Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

Ugleseth skrev for 7 timer siden:

 

Jeg har 1 motor i båten , en 6 sylinder volvo penta som har gått 3400 timer og  aldri fått motorstopp. Jeg har 50 % olje I reserve.  Før hver langtur blir oljenivået hevet til max nivå.

 

Å,  har du peile-pinnen i forkant eller akterkant av motoren?

Hva er langtur? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 9 timer siden:

 Det var ikke mulig å løse det akutte problemet da det ikke fantes  motorolje ombord. Uten fremdrift slingret båten kraftig noe som forsterket problemet og motorene lot seg ikke starte. Krisestemning I maskinen.

 

 

Men problemet ble jo løst, de fikk start, og gikk derfra ved egen hjelp....

Hvordan vet du at de ikke hadde olje...

Hva skulle poenget være og seile uten...??

Smørolje utgiftene er nok bare et musepiss i havet når det kommer til utgiftene ved drifte et slikt skip..

 

Men helt klart...de var ufattelig heldig i uhellet...

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet fastslår at den direkte årsaken til motorstansen var lavt oljetrykk .

 

Sjøfartsdirektoratet går ut  med en sikkerhetsmelding til alle skip og redere om å ta forholdsregler om å ha smøreolje ombord til   motorer og kritiske komponenter.

 

Går det på lykke og fromme når  direktoratet må minne om slike elemtære ting ? En professor innen teknikk  stiller seg meget kritisk å seile ut I storm med opp til 15 m bølger med 1300 pensjonister  ombord i et meget værhardt område med skjær grunner og ustabile strømforhold. 

 

Så nrk  hvor en kaptein? forsøkte å være helt uberørt når han beskrev et nesten totalhavarerer I storm med lastebåt.  Det er viktig å være macho og nørre opp under machokulturen. De lo godt når bølgene  banket på døra til broa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@UglesethHvor har du det ifra at Sjøfart har gått ut med anmodning til nok "reserveolje"? Det dei har gått ut med er at mannskapet skal sikre at motorene får tilført nok smøreolje. Jeg leser det som at dei skal sikre at nivået i systemtankene er høyt nok til at ikke smøroljepumpen skal kunne suge luft, ikke at dei må ha nok olje i bulktankene. Meg bekjent, så er det ingen offentligheter som har gått ut med at det var for lite "reserveolje" ombord. 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 12 timer siden:

Jeg har 1 motor i båten , en 6 sylinder volvo penta som har gått 3400 timer og  aldri fått motorstopp. Jeg har 50 % olje I reserve.  Før hver langtur blir oljenivået hevet til max nivå.

 

 

Og hva gjør du om du kjøper en helt ny båt, fyller motoren til det du kaller for max nivå iht. peilestaven og det viser seg at max nivå på peilestaven er feil pr. design slik at oljetrykkslampa kommer på under vanskelige værforhold, du fortsetter kjøringa fordi du har et valg (ikke shutdown på fritidsbåtmotor)  , ikke kan stanse motoren da båten er i passering av farlige skjær i dårlig vær, motoren skjærer seg og du må berges.

 

Ville du i et slikt tilfelle reklamert på motoren pga. designfeilen eller tar du selvkritikk for å ikke ha forvisset deg om at max nivå på peilestaven kan være feil på en helt ny motor og tar kostnaden for hele skøyen selv uten å skylde på noen andre?

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

Tøvete kronikk spør du meg. Problemet her var vel at skipet fikk motorstans, noe det aldri skulle fått med den redundansen det hadde. Ikke at det ikke var bygd for å tåle værforholdene. Kanskje han heller skulle ha rettet spørsmålet i retning av om det er rett at det fortsatt kan være mulig at noe slikt kan skje med et system til tross for alle godkjenninger og testinger av systemene før det overlates til kunde. Der det senere svikter.

 

Og hadde denne sivilingeniøren satt seg inn i maritimt regelverk så hadde han fått litt mer forståelse for lossystemet, ISM-koden, planlegging av seilas osv. og at det nettopp IKKE er slik som før der en kaptein kunne ta alle avgjørelser basert på magefølelsen. Det er jo noen av sivilingeniørens kollegaer som har sviktet på beregningsstadiet, ikke de som ble sendt ut med disse systemene de hadde tiltro til var korrekt beregnede og prosjekterte. Så han må kanskje heller lete etter forklaringen innad i egen yrkesgruppe.

 

Som kaptein har man ansvar og man kan ikke ha supperåd bestående av demokrati der handsopprekking skal fungere som beslutningsorgan i krisesituasjoner ombord.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 19 minutter siden:

Venter fortsatt på din dokumentasjon på at skipet ikke hadde smøreolje ombord. Nei, forresten, etter å ha tenkt meg om et sekund så venter jeg ikke på det.:lol:

 

ps.

Enda godt at livet ditt går på skinner!

Sjøfartsdirektoratet slår fast at motorene hadde lavt oljetrykk og stanset. Pumpene sugde luft.  Jeg antar at maskinsjefen har manualer og gode beskrivelser på feilkoder. Jeg antar også at de har Quick fix tips man kan bruke under krise. Dessuten bør man ha direkte support telefoner på de aktuelle motorene som går til levrandøren..

 

Mulig de hadde ei tønne olje slik at de fikk fyra opp en motor.

 

Men jeg leser at du ikke henger med Mouche og kommer med tildels lite gjenom tenke innlegg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, dine gjennomtenkte innlegg om en tønne, eller ikke, med smøreolje ombord bringer nok klarhet i denne saken vil jeg tro. Har du medlt fra til de rette myndighetene og presentert dem med din gode og faglige tuftete konklusjon?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche.

 

Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en  kaptein  betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser.

 

Sitat fra en fagmann

 

"Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området."

 

Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser.  Men du kan vel ikke bedre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 6 minutter siden:

Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche.

 

Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en  kaptein  betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser.

 

Sitat fra en fagmann

 

"Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området."

 

Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser.  Men du kan vel ikke bedre.

 

 

 

 

Hvem er det du kaller for "fagmann" i en slik sammenheng? Har han i det minste en del års erfaring fra den rollen han bedømmer og fra tilsvarende skip slik at han vet noe om hva rollen som kaptein innebærer?

 

Skal han forandre det maritime internasjonale regelverket som bl.a. ligger til grunn for kapteinsrollen (STCW-konvensjonen) og som er formet av tusenvis av fagmenn i IMO?

 

Har han oversett det faktum at det var to loser ombord i dette cruiseskipet med særdeles inngående kunskaper om farvannet og forholdene?

 

Eller er det ytterligere ukvalifisert synsing fra sidelinjen?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ansvar og kapteinsrollen har nok ikke forandret seg nevneverdig dei siste 100 årene. Været som var på Hustad den aktuelle dagen var ikke ekstremvær og forekommer flere ganger i året. Mange titals (kansje hundretals) fartøy  passerer rundt Stadt og over Hustadvika årlig i samme eller værre vær enn det som var denne dagen Viking Sky fikk motortrøbbel. Det skjer også motortrøbbel ved helt flatt hav.  

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 50 minutter siden:

 

Hvem er det du kaller for "fagmann" i en slik sammenheng? Har han i det minste en del års erfaring fra den rollen han bedømmer og fra tilsvarende skip slik at han vet noe om hva rollen som kaptein innebærer?

 

Skal han forandre det maritime internasjonale regelverket som bl.a. ligger til grunn for kapteinsrollen (STCW-konvensjonen) og som er formet av tusenvis av fagmenn i IMO?

 

Har han oversett det faktum at det var to loser ombord i dette cruiseskipet med særdeles inngående kunskaper om farvannet og forholdene?

 

Eller er det ytterligere ukvalifisert synsing fra sidelinjen?

Det kan være sunt at folk utenfra ser på rollene ombord. Dette er et mannsdominert gammeldags hiraki hvor menn tviholder på 100 år gamle roller. Det minner mye om militær rang og disiplin hvor  alle adlyder kapteinen. Så har menn uniformer med distingsjoner for å hevde autoritet og makt. Det er ikke slik moderne skip skal drives I 2019.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Ugleseth said:

Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche.

 

Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en  kaptein  betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser.

 

Sitat fra en fagmann

 

"Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området."

 

Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser.  Men du kan vel ikke bedre.

 

 

 

 

Har du egentlig fått med deg at det var los ombord, to sågar, og at disse mente både da og i ettertid at det var fullt ut ansvarlig å seile som de gjorde? Anser du statsloser i Norge som kompetente, eller ikke, til å bedømme en slik situasjon? Jeg synes det er underlig, mildt sagt, at du synes å vite bedre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En los er en rådgiver som skal hjelpe kapteinen å navigere i ukjent farvann, Mouche. Utover det ingen myndighet.

 

Jeg vet at skipet var nær en katastrofe. Så nær det går an. Flaks.

 

Jeg leser at enkelte bagatelliserer og sammenligner  slike uønskede hendelser med busser som kjører av veien , hjemme ulykker og konkluderer med alle får vel motorstopp.

 

Hvis en oljetanker havner I fjæra vil nær sagt alt dyreliv dø ut og store deler av kysten være ødelagt.  Det har ikke du fått med deg Mouche?

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Ugleseth said:

Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche.

 

Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en  kaptein  betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser.

 

Sitat fra en fagmann

 

"Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området."

 

Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser.  Men du kan vel ikke bedre.

 

 

 

 Du har vel aldri gått over Hustadvika, men han gikk ihvertfal ikke nordover!  Som sakt dette var IKKE noe ekstrem situasjon i utganspungtet hverken for Viking Sky som gikk sørover i mot været, eller Hagland Captain som gikk nordover med været.  Skipsleia benyttes hele året av utallige mindre båter uten noen problem også! hvis man begynner å betvile statsloser og utdannede sjøkapteiner og deres kompetanse har du nok ikke satt deg inn i hva deres utdanning og jobb innebærer! Jeg skjønner ærlig talt ikke meningen med dine innlegg og hvor du vil med dem!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det kan vel neppe være heldig at nordområdene skal innvanderes av cruiseskip som minner litt om aldershjem. Passasjerene søker etter naturopplevelser. Skipene er selvforsynte  luksushoteller som spyr ut forurensning. Norge plikter å øke beredskapen både når det gjelder redning og oljeforurensning. Tilhengerene roser beredskapen opp i skyene og overser farene og nytteverdien. 

 

Det er ikke veldig mange år siden en kaptein kunne nyte alkohol innafor visse grenser for han entret broa. Vi har hørt om grunnstøtinger hvor besetningen har sovet på vakt.  Høyt udannede offiserer på H I krasjer inn i en oljetankerI innaskjærs med gode marginer og synker med mann og mus

 

Nei ikke imponert  Morten. 

 

 

 

 

Redigert av Ugleseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...