Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

  • 7 år senere...

Ja, det er nok ikke dumt om folk tar turen innom båten og sjekker at alt er på stell, helst i god tid før lørdags kveld!  Kan fort bli heftig dette her. Jeg har rett som det er justert fendere og lagt ekstra fortøyninger på andres båter i forbindelse med stormene disse årene jeg har bodd ombord. Noe som egentlig ikke burde vært nødvendig om bare eierne selv hadde tatt ansvar. Men klarer bare ikke å gå forbi en båt der man ser fendrene ligger oppå utriggerne, gelcoaten ripes opp og der det er overhengende fare for at flisete fortøyninger skal ryke tvert av i løpet av natta. 
 

Var akkurat med som mannskap hos en kamerat og flyttet en Baltic 29-foter (kjenner ikke til modellbetegnelsene på disse båtene) til ei tryggere havn. Greit å få gjort før det ble mørkt.
 

Selv kjører jeg doble fortøyninger med rykkdempere på alt. Pluss et par ekstra fendre i tillegg. Blir nok ei urolig natt ombord mot søndag, så regner ikke med det blir alt for mye søvn dessverre. 25m/s jevn vind er ikke noe problem, men nærmer det seg 44m/s i kastene blir det ganske så merkbart når man har flere kvadratmeter med mast stikkende 18m til værs😅

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Hakkannen skrev 41 minutter siden:

merkbart når man har flere kvadratmeter med mast stikkende 18m til værs😅

Jeg har seilt i 7.5 knop på bare den masten...mens Yr meldte frisk bris...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Nedom båten nettopp. Bukta båten ligger i er skjermet mot alt unntatt nordlig. Og nå blir det en ny runde nordlig retning… får riktignok  sjøen rett i baugen, men det går kast i kast når den ligger i båsen sin. Blei tatt på senga sist med den retninga, måtte entre akter, for båsen er 4,5 bred og båten er 3 meter… lovet noen at jeg ikke skulle gå ombord… men det holdt jeg ikke. Tegner ikke med å kunne komme meg ombord i morgen for hekken og brygga beveger seg for mye i forhold til hverandre. 
Fikk renska opp i er tau som går til 300 kg stål, var på gamlebrygga, og satte det fast forut og satser på at det tar av litt av presset på alt annet og demper kastene i båten. 
 

båten ligger innerst i en fjord, og siden vinden blir sterk samtidig som høyvann, blir det pressa mye sjø innover. 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Dette skjer når man ikke sikrer revelinen til rullegenoaen. Den skal være låst når seilet er inne. Visst ikke ruller hele sulamitten seg ut om vinden får tak i en flik av seilet.

Dette skjedde med en av båtene i marinaen for et par år siden. Måtte stå opp midt på natta for å rulle den inn igjen. Et helsikes leven.

Man kan dobbeltsikre forseilet ved å knyte et tau rundt det. Da ruller det seg i alle fall ikke ut.

Link to post
S/Y Emma skrev 28 minutter siden:

Dette skjer når man ikke sikrer revelinen til rullegenoaen. Den skal være låst når seilet er inne. Visst ikke ruller hele sulamitten seg ut om vinden får tak i en flik av seilet.

Dette skjedde med en av båtene i marinaen for et par år siden. Måtte stå opp midt på natta for å rulle den inn igjen. Et helsikes leven.

Man kan dobbeltsikre forseilet ved å knyte et tau rundt det. Da ruller det seg i alle fall ikke ut.

 

Ja, jeg er klar over at dette er slurv...

Tenkte bare det kan være greit å minne seilbåt folk på dette...er ikke første gangen jeg ser det...

Denne båten har lagt slik, siden forrige storm for en del uker siden ...det sier vel sitt...

Link to post

Om en har båt ute nå er det viktig å fortøye ordentlig og se til båten hver dag det er stormvarsel.

Der jeg ligger er det stort sett bein nordavind til nordøstlig vind som tar mest, men uten store bølger. Kanskje litt bein sønnavind tar litt også, men da uten bølger.

Men jeg er litt heldig i og med at vi er tre kamerater som har båt i samme båthavn. Vi ser etter fortøyninger etc. for hverandres båter og da er det alltid noen som ser etter båtene hver dag. Lurer mest på hvordan det går med de to båtene som i 3-4 år har lagt dypt i vannet med spjærete kalesjer som eierne tydeligvis ikke bryr seg med til tross for flere henvendelser. Den ene ble pumpet like før jul, men er nå like tung i sjøen igjen. Svaret på det får jeg vel i morgen når jeg skal ombord. Håper bare at de ikke gjør skade på andre båter om det verste skulle skje med dem.

Link to post

Jeg så til båtene sist rett før det mørkner, og da lå de i alle fall fint. Men det er værhardt her vi bor, så er blir spennende å se i morgen hvordan det ser ut. Sånn som det er nå har det lite for seg å sjekke, jeg klarer ikke å gjøre noe uansett tenker jeg. Krysser fingrene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har Multiconsult en båt der?

Vågen i Bergen er på ingen måte noe sted å fortøye for båter som ikke er store og laget av stål når det er meldt nordvest storm.

Da får man både sjø og vind rett inn, og det blir veldig urolig å ligge inntil dekkene langs kaien. Man skal i alle fall vite godt hva man gjør før man legger seg der med dagens værvarsel.

 

Det rykker godt i båten her i Puddefjorden, men null dramatikk. Har 6 fortøyninger med strekkavlastere mot vindretningen.

En av båtene på brygga fikk et løst rulleforseil, men hele nabolaget rykket ut for å berge det. Opphalet ble til slutt løsnet så seilet dumpet i sjøen (det var ikke på profil). Var en stund redd hele masta skulle knekke. Det så i alle fall slik ut.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Båten «Bore Cat» er Multiconsults spesialbåt for grunnundersøkelser i sjøen og har fått store skader i skroget. Klokken 23.30 lørdag kveld hadde båten kraftig slagside og sto i fare for å synke. Klokken 04.00 opplyser at det ikke var mulig å redde båten.

- Båten sank nå i natt. De forsøkte lenge å redde den, men det var ikke mulig, sier operasjonsleder Kurt Løklingholm i Sør-Vest politidistrikt til Aftenbladet.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
S/Y Emma skrev On 29.1.2022 at 9.41:

D

ette skjer når man ikke sikrer revelinen til rullegenoaen. Den skal være låst når seilet er inne. Visst ikke ruller hele sulamitten seg ut om vinden får tak i en flik av seilet.

Man kan dobbeltsikre forseilet ved å knyte et tau rundt det. Da ruller det seg i alle fall ikke ut.

 

Hulda-metoden:

20220130_112825.jpg.bca6e9d6721f5893e41237489e7306e6.jpg20220130_113118.jpg.4db8f33d74847bf4fad69741f97fe545.jpg

Gidder ikke jobben med å 'snu bilder' nå. De som er interessert får heller snu 'sin enhet'.

Punkt 1: Slå en ende som hindrer rulla fra å spinne ut seilet (den hvite snora).

Punkt 2: Sørg for å ha så mye tauverk at man kan rulle skjøtene minst en gang rundt seilet (det nederste bildet).

Punkt 3: Sørg for at kontrollinen har skikkelig feste slik at den ikke løser ut.

 

Skal jeg binde tau rundt seilet, når jeg to meter opp. Da er det fremdeles 16 meter seil som ikke er bundet fast.

 

Jeg har alltid lurt på hvorfor noen skal ha en kvadratmeter rullegenoa og/eller rullestor ute til en hver tid når de ligger i havn og ikke er til stede på båten.

Link to post
shipahoy skrev for 4 timer siden:

Båten «Bore Cat» er Multiconsults spesialbåt for grunnundersøkelser i sjøen og har fått store skader i skroget.

Den får virkelig undersøkt grunnen nå.

 

Vi tar ned seil på høsten (og går glipp av noen vinterseilaser). På fredag tok vi ned sprayhood i forkant av været - og sjekket selvfølgelig fortøyningene

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
1 hour ago, Hulda said:

Punkt 1: Slå en ende som hindrer rulla fra å spinne ut seilet (den hvite snora).

Punkt 2: Sørg for å ha så mye tauverk at man kan rulle skjøtene minst en gang rundt seilet (det nederste bildet).

Punkt 3: Sørg for at kontrollinen har skikkelig feste slik at den ikke løser ut.

 

Jeg nøyer meg som hovedregel med 2 og 3.

1 hour ago, Hulda said:

Jeg har alltid lurt på hvorfor noen skal ha en kvadratmeter rullegenoa og/eller rullestor ute til en hver tid når de ligger i havn og ikke er til stede på båten.

 

Noen mulige grunner:

  • at man ikke alltid rekker å gjøre en ordentlig jobb når man har hastverk med å rulle inn seilet
  • i tillegg var det mørkt, slik at man ikke så at forseilet ikke var rullet helt inn
  • kanskje innrullingstauet er for kort, slik at det ikke går å rulle inn siste flik av forseilet (da jeg byttet tauet der, tenkte jeg ikke over at det trengs mer tau dersom genoaen rulles skikkelig stramt inn - slik som ofte blir resultatet dersom det blåser skikkelig mye når man ruller den inn - så dermed endte jeg opp med en ganske stor flik ute da jeg en gang skulle inn i havn i sterk vind, ikke smart.  Har justert tauet et par ganger etter dét, med det resultat at det blir litt mindre tau rundt vinsjen enn ønskelig når seilet er helt ute og skal rulles inn)
  • for storseilet har jeg alltid en flik ute.  Storseilet kilte seg veldig ofte fast.  Mulig det ikke hadde noen sammenheng med hvor mye jeg rullet inn, men skjøtehjørnet er jo tykkere og stivere enn resten av seilet, så jeg turte rett og slett ikke ta det inn i masta (hvor det er begrenset med plass).  Mulig andre tenker det samme om genoaen ... at skjøtehjørnet ikke skal rulles, fordi det er stivere enn resten av seilet?
  • det er en "moteting" ... siden naboen lar det være en flik ute av forseilet, så gjør jeg det samme, for naboen vet sikkert hva han driver på med?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
5 hours ago, shipahoy said:

Båten «Bore Cat» er Multiconsults spesialbåt for grunnundersøkelser i sjøen og har fått store skader i skroget. Klokken 23.30 lørdag kveld hadde båten kraftig slagside og sto i fare for å synke. Klokken 04.00 opplyser at det ikke var mulig å redde båten.

 

Jeg synes det er rart at man ikke greier å berge en båt som ligger midt i sentrum ... men selvfølgelig, jeg var ikke der, jeg aner ikke hvor ille været egentlig var.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...