Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Etter mi erfaring så treff ikkje "yr" med vindvarsel i det heile i vårt område, - iallefall ikkje på langtidsvarsel. mønsteret er at dei melder generelt alt for lite vind ihht. realitetane.

"storm" derimot tek i så det heldt, dei er ofte for ytterleg-gåande ihht. reell vindstyrke. Må nevnast at eg bur litt inne i landet, og har ein mistanke om at kystvarselet ofte blir kopiert innover i fjordane våre.

Hurtigversjonen min, er å bruka generell værmelding ( nedbør og skyer frå "yr.no, og bruka vindvarselet til "storm" ( for deretter å slå av for kjensfolk :giggle: )

Link to post
Share on other sites

Yr bygger som sagt på en datamodel af atmosfæren. Med en opløsning på en halv grad har den inddelt atmosfæren i små kuber, som den så bruger til at modellere vejret. Dernæst har modellen data om højdekurver mm som den bruger til at tage højde for den effekt, jordoverfladen, bjerge, skove mm har på vinden og vejret.

 

Det betyder, at kommer vinden fra vest og det punkt du udpeger på kortet ligger i læ af et fjeld, så vil Yr nedsætte vinden med den læ-effekt som fjeldet giver, hvilket jo giver helt mening.

 

Et bedre vejrvarsel kræver derfor en manuel bearbejdning af de data, modellen giver, hvor man tilsætter erfaring og lokalt kendskab og kun bruger modellen som udgangspunkt for en fortolkning.

 

Jeg bruger kort fra det tyske Wetterzentrale til at forstå den overordnede vejrsituation og den kommende tids udvikling. Lokalt bruger jeg DMI's regionalvejrudsigt, der er manuelt bearbejdet. Dmi har også et automatprodukt ved navn Byvejr, der er lige så upræcist som Yr.

 

Når det gælder varsler om vind på havet bruger jeg DMI's havprognoser og Forsvarets Center for Operativ Oceanografi, FCOO. Jeg ved, at flere andre herinde bruger dem, men de dækker kun den sydlige del af Norge, desværre.

Link to post
Share on other sites

Egentlig hadde jeg planlagt en overnattingstur med båten denne helga, med overnatting på Bergholmen og en tur innom Oscarsborg på veien hjem søndag. Men jeg ser at Yr melder vind opptil 17 ms i området i kveld/natt, og selv om jeg da ligger fortøyd frister det ikke...

 

Tar nok en tur ned til båthavna i ettermiddag og dobbeltsjekker fortøyningene.

 

Interessant det der emd Yr, det visste jeg ikke. Jeg sjekker stort sett pent.no og erfaringen min der, når det gjelder Oslofjorden, er at Yr treffer best på selve været (sol/regn/overskyet etc.), mens Storm er flinkest på vind. Ellers har jeg appen Yachtweather på mobilen, har funnet ut at den er ganske riktig også.

Link to post
Share on other sites

Du vet det sikkert, Pequod, men disse grafiske greiene på yr og storm er datamaskingenererte, dvs de leses til enhver tid rett fra en database og visualiseres gjennom symboler og på forhånd definerte vindstyrker uten at det røres av menneskehånd. Tekstvarselet er imidlertid utarbeidet av metrolog og der er det i tillegg lagt til skjønn, fortolkning og vurdering. Så det er det som gjelder og ikke sjelden ser en både store likheter OG forskjeller.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Men om man søker på "Alnes" eller " runde", som er rett ut i storhavet, så er det max 20 m/s i morgen. Dette er jo tullete.

 

En vekker.

I morgen kommer det til å blåse hatter og høyballer.

Tjaa. Er det så mye feil da? Jeg søkte på Runde. Og dette står å lese i tekstvarslet til YR:

 

 

 

fredag og lørdag

Stad - Frøya: Søraust frisk bris 10 utsatte steder. Stort sett oppholdsvær. Lørdag økning til søraust stiv kuling 15, om ettermiddagen sørlig sterk kuling 20. Om kvelden sørvest og vest liten og til dels full storm 25. Regnbyger. Utrygt for torden.

lørdag

Møre og Romsdal: Søraust stiv kuling 15 m/s utsatte steder, i kveld omslag til vestlig sterk kuling 20 på sørlige del av Sunnmøre. Regnbyger og sluddbyger, snøbyger over 200-400 m, flest byger i sør. Utrygt for torden på Sunnmøre.

Det er leeenge siden jeg sluttet å lese/stole på de animerte varslene til YR. Det eneste en kan lese ut av de, er om det blir sol eller regn. Vind klarer de ikke å vise idet hele tatt, annet enn ca riktig retning.

På YR er det kun en ting som gjelder når det er snakk om vind, og det er å lese tekstvarselet.

 

I tillegg har en ekstremvarselet.

 

 

Ekstremvarsel
  • NavnNina
  • OmrådeTelemark Aust-Agder Vest-Agder Rogaland Hordaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal
  • FaseB
  • Tidspunktlørdag 10. januar kl 08:45
Meldingen om ekstremværet «Nina» gjelder for
Telemark

Fra lørdag ettermiddag vestlig full storm i fjellet. Fra sent lørdag ettermiddag vindkast på 30 m/s i lavlandet. Minkende vind natt til søndag.

Aust-Agder

Fra lørdag ettermiddag vestlig full storm i fjellet. Fra sent lørdag ettermiddag vindkast på 30 m/s i lavlandet. Minkende vind natt til søndag.

Vest-Agder

Fra lørdag ettermiddag vestlig full storm på kysten og i fjellet. Fra sent lørdag ettermiddag vestlig sterk storm på kysten vest for Lindesnes og bølgehøyder på 8-10 m. Også kraftige vindkast i lavlandet på omkring 30 m/s. Minkende vind natt til søndag.

Rogaland

I ettermiddag ventes økning til vestlig full storm 25 m/s utsatte steder, kan hende sterk storm 30. Det ventes vindkast omkring 35-45 m/s. Vinden er på det sterkeste sent om ettermiddagen, og ventes å minke sent lørdag kveld. Det ventes også høye bølger inn mot kysten. Signifikant bølgehøyde kan bli 12-14 meter.

Hordaland

I ettermiddag ventes økning til vestlig sterk storm og til dels orkan 33 m/s på utsatte steder. Det ventes vindkast på 35-45 m/s. Vinden er på det sterkeste sent i ettermiddag, og ventes å minke sent i kveld. Det ventes også høye bølger inn mot kysten. Signifikant bølgehøyde kan bli 12-14 meter.Dette kan bli den sterkeste vinden i Hordaland siden 23. januar 1994.

Sogn og Fjordane

De siste prognosene tyder på at den ekstreme vinden passere sør for Fjordane. Det kan fortsatt ventes sterk vind i de ytre delene, men det er kun i sørligste del det fortsatt er muligheter for ekstrem vind utpå ettermiddagen. Vest til nordvest full storm og kan hende sterk storm med vindkast 35-45 m/s i Sogn og ytre del av Sunnfjord. Minkende fra utpå kvelden. Det ventes også høye bølger inn mot kysten. Signifikant bølgehøyde kan bli 9-13 meter, høyest i sør.

Møre og Romsdal

De siste prognosene og observasjoner viser at vinden ikke kommer over sterk kuling i Møre og Romsdal og ekstremværet kanseleres for dette fylke.

Beskrivelse av værsituasjonen:

Stormsenteret ligger nå ved Shetland og kommer inn mot kysten av Sogn i ettermiddag. Det ventes da å dele seg i to, der en del kommer utenfor Møre og Romsdal i kveld. Mens den andre delen flytter seg til sørlige Østlandet. Den sterkeste vinden er sør og vest for dette siste lavtrykket.

Synes ikke det er dårlig, når en tar seg tid til å lese det meteorologene mener, og ikke bare stoler på noen tegninger og symboler. Yr har forøvrig selv gått ut med at en ikke kan stole på tegningene, det er kun tekstvarselet som en må stole på. I den grad det er mulig, da alt egentlig er prognoser, og ikke fasit.

Link to post
Share on other sites

Står mye om ekstremværet på nettavisene. Før var dette en vanlig vinterstorm med litt høyt vann.

Var på sjøen utenfor M øre under nyttårsorkanen i 92. Da blåste det godt.

I dag skal jo alt kalles ekstremt, hvis det er "mere enn vanlig". Slike stormer husker jeg godt i fra 60-70-80 tallet hvor trærne blåste over veier, båthavner rasert, tak blåste av hus, osv, osv. Stort sett er jo dette "vanlige" høst/vinterstormer som kommer hvert år ?

Link to post
Share on other sites

Var ute og så på sjøen for et par timer siden, så blant annet to skøyter som hadde måtte gi tapt for stormen. Friske saker dette her...

 

Min båt lå greit, men landgangen stod en god halvmeter over flytebryggen. Rimelig høy vannstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ikke vært i nærheten av sjøen i dag men veien inn til mitt og flere andre hus er nå sperret av 20 trær så hu Nina e rimelig hissig heromkring...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...