farlige områdene» nevnt i den norske los. 

 

image.png.487821e6ada657a5072b2bde393afd69.png

 

Er det noe som bør vektlegges under de forhold som er meldt? 

 

Det sies jo: «Er du i tvil, så er du ikke i tvil», men uansett greit å høre litt med båtfolk som har mer erfaringer i disse områdene enn det vi har. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal ikke påberope meg mye kunnskap om dette området. Sist jeg seilte her drakk vi vin av krystallglass utenfor Jæren. Mine vurderinger er heller ikke de beste, både båt og mannskap har vært ute i mye vær før. Har rundet Lindesnes på vinteren i liten storm motvind, det var helt greit. Anbefaler ingen å gjøre det, ikke mange fritidsbåter som er på havet da. 

 

Lite har endret seg siden forrige kommentar. Jeg hadde gått om en time, snudd hvis forholdene er gufne. Sannsynligvis gått inn til Egersund for å la den kraftige vinden blåse forbi. Husk høydebegrensning inn til vestlige innløp av Egersund, tror det er 23 eller 24 meter og at dere går under, men sjekk. Fant ikke høyden på gulesider. 

 

I morgen blir det trekkfult. Hadde ikke hatt det travelt med å gå, ventet til dere merker i havna at det har stilnet. En time eller to fra kraftig vind til moderat reduserer bølgene mye. De lange forblir, men de kan dere leve med. Det er de krappe som gjør det ulevelig der ute, og de legger seg fort. Slår det til med 6 m/s er det optimalt. Nok vind til å seile for å stabilisere båten, lite nok til ikke å bygge bølger. Natten ser helt OK ut vindmessig. Jeg tror det blir greit, men ta vurderingen med en gang dere kommer ut, da kan dere snu, neste stopp er Egersund. 

 

Det blåser ofte betydelig mer på havet enn værmeldingene melder. På windy.com er regelen at det stort sett blåser det som er meldt i kastene. Lindesnes ser for eksempel ut til å få ca 15 m/s fra kl 15 søndag. 

 

En annen observasjon er at vinden er nord vestlørdag kveld, natt til søndag dreier vinden mot sørvest. Da bør dere være kommet godt sørover. Ett argument for å gå så tidlig som mulig. 

 

Kan bli motvind opp sørlandskysten. Klart mest fristende å gå innaskjærs, da er det tungt å gå døgnet rundt med to personer. 

 

I sum er jeg enig i hva dere planlegger, gå lørdag kveld når det løyer. Snu hvis det er for ille. Ellers er det å stå på, Sett vakter med en gang, det er langt. Hold god avstand til land, skikkelig ut på dypet, ville holdt meg på 250 meters dyp. Ha riktig seilføring, tipper komforten reduseres i 9 knop. Slår værmeldingen til vil dere ha passe vind, opp mot 15 m/s ved Lindesnes, men da er dere vant til bevegelsene. Etter Lindesnes ville jeg gått innaskjærs på denne væremeldingen. Men lettere å gå 1 på vakt utaskjærs. Vurder hva som er best for dere. 

 

Tviler på om det er noe nytt i det jeg skriver, men greit å få bekreftet det en tror selv. 

Link to post
Share on other sites

Tydelig at jeg savner en skikkelig seiltur. Gøy å følge med på været. 

 

Vindmessig ser det ut helt OK ut i kveld, vet aldri om været blir bedre eller dårligere når det nærmer seg. Denne gangen ser det bedre ut. . Bølgene er utfordringen, men de merker dere jo med en gang dere går ut. 

Link to post
Share on other sites

https://www.lindesnesfyr.no/fyrstasjonen/vaeret-i-dag/

p3d-2019-mar-23-002.jpg.b8dfaf98f88891c7bda656c5cff8fc42.jpg

Blir friskt med sjø på 3.5 -6.5 fra Norwest intervall ca 9-10sek

vind friskt kuling litt variabel

 

p3d-2019-mar-23-001.jpg

p3d-2019-mar-23-003.jpg

 

Det de melder så langt og blåser godt i Kr.sand /Søgne

Mandag ser noe bedre ut p3d-2019-mar-23-001.jpg.65c42725d024d5999289ce7433b8f0cd.jpg

p3d-2019-mar-23-004.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye nytt å melde. Ligger i Tananger, planen er å gå ut ca kl 21-22 i kveld, kjenne litt på været, og ta en vurdering på om vi går mot Kristiansand eller om vi legger fra oss båten i Tananger og tar buss/tog hjem.

 

Har fått liv i vindmåler og ais siden sist. Navnet som nå sendes ut er Alba, men det er mulig det tar et par dager for de av dere som titter på marinetraffic. Forrige navn var «Fri».

 

Tid for en liten lur, slik at man er klar for nattens etappe.

 

Link to post
Share on other sites

Håpet levde i det lengste, men når VHF’en ikke ville oppføre seg, så ble det tunga vektskålen. Etter gjentatte forsøk på å få tak i kystradio sør, både ved «vanlig» oppkall og direkte med DSC uten å få svar, så avlyser vi nattens seilas.

 

Nå sitter vi med hver vår «sørgeøl», og er litt usikker på hva vi gjør videre, men det ser ut til at vi lar båten ligge her, får fikset alle problemene med panel og vhf, og så seile den hjem en annen helg.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bølgene er så store at det er helt greit å utsette turen. Nesten uansett helg blir det bedre vær. Vind ser OK ut, men bølgene er utfordrende, Å ta en avgjørelse om å ikke gå ut er alltid vanskelig, men når det føles riktig å ikke gå er det definitivt riktig avgjørelse. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...