HiWard Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Som tittelen sier, lurer jeg på om båten min ligger lavt i sjøen med hekken. Jeg søker derfor trøst og/eller innspill her på forumet... Båten er en Nordkapp Avant 550 med en E-tec 115 H.O. og jeg har lagt ved en del bilder som illustrerer det jeg lurer på om er kilder til bekymring eller noe jeg glatt kan ignorere. Mye av vekten ligger bak i båten; motor, bensintank, batteri og dregg for å nevne de største bidragene. For anledningen er kone og barn plasser i baugen for å kompensere for at jeg henger over akterenden med kameraet. Det er ca 80 liter bensin på tanken som rommer 100 liter max. 1. Dreneringshull i akterspeilet er alltid under vann Hva er poenget med et dreneringshull som alltid er under vann? Det samler seg jo bare masse dritt oppi der. 2. Er motoren montert (for) høyt? Jeg vet ikke hvor langt ned motoren kan monteres, men her henger den "leppa" jeg ville funnet det naturlig å hvile på kanten av akterspeilet ca 5cm over kanten (helt til venstre i bildet). Motoren er tiltet helt inn på dette bildet. Et bonusspørsmål: Når motoren er tiltet helt opp, stikker kanskje en eller to cm av finnen (?) ned i vannet. Bør jeg da tilte motoren opp i det hele tatt eller la den ligge slik at anodene kan gjøre jobben sin? 3. Oversiktbilde (med litt tommel nede til høyre ?) Vannlinja går akkurat der hvor det grå bunnstoffet begynner/slutter. Det er ikke ubehagelig mange cm opp til kanten av akterspeilet synes jeg. Som sagt er det fullt mulig jeg lager en greie av ingenting her... Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
GunR Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Kan du ha vann i dobbeltbunn? Eventuelt må motoren være altfor tung, men det vil vel være litt rart. Anbefalt motor er jo optil 130hk. Men fant ikke maksvekt på motor. Underveis forsvinner vel vannet ut? Quote Link to post
HiWard Posted April 22, 2019 Author Share Posted April 22, 2019 Ja, når båten går i plan tømmes dette karet da hele båten løfter seg ut av vannet. Motoren veier 177kg. Båten var på service i fjor høst og har ligget på land frem til April i år, jeg håper og tror at bunnpluggen ble fjernet og eventuelt vann tappet ut. Jeg har hatt et par bølgenedslag på tur, men regner med jeg hadde fått kompresjonsbrudd i ryggen før skroget sprakk og tok inn vann... Med nok vann i dobbeltskroget ville den nok oppført seg annerledes under brems og svinging også Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
ivar Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 HiWard skrev 34 minutter siden: Jeg vet ikke hvor langt ned motoren kan monteres, men her henger den "leppa" jeg ville funnet det naturlig å hvile på kanten av akterspeilet ca 5cm over kanten (helt til venstre i bildet). Motoren er tiltet helt inn på dette bildet. så lenge du idag har bra grep og kan trimme ut så du får skroget ut av vannet på full fart så er høyden fin. For lavt montert motor gir mer vannmotstand og kan påvirke kjøreegenskapene negativt i høy fart Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jotto Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Det der ser veldig likt ut som min forrige båt, en Enduro 550 med samme motor. Det skapte aldri noe problem for meget iallefall. Quote Link to post
Mouche Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Har akkurat samme "problemstilling" på min Morgan bowrider, men er ikke noe problem, kun et irritasjonsmoment. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Åge Grevlingen Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 (edited) HiWard skrev for 11 timer siden: Som tittelen sier, lurer jeg på om båten min ligger lavt i sjøen med hekken. 1. Dreneringshull i akterspeilet er alltid under vann Hva er poenget med et dreneringshull som alltid er under vann? Det samler seg jo bare masse dritt oppi der. 2. Er motoren montert (for) høyt? 3. Det er ikke ubehagelig mange cm opp til kanten av akterspeilet synes jeg. Som sagt er det fullt mulig jeg lager en greie av ingenting her... Det er vanskelig ut fra bildene å si om det er noe feil her og nå. Sammenlign med andre båter av samme art. Men feil kan fort oppstå, så du må føre tilsyn og vedlikeholde båten, og legge merke til forandringer. Du bør sjekke grundig at det ikke er eller kommer vann inn i bunnen av båten. Gjennomføringen i motorbrønnen, som du har avbildet, og motorboltene er typiske steder hvor det renner inn vann. 1. Poenget med dreneringshull under vann, er at om det ikke hadde vært der så hadde motorbrønn fylt seg helt med regnvann og da hadde båten ligget enda lenger ned. Ofte ligger det ikke noe poeng eller plan bak løsningene. De fleste båtprodusenter er vel bønder og drømmere, slik at løsningene blir deretter. 2. Motoren tåler nok å stå nede, slik som et drev. 3.Flytt batteriet fast lenger fram. Dreggen og alt annet som veier kan også flyttes, slik at du sover bedre om natta. Edited April 23, 2019 by Åge Grevlingen (see edit history) Quote Link to post
-morten- Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 (edited) Liker å ha dreneringshull over vannlinja!! Har også lav hekk på båten min, men er aldri noe vann i brønnen, om jeg står heltpå hekken på fenderlistakan det pipple inn gjennom drenshullet Edited April 23, 2019 by -morten- (see edit history) Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 HiWard skrev for 14 timer siden: Et bonusspørsmål: Når motoren er tiltet helt opp, stikker kanskje en eller to cm av finnen (?) ned i vannet. Bør jeg da tilte motoren opp i det hele tatt eller la den ligge slik at anodene kan gjøre jobben sin? Den viktigste anoden sitter oftest på motorbraketten, slik at den alltid er nedsenket i vann slik at den kan gjøre jobben Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BårdK Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Har samme problem med min Enduro 550 (ny i fjor). Skitten er vel det mest irriterende. Quote Link to post
HiWard Posted April 23, 2019 Author Share Posted April 23, 2019 16 hours ago, jotto said: Det der ser veldig likt ut som min forrige båt, en Enduro 550 med samme motor. Det skapte aldri noe problem for meget iallefall. Se der ja, det var veldig likt og det på en båt med samme skrog (tror jeg da). Takk for tilbakemelding. Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Posted April 23, 2019 Author Share Posted April 23, 2019 5 hours ago, Åge Grevlingen said: Det er vanskelig ut fra bildene å si om det er noe feil her og nå. Sammenlign med andre båter av samme art. Men feil kan fort oppstå, så du må føre tilsyn og vedlikeholde båten, og legge merke til forandringer. Du bør sjekke grundig at det ikke er eller kommer vann inn i bunnen av båten. Gjennomføringen i motorbrønnen, som du har avbildet, og motorboltene er typiske steder hvor det renner inn vann. 1. Poenget med dreneringshull under vann, er at om det ikke hadde vært der så hadde motorbrønn fylt seg helt med regnvann og da hadde båten ligget enda lenger ned. Ofte ligger det ikke noe poeng eller plan bak løsningene. De fleste båtprodusenter er vel bønder og drømmere, slik at løsningene blir deretter. 2. Motoren tåler nok å stå nede, slik som et drev. 3.Flytt batteriet fast lenger fram. Dreggen og alt annet som veier kan også flyttes, slik at du sover bedre om natta. Takk for input. Jeg følger nøye med på dette og skal se hva som lar seg gjøre å flytte lenger frem i båten. Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
alfaalfa Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 (edited) Dette kan du glatt ignorere. Alt er som det skal være på disse båtene. Edited April 23, 2019 by alfaalfa (see edit history) Quote Link to post
HiWard Posted April 23, 2019 Author Share Posted April 23, 2019 1 hour ago, alfaalfa said: Dette kan du glatt ignorere. Alt er som det skal være på disse båtene. Det skal jeg gjøre, med unntak av normalt tilsyn! Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
BårdK Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 (edited) Tja, synes å huske en tråd om en litt større Nordkapp som hadde fått inn vann bakfra og sank. Edited April 23, 2019 by BårdK (see edit history) Quote Link to post
zacroa Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Den brønnen er så dyp for at du skal komme til nederste motorbolter, båten er antagelig designet så det å eventuelt kunne komme til boltene fra innsiden blir vanskelig/umulig hvis de hadde støpt flatt der brønnen er nå. Helt normalt, har det samme på min båt. Vasket godt der de første årene,men har nå gitt opp så det lever antagelig ett eget økosystem bak der ;) Quote Link to post
alfaalfa Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Jeg sjekket mot bilder i brosjyre og bilder fra Finn.no. Begge viser båt med samme fribord som på din. Quote Link to post
Mouche Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 17 hours ago, BårdK said: Tja, synes å huske en tråd om en litt større Nordkapp som hadde fått inn vann bakfra og sank. Den stusset jeg litt på. Hvilken model, når og hvor skjedde det? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 i en av trådene om Nordkapp 605 var det vel noe om båter som tok inn vann og sank..? Aldri hørt om dette på de de mindre modellene da Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BårdK Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Tror det var denne tråden https://bit.ly/2W5vFlt Quote Link to post
HiWard Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 6 hours ago, alfaalfa said: Jeg sjekket mot bilder i brosjyre og bilder fra Finn.no. Begge viser båt med samme fribord som på din. Basert på dine undersøkelser og en del andre svar her, peker de fleste pilene i retning av at båten er konstruert slik og at det ikke er noe å bekymre seg over. Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Vestlandsk båt Posted January 5, 2020 Share Posted January 5, 2020 (edited) Min nordkapp 605 er helt lik. Edited January 5, 2020 by Vestlandsk båt (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.