Jump to content

Volvo Penta 2003 - Samletråd


Arne2

Recommended Posts

Som eier av en gammel seilbåt med en Volvo Penta 2003 motor så har jeg hatt gleden av å fikse opp en slik motor, slik at den nå fungerer greit.

 

Samtidig så mener jeg å ha oppdaget at det finnes mange diskusjonstråder, spesielt på engelskspråklige forum med mye frustrasjon og ikke alltid en brukbar konklusjon.

 

Jeg vil forsøke å samle sammen de tingene som jeg mener at jeg har funnet ut av i denne tråden, pluss også de tingene som jeg sikkert, behøver litt hjelp til å finne ut av i framtiden, i denne diskusjonstråden, slik at vi kan få "lagret" mest mulig problemløsning rundt Volvo Penta 2003 i denne diskusjonstråden. Det som gjelder for Volvo Penta 2003 vil vel også for en stor del gjelde for Volvo Penta 2002 og 2001 også, etter som dette skal være en 2 og 1 sylindret variant av "den samme motoren".

 

Jeg legger ellers ved en link til den verkstedsmaualen som ligger på nett og håper at jeg ikke bryter noen regler om opphavsrett. (Den er jo ca 30 år gammel og motoren har jo gått ut av salg for lenge siden.) 

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Spørsmål 1: Hvordan starter man Volvo Penta 2003 ?

 

Mye av den frustrasjonen som finnes rundt denne motoren, spesielt på engelskspråklige diskusjonsforum, det er at "den er jo så tungstartet". 

 

Det trodde jeg også inntil jeg fikk ett tips fra "Sjøstein" på dette diskusjonsforumet:

 

Arne2: VP 2003 har en kaldstartfunksjon som er beskrevet helt først i instruksjonsboka. Prosedyren er at før du starter tenningen trekker du stopphendelen helt ut. Deretter setter du giret i fri og skyver til full gass. Deretter tilbake til nøytral og stopphendelen inn igjen. Så starter du motoren på vanlig måte. Jeg har samme motor i min båt og det funker veldig bra for meg. 

 

Denne startmetoden har jeg nå testet litt grundig, og den fungerer helt OK. Jeg har også testet ut min egen variant ved først å skyve fram trottelen 2-3 ganger, med start/stopp hendelen ute, så sette den i fri, og sette den på full trottle (med start/stopp inne) og så trykke på starteren. Kan tenkes det er litt "brutalt", men da starter den vanligvis på første med en liten ekstra grå dott med eksos. 

 

I de forholdsvis skjelne tilfellene at man allikevel har startproblemer (for eksempel etter å ha skiftet fulefilter) så kan man bruke startgass fra Biltema, da vil den starte vha startgassen og så dra inn nok diesel til å kjøre videre. 

 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/startspray-2000022401

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål 2: Motoren overheter/koker. Hva kan grunnen være?

 

Startproblemer og overheting ser ut til å være de temaene som diskuteres mest når det gjelder denne motortypen. Min båt/motor hadde begge deler, men løsningene viste seg i begge tilfeller å være nokså enkle. Startproblemene og løsningen på dem står beskrevet i posten over.

 

Når det gjelder det som går på overheting/koking (for ferskvannskjølt motor) så ser det ut til å være at standard svar er: "Varmeveksleren er tett, den må enten skiftes ut eller renses opp." 

 

I mitt tilfelle så var problemet et annet og betydelig enklere og billigere. Slangene inn og ut av termostathuset var gått tett. Jeg skrudde av termostathuset, tok så termostaten med hjem og kokte den i en kasserolle med vann for å se om den åpnet. Det gjorde den. Så renset jeg opp de to slangene og festet dem på nytt, så var problemet med overheting løst. 

Link to post
Share on other sites

Spørsmål 3: Hvor får man tak i en drivrem (som passer til den ferskvannskjølte varianten av motoren.)

 

Den gamle reima var slitt og jeg forsøkte å finne en erstatter. Det viste seg å være vanskelig, men så kom jeg i tanker om at "dette er jo bare en vanlig kilrem". Målte så opp lengden og gikk å kjøpte en "viftrem" hos Biltema til en brøkdel av prisen for en original. Bredde 10 mm og lengde 900 mm. Ser ut til å fungere helt utmerket.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/vifteremmer/vifterem-10-x-900-mm-2000026967

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Spørsmål 4: Hvor får jeg tak i en ny dieselslange med riktige koblinger?

 

Den gamle dieselslangen røyk tvers av da jeg bøyde på den og diesel rant ned i båten. Ny original slange hadde en utolig høy listepris, men kunne uansett ikke skaffes. Da skrudde jeg av restene av den gamle slangen og besøkte verksted/forretning Tess som er spesialist på slanger. Jeg la delene på disken og spurte: Kan dere lage en slik til meg? Det kunne de og prisen var noe slikt som 10% av den originale, men funksjonen ser da ut til å være den samme.

http://tess.no/

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål uten svar:

 

Om jeg ikke tar feil så har jeg en original 3 blads Volvo Penta foldepropell (med rett aksling), som er "original" til denne motoren.

 

Jeg kan ikke finne noen smørenippel på den hylsen som leder ut til vann. 

 

Er det noen som aner hvordan man smører/vedlikeholder en slik propellaksling?

Link to post
Share on other sites

Kjekt den med reima, skal få handlet meg en slik så jeg har i reserve. :-)  Har ikke trengt å bruke startspray og vil helst ikke gjøre det heller, selv på kaldeste vinteren kverner min greit i gang. Har S120 seildrev så vet dessverre lite om hylseløsningen du har.

Måtte gjennom en renselsesprosess med varmeveksleren etter at motoren gikk varm i fjor sommer, faktisk eneste reelle problemet jeg har hatt siden jeg kjøpte båten i 2015. Ligger også noen data/tabeller om motoren på hjemmesiden, http://www.tiarora.no/om/volvo-penta-2003/

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Neimen se der ja, det var jammen interessant informasjon. Ser for meg at "rensing av varmeveksler" vil være "det neste store" som kommer for min del, og det hadde jeg vel nesten bekymret meg litt for, men her ser jeg et par interessante bilder:

http://www.tiarora.no/tett-varmeveksler/

 

Har tenkt litt på: "Hvordan i all verdens dager får man ut den der",og linken over ser ut til å inneholde en liten guide. 

 

Veldig flott båt og webside! Skal tro hvilken båttype dette er? (Likte "styrhuset".)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var opprinnelig Sandvik som laget dem som Sandvik 880MS, men deretter ble formene solgt videre så min er en halvfabrikat-sak som er innredd av første eier regner jeg med, da ble de kalt Brenning 880MS.
Overbygget er knall i drittvær, og det har man jo nok av heromkring - jeg bruker den året rundt og etter at jeg laget meg bakvegg ble det enda bedre til slike forhold.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ellers - den varmevekslerjobben - verste er å få dette tett igjen når du skal montere ting, siden alt av rør til/fra varmeveksleren stort sett ikke er festet på annet vis enn at de står i klem ende-ende, så litt skjevt en plass, en litt hard gammel pakning og vannet fosser ut. Drittpatent...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Enig mht den patenten som er på innfesting av kjølevannsrørene. Jeg løsnet noe av det, og kunne ikke skjønne hvordan dette skulle kunne bli tett. Men jeg hadde nok flaks for det ble tett, men det var ikke så mye jeg løsnet. Var nokså betenkt med å løsne på mer enn nødvendig av nevnte grunn. Hvis jeg blir veldig inspirert, så skal jeg forsøke å ta varmeveksleren i løpet av sommeren. Ingen problemer nå, men det er nok ikke noen ulempe i å rense litt opp, sånn litt preventivt, for ellers så er det nok bare et spørsmål om tid ..

 

Min båt er ellers også basert på "former som er solgt videre etter konkurs". Formene til Oksø 32 som ble solgt til Sverige der det ble produsert 11 stk "kopier" med navn ADA 32.

 

Har forholdsvis dyp V-form og propellaksling. Går veldig mykt og fint i litt grov sjø, men har vel en liten tendens til å gå gjennom bølgene i stedet for over dem, så når man må sitte på dekk å styre, uansett vær, så kan det bli forholdsvis fuktig. Man kan vel si at det kan være en frisk opplevelse.

Drivremma fra Biltema ser ellers ut til å fungere vel så bra som den originale Volvo reima. Jeg hadde en original som hadde ligget i båten i flere år, og den strakk seg veldig fort når jeg satte den på, slik at den begynte "å slenge". Remma fra Biltema ser ut til å holde bedre. (Men jeg har ikke kjørt så lenge med den ennå, men det er førsteinntrykket.)

 

MVH Arne 2

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Spørsmål: Hvordan stiller man tomgangen på motoren?

Tomgangen skal ligge på ca 800 RPM, og hvis den faller noe særlig under dette, så blir den "noe raklete" og motoren kan bli stående å hoppe på motorfestene. Dette er neppe noe særlig bra, og da bør man justere "idle" eller "tomgangsturtall. Dette er nokså enkelt. 

 

 

På filmen så ser man to "teleflekskabler" nede til venstre, når man ser motoren fra venstre.

 

Den nederste av de to et "trottle". Den bevegelige braketten som teleflekskabelen er koblet til, stopper mot en bolt med en kontramutter. Hvis man løsner kontramutteren og så skrur inn bolten en liten kvart-halv omdreiening og fester kontramutteren, så har man fått opp tomgangsturtallet en liten anelse og kanskje tilstrekkelig til at motoren "kjører pent og ryddig" rundt 800 RPM.

Denne bolten eller justeringsskruen se ikke så godt på filmen, men man ser den med en gang i virkeligheten. (Nede til høyre når man ser inn mot motoren, forfra og bakover i båten.)   

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint initiativ Arne2 .  Jeg har en 2003 T i min Najad 340.   Startprosedyren er kjent, jeg girt litt gass og drar stopp hendel ut  og inn.  Starter da raskt uansett.  Måtte overhale turboen i fjor sommer , og har fått justert og testet dysene, så nå går den bedre, men det er stadig  litt mye eksoslukt, og det kommer en del sot på akterspeilet etter 2-3 timers kjøring.  

 

Jeg kjørte på med et par tabletter for oppvaskmaskin i sjøvannsfilteret ( se annen tråd her) og det kom ut ganske mye 

brunt og svart fra eksosen.  Skal ta kjøleren skikkelig til høsten-

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmm .. Den startprosedyren er jo litt annerledes enn den jeg lærte meg nylig. Vil prøve den metoden som er nevnt over også.

 

Edit: Tror jeg akkurat lærte en ny måte å starte motoren på som også ser ut til å fungere utmerket. Testet akkurat og det fungerte. Den startet med en gang, også med denne metoden. 

 

Motoren var vel nesten min største bekymring med denne båten. Den kokte og den røkla omgivelsene og det kom ut noe som lignet på olje i kjølevannet. Etter gjennomføring av riktig startprosedyre, og litt enkelt vedlikehold, så oppfører denne 30 år gamle motoren seg som om den skulle være ny. Det er jo nesten utrolig og man får bare håpe at det varer. "Kjempemotor", synes jeg akkurat nå men det var ikke det som jeg tenkte for et halvt år siden.

 

Edit:

Veldig flott båt hvis det er en slik:

https://www.inautia.com/used-boat-27274080170852509897100511025445.html
(Ser eller bilde av en VP 2003T)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål: Man må bruke litt krefter for å dra ut start/stopp hendel slik at den virker. Hva er feil?

 

På min motor så var årsaken at innfestingen av "teleflex kabelen" hadde "sklidd litt", slik at start/stopp mekanismen ikke ble aktivisert godt nok. Det var så bare å skru løs teleflex kabelen nede i innfestingen i motoren og stramme kontrollkabelen litt, så virket den bedre.

 

Når man står vendt bakover i båten, vendt mot motoren, så finner man altså to stk "teleflex kabler" nede til høyre. Den øverste av de to er til start/stopp mekanismen. Man tar så en skiftnøkkel i venstre hånd og en 8 mm fastnøkkel i høyre, og så løsner man innfestingen til tleflex kabelen, og så drar man kabelen litt lengre inn i "hullet" og så drar man til "festebolten", nå med en litt strammere teleflex kabel for start/stopp.

Link to post
Share on other sites

Nyttig tråd! Jeg har en 2003 T fra 1991 i min HR 312 og sliter litt med det samme som Lysekil. Motoren starter lett og går nydelig, men det kommer sot ut med eksosen. Sot på akterspeilet etter en stund og små sotpartikler i vannet. Turboversjonen som yter 43 hk er egentlig for stor for båten, selv om det er fint å ha masse kraft i reserve begynner båten å grave seg ned når jeg kjører med over 2200 omdreininger. Har også tenkt dyser og turbo, men den får jo egentlig aldri kjørt på særlig hard belastning så mulig det medvirker?

 

Siden motoren går så bra har jeg lite lyst til å begynne å fikle med den. Båten skal uansett totalrestaureres på et verft i Sverige i løpet av et år eller to dersom jeg beholder den, så da får jeg vurdere å få motoren renovert eller byttet i samme slangen. Men følger spent med på diskusjonen og er takknemlig for tips. Kan det hjelpe med tilsetning i dieseltanken tro?

 

Link to post
Share on other sites

Arne 2 ,- Det er lik båt til den du linker til.  Min har ikke akterkabin, men større bysse og toalett, og veldig godt med plass under benker i Cockpit.   Men til motoren.  Som nevnt så overhalte jeg turboen i fjor ( 7000 SEK) og hadde inne dysene for kontroll, men jeg mistenker soting grunnet for mye "pen " kjøring.  Det er mest behagelig rundt 2000 RPM, og da går båten 6.5 knop på flatt vann.  Jeg har hatt båten i ett år.  Skal starte med å kjøre opp turtallet til 2500 - 2700 noen minutter for å blåse ut.  Dessuten har jeg startet "medisinering" med dettte;

 

https://www.ebay.com/itm/Liqui-Moly-Pro-Line-Diesel-System-Injector-Cleaner-Flush-500ml/283185965659?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Se også på Youtube  - Søk RAN SAILING.  I en av de siste episodene tar Johan av toppen på sin 2003T., sliper ventiler etc.  De er på langtur og ligger i USA.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Også min erfaring at den går best rundt 2000 RPM, min båt gjør da drøyt 6 knop. Har forsøkt å kjøre den en stund på 2400 - 2600 og da rister og bråker og ryker det en del og båten graver seg ned i vannet. Kan ikke se at det hjalp noe på sotingen, men jevn kjøring en stund hjelper kanskje litt. Snakket forresten med en mekaniker som mente dette var nærmest bombesikre motorer. 

 

Takk for tips om Liqui Moly, skal prøve å få tak i det og teste. 

 

Ser forresten at det er brukt fargeløs frostvæske på min motor og det ligger en flaske med dette ombord fra forrige eier. Har alltid brukt blå eller grønn på andre motorer, men må vel etterfylle med samme farge. Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Hvor er egentlig "thrust lageret"?

 

For å forstå enkelte typer feil og vurdere "tiltak" så synes jeg det er litt viktig å fortstå hvordan de hvordan de aksielle kreftene blir overført fra propellen til skroget. Det er jo det som dytter båten framover, og litt krefter må det jo være. Ved kombinasjon mellom aksielle og radielle krefter, så så skulle man jo tro at det ble til en belastning/slitasje og behov for smøring/vedlikehold ett eller annet sted. Vibrasjon og støy er vel også en problemstilling. 

Etter å ha undersøkt litt omkring denne problemstillingen, så ser det vel mest ut som at de aksielle kreftene eller "thrust" blir overført fra propellen, gjennom gearkassen, og så blir de tatt opp i et thrust lager rett ved svinghjulet på motoren, og så overført via motorlabbene til  skroget. Slik som beskrevet i denne skissen, til venstre:

 

http://www.caliberyacht.com/Models_47_Content_Feature_Aquadrive.htm

 

Etter å ha lest litt i motorens manual, så ser jeg ellers også denne formuleringen på side 14, punkt 1:  

 

"NOTE! The main bearing shell at the flywheel also functions as a thrust-bearing ."

 

Hvis det er noen av dere som mener at konklusjonen over er feil, eller at tingene fungerer på en annen måte, så hadde det vært interessant med en kommentar.

 

Hvis konklusjonen er rett så betyr jo det at man bare skal tenke "opplagring" og "tetning" i forbindelse med arbeider på propellakslingen og ikke noe som går på å ta opp thrust eller aksielle krefter. Man kan vel eventuelt også "ha i minne" at gearboks og "geartrain" også overfører disse aksielle kreftene videre til motoren, med hver sin retning av kraften for rev. og forw.

 

Dette gjelder jo da naturlig vis bare for "rett aksling". For "sail-drive" så blir det jo annerledes ved at det jo nødvendigvis må være undervannshuset som i første omfang tar opp de aksielle kreftene. Her får "thurst lagret" i motoren en forholdsvis mindre aksiell belastning. 

 

Har lurt på om det er noe thrust lager i tilknytning til propellen som må vedlikeholdes og svaret på det ser jo ut til å være "nei".

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...