Jump to content

Bukh 36 fra ca 1980, vann i olja, og vi er lissom på langtur..


seilfred

Recommended Posts

Kjære båtplassen, hjelp!

Vi er på tur fra København og opp langs norskekysten og ligger i øyeblikket i Tananger. 

Igår kjørte vi et langt strekk fra Farsund og hit, og jeg noterte meg at motoren, en Bukh 36 fra ca 1980, hadde problemer med kjølingen. Instrumentpanelet viser ikke faktiske grader, men et rødt og grønt felt. Jeg målte derfor med ir-thermometer ment fant ikke alarmerende høye temperaturer fra utsiden hvertfall. Oljetrykket lå på ca 1-1,5 bar, der det burde ha ligget mellom 2-4 ifølge manual. 

Etter noen timers kjøring ordner alt seg immidlertid. 

Tempen kryper ned på grønt, og oljetrykket stiger til 2,5. Jeg roper et stille hurra. 

 

Helt til jeg idag skal peile olja:

 

 

B8FD79E1-EB0A-4819-9252-2F4840960C92.jpeg.4c26307ab090fa409d64d2ec9ce8e1ce.jpeg      Vann i olja!!!??

 

jeg tenker at det enten må være oljekjøler eller toppakning, for det smaker heller kjølevæske enn saltvann av den, og det er de to mest innlysende plassene jeg kan tenke meg at de to væskene møtes. 

Andre tanker eller forslag???

 

Hvis jeg nå finner feilen. Hvordan renser jeg oljesystemet rent igjen?

 

ps. Jeg synes ikke jeg ser olje i kjølevæsken. 

 

Håper på gode råd og veiledning, for dette var en seriøs strek i regningen på vår store odyssé ....

 

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Start med det enkleste demontere oljekjøleren og trykktest  den. Har du mistet mye kjøleveske er nok som du nevner topppakningen det neste steget. Ang rengjøring av vann i oljesystemet er det enkleste å ta ett oljeskift etter noen timer så er alt ok. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 4 minutter siden:

Start med det enkleste demontere oljekjøleren og trykktest  den. Har du mistet mye kjøleveske er nok som du nevner topppakningen det neste steget. Ang rengjøring av vann i oljesystemet er det enkleste å ta ett oljeskift etter noen timer så er alt ok. Lykke til.

Noen som vet hvor jeg kan trykkteste i Stavanger-området??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
mawilu skrev 7 minutter siden:

Oljekjøleren er vel saltvannskjølt rørkjøler har du mistet vann på ferskvannsiden?? 

 

Oljekjøleren er på ferskvannssiden. Saltvannslretsen går bare gjennom varmeveksler i ekspansjonstank, og rett ut igjen. 

Kan hende jeg har mistet litt kjølevæske, men ikke mer enn noen dl isåfall. Litt vanskelig å se..

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 17 minutter siden:

Siden smøreoljetrykket  er høyere enn kjølingen burde du mistet olje før du får vann i oljen. Du må nok regne med at topppakningen er gåen

 

Huff ja. Er noe i det du sier. Nå sjekker jeg oljekjøleren først. Hvis ikke er det vel nesten bare toppakningen som er en mulighet vel?? Har jeg oversett noe her??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Det er vel mulig at det er hull på en av sylinderforingene på en så gammel motor, hvis du vil ha en ting til å gruble på.... :wink:  Og støtstengene under topplokkdekselet stikker helt ned i bunnpannen.

 

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev for 2 timer siden:

 

Det er vel mulig at det er hull på en av sylinderforingene på en så gammel motor, hvis du vil ha en ting til å gruble på...

 

Det burde jeg kunne se med toppen av eller?? Den er nemlig av nå.. og det er vanskelig å tyde toppakningen dessverre..., men det er ikke direkte revne mellom kanalene. 

 

Propell1 skrev for 2 timer siden:

Og støtstengene under topplokkdekselet stikker helt ned i bunnpannen

 

Det forstod jeg ikke helt.. Hvordan kan det ses??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hvordan er sjøvannspumpen montert på disse motorene? Om den bruke Volvo patentet med pumpa skrudd mot registeret kan en lekk tetning sende sjøvann rett i olja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Toppen av ja.....her går det unna skjønner jeg.
Veldig greit å kunne skru selv når slikt ser så slipper man å vente til slutten av neste uke før noen har tid til å se på det.
Etter å ha sett så må jo deler bestilles og mekanikeren skal ha st hans fri så du hadde nok ligget der til begynnelsen av juli 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

index skrev 1 time siden:

Hvordan er sjøvannspumpen montert på disse motorene? Om den bruke Volvo patentet med pumpa skrudd mot registeret kan en lekk tetning sende sjøvann rett i olja...

Altså, sjøvannspumpa og ferskvannspumpa deler samme aksling så vidt jeg har skjønt.

Men jeg forstår ikke helt hvordan det kan komme inn i olja av den grunn?? Når det er sagt, så er vi kanskje inne på noe, for jeg syntes kjølevannet (altså ferskvannssiden) hadde en liten touch av salt i seg da jeg prøvesmakte.. !!

Skal se litt på tegningene..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Her er tegning ferskvannspumpen. Nr 17 er en «oljetetnings-ring». Dette var spennende..

Er det noen som har kommentarer, så hiv dere på. Jeg trenger alle tips..2367CB89-DB91-4DD6-8324-588A5559244C.jpeg.10d2647f7e38f7f8dfe2c1fa435da1aa.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg kjenner ikkje din motor, men hadde liknande problem på ein VP 5A, for mange år sidan.

Der var årsaka at zimmerringane, på akslingen som dreiv saltvasspumpa, slitte.

Når dreneringsholet samstundes var tett, av originalmaling, så blei vatnet pressa inn i olja.

 

Når zimmerringane var skifta, og malinga i dreneringsholet fjerna, måtte me skifta olja 5-6 ganger før vatnet var ute av motoren.

Det skal ikkje mykje vatn til, før olja blir kvit.

Dersom du skiftar olja med å stikka ein slange ned i peilepinneholet får du skjeldan all olja ut. I så fall må du rekna med fleire oljeskift, før det ikkje lengre er vatn i olja.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
seilfred skrev for 12 timer siden:

Oljekjøleren fikk jeg ikke av uten å løfte motoren litt. Vil prøve på det imorra, nå som så mye vekt allerede er av.

 

Basketball og ballpumpe så har du en luftjekk som du enkelt får under motoren.

Link to post
Share on other sites

Har og hatt sjøvannspumpe som lekker inn i oljen. På en VP motor. Men hva er det som driver rundt pumpen din? Hvis det er en reim så har du nok ikke mulighet for å lekke inn vann i oljen via denne. Men som på min motor så var pumpen drevet av registeret, og her er det masse olje (tannhjul register, ikke reim eller kjede).

Link to post
Share on other sites

Ny toppakning og nye tetninger  til vannpumpa så tenker jeg dere er I gang igjen. Og oljeskift og nytt filter da. Skift gjerne olje to ganger med en varmkjøring mellom for å sikre at alt vann er ute.

 

Oljekjøleren ville jeg bare ha latt være I denne omgangen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 8 timer siden:

Nr 17 er en simmering for å tette for at oljen ikke skal renne ut. Nr 7 kan se ut som en mekanisk tetning og skal hindre at kjølevannet lekker ut. Er det noe dreneringshull (lekk hull) på denne pumpen? 

Det vet jeg ikke,.. men tenker å ta av pumpa for inspeksjon nå, siden det er lettere enn å få av oljekjøler. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 11 minutter siden:

Du burde demontere og sjekke oljekjøleren også. Vannpumpa med lekkasje vil normalt ikke gi lavere oljetrykk som du skrev i starten. Synd å måtte starte på nytt etter montering av ny topppakning

Joda, men jeg tar vannpumpe først siden det er lettest. Oppdager jeg feil der, så er det vel oppklart. Hvis ikke, løfter jeg motoren og kobler oljekjøler fra. 

 

Mr_Stian skrev 33 minutter siden:

Har og hatt sjøvannspumpe som lekker inn i oljen. På en VP motor. Men hva er det som driver rundt pumpen din? Hvis det er en reim så har du nok ikke mulighet for å lekke inn vann i oljen via denne. Men som på min motor så var pumpen drevet av registeret, og her er det masse olje (tannhjul register, ikke reim eller kjede).

 

Kan virke som det er tannhjulsdrevet ja.., så her er det nok mulighet for lekkage. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...