Jump to content

Bukh 36 fra ca 1980, vann i olja, og vi er lissom på langtur..


seilfred

Recommended Posts

topploks bolter skal aldri gjenbrukes, det skal alltid skiftes til nye bolter, regner med at det er det som har skjedd her er at du har brukt opp igjen dem gamle boltene, så det litt på det bildet du la ut av den bolten at hodet var blitt ødelagt, om det er bruk av feil pipesett eller om du har dratt til for hardt. Momentnøkkel er et must å ha når en trekker til boltene.

0018694_digital-momentnokkel-12-40-200nm-mgradeskive-k-2752_550.jpeg

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andor skrev 35 minutter siden:

topploks bolter skal aldri gjenbrukes, det skal alltid skiftes til nye bolter, regner med at det er det som har skjedd her er at du har brukt opp igjen dem gamle boltene,

Det er ikke helt riktig.
Disse boltene på denne motoren er ikke strekkbolter så de tåler normalt å bli brukt flere ganger.
På mer moderne motorer er det ofte brukt strekkbolter og disse skal normalt byttes men noen motorfabrikanter tillater gjenbruk  av strekkbolter hvis de er kortere enn ett oppgitt maks mål.
Følg de tekniske spesifikasjonene til motorfabrikanten er alltid det beste rådet.

Link to post
Share on other sites

EagleFish skrev for 6 timer siden:

Når du er på siste draget før det oppnås riktig moment, skal momentnøkkelen dras litt tilbake først, slik at du "glir på gjengene" frem til der bolten får riktig strekk og riktig moment. Det er "strekket" i bolten du skal måle med momentnøkkelen, ikke så mye friksjonen i gjengene.

 

Her var det mye rart...

Jeg håper virkelig ikke du anbefaler å dra strekkbolter litt tilbake før man tar det siste draget? Litt sånn: 70NM + 90 grader + dra litt tilbake + 90 grader?

 

Vridningen I strekkbolter måler ihvertfall jeg i grader. Et eventuelt strekk måler jeg ikke i det hele tatt.

 

Med momentnøkkelen måler jeg i all hovedsak tiltrekkingsmomentet. Den prosessen avslutter jeg gjerne rett før jeg begynner å måle gradene. Mitt inntrykk er at gjengene da ikke lenger beveger seg, men at stammen på bolten vrir seg som en sånn spiral-makaroni. 

 

På denne motoren er det vel ikke snakk om strekkbolter i det hele tatt, så da ville jeg slått meg til ro med å bare trekke til med rett moment. Strekkbolter har gjerne et parti på stammen som er smalere enn gjengepartiet. Mulig det finnes unntak fra dette, men en bolt der _hele_ stammen er tykkere enn gjengepartiet er vel ikke designet som en strekkbolt som skal trekkes til med grader i tillegg til moment.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle gjengebolter strekker seg litt, enten man kaller det strekkbolt eller ikke. Disse boltene er vel ikke strekkbolter. De tåler likevel et visst strekk. Hvis bolten ryker tvers av, er det enten fordi den strekkes mer enn den tåler, evt. at det i tillegg blir så stor friksjon i gjengene at den vris tvers av. En slik bolt som er brukt tidligere, kan være svakere enn en helt ny bolt.

 

Statisk friksjon er høyere enn friksjonen blir når gjengene beveger seg.

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Jeg mener at dette ikke er strekkbolter, og er under den oppfatning at de burde kunne brukes igjen hvis de ikke er skadet. Hvorvidt materialet er «trøtt» eller ikke er selvfølgelig ikke så godt å si.., men jeg kan hvertfall skru dem uproblematisk i med bare håndkraft, og det tyder vel på at de ikke har gitt seg nevneverdig??

akkurat denne bolten var dog åpenbart klar for utskifting. 

I verkstedsmanualen står det ingenting om grader, bare at boltene skal trekkes til i en bestemt rekkefølge med moment på 118 Newton +\- 5

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev On 17.5.2019 at 0.18:

 

Er du sikker på at dette er M12 ?

Med det blotte øyet så synes gjengestigningen å være for stor. Tipper dette er tommegjenger.

Bruk et gjengelære eller en kjent bolt som du vet er M12 og legg over disse gjengen for å se om de korresponderer. 

 

Toppbolter er "strekkbolter" og motorprodusenter anbefaler lengdemåling og ofte skifte når topp demonteres fordi de strekkes over gjentagende monteringer.

Husk også at riktig moment på tildragning forutsetter ny toppakning !

 

 

Det kan faktisk godt være det ikke er M12. 

 

Etterhvert når den værste panikken hadde lagt seg, så endte jeg jo med å bestille originalbolt, så det blir nok riktig til slutt. 

I et øyeblikk av desperasjon prøvde jeg å se meg om etter andre løsninger, men jeg innså jo etterhvert at det ikke ble fullgodt...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

1) Følg verkstedshåndboka - står det at de skal byttes, bytt dem!

 

2) Ikke tro alt du leser her inne - følg verkstedshåndboka og nøye. Hvis noe virker rart i den, sjekk om det kan være feilprint (google, spør her...) men ikke avvik uten god grunn

 

3) For riktig moment så må du smøre iht. angitt metode, samt jevn og myk bevegelse (ikke rykk, napp, starte fra stille....) Statisk friksjon er normalt høyere enn glidefriksjon, og du er ute etter siste.

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev 11 minutter siden:

har det skjedd noe mer

Vel,  venter stadigvekk på toppbolter i posten.  Ble visst sendt 16. mai, så burde vel strengt tatt være her imorgen. Post.....

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Posten ass...! Hadde høye forventninger om at bolten skulle komme idag, men den gang ei.

 

I mellomtiden et tankeeksperiment:

Var innom jernia, og fikk tak i en rustfri M12, og det viser seg at dette er riktig dimensjon. Jeg kommer nok ikke til å gjøre det, for originalbolt er her etter all sannsynlighet imorgen, men hva ville kunne skje hvis jeg satt i en rustfri bolt istedet?? Jeg har ikke stor kunnskap om metaller, så jeg kunne godt tenke meg å høre fra noen som vet. 

Ville den kunne ødelegge gjengene i blokka? Ville den kunne forårsake rust i toppen? Hva er det egentlig som kan gå galt?? Som sagt, dette er mest som et tankeeksperiment.. 

Her er bilde av de to, i tilfelle noen kan tyde og oversette hva tallene på hodet betyr for en som ikke kan så mye om det.

IMG_1942.jpg.ef10141bef26e7cd9b76f8b6629d4afe.jpg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev 11 minutter siden:

Her er bilde av de to, i tilfelle noen kan tyde og oversette hva tallene på hodet betyr for en som ikke kan så mye om det.

 

Den originale bolten har fasthetsklasse 12/9, mens den rustfrie er klasse A4-80. Det betyr i praksis at den orignale bolten er ca 50% sterkere en den rustfrie og kan tilrekkes med vesntlig større moment og gir tilsvarende større kraft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

Bolt kom i posten idag, så da var det å samle sammen alt å få det til å virke. Denne gangen gikk tiltrekning av toppboltene med moment uten problem. Har jobba som f... og er først ferdig nå med å skru sammen motor og bytte olje 2 ganger etter anbefaling fra verksted. Nytt oljefilter óg.

 

Vel, det ser ut som det funker! Ved første oljeskift var olja fortsatt ganske grå, men det ble betraktelig bedre andre gang. Jeg tror på at vi fant lekkasjen, og at det var ferskvannspumpa som var synderen..  Nå håper jeg turen kan fortsette!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Så bra at det ser ut til å ordne seg!

Det er ikke bra om det fremdeles er vannrester igjen i motoren. Majonesen du hadde er jo en «vann-i-olje emulsjon», og emulsjoner har høyere viskositet enn ren olje. Hvor mye rest-vann du har igjen i oljen er ikke lett å gjette på, men hvis fargen fremdeles er grå, så bør du jo gjøre noe med det.

Er det nå en ide å kjøre en runde med «innvendig motorvask»? For eksempel QMI sin: https://www.ojtorheim.no/manufacturers/qmi?gclid=EAIaIQobChMI7MesufGz4gIVzeJ3Ch0jhAYdEAAYASAAEgIUoPD_BwE

 

Hvis du er på vei nordover, så er jo Haugesund og Bergen fine stoppesteder for å bytte olje og kjøpe forbruksmateriell...

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt dere har fått den I gang igjen! Det lille som er igjen av vann tipper jeg vil fordampe underveis. Men følg med på olja, blir den gråere igjen så har du antageligvis fortsatt et problem. Men det får vi ikke håpe er tilfelle.

 

God tur videre da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja,

har kjørt et stykke idag, og olja er ikke grå!!

Jeg har rett og slett tro på at det løste seg. 

 

Gutta på verkstedet sa også at maskinen ville klare å kvitte seg med bittelitt av vannet i oljen (naturligvis ikke alt, og jeg har byttet til den ikke var grå mere), men hvor finner vannet ut?? Det forstår ikke jeg...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hei! 

 

Litt vann løser seg kjemisk til oljen, og dess høyere temperatur du har, jo mer vann løser seg inn i oljen, helt til vannmengden blir så stor at det feller ut som små vanndråper (metningspunkt).

 

Noen tidels prosent vann-i-olje binder seg kjemisk til oljen ved disse temperaturene. Se figur 2 her:

https://www.kittiwake.com/sites/default/files/3 - Water Contamination in Oil Dec12_0.pdf

 

På min motor har jeg et rør som slipper oljedamp fra motoren inn i innsuget til forbrenningsluften. Hvis du også har det, så kan det jo hende at en del vann også fordamper og forsvinner den veien. 

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev for 1 time siden:

En Bukh er ikke lett å ta knekken på,fantastiske motorer.:smiley:

 

Nå kan ikke jeg tysk. men jeg møtte en tysker en gang som da noe a la dette (NB! store forbehold om grammatiske- og retskrivings-feil. Dette er sånn jeg hørte det): "Bukh, das kann man nicht tot gefaren"

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...