Norstar 350 Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Vi har en Engbo thrusther som svikter, der splintra sitter er utslitt så det går ikke an bare å skifte splint. vi har fått tilbud å skifte til nytt merke, støping av ny tunell som er svinedyrt. er det noen som har gode råd Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Engbo trusther". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Quote Link to post
NilsPils Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Går det ikke an å demontere thrusteren uten å rive ut tunellen? Dersom du får den ut må det vel gå an å reparere? For eksempel: lage/skifte del? Bore og sette inn foring? . . .? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Johannes Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 (edited) Hei Velkommen til Baatplassen. Som NilsPils sier, det er sannsynigvis muligheter uten å måtte støpe ny tunnel. Hvilken Engbo modell er det snakk om? Har du bilder av skaden? Ser det slik ut? Edited March 29, 2019 by Johannes (see edit history) Quote Link to post
Norstar 350 Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 (edited) Splinten sitter i den delen som er inne i båten, jeg er usikker på modellen. Verkstedet som har båten i vinteropplag sier at mest sannsynlig må tunnellen støpes på nytt. Jeg har litt problem med å skjønne at det ikkje finnes andre løsninger. Det er en x force som sitter der i dag Edited March 29, 2019 by Norstar 350 (see edit history) Quote Link to post
Komodo Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Hvis det skal være mulig å hjelpe deg må du komme med litt bedre informasjon. Først og fremst bør du legge inn et bilde av skaden. Deretter trenger vi å vite diameteren på tunellen, og hvilken modell du har nå. Bilder av truster og gearhus hjelper. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Norstar 350 Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Jeg fikk et bilde av den fra båtopplaget, men det var så dårlig at det gikk ikkje an å lese på skiltet. Skal prøve å få tatt et ordenlig bilde av den i helga. Quote Link to post
Knude Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Om båten nå er en Nor Star 350?? Da er det en 18,5 innstøpt i skrogresesser. Generelt er det ikke tunellen det er noe galt med. Dette høres rart ut for en som har montert fler enn en baugpropell. kom med fler opplysninger du så vil du få svar. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Om båten nå er en Nor Star 350?? Da er det en 18,5 innstøpt i skrogresesser. Generelt er det ikke tunellen det er noe galt med. Dette høres rart ut for en som har montert fler enn en baugpropell. kom med fler opplysninger du så vil du få svar. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Er det 185mm tunnell på de båtene? Jeg har samme diameter på min Sleipner SE80. Mye å velge i da. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Igjen uten informasjon. En Engbo xf har jo en eiendommelig innfesting i røret helt ulik Sleipner sine. Kan hende at verkstedet ønsker å støpe tett hullet der fx en. Er montert. Da henger det mer på greip. Da snakker vi heller ikke om en Nor Star ? Eller....... Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Norstar 350 Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 Jeg prøver å sette inn bilder, men de forsvinner ein eller annet sted på veien. Quote Link to post
Norstar 350 Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 Knude skrev Just now: Igjen uten informasjon. En Engbo xf har jo en eiendommelig innfesting i røret helt ulik Sleipner sine. Kan hende at verkstedet ønsker å støpe tett hullet der fx en. Er montert. Da henger det mer på greip. Da snakker vi heller ikke om en Nor Star ? Eller....... Joda, dette er den siste 350 som ble solgt. Quote Link to post
Knude Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 (edited) Bilde X F Edited March 30, 2019 by Knude (see edit history) Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Norstar 350 Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 Knude skrev 4 minutter siden: Igjen uten informasjon. En Engbo xf har jo en eiendommelig innfesting i røret helt ulik Sleipner sine. Kan hende at verkstedet ønsker å støpe tett hullet der fx en. Er montert. Da henger det mer på greip. Da snakker vi heller ikke om en Nor Star ? Eller....... Joda, dette er den siste 350 som ble solgt. Quote Link to post
Knude Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Norstar 350 skrev 22 minutter siden: Jeg prøver å sette inn bilder, men de forsvinner ein eller annet sted på veien. Lastes opp fra lokal fil nederst på svarsiden ( klikk for å velge filer ) så trykk på bildet kryss og publiser. Litt spent på det bildet.... Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Fint om du også har et godt nærbilde av den defekte delen. Det er ikke alltid man må kaste alt som er ødelagt, utrolig hva som kan repareres med litt fantasi og erfaring Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten_L Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Vil kanskje tro det er en Engbo XF60 og den hadde om jeg husker rett 160mm diameter på tunellen. Det nærmeste å få tak i nå er vel Lewmar 140tt med 140mm tunell. Går an å montere denne i elsisterende tunell, men helt ideelt er det jo ikke med propell mindre enn diameter på tunell. Men jeg er enig med Komodo, veldig godt mulig dette kan repareres! Ikke la deg stoppe av at en ikke får reservedel, noen gode bilder så kan sikkert noe her inne komme med gode råd til å løse det eller verkstedet som kan reparere/lage ny av delen spliten sitter i Quote Link to post
Roger jo Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 (edited) Norstar 350 @ Jeg prøver å sette inn bilder, men de forsvinner ein eller annet sted på veie En måten å legge inn bilder her er å bruke "saksa " i Windows Tilbehør "Ny" marker det du vil vise , Klikk på stedet du vil i ha bilde der du skriver i på Baatplassen og h klikk på "Rediger og Kopier Høyre muse knapp og lim inn. Og det er sjelden at noe ikke lar seg reparere. Edited March 30, 2019 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Norstar 350 Posted March 31, 2019 Author Share Posted March 31, 2019 (edited) Edited March 31, 2019 by Norstar 350 den overgangen fra splintdelen til motordelen har jeg ikke fått med, men den er uskadet. (see edit history) Quote Link to post
Knude Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 (edited) Da ble det plutselig kjente ting for en gammel båtbygger. Godt det ikke var den Engboen jeg fant bilde av. Dette vil jeg si er overkommelig. Demonter motor fra kabelpakka og ta med motor og distanse stykket til en med godt mekanisk verktøy for utbedring om ikke du er god på bor og filing selv. Sånn som dette har jeg sett en del ganger.. sånn som det er nå er det rene avbiteren. Denne modellen ble vel solgt igjennom Volvo part system og er hverken laget av Engbo eller Sleipner men markedsført av begge. Den står i en standard tunell så å rive ut noe som helst er direkte feil. (18,5 cm for FX 60 Vr) Edited March 31, 2019 by Knude (see edit history) Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Knude skrev 2 minutter siden: Dette vil jeg si er overkommelig. Demonter motor fra kabelpakka og ta med motor og distanse stykket til en med godt mekanisk verktøy for utbedring ... Tenker du å bore nytt hull for splint? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 (edited) For sent ser jeg ble nummer 3 i køen. Demontere motor og lag et nytt hull 90 grader fra det gamle, er min første tanke. Her mangler det vel et mellomstykke. Har den gamle splinten hvert for tynn? Edited March 31, 2019 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Knude Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Ja bore 90 grader på gamle hull. Da må den kraftige foten demonteres for å spenne dette litt greit opp. Litt finfiling for fjerning av skarpe kanter. Mellomstykket mangler på bildet. Må sjekkes det også. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Trådstarter skriver i siste innlegg at mellomstykket er uskadet. Hvis det er leit å komme til kan det være greit med lange bor: https://www.biltema.no/verktoy/bor/metallbor/hurtigstalbor-hss-2000016843 Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts