Jump to content

Baktung bowrider? Tanker og bekymringer fra en båtnovise


HiWard

Recommended Posts

Som tittelen sier, lurer jeg på om båten min ligger lavt i sjøen med hekken. Jeg søker derfor trøst og/eller innspill her på forumet... Båten er en Nordkapp Avant 550 med en E-tec 115 H.O. og jeg har lagt ved en del bilder som illustrerer det jeg lurer på om er kilder til bekymring eller noe jeg glatt kan ignorere. Mye av vekten ligger bak i båten; motor, bensintank, batteri og dregg for å nevne de største bidragene. For anledningen er kone og barn plasser i baugen for å kompensere for at jeg henger over akterenden med kameraet. Det er ca 80 liter bensin på tanken som rommer 100 liter max.

 

1. Dreneringshull i akterspeilet er alltid under vann

IMG_3829.jpg.0a7539e4bd2af64018b8cee915671679.jpg

Hva er poenget med et dreneringshull som alltid er under vann? Det samler seg jo bare masse dritt oppi der.

 

2. Er motoren montert (for) høyt?

IMG_3830.jpg.d59724f613ef35d4598a423a4052b54e.jpg

Jeg vet ikke hvor langt ned motoren kan monteres, men her henger den "leppa" jeg ville funnet det naturlig å hvile på kanten av akterspeilet ca 5cm over kanten (helt til venstre i bildet). Motoren er tiltet helt inn på dette bildet. Et bonusspørsmål: Når motoren er tiltet helt opp, stikker kanskje  en eller to cm av finnen (?) ned i vannet. Bør jeg da tilte motoren opp i det hele tatt eller la den ligge slik at anodene kan gjøre jobben sin?

 

3. Oversiktbilde (med litt tommel nede til høyre ?)

IMG_3809.jpg.5997ffbc7a83cd052c5abd5caad6e41e.jpg

Vannlinja går akkurat der hvor det grå bunnstoffet begynner/slutter. Det er ikke ubehagelig mange cm opp til kanten av akterspeilet synes jeg.

 

Som sagt er det fullt mulig jeg lager en greie av ingenting her...

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Ja, når båten går i plan tømmes dette karet da hele båten løfter seg ut av vannet. Motoren veier 177kg. Båten var på service i fjor høst og har ligget på land frem til April i år, jeg håper og tror at bunnpluggen ble fjernet og eventuelt vann tappet ut. Jeg har hatt et par bølgenedslag på tur, men regner med jeg hadde fått kompresjonsbrudd i ryggen før skroget sprakk og tok inn vann... Med nok vann i dobbeltskroget ville den nok oppført seg annerledes under brems og svinging også

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 34 minutter siden:

Jeg vet ikke hvor langt ned motoren kan monteres, men her henger den "leppa" jeg ville funnet det naturlig å hvile på kanten av akterspeilet ca 5cm over kanten (helt til venstre i bildet). Motoren er tiltet helt inn på dette bildet.

 

så lenge du idag har bra grep og kan trimme ut så du får skroget ut av vannet på full fart så er høyden fin.  For lavt montert motor gir mer vannmotstand og kan påvirke kjøreegenskapene negativt i høy fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
HiWard skrev for 11 timer siden:

Som tittelen sier, lurer jeg på om båten min ligger lavt i sjøen med hekken.

 

1. Dreneringshull i akterspeilet er alltid under vann

Hva er poenget med et dreneringshull som alltid er under vann? Det samler seg jo bare masse dritt oppi der.

 

2. Er motoren montert (for) høyt?

 

3.

 Det er ikke ubehagelig mange cm opp til kanten av akterspeilet synes jeg.

 

Som sagt er det fullt mulig jeg lager en greie av ingenting her...

Det er vanskelig ut fra bildene å si om det er noe feil her og nå. Sammenlign med andre båter av samme art.

Men feil kan fort oppstå, så du må føre tilsyn og vedlikeholde båten, og legge merke til forandringer.

Du bør sjekke grundig at det ikke er eller kommer vann inn i bunnen av båten. Gjennomføringen i motorbrønnen, som du har avbildet,  og motorboltene er typiske steder hvor det renner inn vann.

1. Poenget med dreneringshull under vann, er at om det ikke hadde vært der så hadde motorbrønn fylt seg helt med regnvann og da hadde båten ligget enda lenger ned.

Ofte ligger det ikke noe poeng eller plan bak løsningene. De fleste båtprodusenter er vel bønder og drømmere, slik at løsningene blir deretter.

2. Motoren tåler nok å stå nede, slik som et drev.

3.Flytt batteriet fast lenger fram. Dreggen og alt annet som veier kan også flyttes, slik at du sover bedre om natta.:thumbsup:

 

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
HiWard skrev for 14 timer siden:

Et bonusspørsmål: Når motoren er tiltet helt opp, stikker kanskje  en eller to cm av finnen (?) ned i vannet. Bør jeg da tilte motoren opp i det hele tatt eller la den ligge slik at anodene kan gjøre jobben sin?

 

Den viktigste anoden sitter oftest på motorbraketten, slik at den alltid er nedsenket i vann slik at den kan gjøre jobben 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
16 hours ago, jotto said:

Det der ser veldig likt ut som min forrige båt, en Enduro 550 med samme motor. Det skapte aldri noe problem for meget iallefall.

 

 

DSC_1093.JPG

DSC_1187.JPG

Se der ja, det var veldig likt og det på en båt med samme skrog (tror jeg da). Takk for tilbakemelding.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
5 hours ago, Åge Grevlingen said:

Det er vanskelig ut fra bildene å si om det er noe feil her og nå. Sammenlign med andre båter av samme art.

Men feil kan fort oppstå, så du må føre tilsyn og vedlikeholde båten, og legge merke til forandringer.

Du bør sjekke grundig at det ikke er eller kommer vann inn i bunnen av båten. Gjennomføringen i motorbrønnen, som du har avbildet,  og motorboltene er typiske steder hvor det renner inn vann.

1. Poenget med dreneringshull under vann, er at om det ikke hadde vært der så hadde motorbrønn fylt seg helt med regnvann og da hadde båten ligget enda lenger ned.

Ofte ligger det ikke noe poeng eller plan bak løsningene. De fleste båtprodusenter er vel bønder og drømmere, slik at løsningene blir deretter.

2. Motoren tåler nok å stå nede, slik som et drev.

3.Flytt batteriet fast lenger fram. Dreggen og alt annet som veier kan også flyttes, slik at du sover bedre om natta.:thumbsup:

 

Takk for input. Jeg følger nøye med på dette og skal se hva som lar seg gjøre å flytte lenger frem i båten.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Den brønnen er så dyp for  at du skal komme til nederste motorbolter, båten er antagelig designet så det å eventuelt kunne komme til boltene fra innsiden blir vanskelig/umulig hvis de hadde støpt flatt der brønnen er nå.

Helt normalt, har det samme på min båt. Vasket godt der de første årene,men har nå gitt opp så det lever antagelig ett eget økosystem bak der ;)

 

 

Link to post
6 hours ago, alfaalfa said:

Jeg sjekket mot bilder i brosjyre og bilder fra Finn.no. 

Begge viser båt med samme fribord som på din.

 

Basert på dine undersøkelser og en del andre svar her, peker de fleste pilene i retning av at båten er konstruert slik og at det ikke er noe å bekymre seg over.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...