Jump to content

Bukh 36 fra ca 1980, vann i olja, og vi er lissom på langtur..


seilfred

Recommended Posts

Når du allerede har tatt av toppen å ikke ser noen åpenbare feil her så har jeg større tro på at selve vannpumpen har tatt kvelden. På min motor så pumpet jeg ut 1,5 liter saltvann før den begynte å suge olje. Så det kan komme mye vann her ganske fort når det begynner å lekke. 

 

Så spørs det hvor enkelt det er å få tak i ny pumpe til deg. Eventuelt bare nye pakninger hvis ikke akslingen har slitespor (noe den mest sannsynlig har)

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tenkte på registeret på motoren. Dvs overføring mellom veivaksel, kamaksel og dieselpumpe. Uansett, ser ut til at ting kan tyde på lekkasje I pumpa her.

 

Det er vel en Bukh forhandler på Finnøy, så deler er tilgjengelige I nærheten.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Nei, jeg tenkte på registeret på motoren. Dvs overføring mellom veivaksel, kamaksel og dieselpumpe. Uansett, ser ut til at ting kan tyde på lekkasje I pumpa her.

 

Det er vel en Bukh forhandler på Finnøy, så deler er tilgjengelige I nærheten.

 

Det er nok registeret som sees på bildet her. Det er tannhjul som overfører mellom veiv, dieselpumpen og Vannpumpen.

 

Kan se ut som du hr funnet synderen her. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

At det er majones i registeret betyr ingenting, det blir det uansett hvor vannet kommer fra. Spør Univa om tips. Det er mange år siden jeg hadde bukh men dengang var de flinke på denne i Arendal

 

Ja, majones er det overalt nå... ?

fikk demontert ferskvannspumpen og kikket lit på den. Det er selvfølgelig noen slitte pakninger etc., men jeg kan ikke med sikkerhet si at det er synderen.

 

Må si jeg har litt lyst til å bare ta saltvannspumpen og oljekjøleren i samme slengen. Få alt overhalt og montere på.  Da kan jeg nesten ikke forstå hva ellers det kan være, og så er det gjort. Det blir aldri lettere å skru på motoren enn nå, når så mye er av alikevel..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå står det litt stille pga helg. Men i morra ringer jeg min forhandler i Danmark av bukh-deler (lsm-diesel) og bestiller en hel masse deler. 

Jeg monterte jo av ferskvannspumpen, og skulle trekke av løpehjulet (stål-impeller) fra akselen i henhold til manualen. Da knakk den! Så jeg vurderer å sende hele ferskvannspumpehuset til Danmark så de som tross alt er proffe og spesialister på bukh kan få sette det sammen igjen. 

 

Derimot har jeg ikke funnet en klar årsak, og jeg er stadig i tvil om jeg skal løfte motoren for å ta av oljekjøler å sjekke den...

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering her. 

Har nettopp vært kontakt med lsm-diesel utenfor Ålborg som gjerne vil se på ferskvannspumpen allerede i morgen. Jeg har noen eurobonuspoeng jeg kan svi av, og så går alt på godt under halvparten av tiden og blir langt billigere enn med posten. :thumbsup:

 

Kudos til lsm-diesel! Meget service-innstilte, og har like stor kompentanse som de har delelager hva gjelder bukh.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

D02F442A-CE4B-4E08-8D30-8DBF51F6D8A6.jpeg.3de6604fd47a809f0b12eef4d6c58345.jpegHar vært i Danmark og hentet deler og alt mulig... 

skulle bare skru på toppen, og tror du ikke f@€~n at den ene  toppbolten knakk! (Og ja, jeg brugte riktig moment..)

Klarte heldigvis å lirke den ut av blokka, men nå står jeg her igjen... 

dette er vel ikke noe en kan kjøpe i butikk noe sted?? Må bestilles? 

Det er en M12 120mm 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Du kan vel berge deg med et eller annet som ligner, mens du venter på riktig bolt. Tror jeg hadde laget meg noe av et gjengejern og en mutter som midlertidig løsning her, hvis du ellers har alt som trengs. Særlig dersom bolten sitter utenpå, så du slipper demontering av annet ved skifte til riktig bolt. Men pass på at det ikke er vann eller olje i bunnen av boltehullene ved montering.

Link to post
Share on other sites

Takk for råd alle sammen. Har ringt rundt, men uten hell...

fikk til slutt bestilt fra univa i arendal, og er jeg heldig, kommer de på mandag. 

Vel, dette eventyret fortsetter...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Har liggende M12x120 i syrefast.. 

Som eg kunne kommet te Tananger med, men det hjelper vel ikke så mye nå når du har fått bestilt fra Arendal?

Eller?

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev for 2 timer siden:

Har liggende M12x120 i syrefast.. 

Som eg kunne kommet te Tananger med, men det hjelper vel ikke så mye nå når du har fått bestilt fra Arendal?

Eller?

 

 

Tusen takk for tilbud!, men nå er det jo 17. Mai og plutselig så er det mandag, så da tenker jeg at det sikkert blir best å få en original på tross alt. 

Det er nok mer enn én god grunn til at originalboltene har fått akkurat det metallet og  den utformingen de har, og på det stadiet vi er nå, så orker jeg ikke ta flere sjanser med nødløsninger. Jeg må innrømme jeg hadde en liten knekk her i formiddag men smører meg med et nytt lag fra den snart oppbrukte boksen med tålmodighet og venter i spenning på leveranse på mandag. 

Ellers, takk igjen Bergsholmen

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Dere blir i det minste godt kjent i Tananger. Selv om det egentlig er fort gjort...?

 

Det har du rett i:yesnod: Men når det er sagt, så kunne vi ha vært et langt mere avsidesliggende sted... Her må jeg si at jeg tross alt synes glasset er halvfullt:thumbsup:

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 11 timer siden:

D02F442A-CE4B-4E08-8D30-8DBF51F6D8A6.jpeg.3de6604fd47a809f0b12eef4d6c58345.jpegHar vært i Danmark og hentet deler og alt mulig... 

skulle bare skru på toppen, og tror du ikke f@€~n at den ene  toppbolten knakk! (Og ja, jeg brugte riktig moment..)

Klarte heldigvis å lirke den ut av blokka, men nå står jeg her igjen... 

dette er vel ikke noe en kan kjøpe i butikk noe sted?? Må bestilles? 

Det er en M12 120mm 

 

Er du sikker på at dette er M12 ?

Med det blotte øyet så synes gjengestigningen å være for stor. Tipper dette er tommegjenger.

Bruk et gjengelære eller en kjent bolt som du vet er M12 og legg over disse gjengen for å se om de korresponderer. 

 

Toppbolter er "strekkbolter" og motorprodusenter anbefaler lengdemåling og ofte skifte når topp demonteres fordi de strekkes over gjentagende monteringer.

Husk også at riktig moment på tildragning forutsetter ny toppakning !

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er enig med @mateco her. Etter bildet å dømme kan det likne på en 1/2" UNC eller Withworth skrue som har større stigning enn M12. Og akkurat på denne dimensjonen må du da være litt ekstra obs siden UNC har 13 gjenger pr tomme og Withworth har 12. Men hvis du har fått tak i original skrue fra leverandøren i Arendal bør jo de vite dette og sende deg den riktige. Før du setter inn den nye, må du sjekket at stigningen er riktig. Dette gjøres enklest ved å legge de to skruene mot hverandre. Hvis gjengene går perfekt i hverandre er det riktig, hvis ikke må du ikke finne på å montere den.

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg holdt på med dette, fulgte jeg følgende oppskrift:

 

Blåse ut skruehullene med trykkluft først, for å sikre at det ikke er noe forurensning der.  "Trykkluft på boks" er kjekt (Biltema).

Skru inn gjengeboltene for hånd først, for å dobbeltsjekke at det er fritt fram til bunns i hvert hull.

Vær super renslig, pass på helt tørre flater og noen bruker visstnok rene hansker når de tar i pakningen.

Smøre gjengene på boltene litt, dette gir mindre friksjon fordi det er gjengestigningen som skal strekke skruen og skaper momentet.

Ikke dra til fullt moment, men stramme boltene gradvis etter tur og på kryss, slik at toppen flater ut helt jevnt mot toppakningen, når du begynner å gi moment.

Når du er på siste draget før det oppnås riktig moment, skal momentnøkkelen dras litt tilbake først, slik at du "glir på gjengene" frem til der bolten får riktig strekk og riktig moment. Det er "strekket" i bolten du skal måle med momentnøkkelen, ikke så mye friksjonen i gjengene. Det er nok også derfor de anbefaler "helst nye bolter" for å unngå tidligere strekte bolter.

 

Dette er kanskje kjent stoff for deg, men det kan være at ikke alle er klar over dette.

Redigert av EagleFish (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...