Jump to content

Engbo trusther, spor for splint er utslitt

Norstar 350

Recommended Posts

Vi har en Engbo thrusther som svikter, der splintra sitter er utslitt så det går ikke an bare å skifte splint.

vi har fått tilbud å skifte til nytt merke, støping av ny tunell som er svinedyrt.

er det noen som har gode råd

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Engbo trusther". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Splinten sitter i den delen som er inne i båten, jeg er usikker på modellen.

Verkstedet som har båten i vinteropplag sier at mest sannsynlig  må tunnellen støpes på nytt.  

Jeg har litt problem  med å skjønne at det ikkje finnes andre løsninger.

Det er en x force som sitter der i dag

Edited by Norstar 350 (see edit history)
Knude skrev Just now:

Igjen uten informasjon. En Engbo xf har jo en eiendommelig  innfesting i røret helt ulik Sleipner sine. Kan hende at verkstedet ønsker å støpe tett hullet der  fx en. Er montert. Da henger det mer på greip.  Da snakker vi heller ikke om en Nor Star ? Eller.......

Joda, dette er den siste 350 som ble solgt.

Knude skrev 4 minutter siden:

Igjen uten informasjon. En Engbo xf har jo en eiendommelig  innfesting i røret helt ulik Sleipner sine. Kan hende at verkstedet ønsker å støpe tett hullet der  fx en. Er montert. Da henger det mer på greip.  Da snakker vi heller ikke om en Nor Star ? Eller.......

Joda, dette er den siste 350 som ble solgt.

Vil kanskje tro det er en Engbo XF60 og den hadde om jeg husker rett 160mm diameter på tunellen. Det nærmeste å få tak i nå er vel Lewmar 140tt med 140mm tunell. Går an å montere denne i elsisterende tunell, men helt ideelt er det jo ikke med propell mindre enn diameter på tunell.

Men jeg er enig med Komodo, veldig godt mulig dette kan repareres! Ikke la deg stoppe av at en ikke får reservedel, noen gode bilder så kan sikkert noe her inne komme med gode råd til å løse det eller verkstedet som kan reparere/lage ny av delen spliten sitter i

Norstar 350 @  Jeg prøver å sette inn bilder, men de forsvinner ein eller annet sted på veie

En måten å legge inn bilder her er å bruke  "saksa " i Windows Tilbehør  "Ny"  marker det du vil vise ,

Klikk på stedet du vil  i ha bilde der du skriver i på Baatplassen og 

image.png.0d094d7f985b44c4a91e3fcf4e23abc2.pngh

klikk på "Rediger og Kopier

image.png.1df06d04e084dd60a4c03d2a7bfb0cc8.png

Høyre muse knapp og lim inn.

image.png.f27599f770aa30187a97a61fbcd29708.png

Og det er sjelden at noe ikke lar seg reparere.

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da ble det plutselig kjente ting for en gammel båtbygger. Godt det ikke var den Engboen jeg fant bilde av. Dette vil jeg si er overkommelig.

Demonter motor fra kabelpakka og ta med  motor og distanse stykket til en med godt mekanisk verktøy for utbedring om ikke du er god på bor og filing selv. Sånn som dette har jeg sett en del ganger.. sånn som det er nå er det rene avbiteren.

Denne modellen ble vel solgt igjennom Volvo part system og er hverken laget av Engbo eller Sleipner men markedsført av begge. Den står i  en standard tunell så å rive ut noe som helst er direkte feil. (18,5 cm for FX 60 Vr)

Edited by Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

For sent ser jeg ble nummer 3 i køen.

Demontere motor og lag et nytt hull 90 grader fra det gamle, er min første tanke.

Her mangler det vel et mellomstykke.

Har den gamle splinten hvert for tynn?

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.