seilfred Startet 9.Mai.2019 Del på Facebook Startet 9.Mai.2019 Kjære båtplassen, hjelp! Vi er på tur fra København og opp langs norskekysten og ligger i øyeblikket i Tananger. Igår kjørte vi et langt strekk fra Farsund og hit, og jeg noterte meg at motoren, en Bukh 36 fra ca 1980, hadde problemer med kjølingen. Instrumentpanelet viser ikke faktiske grader, men et rødt og grønt felt. Jeg målte derfor med ir-thermometer ment fant ikke alarmerende høye temperaturer fra utsiden hvertfall. Oljetrykket lå på ca 1-1,5 bar, der det burde ha ligget mellom 2-4 ifølge manual. Etter noen timers kjøring ordner alt seg immidlertid. Tempen kryper ned på grønt, og oljetrykket stiger til 2,5. Jeg roper et stille hurra. Helt til jeg idag skal peile olja: Vann i olja!!!?? jeg tenker at det enten må være oljekjøler eller toppakning, for det smaker heller kjølevæske enn saltvann av den, og det er de to mest innlysende plassene jeg kan tenke meg at de to væskene møtes. Andre tanker eller forslag??? Hvis jeg nå finner feilen. Hvordan renser jeg oljesystemet rent igjen? ps. Jeg synes ikke jeg ser olje i kjølevæsken. Håper på gode råd og veiledning, for dette var en seriøs strek i regningen på vår store odyssé .... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Start med det enkleste demontere oljekjøleren og trykktest den. Har du mistet mye kjøleveske er nok som du nevner topppakningen det neste steget. Ang rengjøring av vann i oljesystemet er det enkleste å ta ett oljeskift etter noen timer så er alt ok. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Oppdatering: under topplokket er det en majones-aktig masse. Er det kjølevæsken som gjør det slik? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 mawilu skrev 4 minutter siden: Start med det enkleste demontere oljekjøleren og trykktest den. Har du mistet mye kjøleveske er nok som du nevner topppakningen det neste steget. Ang rengjøring av vann i oljesystemet er det enkleste å ta ett oljeskift etter noen timer så er alt ok. Lykke til. Noen som vet hvor jeg kan trykkteste i Stavanger-området?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Hei. Radiatorservice holder til på Forus, telefon 51883355 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Oljekjøleren er vel saltvannskjølt rørkjøler har du mistet vann på ferskvannsiden?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) mawilu skrev 7 minutter siden: Oljekjøleren er vel saltvannskjølt rørkjøler har du mistet vann på ferskvannsiden?? Oljekjøleren er på ferskvannssiden. Saltvannslretsen går bare gjennom varmeveksler i ekspansjonstank, og rett ut igjen. Kan hende jeg har mistet litt kjølevæske, men ikke mer enn noen dl isåfall. Litt vanskelig å se.. Redigert 9.Mai.2019 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Siden smøreoljetrykket er høyere enn kjølingen burde du mistet olje før du får vann i oljen. Du må nok regne med at topppakningen er gåen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 mawilu skrev 17 minutter siden: Siden smøreoljetrykket er høyere enn kjølingen burde du mistet olje før du får vann i oljen. Du må nok regne med at topppakningen er gåen Huff ja. Er noe i det du sier. Nå sjekker jeg oljekjøleren først. Hvis ikke er det vel nesten bare toppakningen som er en mulighet vel?? Har jeg oversett noe her?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Det er vel mulig at det er hull på en av sylinderforingene på en så gammel motor, hvis du vil ha en ting til å gruble på.... Og støtstengene under topplokkdekselet stikker helt ned i bunnpannen. Redigert 9.Mai.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Propell1 skrev for 2 timer siden: Det er vel mulig at det er hull på en av sylinderforingene på en så gammel motor, hvis du vil ha en ting til å gruble på... Det burde jeg kunne se med toppen av eller?? Den er nemlig av nå.. og det er vanskelig å tyde toppakningen dessverre..., men det er ikke direkte revne mellom kanalene. Propell1 skrev for 2 timer siden: Og støtstengene under topplokkdekselet stikker helt ned i bunnpannen Det forstod jeg ikke helt.. Hvordan kan det ses?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Oljekjøleren fikk jeg ikke av uten å løfte motoren litt. Vil prøve på det imorra, nå som så mye vekt allerede er av. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Hvordan er sjøvannspumpen montert på disse motorene? Om den bruke Volvo patentet med pumpa skrudd mot registeret kan en lekk tetning sende sjøvann rett i olja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Toppen av ja.....her går det unna skjønner jeg. Veldig greit å kunne skru selv når slikt ser så slipper man å vente til slutten av neste uke før noen har tid til å se på det. Etter å ha sett så må jo deler bestilles og mekanikeren skal ha st hans fri så du hadde nok ligget der til begynnelsen av juli Redigert 9.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Enig med Index her.Hadde en VP 21 b hvor jeg fikk samme grøten under toppdeksel. Oppdaget at en simmering i sjøvannspumpa var defekt..bytta denne og alt iorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 index skrev 1 time siden: Hvordan er sjøvannspumpen montert på disse motorene? Om den bruke Volvo patentet med pumpa skrudd mot registeret kan en lekk tetning sende sjøvann rett i olja... Altså, sjøvannspumpa og ferskvannspumpa deler samme aksling så vidt jeg har skjønt. Men jeg forstår ikke helt hvordan det kan komme inn i olja av den grunn?? Når det er sagt, så er vi kanskje inne på noe, for jeg syntes kjølevannet (altså ferskvannssiden) hadde en liten touch av salt i seg da jeg prøvesmakte.. !! Skal se litt på tegningene.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Her er tegning ferskvannspumpen. Nr 17 er en «oljetetnings-ring». Dette var spennende.. Er det noen som har kommentarer, så hiv dere på. Jeg trenger alle tips.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Nr 17 er en simmering for å tette for at oljen ikke skal renne ut. Nr 7 kan se ut som en mekanisk tetning og skal hindre at kjølevannet lekker ut. Er det noe dreneringshull (lekk hull) på denne pumpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Hei Eg kjenner ikkje din motor, men hadde liknande problem på ein VP 5A, for mange år sidan. Der var årsaka at zimmerringane, på akslingen som dreiv saltvasspumpa, slitte. Når dreneringsholet samstundes var tett, av originalmaling, så blei vatnet pressa inn i olja. Når zimmerringane var skifta, og malinga i dreneringsholet fjerna, måtte me skifta olja 5-6 ganger før vatnet var ute av motoren. Det skal ikkje mykje vatn til, før olja blir kvit. Dersom du skiftar olja med å stikka ein slange ned i peilepinneholet får du skjeldan all olja ut. I så fall må du rekna med fleire oljeskift, før det ikkje lengre er vatn i olja. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 seilfred skrev for 12 timer siden: Oljekjøleren fikk jeg ikke av uten å løfte motoren litt. Vil prøve på det imorra, nå som så mye vekt allerede er av. Basketball og ballpumpe så har du en luftjekk som du enkelt får under motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Har og hatt sjøvannspumpe som lekker inn i oljen. På en VP motor. Men hva er det som driver rundt pumpen din? Hvis det er en reim så har du nok ikke mulighet for å lekke inn vann i oljen via denne. Men som på min motor så var pumpen drevet av registeret, og her er det masse olje (tannhjul register, ikke reim eller kjede). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Ny toppakning og nye tetninger til vannpumpa så tenker jeg dere er I gang igjen. Og oljeskift og nytt filter da. Skift gjerne olje to ganger med en varmkjøring mellom for å sikre at alt vann er ute. Oljekjøleren ville jeg bare ha latt være I denne omgangen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 bellen skrev for 8 timer siden: Nr 17 er en simmering for å tette for at oljen ikke skal renne ut. Nr 7 kan se ut som en mekanisk tetning og skal hindre at kjølevannet lekker ut. Er det noe dreneringshull (lekk hull) på denne pumpen? Det vet jeg ikke,.. men tenker å ta av pumpa for inspeksjon nå, siden det er lettere enn å få av oljekjøler. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Du burde demontere og sjekke oljekjøleren også. Vannpumpa med lekkasje vil normalt ikke gi lavere oljetrykk som du skrev i starten. Synd å måtte starte på nytt etter montering av ny topppakning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 mawilu skrev 11 minutter siden: Du burde demontere og sjekke oljekjøleren også. Vannpumpa med lekkasje vil normalt ikke gi lavere oljetrykk som du skrev i starten. Synd å måtte starte på nytt etter montering av ny topppakning Joda, men jeg tar vannpumpe først siden det er lettest. Oppdager jeg feil der, så er det vel oppklart. Hvis ikke, løfter jeg motoren og kobler oljekjøler fra. Mr_Stian skrev 33 minutter siden: Har og hatt sjøvannspumpe som lekker inn i oljen. På en VP motor. Men hva er det som driver rundt pumpen din? Hvis det er en reim så har du nok ikke mulighet for å lekke inn vann i oljen via denne. Men som på min motor så var pumpen drevet av registeret, og her er det masse olje (tannhjul register, ikke reim eller kjede). Kan virke som det er tannhjulsdrevet ja.., så her er det nok mulighet for lekkage. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.