Jump to content

Volvo Penta 2003 - Samletråd


Arne2

Recommended Posts

Vel, jeg fant problemet :-J

 

890159994_Screenshotfrom2021-07-2822-28-52.png.0a31fd509c7a06f6c503e1a3fcdc827d.png

 

Dette er positiv pol, så ikke rart det var dødt!

 

2073375821_Screenshotfrom2021-07-2822-29-56.png.1f05573a9134f4624ad0725dc3655db4.png

 

Klassisk metalltretthet i "skoen" på øverste ledning som pga. vinkelen har båret vekten av hele kabelen.

Etter litt delikat vold, så fikk jeg ut resten fra pluggen også.

 

694413048_Screenshotfrom2021-07-2822-30-20.png.3810edab0e2dc21f1cac400f7ad84288.png

 

 

Pluggen er en AMP/TE 182642-1 og ledningen skal være en 1,5 mm2 aka. 14 AWG, så da skulle kabelskoen være en 163084-1 

595407760_Screenshotfrom2021-07-2822-43-04.png.4582db3473f72b1ffe424ba256ed4618.png

Så var det bare å finne ut om noe slikt kan oppdrives uten alt for mye innsats.

 

 

 

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev for 6 timer siden:

De har ikke noen beskyttelse.

Om du tenker på innkapslingen så er originalen eksplisitt ikke forseglet...

Jeg tenker at overflaten på kontaktene da kanskje er det viktigste, og der er det vel ingen ting som slår gullbelegget på originalen. Prospektet av å ha en diger kladas av kabelsko eller wago klemmer hengende er heller ikke så attraktivt.

 

Det ser forresten ut til at elfadistrelec.no har alle disse greiene på lager :-)

Riktignok da med 120kr i frakt for deler til 20 kr stykk, så jeg må dobbeltsjekke at det ikke er flere brudd før jeg bestiller :-)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei folkens,

 

Jeg har tatt av eksosbendet for å sjekke tilstanden, men jeg fikk ikke av pakningen helt 100% strøken.

Er det noen som har en formening om hvor kritisk den pakningen er?

Magefølelse sier at den ikke er så utsatt for stor belastning og at man kunne smøre litt pakkningmasse eller ovnskitt på den for være sikker på at den blir tett. Evt skjære ut en ny av et slikt 0.8mm "pakningsark" som jeg har i skuffen.

 

Men så ser jeg at pakningen faktisk er metallforsterket og da blir jeg litt i tvil...

 

Noen her som har erfaring med dette?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Alias_Knagg said:

Hei folkens,

 

Jeg har tatt av eksosbendet for å sjekke tilstanden, men jeg fikk ikke av pakningen helt 100% strøken.

Er det noen som har en formening om hvor kritisk den pakningen er?

Magefølelse sier at den ikke er så utsatt for stor belastning og at man kunne smøre litt pakkningmasse eller ovnskitt på den for være sikker på at den blir tett. Evt skjære ut en ny av et slikt 0.8mm "pakningsark" som jeg har i skuffen.

 

Men så ser jeg at pakningen faktisk er metallforsterket og da blir jeg litt i tvil...

 

Noen her som har erfaring med dette?

https://www.parts4engines.com/volvo-penta-2003-exhaust-outlet-gasket/

Link to post
Share on other sites

Takker.

Det eneste er at jeg nå ser det blir £22 for Fedex av pakningen til £2.5.
Ikke hel-galt alt i alt kanskje, men føles litt feil like vel :-) Hvorfor kunne de ikke bare bruke en konvolutt?

 

I alle tilfelle så ser ikke det der ut som en slik metall-kjerne pakning som originalen er, så jeg tror kanskje jeg skal prøve med pakningsarket jeg har liggende.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Oppdaga en lekkasje fra impellerhuset på min 2003 i dag. Det drypper en del vann, sikkert 1 liter i timen. Lekkasjen er ikke på lokket, men på akslingen til pumpa. Er det farlig å kjøre med dette? Er på tur, og har egentlig ikke mulighet til å utbedre dette før om noen dager og sikkert 50 motortimer.

 

SVB har komplett pumpe til overkommelig pris

 

https://www.svb24.com/en/seawater-pump-impeller-pump-volvo-penta-2001-2002-2003.html#fullSize

Link to post
Share on other sites

Min første tanke er at dette må være uproblematisk så lenge lensepumpa virker :-)

 

Når du ser at det drypper, så betyr det at det er doble pakninger på akslingen, en på vann-siden og en på olje-siden og et "sladre hull" mellom dem. Det er kanskje det hullet/hullene som vises på bildet her..

 

image.png.5429f5bb18e2ee9ab3ddad3d2a8a2c9a.png

Det hadde vært verre om lekkasjen gikk inn i motoren og oljen din var i ferd med å gå over til smør-konsistens uten at du merket det.

 

Du kan antagelig skaffe deg en mye bedre forståelse av hvordan denne pumpen fungerer ved å se på denne videoen av en fyr som gjenoppbygger en slik pumpe.

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på det problemet her.

 

image.png.f922d6b14c53e7ad5e7143d30b3d3c57.png

 

Det er nå fikset ved hjelp av en denne delen https://www.te.com/global-en/product-1-66101-9.html

Det finnes en hel serie "pinner" og "huller" som passer denne kontakten i forskjellige kvaliteter og forpakninger.

https://www.te.com/global-en/product-CAT-AM71-T98E.html

1-66101-9 var bare den som var enklest å få tak i på eBay til en grei pris.

Jeg klemte den på ledningen med en helt vanlig kabelsko-tang. Det ble ikke så pent, og definitivt ikke godkjent fra produsenten sin side, men en test på forhånd kjentes stødig og fin ut for meg.

 

Jeg kjøpte også en strekkeavlaster av den typen som skulle vært installert fra starten av. https://www.te.com/global-en/product-1546349-2.html og slik ble resultatet.

 

image.png.a22625611238c93a0d93a7f597a0dd77.png

 

Det var litt plundrete å plukke ut alle ledningene fra pluggen for å få tredd på denne, men jeg laget et lite rør av en ølboks, og det fungerte med list & lempe som verktøy. Jeg burde nok heller ha kjøpt et verktøy men det var heller ikke så greit å finne på nett. https://www.te.com/global-en/product-305183.html

 

Alt i alt veldig fornøyd med resultatet :-)

 

 

 

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Willing and Able skrev On 9.6.2021 at 17.15:

Dette settet brukte jeg til å fornye kobbersleevene til injektorene. 17x17mm "fres", litt grease og noen runder oppi sleevene/hylsen. Tett ble det jammen også 👍

https://www.ebay.com/itm/252796220712

20210609_171052.jpg

Gjorde du dette uten å ta av toppen? Tok du bare ut injektorene? Hvordan unngår man at det kommer slipestøy/-rester ned i sylinderne?

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har notert 13 og 17mm, det er de jeg bestandig må hente siden skiftenøkkel ikke kommer til.
Om 10 og 11 er alt som trengs i tillegg for å dekke det meste, så kan jeg leve med det :-)

 

Men nå ble jeg jo nødt til å sjekke da, og her er det som står i boka!

 

image.png.15772203eaa1f5f66c444558fde8ea02.png

 

image.png.9681788b5392a7b892cfe41d2210ffc5.png

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...