Jump to content

Ventetidener over! Endelig overtakelse og sjøsetting av "ny" brukt Finnmaster T8


GVH1979

Recommended Posts

Da er endelig dagen her og det føles som 17. mai, julaften og nyttår på samme tid!

Det kribler i kroppen og følelsen minner om noe jeg sist opplevde i tenårene, hvilket begynner å bli en stund siden...  

Ventetiden har vært lang da båtkjøpet ble gjort i januar og spenningen er stor siden jeg av naturlige årsaker ikke har fått prøvekjørt båten på vannet.

Dette er jo egentlig en stor nei-nei, men selgeren virket meget ærlig og behjelpelig samt båten har vært servet og lagret innendørs hvert år siden ny, så forhåpentligvis byr dagen ikke på de store negative overraskelsene. 

(Båten er en Finnmaster T8 med ca 130t på motor.) 

For å korte ned ventetiden tok jeg VHF kurset i vinter, så skulle uhell skje, får jeg øvet meg litt på bruken av denne også... 

Da henteturen ikke er lengre enn fra Son til Oslo regner jeg ikke med det blir noen spesiell lang "hentetråd" (hvilket er noe av det jeg syntes er morsomst å lese her på forumet), men jeg skal forsøke å få lagt ut noen bilder underveis. 

God sommer!!  :-)

 

Link to post
Share on other sites

Takker så mye. Da er tidenes korteste hentetur gjennomført. Ble hentet av Østlandske båtopplag på Son stasjon og fraktet til havnen hvor båten allerede var sjøsatt. 

Etter en rask gjennomgang fant jeg ut at ankervinsjen ikke virket... Det er type Engbo, jeg kunne høre et svakt klikk fra kontrollboksen når jeg trykket på fjernkontrollen, men ingenting annet skjedde. Sjekket sikringen, den var ok. Hvis noen har vært borti det samme eller har gode råd, tar jeg dem gledelig imot.

Vel ute av havnen la jeg meg marsjfart på 27knop. Da lå forbruket på 0,7nm/l /39,x pr time. Vet ikke om dette er optimal fart med tanke på forbruk så får undersøke dette ved senere bruk. 

Det blåste litt opp fra øst så fikk vinden inn fra styrbord innover Oslofjorden. Ble ikke store bølgene, men fikk lekt litt i hekkbølgene til DFDS som jeg møtte ved Drøbak. 

Det ble litt utfordrende når jeg skulle legge til i havnen da vinden tok skikkelig tak i båten og dyttet den mot andre siden enn utstikkere man går på, men det gikk til slutt. 

Som sagt hvis noen har gode råd ang ankervinsjen blir jeg svært takknemlig. 77EE1106-85A5-4DB2-A648-8408EFCFC0AF.jpeg.d40322282ef326ef01d4a460d085bcc9.jpeg4A2FC26F-C29A-4A89-8F39-84CD02DFAE98.jpeg.54a2fff8368d0aeb889d566cc8f714f4.jpegDACD94F3-D698-4BA3-AFD1-EB912F850EB8.jpeg.f80d54435c30f135cc4941b14aef0d4f.jpegBD4F9BD0-E7D6-43BF-8911-27D51F3DC94A.jpeg.81490b288d3ad9e741581369f63d948c.jpeg1F43D3B4-9707-49CB-B06F-D65C6C689A05.jpeg.7a2c79c1973189f634f402d8a77b3e02.jpeg

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev for 16 timer siden:

Etter en rask gjennomgang fant jeg ut at ankervinsjen ikke virket... Det er type Engbo, jeg kunne høre et svakt klikk fra kontrollboksen når jeg trykket på fjernkontrollen, men ingenting annet skjedde. Sjekket sikringen, den var ok. Hvis noen har vært borti det samme eller har gode råd, tar jeg dem gledelig imot.

 

Om du ikke løser problemet med å finne en hovedbryter, blir neste steg å se om du har nok spenning på vinsjen.  

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har nå pratet med selger av båt samt båtbutikken hvor båten opprinnelig ble solgt ifra. 
Selger var ikke sikker på om det var en egen strømbryter til den, så det må jeg sjekke. Hvis det er tilfelle er det nærliggende å tro at denne er skrudd av i forbindelse med montering av ekstra ladekabel, evt opplag. Jeg får ta med meg måleutstyr neste gang jeg er i båten og søke hvor evt strømmen kuttes, startefra vinsj og jobbe meg "bakover". Det er vel også en stopp-funksjon på disse vinsjene, så får sjekke at det ikke er noe i veien med føler/giver. 
Blir jeg ikke noe klokere får jeg kontakte Sleipner som jeg har forstått er meget gode på service. 

En annen litt "kjedelig" sak som dukket opp var timetallet på motoren. (Dette kunne kanskje vært en egen tråd) I annonsen og avtalen står det 127timer på motor, dette var det som tiltalte meg mest med akkurat denne båten (foran andre T8) Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke om dette stemmer da båten har liggt til opplag uten batterier tilkoblet. 

Da jeg overtok båten i går leste jeg av timetallet på Yamaha instrumentet, der stod det 181,3timer. Dette er jo vesentlig mer enn opplyst tidligere. 
Jeg har tatt opp dette med selger og satser på at vi kommer til en minnelig løsning, men hva/hvor mye denne minnelige løsningen bør utgjøre kan jo bli en kilde til diskusjon.  

 

Noen som har en formening om- eller erfaring rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Tusen takk! Håper på en værmessig gjentakelse av 2018 nå :-) 

Det er en 2014 modell, så evt feil kan ennå tas under garanti. Grunnen til at det ble nettopp denne båten var lavt timeantall på motor, så den biten er litt lei. 

Ellers er båten kje endret nevneverdig fra den kom til 2019 modellen som har andre farger på setene, samt at de har gått bort fra iPad holderen og i stedet har et lite rom til nips og naps der nå. 

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev for 5 timer siden:


En annen litt "kjedelig" sak som dukket opp var timetallet på motoren. (Dette kunne kanskje vært en egen tråd) I annonsen og avtalen står det 127timer på motor, dette var det som tiltalte meg mest med akkurat denne båten (foran andre T8) Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke om dette stemmer da båten har liggt til opplag uten batterier tilkoblet. 

Da jeg overtok båten i går leste jeg av timetallet på Yamaha instrumentet, der stod det 181,3timer. Dette er jo vesentlig mer enn opplyst tidligere. 

 

54 timer ekstra tilsvarer jo for mange én sesongs bruk. Så jeg skjønner at det er litt irriterende. Når det er sagt så gir vel egentlig motortimer mest en indikasjon på hvor slitt øvrige deler av båten er, da det indikerer hvor mye den er brukt. Denne motoren kunne ha gått flere tusen timer og fortsatt ha fremstått som ny, med godt vedlikeholdt.

 

Også er jo spørsmålet om den har gått 90% av timene på 90% turtall, eller stort sett putret rundt i 5-6knop.

 

Det er vel et norsk fenomen å fintelle timer, søker du litt på forum i land der båter går hele året så har de et helt annet forhold til timer. Største problemer her hjemme med båtmotorer er vel at de står seg i hjel.

 

Selv er jeg opptatt av motortimer når jeg kjøper båt, da ser jeg etter passe timeantall. For få timer er det skumleste - ikke på 2-3 år gamle båter kanskje, men 10år gamle båter som har gått 10-15 timer i året styrer jeg helst unna.  Høyt timetall er i seg selv ikke noen farlig, men fordi jeg vet at mange bryr seg om timen, og sånn sett vil det påvirke verdien når jeg skal selge videre,  vil jeg helst ikke at det er for høyt - en ond sirkel der altså...

 

Ble kanskje litt avsporing her. Ang saken så er jeg vel usikker på hva jeg hadde gjort, det er uansett veldig irriterende når informasjonen i annonsen ikke stemmer, og jeg hadde selv følt meg litt lurt. Ville kastet ballen tilbake til Selger og Marina som bisto med salg, spurt hva de tenker om dette..

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 2 timer siden:

 

 

Ble kanskje litt avsporing her. Ang saken så er jeg vel usikker på hva jeg hadde gjort, det er uansett veldig irriterende når informasjonen i annonsen ikke stemmer, og jeg hadde selv følt meg litt lurt. Ville kastet ballen tilbake til Selger og Marina som bisto med salg, spurt hva de tenker om dette..

 

Ja, jeg tenker jeg får ta kontakt med objektiv tredjepart og forhøre meg med dem. Ser ikke ut til at det er så mange med lik erfaring her på forumet (u?)heldigvis. 

Kan skrive under på at det er irriterende og et skår i gleden oppi det hele. 

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev On 25.4.2019 at 21.13:

 

 

....Ang saken så er jeg vel usikker på hva jeg hadde gjort, det er uansett veldig irriterende når informasjonen i annonsen ikke stemmer, og jeg hadde selv følt meg litt lurt. Ville kastet ballen tilbake til Selger og Marina som bisto med salg, spurt hva de tenker om dette..

Har blitt tilbudt 4K av selger som skal dekke kommende service. Jeg syntes dette er særs snaut mtp avvik av antall timer, samt at denne summen ikke dekker hva en 100t service koster. Jeg er ikke bekymret for tilstanden til motoren, flesteparten av timene er kjørt under 2000rpm, men at andenhåndsverdien er forringet med mer enn 4K i forholhold til opprinnelig kjøpesum er jeg ikke i tvil om. 

Problemet med ankervinsjen har jeg klart å lokalisere. Det virker å være autostoppsensoren som er gåen. 

Link to post
Share on other sites

Synes det er ganske uholdbart å levere en motor hvor man underdriver såpass på timeantallet. Det er mye man kan glemme eller surre med, men timetallet bør være en enkel sak å få riktig. Når det er sagt så kan det vel innvendes at du burde ha sjekket dette før du kjøpte også.

Det blir jo nye kroner, men jeg tror jeg ville ha vurdert en time hos en advokat med kjennskap til området for å høre. Evt høre med båtmegler.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes også det er ille at timeantallet er over 40% mer enn annonsert. Jeg er enig i at dette kunne vært sjekket opp i tidligere, men jeg hadde ingen grunn til å tvile på hva selger opplyste. Han skulle selge båten da den ble altfor lite brukt. Jeg har heldigvis gratis tilgang på advokathjelp i tilfelle det går så langt. Kan evt få advokaten til å sjekke om det finnes noen tidligere liknende saker som kan refereres til. Får også ta noen telefoner til båtmeglere. Har du noen å anbefale?

Link to post
Share on other sites

Innlegget over ble lagt ut to ganger, redigerer derfor siste utlegg til en oppdatering om at jeg har vært i kontakt med en båtmegler nå og han var enig i at tilbudet fra selger var altfor lavt. 

Prisavslag burde i følge megler tilsvare verdifall ved ca en sesongs bruk. 
Håper virkelig dette løser seg greit.

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Polarbeer, jeg koblet av autostoppsensonsen og da virket vinsjen slik den skal. Koblet den til igjen, da kom feilen tilbake. Kun ut, ikke noe liv når den skulle opp. I tillegg lyste autostopp i kontrollboksen. Konkluderer med at vinsjen og kontrollboksen er i orden, men at sensor må byttes. 

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...