Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

5 minutes ago, index said:

 

Jo jo, det er jo så. Men operatøren på Redningssentralen hadde vel ikke promille får man håpe. Og da må de jo være såpass oppegående at de tar et mayday alvorlig, selv om de er i tvil....

Ja helt enig! Det er veldig spessielt å ikke ta et mayday seriøst, selv om personen i andre enden høres full ut og ikke kan oppgi posisjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 34 minutter siden:

Ja helt enig! Det er veldig spessielt å ikke ta et mayday seriøst, selv om personen i andre enden høres full ut og ikke kan oppgi posisjon!

 

Men det er sannsynligvis nettopp dette som er årsaken til at det ikke ble tatt på alvor denne stormfulle kvelden..

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 51 minutter siden:

Men det er sannsynligvis nettopp dette som er årsaken til at det ikke ble tatt på alvor denne stormfulle kvelden..

 

Så det er bare edru folk med full kontroll på situasjonen som kan forvente hjelp av Redningssentralen når de sender ut et mayday? Godt at båtfører i det minste var i stand til å redde seg selv når Redningssentralen hadde avskrevet ham...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Melding som oppfattes å muligens være falsk kombinert med rissiko for innsatspersonell/ disponering av personell , endte vel i beslutningen. 
 

hadde meldingen vært falsk og alle ressurser tatt i bruk, for at det deretter ble en annen reell situasjon samtidig som det gjøres søk i sjøen, etter noen som ikke er der, da kommer man i en vanskelig prioriteringssituasjon. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Så det er bare edru folk med full kontroll på situasjonen som kan forvente hjelp av Redningssentralen når de sender ut et mayday? Godt at båtfører i det minste var i stand til å redde seg selv når Redningssentralen hadde avskrevet ham...

Interessant å følge etterforskningen. Nå er båten sunket, men track fra kartplotter hadde vært interessant. Var båten på et ukes tokt nedover kysten, eller gikk han ut en time før? Hvorfor befant han seg der han var i det været?  Han hadde fått på seg overlevelsesdrakt og kom seg til land, men visste ikke hvor han var? Har båten ligget til salgs en periode? Antar et evt forsikringsselskap stiller slike spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 3 minutter siden:

Han hadde fått på seg overlevelsesdrakt og kom seg til land, men visste ikke hvor han var? 

 

Mange gode spørsmål. Men dette burde være greit, man svømmer vel mot land selv om man ikke vet hvor man er....:tongue:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 39 minutter siden:

Melding som oppfattes å muligens være falsk kombinert med rissiko for innsatspersonell/ disponering av personell , endte vel i beslutningen. 
 

hadde meldingen vært falsk og alle ressurser tatt i bruk, for at det deretter ble en annen reell situasjon samtidig som det gjøres søk i sjøen, etter noen som ikke er der, da kommer man i en vanskelig prioriteringssituasjon. 

 

 

Dette skjedde vel nesten i havnebassenget til Stavanger, så det hadde ikke krevd de helt store ressursene. 

Link to post
Share on other sites

Tipper de må gjøre mange slike vurderinger av underlige henvendelser i løpet av et år.

Litt mer forundret over at signalet fra VHF ikke blir radiopeilet nesten automatisk. Er det slutt på radiopeiling?

Inni fjorden der bør det være såpass tett med stasjoner og redningsskøyte at peiling kan gi en bra posisjon.

Mons

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

man svømmer vel mot land selv om man ikke vet hvor man er

ja, mitt poeng var at han hadde tid til å ta på seg dressen, uten tydeligvis å finne ut noen posisjon. Nå leser jeg i et senere svar at dette skjedde rett ved havnebassenget i Stavanger, det var nytt for meg.

Vi hadde en i seilforeningen for mange år siden, som ble reddet med Seaking fra en synkende liten seilbåt på flatt vann en fin vårdag, ikke langt fra land, iført flytedress og med nødbluss i lomma. Han hadde aldri blitt observert i flytedress tidligere. Så der gikk spekulasjonene på forsikringssvindel.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 34 minutter siden:

Han hadde aldri blitt observert i flytedress tidligere. Så der gikk spekulasjonene på forsikringssvindel.

 

Nei, det lønner seg nok ikke å være godt forberedt:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Code0 said:

Interessant å følge etterforskningen. Nå er båten sunket, men track fra kartplotter hadde vært interessant. Var båten på et ukes tokt nedover kysten, eller gikk han ut en time før? Hvorfor befant han seg der han var i det været?  Han hadde fått på seg overlevelsesdrakt og kom seg til land, men visste ikke hvor han var? Har båten ligget til salgs en periode? Antar et evt forsikringsselskap stiller slike spørsmål.

Ja blir veldig spennende å få konklusjonen her!! mye som skurrer synes jeg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

index skrev 3 minutter siden:

Mener vi ikke alle det?:confused:

nei, jeg mener det lønner seg å være forberedt. Hva som 'lønner seg' er vel et økonomisk spm, jeg tenker det er 'fornuftig' å være forberedt. Jeg vet ikke om du troller eller ikke, vet ikke hva du mener med de figurene etter innleggene dine.

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 9 minutter siden:

Jeg vet ikke om du troller eller ikke, vet ikke hva du mener med de figurene etter innleggene dine.

 

Smileys heter det, har ingenting med trolling å gjøre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Har du en bedre forklaring..?

 

Nei, jeg har ikke det. De burde være erfarne nok til å heller rykke ut en gang for mye enn en for lite. Dessuten meldte de jo fra til politiet en luren halvtime etterpå om et mulig forlis i ytre del av Byfjorden. Så de visste hva og hvor, men valgte likevel å ikke gjøre noe. Den slags er ikke akseptabelt etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Martine29 said:

Dette var en utrolig lærerik og opplysende tråd. Virkelig verdt å lese. Som sagt, sjølivet er en kamp og en risikosport, når uhellet først er ute. Fyll opp dossettene gutter og ha et godt OL. Og ved rød pil sees Norges nyeste mobilmast. 

IMG_20220204_112941.jpg

Så fin du var på bildet Martine!! trodde du var litt eldre , men ser du er 29 nå ja!! :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...