Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Det skal jeg love deg, som om ikke jeg fikk nok i desember 2013... Her er resultatet av dagens herjinger:

 

Veien sett fra min ende:

bilde

 

...og fra andre enden. Det er ikke de samme trærne på begge bildene, der ligger noen mellom også:

bilde

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Rimelig heftig på Tungenes i dag. Tungenes havn ligger i le for de verste bølgene, men når det slår over moloen og i tillegg bølgene runder denne blir det ganske mye bevegelse inni havna. Vannet lå høyt og det var så vidt ikke båtene slo ned i kaien, de bevegde seg til tider nærmere meteren opp og ned. Ville ikke hatt båt der i dag..

bilde

 

På innsiden av moloen er det også utriggere, men heldigvis ikke båter der nå om vinteren. Utriggerne beveget seg som fotballfans tar bølgen.

bilde

 

Vi gikk videre ut mot selve neset for å se på bølgene, i god avstand til moloen. Likevel skyllet bølgene flere meter oppover svaberget, så flere andre ivrige folk som ble overrasket over hvor fort vannet kom. Da vi gikk tilbake mot moloen igjen så vi en luring som absolutt skulle kjøre ut på moloen. Ikke bra, bare halvtimen tidligere så vi bølger som skyllet store mengder vann over kanten der.

bilde

 

Bilen sto i ro en stund, men plutselig kom det ei stor bølge og skyllet over den. Vanskelig å se på dårlig mobilbilde, men bilen flyttet seg mellom en halvmeter og en meter sidelengs. Motoren stoppet og de fikk ikke start på en stund. Da bilen startet kjørte de bort der vi sto. Hele førerdøra var blitt en stor bulk og hengslene var slått inn såpass at døra nesten ikke var til å åpne. Flere andre gikk også ut på moloen (til fots), et under at ikke liv gikk tapt! Stort sett viser folk respekt for naturkreftene, men dessverre er det likevel alt for mange som tror det de er udødelige. Ikke lenge etter bilen kjørte vekk fra moloen ble båtvogna tatt av ei stor bølge og flyttet seg flere meter. Hadde en person stått der hadde han fått seg et ufrivillig bad denne lørdagskvelden.

bilde

 

Stakk til havna etterpå. Mye vind, men sånn sett bedre forhold enn jeg hadde trodd etter å ha sett hvordan det sto til på Tungenes tidligere. Likevel, tror jeg søker ly på land i natt :giggle: Fikk tatt et par bilder, men rakk selvfølgelig ikke få opp mobilen opp av lomma da den verste råsa tok tak. Da krenget båten sånn at fendrene på styrbord side kom under utriggeren. Justerte dem slik at halvparten nå henger 20cm lengre opp. Glad jeg heiv på ekstra spring i går! Spring til alle kryssholtene, framme, på midten og akter fordeler kreftene litt. Logget rett over 30ms i masta ei av råsene, men så gikk den også ned i under 10ms enkelte ganger, ujevn vind. Så nå er det bare å vente og se hvordan det går, håper vinden roer seg snart. For havna mi sin del er det bra at vinden kommer fra vest denne stormen, hadde samme vind kommet fra øst hadde bølgene gjort forholdene verre. Dessverre har ikke havna fått molo mot øst enda, noe som førte til en del skader på både båter og bryggeanlegg i fjor vinter.

bilde

bilde

 

Så flere andre båter som ikke hadde sjekket ståa før stormen, mye tynne tau og mangelfull fendring. Blant annet en snekke med sytråd til fortøyning, eieren får mye å ta tak i til våren. Daglig leder i havna fikk skvist ned en fender som forhåpentligvis begrenser skadene litt. En bowrider lå fint i går, i dag hadde den gått ned. Synes det er ansvarsløst at enkelte ikke fortøyer båten sin for storm vinterstid. En ting med skader på sin egen båt, men hva med skadene på bryggeanlegget og som følge av dette på andres båter? Sånn sett skulle forsikringsselskapene tatt turen rundt og sett hvordan enkelte av kundene deres fortøyer, ikke rettferdig at noens latskap skal gå ut over dem som faktisk tar ansvar. De som er ferske med båt kan spørre andre på brygga eller søke på nettet for tips til hvordan fortøye, litt ansvar synes jeg man må kunne ta når man anskaffer seg båt.

Link to post
Share on other sites

Her var det meldt ekstremver i et par dager, bl.a en av plassene der det kom til å merke uværet mest... Surret båten fast med ekstra fortøninger og fendere i påvente av orkan...

Men, kom orkanen? Nei, knapt nok et vindpust har det vore. Har sagt det før, og seier det igjen, værmeldinger er ikkje til å stole på i det heile tatt.

 

Men når man ser kordan det har godt lenger sør i landet så er vel ikkje ekstra fortøyninger så mykje hjelp i heller?

 

Uanset, vær forsiktig når dere er på bryggene i dette været!

Link to post
Share on other sites

utriggerne som holder båten min på plass på fagernes yachtclub ga etter.Jeg la heldigvis merke til det,da jeg tok en tur bort for og se hvordan det stod til.fikk flyttet båten bort til gjestebryggen.flaks at det ikke ble skader på båten!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Det er for mange som blåser i værmelding, sin egen båt og bryggeanlegg. Når det varsles ekstremvær bør folk gidde å sjekke båtene sìne. Akkurat nå ligger en seilbåt og hugger baugen i brygga i havna vår. Eieren bytter mobnr ofte og vi får ikke tak i ham. En annen seilbåt ligger på tvers over to plasser med utrigger under skroget og baugen dunkende i båten på plassen innenfor. Sist det blåste godt løsnet et seil og revnet på denne. Da burde eier passe bedre på neste gang. Jeg har hatt sjekkerunder ca hver andre time siden i formiddag i havna. Men det hjelper lite når det ikke er mulig å få tak i eierene av de "verste" båtene...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

hjelper ikke altid og ligge bak trygge moloer heller. I Sveio har 2 moloer blitt "vasket" bort og båtene bak knust til pineved! :(

 

http://www.h-avis.no/nyheter/bater-og-sjoboder-knust-1.8683959

 

Det ble advart mot bygging av disse moloene med sletta som nabo mange ganger, men til ingen nytte.

Nå fikk de fastboende rett, burde ikke blitt anlagt noe havn der den ligger.

Link to post
Share on other sites

Var nede i hjemmehavnen og sjekket i dag. Der har Nina herjet skikkelig.

Status er så langt 2 seilbåter og 1 snekke er gått ned. Seilbåtene ligger på ca 40 meters dyp, så de antar jeg er tapt.

Utover dette er det større eller mindre skader på 2/3 av båtene som ligger i havnen.

 

Bilde tatt i formiddag:

bilde

 

Er glad for at jeg hadde mulighet til å legge meg i nødhavn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...