Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

En spesiell hendelse. Dette er fra Stavanger Aftenblad+ betalingsmur.

 

Båten er 67 fot lang, litt over 20 meter, og er bygget i 1989 ved et italiensk båtbyggeri.

 

Uværet: En 67 fot stor yacht sank ytterst i Byfjorden natt til søndag – båten sendte ut mayday-signal

Da stormen sto på som verst natt til søndag, sendte en yacht på 67 fot ut mayday-melding ytterst i Byfjorden. Senere banket en mann i overlevelsesdrakt på døren i et bolighus.

 

 

Klokken 05.17 natt til søndag mottok Hovedredningssentralen nødmeldingen fra den 67 fot store yachten.

Om lag to timer senere banket en mann i overlevelsesdrakt på døren til et hus på Randaberg.

 

Det blåste storm i Boknafjorden med vindkast opp i orkan styrke da mayday-meldingen ble mottatt av Kystradioen og formidlet til Hovedredningssentralen, HRS, på Sola.

 

Kystradioen, som har ansvar for nødkommunikasjon på sjøen, hadde kontakt med mannen via VHF-radio etter å ha mottatt mayday-signalet.

 

Ifølge lydloggen sa mannen at båten var i ferd med å synke, og brukte nødsignalet mayday, mayday. Han sa at han kledde på seg overlevelsesdrakt og ville hoppe i sjøen. Nøyaktig når Kystradioen mistet kommunikasjonen med mannen, er ikke loggført.

 

På det tidspunktet mannen gikk i sjøen var HRS usikker på om nødsituasjonen var reell.

 

– Det var vanskelig for Kystradioen å få avklart posisjonen til båten, sier Andreas Bull, fungerende operativ inspektør i HRS.

 

– Båtføreren oppgav at han var i området Boknafjorden, nord for Stavanger. Han klarte ikke å oppgi posisjonen på GPS-en, noe som er vanlig i en nødsituasjon.

Gjorde dere andre forsøk på å finne båtens posisjon?

 

– Båtføreren ble spurt om å ringe Kystradioen fra mobiltelefon, slik at vi kunne bruke mobilsignalene til å spore posisjonen, sier Bull.

 

Han forteller at samtalen på VHF-sambandet stadig ble brutt.

 

– Vi klarte ikke lande båtens posisjon nøyaktig.

Hvorfor blir det ikke igangsatt redningsaksjon når det sendes ut nødsignal under en storm?

 

– Det er kommunikasjonen med mannen som fører til HRS sin vurdering om ikke å sende ut ressurser eller iverksette redningsoperasjon, sier Bull.

 

De vil nå gå gjennom hendelsen.

 

Vi har diskutert situasjonen og konkludert med at det var en feil vurdering å ikke iverksette redningsaksjon. Nå må vi finne ut hvorfor vi vektet informasjonen slik vi gjorde i denne aksjonen, sier Bull.

 

Han vil ha kontakt med Kystradioen og politiet for å få mest mulig informasjon om hendelsen.

 

– Vi må lære av dette, sier Bull.

 

Skip i nærheten

– Var det andre som fanget opp dette nødsignalet?

 

– Det lå ingen skip i umiddelbar nærhet, men det var flere skip ankret opp i Åmøyfjorden. Bull tror også at Kyststasjonen på Kvitsøy kan ha fått med seg kommunikasjonen og hatt båten på radaren.

 

– Det er HRS som avgjør om det skal iverksettes redningsaksjon og som leder denne, sier han.

 

Yatchen hadde ikke AIS-systemet om bord, et system som gjør at man automatisk kan identifisere fartøyet og se hvilken kurs, fart og posisjon den har.

 

– Systemet er frivillig for fritidsbåter. Det kan gi trygghet for båtføreren, sier Bull.

 

Kunne sendt ut helikopter

– Hvordan finner dere posisjonen til båter i havsnød som ikke klarer å oppgi nøyaktig posisjon?

Dersom Hovedredningssentralen ikke får posisjon på båtens GPS, kan vi kommunisere via mobiltelefon. Havaristen kan motta en SMS fra HRS, og når vi mottar svar, får vi opp posisjon. Vi kan og peile opp mobilsignaler via mobiloperatørene. En annen mulighet er at havaristen ringer 112 eller 113 fra mobilen. Nødetatene vil da automatisk få opp posisjonen til mobiltelefonen, sier Bull.

 

– Ville dere kunne sendt ut redningshelikopter eller båter for å gjøre søk i det området havaristen oppgav at han befant seg?

 

– Det kunne vi. Det hadde ikke vært noe problem for redningshelikopteret SAR Queen å lette natt til søndag. Å sende redningsskøyte langt ut i det været kunne vært en utfordring, men vi kunne fått ut større båter. Men vi må alltid tenke på sikkerheten til mannskapet, sier Andreas Bull.

 

Ringte på døren

Politiet fikk melding fra Hovedredningssentralen om et mulig forlis ytterst i Byfjorden klokken 06.00.

 

I sju-tiden på morgenen ringte en mann i overlevelsesdrakt på døren til et hus i Randaberg. Han var medtatt og fikk låne telefonen for å gi beskjed til Hovedredningssentralen at han hadde tatt seg på land.

 

Hovedredningssentralen har loggført denne kontakten klokken 07.16.

 

Drevet med bølgene

Mannen skal ha drevet med bølgene innover mot Harestadbukta, unngått å bli slått mot moloen, kommet seg inn i havnen, og gått mot et boligfelt for å melde fra at han var på land.

 

Noen timer senere oppsøkte politiet mannen på en adresse i Stavanger for å gjennomføre avhør. Han var da kraftig nedkjølt og ble tatt med på legevakten.

 

Etterforskning

Politiet har opprettet sak, og hendelsen etterforskes nå av Nordsjø- og miljøseksjonen i Sør-Vest politidistrikt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så stor båt krever kystskipper sertifikat. Da burde det være enkelt å finne posisjon på navi/gps. Dra ut i vinterens mest forhåndsomtalte storm... Alene... Og når avisa spør eier om mer info og han ikke vil uttale seg??? 

Beklager, men her er det mye som ikke rimer. I det hele tatt.

Her bør det minst være at båten lå en plass der den ble skadd og siste utvei var å evakuere den fra plassen, noe som ikke virker logisk.

Kanskje "salg til forsikring"?

Skulle eier/kaptein lese dette, så vil informasjon muligens slå ihel diskusjon på feil grunnlag...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Enig med Kjetil1   Her er det noe som ikke er riktig.. hvorfor vektet ikke Redningssentralen dette tyngre! hadde de mistanke om falsk alarm.  Her er det mye som må komme på bordet!!  Dette kan være alt fra uflaks til forsikringssvindel.  At man i en såppas stor båt med sertifikatplikt ikke klarer å fastslå sin posisjon er ganske spessielt!  Hvorfor i all verden har ikke alle en VHF med DSP!? det synes jeg er noe av det viktigste sikkerhetsutstyret ombord, om man er desorientert og ikke har tid til å rapportere posisjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, zipp said:

Ingen fake News dette , jeg kjenner tilfeldigvis vedkommende som han ringte på døren til.

Fake news er det vel ingen som hevder her, men skjønner godt at det er noen spørsmålstegn rundt hendelsen!

-Hva gorde han alene på sjøen i stormen

-hvorfor sank den

-hvorfor klarte han ikke å angi posisjon

-var det eier av båten som kom iland

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 56 minutter siden:

Fake news er det vel ingen som hevder her, men skjønner godt at det er noen spørsmålstegn rundt hendelsen!

-Hva gorde han alene på sjøen i stormen

-hvorfor sank den

-hvorfor klarte han ikke å angi posisjon

-var det eier av båten som kom iland

 

Det kan kanskje ha noe med saken å gjøre at båtfører trolig promillekjørte? 

Link to post
Share on other sites

Escaro skrev for 2 timer siden:

Det forklarer det meste vedr denne saken.

 

Det forklarer kanskje hvorfor båten gikk ned, men det forklarer på ingen måte hvorfor ikke det ble iverksatt søk. Det er ikke slik at promille diskvalifiserer for å bli reddet. Er fortsatt spent på fortsettelsen her. 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Escaro said:

Noen på redningssentralen må ha tatt en helt feil vurdering her, venter med spenning på fortsettelsen.

Dette er faktisk en ganske alvorlig sak for både skipsfører og Redningssentralen. Håper vi får en oppklaring på hva som er skjedd. At skipsfører hadde promille gjør nok sitt til at han har en dårlig sak!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 17 minutter siden:

Dette er faktisk en ganske alvorlig sak for både skipsfører og Redningssentralen. Håper vi får en oppklaring på hva som er skjedd. At skipsfører hadde promille gjør nok sitt til at han har en dårlig sak!

 

Jo jo, det er jo så. Men operatøren på Redningssentralen hadde vel ikke promille får man håpe. Og da må de jo være såpass oppegående at de tar et mayday alvorlig, selv om de er i tvil....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...