Andor Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 (redigert) topploks bolter skal aldri gjenbrukes, det skal alltid skiftes til nye bolter, regner med at det er det som har skjedd her er at du har brukt opp igjen dem gamle boltene, så det litt på det bildet du la ut av den bolten at hodet var blitt ødelagt, om det er bruk av feil pipesett eller om du har dratt til for hardt. Momentnøkkel er et must å ha når en trekker til boltene. Redigert 17.Mai.2019 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 Andor skrev 35 minutter siden: topploks bolter skal aldri gjenbrukes, det skal alltid skiftes til nye bolter, regner med at det er det som har skjedd her er at du har brukt opp igjen dem gamle boltene, Det er ikke helt riktig. Disse boltene på denne motoren er ikke strekkbolter så de tåler normalt å bli brukt flere ganger. På mer moderne motorer er det ofte brukt strekkbolter og disse skal normalt byttes men noen motorfabrikanter tillater gjenbruk av strekkbolter hvis de er kortere enn ett oppgitt maks mål. Følg de tekniske spesifikasjonene til motorfabrikanten er alltid det beste rådet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 (redigert) EagleFish skrev for 6 timer siden: Når du er på siste draget før det oppnås riktig moment, skal momentnøkkelen dras litt tilbake først, slik at du "glir på gjengene" frem til der bolten får riktig strekk og riktig moment. Det er "strekket" i bolten du skal måle med momentnøkkelen, ikke så mye friksjonen i gjengene. Her var det mye rart... Jeg håper virkelig ikke du anbefaler å dra strekkbolter litt tilbake før man tar det siste draget? Litt sånn: 70NM + 90 grader + dra litt tilbake + 90 grader? Vridningen I strekkbolter måler ihvertfall jeg i grader. Et eventuelt strekk måler jeg ikke i det hele tatt. Med momentnøkkelen måler jeg i all hovedsak tiltrekkingsmomentet. Den prosessen avslutter jeg gjerne rett før jeg begynner å måle gradene. Mitt inntrykk er at gjengene da ikke lenger beveger seg, men at stammen på bolten vrir seg som en sånn spiral-makaroni. På denne motoren er det vel ikke snakk om strekkbolter i det hele tatt, så da ville jeg slått meg til ro med å bare trekke til med rett moment. Strekkbolter har gjerne et parti på stammen som er smalere enn gjengepartiet. Mulig det finnes unntak fra dette, men en bolt der _hele_ stammen er tykkere enn gjengepartiet er vel ikke designet som en strekkbolt som skal trekkes til med grader i tillegg til moment. Redigert 18.Mai.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Nei, denne motoren har ikke strekkbolter og kan fint brukes opp igjen så lenge gjengene er hele. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 (redigert) Alle gjengebolter strekker seg litt, enten man kaller det strekkbolt eller ikke. Disse boltene er vel ikke strekkbolter. De tåler likevel et visst strekk. Hvis bolten ryker tvers av, er det enten fordi den strekkes mer enn den tåler, evt. at det i tillegg blir så stor friksjon i gjengene at den vris tvers av. En slik bolt som er brukt tidligere, kan være svakere enn en helt ny bolt. Statisk friksjon er høyere enn friksjonen blir når gjengene beveger seg. Redigert 18.Mai.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Jeg mener at dette ikke er strekkbolter, og er under den oppfatning at de burde kunne brukes igjen hvis de ikke er skadet. Hvorvidt materialet er «trøtt» eller ikke er selvfølgelig ikke så godt å si.., men jeg kan hvertfall skru dem uproblematisk i med bare håndkraft, og det tyder vel på at de ikke har gitt seg nevneverdig?? akkurat denne bolten var dog åpenbart klar for utskifting. I verkstedsmanualen står det ingenting om grader, bare at boltene skal trekkes til i en bestemt rekkefølge med moment på 118 Newton +\- 5 Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 mateco skrev On 17.5.2019 at 0.18: Er du sikker på at dette er M12 ? Med det blotte øyet så synes gjengestigningen å være for stor. Tipper dette er tommegjenger. Bruk et gjengelære eller en kjent bolt som du vet er M12 og legg over disse gjengen for å se om de korresponderer. Toppbolter er "strekkbolter" og motorprodusenter anbefaler lengdemåling og ofte skifte når topp demonteres fordi de strekkes over gjentagende monteringer. Husk også at riktig moment på tildragning forutsetter ny toppakning ! Det kan faktisk godt være det ikke er M12. Etterhvert når den værste panikken hadde lagt seg, så endte jeg jo med å bestille originalbolt, så det blir nok riktig til slutt. I et øyeblikk av desperasjon prøvde jeg å se meg om etter andre løsninger, men jeg innså jo etterhvert at det ikke ble fullgodt... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 1) Følg verkstedshåndboka - står det at de skal byttes, bytt dem! 2) Ikke tro alt du leser her inne - følg verkstedshåndboka og nøye. Hvis noe virker rart i den, sjekk om det kan være feilprint (google, spør her...) men ikke avvik uten god grunn 3) For riktig moment så må du smøre iht. angitt metode, samt jevn og myk bevegelse (ikke rykk, napp, starte fra stille....) Statisk friksjon er normalt høyere enn glidefriksjon, og du er ute etter siste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 har det skjedd noe mer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 alphaman skrev 11 minutter siden: har det skjedd noe mer Vel, venter stadigvekk på toppbolter i posten. Ble visst sendt 16. mai, så burde vel strengt tatt være her imorgen. Post..... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Posten ass...! Hadde høye forventninger om at bolten skulle komme idag, men den gang ei. I mellomtiden et tankeeksperiment: Var innom jernia, og fikk tak i en rustfri M12, og det viser seg at dette er riktig dimensjon. Jeg kommer nok ikke til å gjøre det, for originalbolt er her etter all sannsynlighet imorgen, men hva ville kunne skje hvis jeg satt i en rustfri bolt istedet?? Jeg har ikke stor kunnskap om metaller, så jeg kunne godt tenke meg å høre fra noen som vet. Ville den kunne ødelegge gjengene i blokka? Ville den kunne forårsake rust i toppen? Hva er det egentlig som kan gå galt?? Som sagt, dette er mest som et tankeeksperiment.. Her er bilde av de to, i tilfelle noen kan tyde og oversette hva tallene på hodet betyr for en som ikke kan så mye om det. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 seilfred skrev 11 minutter siden: Her er bilde av de to, i tilfelle noen kan tyde og oversette hva tallene på hodet betyr for en som ikke kan så mye om det. Den originale bolten har fasthetsklasse 12/9, mens den rustfrie er klasse A4-80. Det betyr i praksis at den orignale bolten er ca 50% sterkere en den rustfrie og kan tilrekkes med vesntlig større moment og gir tilsvarende større kraft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Fantastisk! Akkurat det jeg ville vite. Hadde en følelse av at det ikke var bra, men visste ikke hvorfor. Nå vet jeg... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Og 12.9 er en heller høy klasse. Den finner du ikke hos Biltema. Den fastheten gjelder også som antydet selve gjengene. Vent på posten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Oppdatering: Bolt kom i posten idag, så da var det å samle sammen alt å få det til å virke. Denne gangen gikk tiltrekning av toppboltene med moment uten problem. Har jobba som f... og er først ferdig nå med å skru sammen motor og bytte olje 2 ganger etter anbefaling fra verksted. Nytt oljefilter óg. Vel, det ser ut som det funker! Ved første oljeskift var olja fortsatt ganske grå, men det ble betraktelig bedre andre gang. Jeg tror på at vi fant lekkasjen, og at det var ferskvannspumpa som var synderen.. Nå håper jeg turen kan fortsette! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Familiesnekke Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 (redigert) Så bra at det ser ut til å ordne seg! Det er ikke bra om det fremdeles er vannrester igjen i motoren. Majonesen du hadde er jo en «vann-i-olje emulsjon», og emulsjoner har høyere viskositet enn ren olje. Hvor mye rest-vann du har igjen i oljen er ikke lett å gjette på, men hvis fargen fremdeles er grå, så bør du jo gjøre noe med det. Er det nå en ide å kjøre en runde med «innvendig motorvask»? For eksempel QMI sin: https://www.ojtorheim.no/manufacturers/qmi?gclid=EAIaIQobChMI7MesufGz4gIVzeJ3Ch0jhAYdEAAYASAAEgIUoPD_BwE Hvis du er på vei nordover, så er jo Haugesund og Bergen fine stoppesteder for å bytte olje og kjøpe forbruksmateriell... Redigert 24.Mai.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Godt dere har fått den I gang igjen! Det lille som er igjen av vann tipper jeg vil fordampe underveis. Men følg med på olja, blir den gråere igjen så har du antageligvis fortsatt et problem. Men det får vi ikke håpe er tilfelle. God tur videre da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Ja, har kjørt et stykke idag, og olja er ikke grå!! Jeg har rett og slett tro på at det løste seg. Gutta på verkstedet sa også at maskinen ville klare å kvitte seg med bittelitt av vannet i oljen (naturligvis ikke alt, og jeg har byttet til den ikke var grå mere), men hvor finner vannet ut?? Det forstår ikke jeg... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Familiesnekke Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Hei! Litt vann løser seg kjemisk til oljen, og dess høyere temperatur du har, jo mer vann løser seg inn i oljen, helt til vannmengden blir så stor at det feller ut som små vanndråper (metningspunkt). Noen tidels prosent vann-i-olje binder seg kjemisk til oljen ved disse temperaturene. Se figur 2 her: https://www.kittiwake.com/sites/default/files/3 - Water Contamination in Oil Dec12_0.pdf På min motor har jeg et rør som slipper oljedamp fra motoren inn i innsuget til forbrenningsluften. Hvis du også har det, så kan det jo hende at en del vann også fordamper og forsvinner den veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Flott at det løste seg! :) God sommer videre! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 En Bukh er ikke lett å ta knekken på,fantastiske motorer. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 S/Y Vega skrev for 22 timer siden: Flott at det løste seg! :) God sommer videre! Tusen takk!! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Mons Olav skrev for 1 time siden: En Bukh er ikke lett å ta knekken på,fantastiske motorer. Nå kan ikke jeg tysk. men jeg møtte en tysker en gang som da noe a la dette (NB! store forbehold om grammatiske- og retskrivings-feil. Dette er sånn jeg hørte det): "Bukh, das kann man nicht tot gefaren" Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.