Jump to content

Valg av bowrider, Askeladden C61 eller Norkapp 605 Avant


olgaman

Recommended Posts

Hei! Helt ny innpå her så gir det et forsøk. Har forsøkt å søke frem litt info om ovennevnte båter, og har lest det lille jeg fant. 

 

Men er det noen som har erfaring med begge, evnt kjenner merkene, og kan gi noen overordnede (eller spesifikke for den saks skyld) ulikheter, hva man liker og ikke liker? Vet at det meste er subjektivt, men interessert i alt all den tid jeg ikke har fått prøvd noen av de. 

 

Bruken vil være hyttebruk mai-aug, hvor overnattinger alltid vil være i hytta eller evnt telt. Som oftest 4 pers, 2 voksne og 2 barn, men vil samtidig ha en båt som man kan laste 2 familier oppi uten problem for dagsturer. Deretter vil det forhåpentligvis være et par måneder i mars-april og sept-oktober hvor vi kan ha båten i Stavanger området for helge/dagsturer. Igjen, telt dersom overnatting. 

 

Takker for alle svar :) 

Link to post
Share on other sites

Har hatt Askeladden 605 Explorer og det er vel omtren samme skrog som C61.

Vi hadde 115 hk og var kjempefornøyde. Stort sett to voksne på tur, men ingen problemer med å ha med et vennepar.

 

Var en tråd her med noen problemer med selvlensingen på Nordkapp?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

50 minutes ago, lurvetass said:

Har hatt Askeladden 605 Explorer og det er vel omtren samme skrog som C61.

Vi hadde 115 hk og var kjempefornøyde. Stort sett to voksne på tur, men ingen problemer med å ha med et vennepar.

 

Var en tråd her med noen problemer med selvlensingen på Nordkapp?

 585 og 605 er relativt like, synes 115hk er akkurat for lite i forhold til skroget. Ville valgt 150.   C61 har litt annerledes chine og litt  smalere skrog enn 605/585. stort pluss på mye mer praktisk ilandstigning bak, der er Askeladden i særklasse i forhold til størrelse!

Hvilken type du liker må du nesten avgjøre selv.. blir smak og behag, du blir garantert ikke missfornøyd med noen av dem.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Har hatt Askeladden 605 Explorer og det er vel omtren samme skrog som C61.

Vi hadde 115 hk og var kjempefornøyde. Stort sett to voksne på tur, men ingen problemer med å ha med et vennepar.

 

Var en tråd her med noen problemer med selvlensingen på Nordkapp?

Hadde også 605, som var en bra båt. 605 hadde vel samme skrog som etterfølgeren som var C 62.  C61 er jo en nyere modell, og har vel ett annet skrog , enn 605 og C 62.

Link to post
Share on other sites

C61 kan ikke sammenlignes med andre modeller av Askeladden. C-serien er jo en helt ny serie, med nytt skrog.

En kompis av meg har akkurat kjøpt seg en C61 Bow rider og er veldig fornøyd med den! God plass til både unger og voksne i den. Han kjøpte den med 200 hk, og jeg ville aldri vurdert noe annet. Det som er greit er at den går like bra omtrent når den er fullastet. Kjøper du 150 vil du nok merke stor forskjell. Båten går mye lettere med 200 hk, og det er ikke utenkelig at den vil gå rimeligere med 200 hk også dersom det ofte er full båt. 

Link to post
Share on other sites

C61 er vel endel tyngre, man ser det også på oppgitte hastigheter med samme motor 150hk på begge båter, hvor Norkapp ligger 8-10knop høyere. Jeg har ikke nødvendigvis behov for 47 knop, men sier ikke dette noe om forbruk også, at C61 er tyngre og dermed tørstere? 150hk er det motoralternativet som jeg synes er mest aktuelt.

 

Fikk testet Avant 605 igår, fin og god båt i sjøen, var et meget pent eksemplar også, men synes vindskjerm og cockpit virket for lite og lavt. Forventet at man skulle kunne sitte helt i le bak vindskjerm når man kjørte men det gjorde man ikke, selv med stolen slått ned (ikke "offshore posisjon"). Den virker også kanskje litt mindre for-seg-gjort enn C61..?? En annen pluss jeg ser på C61 som jeg ikke fant på Avanten igår var sofaryggen bak som kan tiltes frem for å sitte mot motoren for soling, vannski, bading etc, ser ut som en nydelig løsning.. Må få testet denne C61.. 

Link to post
Share on other sites

Forbruket på vanlig kjøring med 200 hk er cirka 1 liter pr nautisk. 

Kommer an på bruken, er du ofte mange i båten er større motor bedre. Mange kjøper ofte undermotoriserte båter fordi den går fort nok med den motoren. Helt til de har folk ombord i den. Da merker du VELDIG stor forskjell. Jeg har C76 selv med 300 hk. Gjør cirka 48-49 knop aleine. Med full båt og full tank cirka 45 knop. Merker ikke store forskjellen når du har større motor. 

Link to post
Share on other sites

Cockpit / fører posisjon i Askeladden C61, er denne mer i le for vinden enn hos Nordkappen? Om vindskjermen er høyere? Var litt overrasket at jeg satt med øvre del av hode over kanten på vindskjermen i Norkapp, og jeg er ikke noe spesielt høy (183). Trodde meningen var at man skulle sitte mer eller mindre uberørt av vinden (jaja, selv om man tross alt er på sjøen :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd de båtene du kikker på, men synes at trenden generelt er at vindskjermene blir lavere.

I min askeladen 605 sitter jeg meget godt i le bak vindskjermen. Det samme gjelder yamarin 64/65dc, ibiza 20 touring og antagelig mange fler, men dette er dc båter.

I Bergensområdet er askeladdenforhandlere ganske villige til gi prøvetur med båtene sine, er det ikke slik hos deg?

Få deg en prøvetur med en askeladden også, så har du et godt sammenligningsgrunnlag

 

Jeg sammenlignet de 2 kandidatene dine på finn bare på gøy. Det ser ut som c61 har dypere cockpit/høyere fribord og bedre plass i cockpit enn 605, men bilder kan man bli lurt av. Hvis mine observasjoner er riktige kan det godt hende at c61 er lunere bak  vindskjermen enn 605.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg syns C61 har en optimal løsning med åpning akterut til en god badeplattform. Skroget har vel også fått mye skryt. Har selv en Nordkapp Avant 600, og har vurdert å bytte til en C61 da  Nordkappen er litt flat og lett. 605 er vel bedre sådan. Ville satt stor pris på å ikke måtte tråkke/klatre i sofa ved entring og bading.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for svar @mort_1 og @Pondus1236, kjekt å høre deres innspill! Etter ytterligere 1mnd med kikking (halve kosen det, før man faktisk kjøper :saint: ) så er jeg ganske overbevist om at C61 er modellen for oss blant disse. Har falt pladask for den badeplattformen og den sofaryggen som kan vippes fremover, samt tilgang til plattformen som dere kommenterer. Og så ser modellen veldig bra ut rett og slett, skroget er skikkelig fint og båtene ser litt mer forseggjort ut enn flere av de andre i samme kategori. Kanskje noe tyngre (150kg) og da noe tørstere, men noen ekstra kilo i bølgene kan også være en fordel for komforten. Eneste problemet med å kikke over litt lengre tid er at nå sniker C65 seg inn i vurderingen.. det er som å gå på Elkjøp for å kjøpe en 50 tommer, så henger det en 75 tommer rett ved siden av.. dyrere ja, men du verden så fristende.. :yesnod: :crazy:

 

Den ene forhandleren her (Stavanger) har ikke båter på sjøen for prøvekjøring nå dessverre, har sjekket. Ikke noen tilsalgs i området heller. Har kun sittet i den inne på utstilling, får liksom ikke helt "feelingen" da. 

 

PS: har man en ca felles "enighet" om hvor mye denne type båter faller i pris fra de er nye, i året ? Første 2-3-4-5 år feks? Altså, hvor bør en 3 år gammel båt ligge ift dagens nypris? 15-20-25% under? 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Nordan/Nordic Oceancraft 22BR (660BR) tidligere. En fantastisk bowrider i mine øyne. Kjempeplass i salongen foran, stor badeplattform bak osv. Mulig de er utstyrt litt forskjellig, men vår hadde dusj på badeplattformen. Bare sjekk at du får med 220Hk Mercruiser, ikke den lille 135hk dieselen som enkelte er levert med. Da har du små marginer ift vekt. Lykke til med båtkjøpet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Testa du begge både 61 og 65!   Har lyst på cruiser versjonen da BR er fåfengt på trøndelagskysten.. er fornøyd med Askeladden men vil ha litt nyere og moderne! Liker ergonomi og bruksegenskapene på nye C serien

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nei fikk dessverre ikke testet noen av de på sjøen, pga ingen demobåter eller brukte tilsalgs i omegn, så ble kjøp på gefühlen? Men angrer som sagt ikke på det idag, har på følelsen (som alle andre som har testet de, samt forhandlere og Askeladden sentralt) at C65 gir mye mer båt mtp bredde, lengde, plassfølelse, utstyrsnivå ikke minst, men også sjøegenskaper. Er jo endel tyngre (1400 vs 980 kg uten motor). Så med min 200hk (241kg), litt fuel (Max 230L) og vann (40L), meg selv og noen passasjerer så nærmer vi oss fort 2 tonn. Så den virker dryg, god og trygg i sjøen. Og tilslutt, helt objektivt selvsagt?, det peneste skroget på sjøen i 20-21 fots klassen ?

Link to post
Share on other sites

Det medfølger endel kjekt utstyr i Topline pakken som C65 selges med som «standard». Dette forsvarer ca 100 av de 160’ ekstra som båten koster mer enn C61. Utstyr jeg vurderte selv da jeg så på C61 var kjøleskuff, vannskistang, dusj ferskvann, akterkalesje er jo et must (er faktisk ekstrautstyr på C61!). C65 kommer med alt dette og i tillegg; toalett (overraskende ok!! Mye brukt allerede?), Zipwake gyro stabilisering (meeget fint system!), nitrox putene, etc. Utover dette så kom båten vår med plotter/ekkolodd, fortøyningspakke (fendre, dregg og masse tau), to separate batterier med crossover mulighet (fint å kunne skille mellom start og forbruksstrøm i disse telefonlade-tider), og batterilader for kobling til landstrøm. 200hk APX maskinen har i tillegg elektronisk gir/gass som er fint, men dette får du jo uavhengig av båt. 

Redigert av olgaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig i detta med Topline pakka, problemet er bare at C65 ikke går i båtplassen og ikke mulig å få større båtplass. Ellers hadde jeg nok også vurdert C65 :smiley:

Men da har du mye av det samme utstyret som jeg vurderer.. Er Niroxx på C61 nå også (fra 2019), det er noe jeg ser på som must for det var stor forskjell fra det andre stoffet de har hatt tidligere :yesnod:

Redigert av andhaake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bra, niroxx putene er hvertfall snadder. Syntes det var rart at C61BR skulle være eneste uten, da C61CC også ble solgt med nirox. Om du kjøper ny fra forhandler nå må du benytte deg av den pågående kampanjen! Varer ut juli tror eg.

 

Jeg har selv en 3 meter båtplass, det skal  gå akkurat (ikke prøvd den enda, ligger på hytta om dagen)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...