Jump to content

Strømaggregat som leverer mindre effekt enn det båten kan trekke?

Hedwig

Recommended Posts

Vi har båten liggende i bøye og liker helst å bruke seil og ligge i uthavn, så å lade strøm og varme vann kan være en utfordring.
Ser etter et lite og rimelig aggregat som kan brukes når vi ikke er for nære andre folk og også ha som backup til strømgenerering når vi seiler lengre strekk.

Har sett på flere aggregat som kan være aktuelle, utfordringen er at disse gir mindre watt enn det båten trekker om varmtvannsberederen skal slås på. Vil helst kjøre lader og varmtvann, men da er strømforbruket godt over de 1000w som aggregatene i vår prisklasse kan levere. 

Noen som vet om dette vil være et problem eller vil kunne skade noe? Eller vil lading og varmtvann bare gå litt saktere?

Har sett på f.eks. dette fra Biltema, noen som har erfaring? https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/stromaggregat/digitalt-stromaggregat-g-1001i-2000037188

Det aggregatet eg har kobler ut når belastning blir for stor.  Det er sikring på de.  Om eg hugser rett så slo motor seg av også, men der er eg litt i tvil på langtidsminnet....

Løsninger er å bytte kolbe i bereder vist det er mulig, slik at aggregat kan forsyne begge deler, evt mindre lader. Eller velge lading først og så varme vatn. Eller kikke på bruktmarkedet etter større aggregat. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Til lading og varmtvann ville jeg brukt hovedmotor. Aggregat til denne bruken hadde jeg montert permanent, men da er det mye billigere å montere solcellepaneler. Eneste nytten av ett aggregat av denne typen er til elektrisk verkøy. Men her finnes det også en del batteridrevet som er like bra.

Mitt råd; bruk hovedmotor og pengene på solcelle panel. Det vil som nevnt over ikke fungere å lade mer enn oppgitt effekt.

Havelle skrev for 6 timer siden:

Vi har båten liggende i bøye og liker helst å bruke seil og ligge i uthavn, så å lade strøm og varme vann kan være en utfordring.

Jeg har seilbåt med varmtvannsbereder ombord. Varmtvannet varmes med motorens kjølevann, varm tank etter 30 minutter. VV-berederen har også strømkolbe så det varmer vannet når vi har landstrøm. Vann til kaffe varmer vi på gassblusset. De som ikke har strøm i havna, som deg, har nytte av solceller, som vedlikeholdslader batteriene mellom turer. Mine forbruksbatterier lader jeg med motorens dynamo, et par timers motorkjøring så har jeg strøm lenge, til instrumenter, lys og kjøleboks. Aggregat har jeg aldri vurdert.

Vi har et aggregat som gir 2200W maks og 1800W kontinuerlig. Vi er veldig glade i det, men vi er klar over hatforholdet folk har til det. Vi føler det nesten som om vi står utenfor en barnehage og drikker når vi bruker det. Skikkelig umoralske greier altså.

Det bråker helt klart mindre enn motoren gjør, tror det var 55db. Vi bruker det i uthavn for strøm til varming av varmtvann og lading av batterier.

Vi har også en inverter på 1500W. Forbruksbanken er på 540Ah og holder et par dager før ladeangsten tar oss. Vi har ikke batterimonitor og lader dermed oftere enn vi trenger.

Havelle skrev for 10 timer siden:

Noen som vet om dette vil være et problem eller vil kunne skade noe? Eller vil lading og varmtvann bare gå litt saktere 

Svaret er at det kommer an på. Du må komme med noen flere konkrete tall for å få et godt svar.  Hvis du f.eks har et aggregat som kan levere 1000W kontinuerlig og berederen din har et element på 750W, har du 250W å gå på til lading og andre formål. Har du et varmeelement på 1500W går det ikke i det hele tatt. Det er ikke slik at elementet vil bruke den effekten det får, da vil aggregatet kutte. 

Jeg vil heller anbefale å gå for et aggregat som kan levere nok til både berederen og lader pluss litt ekstra også, da slipper du å kjøre aggregatet så lenge. Men uansett,  ikke kjør bensinaggregat i uthavner når det ligger andre båter der. Det er meget umoralsk, og langt værre enn å lange hasj utenfor en barneskole ?

Cerberus skrev for 10 timer siden:

Løsningen er strengt tatt å ikkje være tåpelig og varme vann elektrisk på en båt. 

Det var da voldsomt. Vi - og spesielt undertegnede - kan, på mer eller mindre sviktende grunnlag, ha sterke meninger om enkelte emner. For eksempel : Komodo over her og jeg har forskjellige oppfatninger om hvorvidt man kan bruke divinycell i akterspeilet på båter med påhengsmotor, eller om det er best med kryssfiner. Men jeg tror vi har til gode å kalle hverandre tåper. Det er faktisk ikke tåpelig å stille spørsmål om ting man lurer på her inne, eller å komme med begrunndede synspunkter på forskjellige problemstillinger. Tåpene er de som kommer med usaklige svar.

Jeg er av den oppfatnig at å varme vann med et 1000 w aggreat kanskje ikke er en god løsning, fordi varmtvannet vil koste det samme som pils på aker brygge (noe overdrevet), men er det den løsningen du har tilgjengelig, så er det den best tilgjengelige løsningen. Men, om agrregatet ikke klarer å levere til alle forbrukere samtidig: Kobe fra alt annet når du varmer vann; og når badevannet er varmt, kan du koble på laderen og kaffetrakteren. Det som er viktig er ikke egentlig hvor mye bensin du bruker, men om det elektriske anlegget ditt er trygt. Sørg for at alle ledninger og elektriske koblinger er riktig dimensjonert og av god kvalitet (les krympetrådene her på forumet), og at alle ledere er tilstrekkelig sikret, og - i og med at aggregatet går på bensin - sørg for at aggregat og bensintank ikke er i samme rom som inverter eller andre komponenter som kan skape en gnist ved inn- eller utkobling.

Nå kan man selvsagt installere et dieselaggraget (f. eks. Cummins Onan), men dette faller utenfor de flestes budsjett, samt at det tar opp mye plass med mindre du har en 45fots båt eller større med digert maskinrom. Solceller er nevnt, men da må du ha en enorm batteribank eller stor flate og godt vær for å fyre en varmtvannstank. Som nevnt kan du varme vann ved å koble på kjølekretsen fra maskinen, men det er kun effektivt om du likevel skal kjøre motoren, ellers er kanskje bensinaggregatet kanskje mer økonomisk.

Det er mange fallgruber, ingenting er lettvint. Men vi kan gjøre det litt enklere om vi slutter å beskylde hverandre for å være tåpelige, og heller forsøker å bidra til en saklig og opplysende diskusjon her.

Havelle skrev for 15 timer siden:

Noen som vet om dette vil være et problem eller vil kunne skade noe? Eller vil lading og varmtvann bare gå litt saktere?

Har sett på f.eks. dette fra Biltema, noen som har erfaring? https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/stromaggregat/digitalt-stromaggregat-g-1001i-2000037188

Vi går på 6 året med vårt Kipor IG2000 som fremdeles fungerer utmerket. Blir det overbelastet så slår strømforsyningen seg helt av (sikring), men motoren fortsetter å gå. Det er etter min mening ikke noe poeng i å kjøpe for lite aggregat siden du ikke får brukt det til det du ønsker. Ca. 15 min så kan 2 matroser og 1 kaptein dusje. Liggende stille med hovedmotor gående så blir ikke vannet varmt nok selv på en time. Aggregat er supert til vår båtbruk hvor vi ikke benytter gjestehavner og bruker båten hele året. Laaang ledning sørger for stillhet enten når det står på land eller i jolla. Vi forsøker å ta hensyn om det er andre i nærheten, men det er ikke alltid mulig.  Vi har selvsagt solceller, men her på bjerget skinner solen bare noen får uker pr. år. 

Bestefar skrev for 6 timer siden:

De fleste varmekolber består av 3 elementer.

Det er svært skjeldent idag selv i hus.

På vanlige båtberedere har jeg faktisk aldri sett dette.

Truma Combi gass boiler C6002EH er faktisk den eneste, men der brukes jo elementene kun ved landstrøm og gass brukes i uthavn.

@Havelle kjøp deg ett 2kW aggregat så minsker du gangtiden og kan kjøre begge ting samtidig om ikke laderen din er for stor da. Prisforskjellen er ikke så stor.

Å overlaste disse små bensinaggregatene er ikke lurt for levetiden. Det er noe annet med fastmonterte store dieselaggregat de har godt av litt last.

Kipor ig2000 nevnt over her er ett godt valg. Har ett slikt selv, kjøpt i 2005.

Guest Avmønstret#

Noen lettkrenka og sarte sjeler her som ikke klarer å lese gode råd de ikke liker uten å føle at de ble hatet.. stakkar..

Klarer ikke å lese ett eneste av innleggene som noe annet en gode råd.

Nok om det.

...

Tenk også bruksområde ifht løsning. I svenske nasjonalparker er aggregatbruk spesifikt forbudt. Norske nasjonalparker, som dekker nesten hele kyststripen på Øst- og Sørlandet har tilsvarende regler mot unødvendig støy. Behov for varmtvann går neppe under "nødvendig" lovmessig ;-)

....

Så om bruken er Vestland(et) og nordover utenfor maritime nasjonalparker, tut og kjør. Resten har vel trådstarter fått gode svar på.

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Vi går på 6 året med vårt Kipor IG2000 som fremdeles fungerer utmerket. Blir det overbelastet så slår strømforsyningen seg helt av (sikring), men motoren fortsetter å gå. Det er etter min mening ikke noe poeng i å kjøpe for lite aggregat siden du ikke får brukt det til det du ønsker. Ca. 15 min så kan 2 matroser og 1 kaptein dusje. Liggende stille med hovedmotor gående så blir ikke vannet varmt nok selv på en time. 

Jeg kjøpte det samme aggregatet for noen år tilbake av akkurat de årsakene du skriver her. De mindre aggregatene er for små til å drive bereder og lader samtidig. Resultatet blir da at man må kjøre aggregatet mye lenger, noe som betyr mer støy. Da må man jo først varme vann, deretter lade, eller motsatt. Og som du sier, på tomgang blir ikke vannet varmt, da må man kaste loss og kjøre motoren driftsvarm i marsjfart. 

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Vi forsøker å ta hensyn om det er andre i nærheten, men det er ikke alltid mulig. 

Hmmm :rolleyes:

Pinkvin skrev 42 minutter siden:

Tenk også bruksområde ifht løsning. I svenske nasjonalparker er aggregatbruk spesifikt forbudt. Norske nasjonalparker, som dekker nesten hele kyststripen på Øst- og Sørlandet har tilsvarende regler mot unødvendig støy. Behov for varmtvann går neppe under "nødvendig" lovmessig

Viktig poeng! Husk det hvis dere legger dere ute i holmene her på Hvaler :smash:  Men som nevnt tidligere, er man alene på en holme plager man jo ingen :smiley:

oyster skrev for 6 timer siden:

Det var da voldsomt. Vi - og spesielt undertegnede - kan, på mer eller mindre sviktende grunnlag, ha sterke meninger om enkelte emner. For eksempel : Komodo over her og jeg har forskjellige oppfatninger om hvorvidt man kan bruke divinycell i akterspeilet på båter med påhengsmotor, eller om det er best med kryssfiner. Men jeg tror vi har til gode å kalle hverandre tåper. Det er faktisk ikke tåpelig å stille spørsmål om ting man lurer på her inne, eller å komme med begrunndede synspunkter på forskjellige problemstillinger. Tåpene er de som kommer med usaklige svar.

Det er forskjell på å kalle spesifikke personer tåpelig og å kalle en løsning tåpelig. Men det gikk kansje over hodet.

Og jo det er tåpelig. Når man ser på tilgjengelige alternativ for å varme vann i en slik båt så kan man feks sette opp en liste og hva som er alternativene og man vil straks finne ut av 230v er faktisk det dårligste alternativet på alle vis på lista da det slett ikkje er praktisk tilgjengelig og rett og slett det mest bakvendte å gjøre som hentet rett ut av boka 'how not to..'

Det spørres om aggregat som løsning svaret mitt var da ganske tydelig nei.  

For oss er ikke solceller optimalt, de funker skikkelig dårlig 6 måneder av året. Men jeg ser poenget dersom man bor der solen skinner hele året og man bruker båten kun når kuldegradene er fraværende.

På kalde vinterdager er det aggregatet som gir oss varmt vann og lading, og det gjør det mye stillere enn motoren. Det funker som fy, vi er skikkelig glade i det.

Vi har egentlig konvertert helt og bruker 220V til veldig mye. Det gjør det mulig å ta med elektrisk utstyr hjemmefra uten å måtte tenke på konvertere. Problemet er jo at strømtrekket blir høyt, og vi holder ikke ut lenge på batterier så vi må lade. Når da alternativet blir å kjøre motor eller aggregat så er aggregatet det beste alternativet. Det bråker lite og bruker mindre drivstoff enn motoren. Baksiden slik jeg ser det er at vi trenger å ta med bensin da vi har bensinaggregat.

Hadde jeg hatt nok penger ville vi nok ha hatt både solceller, brenselcelle og et dieselaggregat.

Vi lå på en gjestebrygge for noen år siden der det ikke var strøm og nabobåten startet et Kipor-aggregat og unnskyldte seg med at kona var kravstor på komforten. Jeg sa jeg var glad det var flere, hentet fram Hondaen og dro den i gang, enden på visa var at et par av nabobåtene fikk litt strøm de også. Alle ble glade.

Code0 skrev for 11 timer siden:

De som ikke har strøm i havna, som deg, har nytte av solceller, som vedlikeholdslader batteriene mellom turer. 

Det er rett (jeg var en av de, men etter jeg flyttet til plass med strøm er det fortsatt ikke vits å bale med kabel til land) Batteriene er på 100% selv om kjøleskap etc er på (Pleier å bunkre opp for tur dagen i forkant).

I påsken var batteriene typisk nede på 95% etter en hel kveld med varmeaparat , men selv om varmeaparatet gikk mange timer også på morgenen så krøp det oppover igjen fra dagslyset kom. Dette er 100w panel. Har alltid 100% på batteriene når vi kaster anker om kvelden selv om vi har seil hele dagen.

De 30 minuttene motoren går hver dag mens vi tar opp anker og heiser seil er nok til å ha varmt nok vann. Skal vi både dusje og vaske opp samme kveld så kan det hende vi må koke en liten skvett til oppvasken da.

Mitt solcelle er ett semiflexibelt på 2 Kg som henger på ripa som ett letrekk.

Å anbefale solceller er ikke hating, det er å fremelske en veldig god løsning :saint:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Midtpinne skrev 4 minutter siden:

For oss er ikke solceller optimalt, de funker skikkelig dårlig 6 måneder av året. Men jeg ser poenget dersom man bor der solen skinner hele året og man bruker båten kun når kuldegradene er fraværende.

Ikke enig.  Bruker båten hele året. Solcellene klarer kanskje ikke 100% i januar/februar når varmeaparatet går 24 timer og dagslyset bare er der i 8 timer, men det er med og bremser nedtappingen godt, og med god dynamo (100Amp Balmar) så kommer jeg stort sett hjem med opp under 100% da også, og det er alltid proppfult til neste tur.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev 23 minutter siden:

Ikke enig.  Bruker båten hele året. Solcellene klarer kanskje ikke 100% i januar/februar når varmeaparatet går 24 timer og dagslyset bare er der i 8 timer, men det er med og bremser nedtappingen godt, og med god dynamo (100Amp Balmar) så kommer jeg stort sett hjem med opp under 100% da også, og det er alltid proppfult til neste tur.

Blir litt avsporing her, men slik er det. :smiley:

Vil bare nevne at vi bor der solen ikke skinner 4 måneder i året, vi har 4 timer skumring på det lyseste i vintermånedene. Det kan jo hende det holder for solcellepanel, men jeg tror det egentlig ikke.

Uansett så tror jeg jo at vi kunne klart oss fint uten aggregat dersom vi gikk ned på komforten og jeg ser jo at de gangene vi ligger i uthavn med naboer så klarer vi oss greit uten aggregat eller å starte motor for lading et par dager dersom vi roer strømforbruket noe. Med noen solcellepaneler ville vi vel ikke trengt aggregat i det hele tatt om sommeren.

Jeg liker også tanken på at jeg har enda en type lading dersom man skulle komme i den situasjonen at man er fri for strøm på startbanken. Samtidig skjønner jo jeg også at dersom startbanken er tom er det noe alvorlig feil og dersom det hender trenger vi nok hjelp fra andre uansett.

Når det kommer til et aggregat på 1000W så tenker jeg at det er akkurat litt for lite, jeg opplever at inverteren vår på 1500W er på kanten  liten. Når vi bruker den så må vi av og til velge bort en del strømtrekk.

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Tenk også bruksområde ifht løsning. I svenske nasjonalparker er aggregatbruk spesifikt forbudt. Norske nasjonalparker, som dekker nesten hele kyststripen på Øst- og Sørlandet har tilsvarende regler mot unødvendig støy. Behov for varmtvann går neppe under "nødvendig" lovmessig ;-)

....

Jeg var ikke klar over denne loven i Sverige, har du en link til loven? Det kunne vært artig å ha lest den. 

Jeg er ikke enig med deg at aggregatbruk i Oslofjorden er å betrakte som unødig støy i forhold til loven. En «fast installasjon» som går 12 timer pr. døgn på samme sted, eller en speedbåt på fri eksos kan nok bli en sak, men neppe et Kipor aggregat som går en halv time. Har du en relevant konkret sak som har skapt slik presedens eller synser du bare? Jeg tenker at all fritidskjøring med privat motorbåt, derav bråk, i Oslofjorden er forså vidt å betrakte som unødvendig i så måte. Jeg har drevet med slik unødig kjøring i vår natur siden 8 års alder, fantastisk fint, håper ikke det blir slutt det neste året i alle fall.  

Redigert av Barbaria (see edit history)

Det er bare å søke opp Kosterhavets Nasjonslpark, eller noe i den duren. Forbudet, sammen med noen andre forbud, er beskrevet der. Så skal jeg koke poteter, hvilket jeg ikke gjør, må jeg enten ha landstrøm, eller finne meg en annen plass. Greit for meg. Egentlig lite å kverulere om. Blir man tatt, kan kostnaden svi. For en ubemidlet pensjonist. Det neste blir vel forbud mot brenning av propan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...