Jump to content

Volvo Penta 2003 - Samletråd


Arne2

Recommended Posts

Rettelse:

 

Konklusjonen i posten over ser ut til å være litt feil, og nå kan den kan nå ikke rettes ved å editere den gamle posten. Har kikket litt i detalj på gearkassen til en tilsvarende Yanmar motor, og her kan man kanskje med en viss grad av tydelighet se at thrust lagret er bygd inn inn i gearkassen i forhold til den akslingen i gearkassen som gir "output" til propellakslingen. Motoren har nok også sitt thrust lager, men det brukes bare for å balansere "lokale krefter i motoren". På tegningen av Yanmar gearkassen side 2-7 iten 18, så kan man sannsynligvis se thrust lageret for propellen inne i gearkasssen. Man kan vel anta at Volvo Penta benytter noenlunde det samme prinsippet.

Den riktige beskrivelsen av hvordan de aksielle kreftene overføres blir vel da slik:

 

Propellen skaper skyvkraften og overfører denne via en propellaksling til et gear/output shaft i gearkassen. Dette inneholder sannsynligvis også en "roller bearing" som tar opp propellens aksielle krefter. Så overføres kreftene via gearkassens og motorens struktur til motorens "labber" som så skyver skroget framover. For sail-drive så må det jo sitte et tilsvarende thrust-lager nede i undervannshuset.

KM_Series_Service_Manual_incl_KM35P.zip

Edited by Arne2
Link to post

Du kom meg i forkjøpet, dette er som jeg ville sagt det var når du har en normal girkasse ja, at kraften fra aksel tas opp i girkassen.
På seildrevet vil det jo bli litt forskjellig, men felles for dem alle er at de små kreftene som er i spill her overføres til skroget via gummilabbene på motor/gear. 

Link to post
On 5/18/2019 at 5:18 PM, Sjøstein said:

Også min erfaring at den går best rundt 2000 RPM, min båt gjør da drøyt 6 knop. Har forsøkt å kjøre den en stund på 2400 - 2600 og da rister og bråker og ryker det en del og båten graver seg ned i vannet. Kan ikke se at det hjalp noe på sotingen, men jevn kjøring en stund hjelper kanskje litt. Snakket forresten med en mekaniker som mente dette var nærmest bombesikre motorer. 

 

Takk for tips om Liqui Moly, skal prøve å få tak i det og teste. 

Min ligger også litt i overkant av 6 knop på 2000rpm og nysmurt båt, da går den latterlig billig, 2-3 liter i timen. Erfaring fra mine siste ferieturer er at jeg kjøper øl for mer enn jeg kjøper diesel, og da må det da være en fin tur?  :-)

Den går også fint og resonansfritt omkring 2500 rpm, så når jeg føler for å komme fortere fram går jeg med dette turtallet, men man skal ikke så mye over det før den begynner å grave seg mer ned.  Topp er 3200rpm/7,4 knop

Liqui Moly har jeg brukt for mange år siden på gamle MB forkammerdieselmotorer, prosedyren da var at man fylte stoffet i en kanne og koblet inntaket dit, samt retur. Så lot man motoren gå på denne blandingen til den var oppbrukt. Dette var denne varianten jeg brukte da:  https://products.liqui-moly.com/diesel-purge-3.html 
Deretter gjelder  som vanlig med dieselmotorer - de må brukes, ellers soter de bare ned og du får all slags problemer.

Link to post

Takker for tilbakemeldinger!

 

Jeg har jobbet litt videre med å finne dokumentasjon og ser at jeg faktisk har manglet "det viktigste", Instruksjonsboka som beskriver daglig drift og regelmessig vedlikehold. Jeg tror at jeg også har funnet manualen for gearboks og "sail-drive", uten at jeg kan garantere 100% at det er den riktige manualen. (Men det ser vel slik ut.) 

Når det gjelder "thrust-bearning" så ser dette ut til å være det aller første "roller bearning" ved kraftuttaket til propellakslingen. (Workshop manual for gearboks, side 14.) Gearboksen til Volvo Penta og Yanmar ser vel ellers ut til å være noe mer forskjellig enn det som jar hadde tenkt meg. Gearboks for rett aksling og sail-drive ser jo på den annen side ut til å være mer like enn det jeg hadde tenkt meg.

Legger ut linker og kopi i form av zip fil for Instruksjonsbok for motoren, Workshop manual for motoren og det som formodentlig er workshop manual for gearkasse og sail-drev.

 

http://www.ballad.no/InstruksojnsbokVP2002.pdf

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf

http://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/VolvoMS2-SD120_manual.pdf

Når det gjelder forbruk, så har jo jeg ikke T utgaven med turbo, men den ordinære med 28 hester. Jeg har også pleid å kjøre med litt lavere turtall. Tror den da bruker ca 1.5 liter pr time ved ca 5 knop. Første gang jeg oppdaget det, så hadde jeg vært ute og kjørt for motor noen timer. Skulle så etterfylle med 10 liter, og til min forbauselse så rant det da over. Etter anbefalingene over, så har jeg testet litt mer med forskjellige turtall og det ser vel ut som om at 2.200 kanskje er det optimale for min båt/motor, og da går det jo litt hurtigere, og den bruker vel også litt mer. 

Når det gjelder utgåtte deler som det ikke er mulig å få tak i, så skulle det jo ha vært en "Volvo Penta klubb" eller noe slikt, slik at man kunne bestille produksjon, i mindre serier, av utgåtte deler fra et mekanisk verksted i Norge eller i utlandet. Delene må jo ikke nødvendigvis være helt like, de må først og fremst fungere i forhold til til oppgaven.

VP_2003_Dukumentasjon.zip

Edited by Arne2
Link to post

Mange takk :smiley:

Så litt oppsummering om framgangsmåte ved oppstart av kald motor:

Det ser ut til å være flere måter å gjøre dette på:

Metode 1 - Instruksjonsmanualens framgangsmåte.

  • Sett trottle i startposisjon.
  • Trekk ut start/stopp hendel og skyv den inn igjen.
  • Trykk på startknapp.


Metode 2 - Modifisert framgangsmåte. (Ser ut til å gi mer diesel, hurtigere akselerasjon og en liten røykdott.)

  • Trekk ut start/stopp hendel.
  • Skyv trottle fram til 100% og tilbake et par ganger.
  • Skyv start/stopp hendel inn igjen.
  • Skyv trottle til startposisjon.
  • Trykk startknapp.


Metode 3 - Siste utvei, ikke dokumentert noe sted og kan kanskje være lite heldig for motoren.

 

  • Spray Biltema startspray inn i luftfilteret.
  • Sett trottle til startposisjon.
  • Trykk startknapp.

Metode no 3. ser ut til å medføre flere ulemper og driftsforstyrrelser for motoren, bla forurensning av det kjølevannet som løper ut i sjøen (ser ut som olje eller dieselfilm på sjøen.) På den annen side så kan det se ut som om metoden vil fungere også i de tilfeller at man har "småproblemer" med dieseltilførselen, ved at motoren faktisk starter på startsprayen og så drar inn diesel.

 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/startspray-2000022401
 

 

Link to post

Hei

Naboen har lik motor som jeg, en 2003, bare ferskvannskjølt. 

I vinter har det vært fuktig innvendig og starter ville ikke slutte å 'kjinne' når man slo av tenninga. Det viste seg at starteren hadde kortslutta i lodding på tilkoblingene, så han fikk tak i en ny brukt starter. 

Nå er han på tur med båten, men nå kommer alarmen på etter at tenninga er slått av. Noen som har vært borti dette? Mistenker defekt tenningslås eller en av sensorene til vann, oljetrykk, kjølevann/eksos. Muligens fukt i koblingskabelen mellom styringspanelet og motor? 

Link to post

Det er vel ikke så mye tenning på dieselen, men jeg går ut fra at du mener "strøm på anlegget".

 

På min båt, så er det jo ganske primitivt lagt opp med bare to batteribrytere, en for startbatteri og en for forbruksbatteri.

 

Hvis jeg har startbatteriet på og stanser motoren da er det en alarm sum uler en liten tid og minner meg på at jeg må koble fra startbatteriet.

 

Kanskje det er en lekasjestrøm gjennom "tenningsnøkkelen"?

Edited by Arne2
Link to post
Arne2 skrev 12 minutter siden:

Det er vel ikke så mye tenning på dieselen, men jeg går ut fra at du mener "strøm på anlegget".

 

På min båt, så er det jo ganske primitivt lagt opp med bare to batteribrytere, en for startbatteri og en for forbruksbatteri.

 

Hvis jeg har startbatteriet på og stanser motoren da er det en alarm sum uler en liten tid og minner meg på at jeg må koble fra startbatteriet.

 

Kanskje det er en lekasjestrøm gjennom "tenningsnøkkelen"?

Takker så meget, skal få han til å se på det :thumbsup:

Link to post

Tusen hjertelig takk Arne2 :thumbsup: :clap: Han er hjemme nå etter en passelig hard uke i båten med 3 unger, så han er nok klar for litt båtfri akkurat nå, men vi skal få gått over tingenes tilstand når han er klar til å sette sjøbein igjen :smiley: 

Link to post

Kjempe kjekt å se så mye beskrivelse og hjelp ang disse motorene. Jeg har i dag en vp md17c som er stort sett ferdig. Har fått tilbud om en vp2003t som dere her skriver om. Jeg sliter med å finne ut om den passer på motorfester eller om det må bygges om en del. Båten jeg har kan jeg jo måle fester på men han som selger motoren jeg vurderer har ikke målene på motorfester på 2003t motor. Noen som vet nøyaktig. Er bortreist en måned nå og skal prøve søke etter mål på min gamle motor for å sammenligne. Håpet å få selger til å sende meg motor slik at jeg får den samtidig som jeg kommer hjem igjen og kan begynne med motor bytte hvis den passer. 

Link to post
Posted (edited)

Hei folkens!

 

Jeg kjøpte en Polar 20 med en VP 2002 her i vinter og det nærmer seg nå sjøsetting :-)

 

Forrige eier vedlikeholdt nok etter beste evne, men den evnen var bare ikke så stor, så han hadde bla. oversett at det finnes en motor-anode. Han hadde aldri hatt problemer sa han, men jeg tappet over 2 liter vann fra bunnen av dieseltanken! Og den originale peilepinnen for giret lå i bunnen av "bilge" mens en ny og lengre var i bruk, slik at giret har gått med alt for lite olje. Men motoren starter og går fint den, med min improviserte løsning for å resirkulere kjølevannet på land.

 

Nå har jeg "dullet" med motoren så godt jeg kan, og vært gjennom de fleste av punktene i "gjør det selv håndboka" som fulgte med.

 

Noe av det siste jeg gjorde var å sjekke termostaten i en kjele på komfyren, og den åpnet ikke før rundt 80c, så nå er ny av typen Orbitrade innkjøpt. Når jeg så sjekket denne så åpnet ikke den heller før rundt 70c.

Manualen sier den skal starte å åpne seg ved 60 og være helt åpen ved 65, og den er merket med 60...

 

Er det noen har som har en kommentar til dette? Hvor farlig er det egentlig med "overtemp? (sjøvannskjølt motor)

Jeg har dessverre kontrollpanel av den enkle typen, så jeg kan ikke følge med på hva faktisk temperatur er...

 

Edited by Alias_Knagg
Link to post

Du sier ingenting om hvilken motor du har. Men jeg antar den er sjøvannskjølt siden du angir 60 grader. Sjøvann krystalliserer seg ved 65-68 grader, og kjølrkanalene begynner å tette seg. Så det er viktig å faktisk holde tempen under 65 grader for å unngå problemer. Er den derimot ferskvannskjølt så tåler den både 80 og 90 grader uten problem. 

Link to post

Ja så klart, den er sjøvannskjølt! Innlegg oppdatert.
Ah, ja jeg leste noe om krystallisering ett sted. Er det slik at det er noe som kan løse seg opp igjen når motoren f.eks står full av ferskvann og glykol over vinteren?

Link to post

PS.

Jeg fant et brukbart bilde i verkstedsmanualen som er linket tidligere her. (side 40)
Det er den beste forklaringen jeg har funnet så langt på hvordan termostaten egentlig virker i denne motoren.
Det slår meg da at det kanskje kunne være en god ide å "inspisere" denne manifolden som vises.

Jeg tror jeg har sett en video som viser at man kan få tilgang til den fra begge ender og "stake og pirke" for å forsikre seg om at alle hullene er åpne.

Screenshot from 2021-05-12 12-56-51.png

Link to post
Alias_Knagg skrev 38 minutter siden:

Er det slik at det er noe som kan løse seg opp igjen når motoren f.eks står full av ferskvann og glykol over vinteren?

 

Jeg tror det må Systemrens eller tilsvarende til. Men om du ikke har kjøleproblemer så har det vel ikke så mye for seg. Problemet er at disse krystallene kan tette de minste kjølekanalene. F.eks mellom blokk og topp. 

Link to post
Posted (edited)

Vel, om jeg har kjøleproblemer det vil vise seg når jeg kommer på vannet og får kjørt motoren med last en stund.

Jeg skal i alle fall passe på å ta med IR-termometeret mitt, så jeg kan følge med på temperaturen.

 

Nå forsøkte jeg forøvrig å finne noen referanser på dette med at sjøvann setter avleiringer når det blir for varmt, men har vanskeligheter med å finne noe. Normalt tenker man jo at varmere vann løser opp mere salter, ikke mindre. Om noen har en link eller de riktige søkeordene på dette, så hadde det vert interessant.

 

EDIT

Fant det, tror jeg. Det er ikke "vanlig salt", men mineraler det er snakk om.

Da er det syrer slik som Sitronsyre, Fosforsyre (Systemrens) eller Oksalsyre som gjelder.

 

Sitat

Crystallisation fouling. This includes the deposition of calcium carbonate, calcium sulphate and other salts that have a solubility that diminishes with increasing temperature, leading to crystallisation of deposits of the salts on the heat exchanger tubes.

 

https://dc.engconfintl.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=heatexchanger

Edited by Alias_Knagg
Link to post

Ja da var båten sjøsatt, og ingen kjøleproblemer så vidt jeg kan se. Finner ingen steder på motoren som er over 65c etter å ha gått på rundt 1600rpm med last i en halvtimes tid. Termostathuset ligger også rundt 60-65.

 

Det problemet jeg derimot har, er at motoren går urent og stopper stadig vekk!

Å gasse når det "lugger", eller å kjøre på 2000rmp hjelper noe, men det er jo håpløst når man skal legge til kai og vil manøvrere varsomt.

 

Jeg tenkte først at dette sikkert bare var litt luft i dieselen etter å ha byttet filter på motoren og fornyet både filter og holder på tanken, men når det vedvarer etter flere turer, så blir jeg usikker. Dessuten fulgte jeg prosedyren for lufting nøye. Samtidig er det påfallende at jeg ikke opplevde dette når jeg kjørte motoren på land, selv om det bare var 10 min uten last

 

Blir veldig glad for tips om hvordan jeg skal finne ut av hva som er problemet her.

 

 

Link to post
Posted (edited)

Takk for flott tråd! 👍 Jeg har 2 2003, en saltvannskjølt (nr 1) i båten og en ferskvannskjølt(nr 2), sistnevnte står i garasjen og jeg tenker den skal inn i båten, slik at jeg kan hente ut til Vvtank.

Nr2 starter greit etter at jeg tok ut injektorpumpene og monterte de riktig (den gikk på høyt turtall, uten at jeg nevneverdig kunne kontrollere gasspådrag eller stoppe motoren med stopphendelen. Måtte holde hånda foran luftinntaket og kvele den). Byttet også o-ring og kobberpakning (nr 8 og 9 på bildet) på injektorpumpene mens de sto i. Slangene til tur/retur og slangene mellom injektorpumpene har jeg tatt av klemkoblingene, satt på nye slanger og slangeklemmer, da en av de var lekk.

Motoren starter som sagt veldig greit og sviver fint, eneste er at jeg ved gasspådrag får litt lys, kanskje blå-hvit røyk, ellers ingenting. Litt vanskelig å se, men tror det kommer litt oljefilm også under pådrag.

Tror jo at dette er ganske normalt for en så gammel motor, men hører gjerne fra dere som har litt lengre erfaring 👍

Mer opplysninger: Vannet ut eksosen kunne jeg tenke meg skal være varmere, er ikke lunket engang, men litt varmere en vann inn på sjøvannsiden. Varmeveksler er renset, men motor blir noe for varm,  så jeg tror det kan være termostaten.

Screenshot_20210430-092639_Firefox.jpg

Edited by Willing and Able
Nye opplysninger
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...