Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

tobixen skrev 1 time siden:

 

Jeg nøyer meg som hovedregel med 2 og 3.

 

Noen mulige grunner:

  • at man ikke alltid rekker å gjøre en ordentlig jobb når man har hastverk med å rulle inn seilet
  • i tillegg var det mørkt, slik at man ikke så at forseilet ikke var rullet helt inn
  • kanskje innrullingstauet er for kort, slik at det ikke går å rulle inn siste flik av forseilet (da jeg byttet tauet der, tenkte jeg ikke over at det trengs mer tau dersom genoaen rulles skikkelig stramt inn - slik som ofte blir resultatet dersom det blåser skikkelig mye når man ruller den inn - så dermed endte jeg opp med en ganske stor flik ute da jeg en gang skulle inn i havn i sterk vind, ikke smart.  Har justert tauet et par ganger etter dét, med det resultat at det blir litt mindre tau rundt vinsjen enn ønskelig når seilet er helt ute og skal rulles inn)
  • for storseilet har jeg alltid en flik ute.  Storseilet kilte seg veldig ofte fast.  Mulig det ikke hadde noen sammenheng med hvor mye jeg rullet inn, men skjøtehjørnet er jo tykkere og stivere enn resten av seilet, så jeg turte rett og slett ikke ta det inn i masta (hvor det er begrenset med plass).  Mulig andre tenker det samme om genoaen ... at skjøtehjørnet ikke skal rulles, fordi det er stivere enn resten av seilet?
  • det er en "moteting" ... siden naboen lar det være en flik ute av forseilet, så gjør jeg det samme, for naboen vet sikkert hva han driver på med?

 

Alle de øverste punktene er forståelig om det skjer en gang og er midlertidig. Men når man går forbi marinaer der man ser at mange av seilbåtene ligger permanent med en halvmeter trekant ute på forseilet, tyder det mest på siste punkt: Det er en slags motegreie.

 

Man bør forøvrig alltid ha noen ekstra runder med tau på trommelen når seilet er helt inne, nettopp av grunnen du nevner: man kan gå tom for tau om seilet er rullet inn for stramt. Da kan gode råd fort bli dyre.

Et godt tips til de som ikke har gjort det allerede.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Jeg synes det er rart at man ikke greier å berge en båt som ligger midt i sentrum ... men selvfølgelig, jeg var ikke der, jeg aner ikke hvor ille været egentlig var.

 

 

Jeg var der. Det var ille, men ikke veldig ille. Like foran Multiconsult sin båt lå blant annet en av Rødne sine store hurtigbåter. Jeg vil tro enkelte angrer på at de ikke fortøyde båten skikkelig.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

 

Jeg synes det er rart at man ikke greier å berge en båt som ligger midt i sentrum ... men selvfølgelig, jeg var ikke der, jeg aner ikke hvor ille været egentlig var.

 Det kan bli ganske ille i Vågen i nordvesten. Ut fra bildene, tenker jeg de har fortøyd for nærme feste til gangbro til flytebrygge som var fjernet. Denne stikker ut over bryggekanten. I aftenbladet var det en video eller bilde som viste hvordan folk forsøkte å dra denne båten nærmere Rødne sin båt - muligens for å få bedre klaring til gangbrofeste??? Bilder fra før forlis viser skader i skrog i høyde med gangbro.

 

Bak betalingsmur : https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/lVagXG/baat-til-over-20-millioner-kroner-gikk-ned-jobbet-paa-spreng-for-aa-hin

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev On 29.1.2022 at 9.41:

Man kan dobbeltsikre forseilet ved å knyte et tau rundt det. Da ruller det seg i alle fall ikke ut.

Enda bedre å ta av rulleseilet. Før rulleteknologiens inntog måtte vi ta ned seilet og brette / pakke det etter hver tur, nå gidder ikke folk den jobben en gang i året. Man trenger flere tørn når man ruller inn stramt, og da går det tomt på rullen om man ikke har noe ekstra tau på rullen. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

Enda bedre å ta av rulleseilet. Før rulleteknologiens inntog måtte vi ta ned seilet og brette / pakke det etter hver tur, nå gidder ikke folk den jobben en gang i året. Man trenger flere tørn når man ruller inn stramt, og da går det tomt på rullen om man ikke har noe ekstra tau på rullen.

Noen små forskjeller før og nå er båtstørrelsen. I gamle dager veide vel genoaen 7 kg, i dag 30 kg og har 4 vertikale spiler på 2 meter. Det er knot å ta ned, men gjøres selvfølgelig hver høst. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
2 hours ago, mavi said:

Så på nyhetene at det var mye skader på båter ved anlegget ved Bergen Marine. Virket som om selve bryggen hadde slitt eller flyttet på seg på nyhetene i tillegg til at flere båter hadde slitt seg 

 

https://www.ba.no/direkte-vintervaret-2022/s/5-8-1806812?p=lc-3286884-20354-bergensavisen

(Betalingsmur)


Huff her var det skrekkelige bilder.... 

 

Foto: Agnieszka Iwanska

 

Her oppe i det kalde og golde nord (Tromsø) har vi hatt en vindfull januar. Jeg har sett flere ganger at folk har litt for spinkle dimensjoner på spring-linene sine. Selv om vi ikke har hatt denslags som er avbildet over, så er det endel gelcoat som har blitt til mikroplast...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, pacuare said:

Noen små forskjeller før og nå er båtstørrelsen. I gamle dager veide vel genoaen 7 kg, i dag 30 kg og har 4 vertikale spiler på 2 meter. Det er knot å ta ned, men gjøres selvfølgelig hver høst. 

Absolutt.  Jeg startet med en liten 24-fots greie, den største delen av operasjonen var jo av og til å få ryddet unna folk og pikk-pakk slik at man kunne få åpnet sittebenken og få tatt ut sekken med seilduk.  Sekken var lett og liten og gikk fint opp gjennom luka i forpiggen, hvis været var greit tok det få minutter å få opp seilet.  Jeg festet forseilet med strikk langs rekka når det ikke var i bruk.  Båten var jo i bruk året rundt, så å pakke seilene på høsten var det ikke noe vits i - men ble båten liggende ubrukt i mer enn et par dager, så var det ikke snakk om å la seilduken ligge ute.

 

Med dagens båt er det en stor operasjon å få seil opp eller ned, det gjøres kun ved behov ... og dersom det er behov for å ta seilet ned, så er det fordi ett eller annet er galt ...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Eureka said:

Synes det var litt pussig å se 10 mann slite med å holde i tauet som gikk rett til multiconsult-båten…

Ja, jeg reagerte også på det, og forventet egentlig at det skulle være mer diskusjon er inne på "hva gikk galt, hvordan kunne det vært unngått, hva kunne vært gjort anderledes for å berge båten".  Dersom de som var på stedet for å berge båten hadde null maritim kompetanse og null forståelse for hvordan man forhaler en tung båt i kraftig vær, så holder det ikke å være mannsterk.

 

Det var jo brannbiler også på stedet ... disse bilene bør vel ha kraftige vinsjer som kan brukes til formålet?

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 16 minutter siden:

Ja, jeg reagerte også på det, og forventet egentlig at det skulle være mer diskusjon er inne på "hva gikk galt, hvordan kunne det vært unngått, hva kunne vært gjort anderledes for å berge båten".  Dersom de som var på stedet for å berge båten hadde null maritim kompetanse og null forståelse for hvordan man forhaler en tung båt i kraftig vær, så holder det ikke å være mannsterk.

 

Det var jo brannbiler også på stedet ... disse bilene bør vel ha kraftige vinsjer som kan brukes til formålet?

 

Brannvesenet håpet jo på å få den slept vekk, men ingen ville slepe den i det været som var..

De skyldige er nok dem som har fortøyd så dårlig, på et så utsatt sted, når slikt vær var meldt..

Tror nok brannvesenet gjorde det de kunne, forholdene tatt i betrakting...det er jo en elendig havn der i den vindretningen...

Link to post
Share on other sites

Elendig havn. Men som flere har påpekt ligger skylden hos Multiconsults folk som ikke har fortøyd for storm - med mindre en kaipullert har gitt etter. Men det høres rart ut, båten er jo blant de mindre som fortøyer i den havnen.

Vi får bare være glade for at det kan tyde på at båten ikke har skadet andre før den gikk ned.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si uten bakgrunnsinfo, men kan se ut som dårlig sjømanskap! Har man fartøy på sjøen eller i havn, er det alltid været som setter premissene! nå er det så bra værmelding sånn at dårlig vær ikke bør komme som en overaskelse!

Godt å ha båten i naust når vinterstormene uler!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som jeg spekulerte tidligere - i video fra NRK (3:47) kan en se hvordan båten er i kontakt med feste til gangbro. Dette er nok årsaken til hull i skrog. Uten dette tror jeg ikke båten hadde tatt inn vann. Men helt enig i at det er kaptein som må være sikker på fortøyning sansvarer med værmelding

Link to post
Share on other sites

mavi skrev for 14 timer siden:

Så på nyhetene at det var mye skader på båter ved anlegget ved Bergen Marine. Virket som om selve bryggen hadde slitt eller flyttet på seg på nyhetene i tillegg til at flere båter hadde slitt seg 

 

https://www.ba.no/direkte-vintervaret-2022/s/5-8-1806812?p=lc-3286884-20354-bergensavisen

(Betalingsmur)

 

Eg har båten min på den samme brygga som var omtalt på nyhetene. Det gjekk heldigvis bra med min båt, då den låg litt lenger inne. Men fleire av båtene lenger ute hadde fått skader. Heile den ytterste delen av betongbrygga var nær ved å slite seg av resten, og mange av utliggarane låg og flaut i vatnet ulike plasser. Var store krefter i sving der...

Den båten som fekk øydelagt baugen fekk også ein diger skade i sida. 

 

IMG_0083.JPG

IMG_0084.JPG

IMG_0085.JPG

Link to post
Share on other sites

Hos oss gikk det heldigvis bra, med unntak av en slitt malje i en presenning som selvfølgelig ble byttet til en ny en med en gang.

Den ene av de to nabobåtene som holder på å synke på grunn av at eier gitt blaffen de siste 3-4 årene fikk fortøyninger som slet seg, kalesjen blåst inn over førerplassen og baugen lå å hakket i trestokken som er boltet til flytebryggen. Den båten hadde nok slitt seg, rekt på nærmeste skjær og sunket om ikke vinden hadde blåst båten inn i båsen. Den andre har ikke mer kalesje å blåse bort...

Link to post
Share on other sites

Det var trasige greier Bonita...

Jeg ligger for tiden trygt i naust, men skal på sjøen igjen i begynnelsen av neste mnd....er vel muligens noen vinter stormer igjen...🤔😳

 

Hvilken havn i Hetlevik ligger du i Oggiwara'en...? 

Er det den havnen ved kulturfabrikken..?

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev for 4 timer siden:

Her er bilde av den ene båten min som stod i opplag på land. :nonod: Vinden har snudd både båt og tilhenger.  Store krefter som har vært i sving. 

Trenger et nytt deksel til motor hvis noen har liggende: Yamaha 30 hk 2006 mod el.start ... 

 

Båt skade 3.jpg

Trist syn, men vær glad det bare var motordekselet som fikk den verste smellen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...