Jump to content

Motorkunnskaper


motorkurs

Recommended Posts

Alt for mange opplever vanskeligheter med snekkemotorer. Som regel er det tenning og bensintilførsel det kan være noe i veien med. Og det ser en jo her på debattforumet. Det er ikke så veldig mange som kan disse motorene heller, det ser en også på mange av svarene som dukker opp her. Nøkkelen til problemfri motorbruk ligger i første rekke i at man forstår motoren sin. I båtmagasinet for juni/juli 2005 stod det på side 86 om et snekkemotorkurs. Det er mer å finne om det på www.marinmotorkurs.no Kanskje en ide å forberede neste sesong nå som problemene er friskt i minne?

Link to post
Share on other sites

Alt for mange opplever vanskeligheter med snekkemotorer. Som regel er det tenning og bensintilførsel det kan være noe i veien med. Og det ser en jo her på debattforumet. Det er ikke så veldig mange som kan disse motorene heller, det ser en også på mange av svarene som dukker opp her. Nøkkelen til problemfri motorbruk ligger i første rekke i at man forstår motoren sin. I båtmagasinet for juni/juli 2005 stod det på side 86 om et snekkemotorkurs. Det er mer å finne om det på www.marinmotorkurs.no Kanskje en ide å forberede neste sesong nå som problemene er friskt i minne?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var litt av en påstand at det ikke er mange her på forumet som kan snekkemotorer, de vrimler det av. Jeg ser at du er ganske fersk på forumet, (Velkommen) blar du i emneoversikten vill du skjønne at her er det kompetanse på det meste når det gjelder båt.

Jeg synes det er greit at du reklamerer med motorkurs, det er det sikkert mange som er interessert i og har nytte av. Det jeg reagerer på er at det påstås at gamle snekkemotorer er noe avanserte greier som krever spesiell kompetanse. Det er tullprat.

På internettsiden snakes det om Marna og FM motorer, det er nok noe av de enklest oppbygde motorene som man kan få tak i. Jeg vil påstå at det noe av det enkleste man kan skru på av motorer.

Synes kanskje at du bør være litt mer var med dine påstander. :nono:

Lykke til med kursene, hvis det er du som har de. :wink:

Link to post
Share on other sites

Alt for mange opplever vanskeligheter med snekkemotorer. Som regel er det tenning og bensintilførsel det kan være noe i veien med. Og det ser en jo her på debattforumet. Det er ikke så veldig mange som kan disse motorene heller, det ser en også på mange av svarene som dukker opp her. Nøkkelen til problemfri motorbruk ligger i første rekke i at man forstår motoren sin. I båtmagasinet for juni/juli 2005 stod det på side 86 om et snekkemotorkurs. Det er mer å finne om det på www.marinmotorkurs.no Kanskje en ide å forberede neste sesong nå som problemene er friskt i minne?

<{POST_SNAPBACK}>

Kjempefint tiltak!!!

Ser fram til dine konstruktive bidrag til de "trengende" her på forumet!!!

 

Alt her er jo som kjent gratis!

 

Og skulle du selv få ett problem,er her alltids noen som kan bistå deg!!!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Kjempefint tiltak!!!

Ser fram til dine konstruktive bidrag til de "trengende" her på forumet!!!

 

Alt her er jo som kjent gratis!

 

Og skulle du selv få ett problem,er her alltids noen som kan bistå deg!!!

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men her er det vel snakk om betalingskurs, 1500 kr og oppmøte.

Innlegget til motorkurs burde vel ligget under leverandør.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Det var slettes ikke meningen å fornærme noen, og det sies heller ikke at 'ingen på forumet kan snekkemotorer'. Det påpekes bare at det er mange spørsmål rundt dette. Det er ikke alle som er motoreksperter, og da er motoren komplisert nok selv om den er oversiktlig. Selv om det er enkelt å komme til med verktøy er det en fordel å være trygg på den en gjør. Slik har jeg i allefall oppfattet siden. At det koster penger å gå på kurs er vel ingen stor overraskelse.

Link to post
Share on other sites

For en tarvelig måte å reklamere på.

Rett og slett pinlig og flaut. Å dra til med at snekkemotorer er avanserte greier, som krever kursing og spesialkunnskap, blir rett og slett for patetisk.

 

De snekkemotorene jeg har vært borti, er omtrent like teknisk avanserte som et sett rulleskøyter.

 

Patetisk forsøk på å tjene penger på folks uvilje til å prøve seg frem, etter min mening..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Motorkurs er vel helt greit det ??

Synes ikke det var noe galt med fremgangsmåten bortsett fra at annonsen kunne være lagt under levarandører. Teksten som ligger ute på siden er vel helt grei den.

Får være måte på hårsårhet da Suzuki  :cryin:

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Helt enig, Vi er ikkje "verdensmestre" alle. Skulle eg finne på å skifte til seilbåt (det er ikkje aktuelt)

må eg lære om seiling helt frå bunnen av, på samme måte som ander kansje føler behov for å lære om snekkemotoren frå bunnen av.

Så vi har vel alle behov å øke kunnskapene våre på eit eller anna område.

 

Så velkommen til siden vår "motorkurs" både som medlem og levrandør.

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Kunnskap er på ingen måte medfødt. Det meste læres, på et eller annet vis. Men å fremstille seg som "snill" og at man "tilfeldigvis" har dumpet over dette, blir tåpelig. Spesielt når det reklameres direkte mot medlemmer, i et forum som er tuftet på gratis hjelp, dugnadsånd og hjelpsomhet.

 

Jeg tror nemlig ikke at "motorkurs" har tenkt å øse av sine kunnskaper på forumet, til fri og gratis benyttelse for alle..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor disse bitre og ondskapsfulle angrep på en nyttig og informativ side, Dospen og Suzuki :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan svare for meg selv: med mitt inlegg, hva var det som var bittert og onskapsfullt? Det jeg skrev var fakta.

Men jeg reagerer når det regelrett henvises til en internettside som kommer med regelrett SVADA.

Her er eks: Tatt fra siden

Det er heller ikke lett å finne folk som kan dette faget. De finnes, men som regel må man vite om dem, for de er sjelden representert på nettet. Man overlater så sine motorer til motorverksteder som altfor ofte leverer dårlig arbeid. Noe feilaktig sies at en snekkemotor er ’enkel’. Ja, den er oversiktlig, men representerer i sin oppbygning avansert ingeniørarbeid og omfattende fagkunnskap.

Jeg henviser til mitt første innlegg.

Dette er rett og slett bare tull.

Jeg så faktisk reportasjen om motorkurs på sommeråpent som var på nrk, han fikk ikke start på motoren under programmet FLAUT.

Og da komme og fortelle at det er få andre som kan.

Nettop !

 

alle må jo leve av noe, alt kan ikke være gratis eller koste knapper og glansbilder.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes det er veldig bra at noen engasjerer seg og holder kurs, det skulle bare mangel at man skal betale når man går på kurs.
Link to post
Share on other sites

Det du ikke har oppfattet er at disse 'fantastisk' enkle motorene svært ofte blir et problem for eierne når man ikke vet hvordan man skal bruke dem. Mange ønsker seg snekke, og å ha det hyggelig i sommersesongen. Som situasjonen er, i allefall i Oslofjord-området, er det lite hjelp å få hvis man er førstegangs snekke-eier. Alt er lett når man kan det, men når man er uten erfaring hjelper det lite. Derfor blir det tullete når du utbasunerer bastant at det er så enkelt. Du er sikkert ekspert, men alle er ikke det. Det som lå til grunn for selve konstruksjonen av disse motorene var fagarbeid, og ikke tilfeldigheter.

Link to post
Share on other sites

Det du ikke har oppfattet er at disse 'fantastisk' enkle motorene svært ofte blir et problem for eierne når man ikke vet hvordan man skal bruke dem. Mange ønsker seg snekke, og å ha det hyggelig i sommersesongen. Som situasjonen er, i allefall i Oslofjord-området, er det lite hjelp å få hvis man er førstegangs snekke-eier. Alt er lett når man kan det, men når man er uten erfaring hjelper det lite. Derfor blir det tullete når du utbasunerer bastant at det er så enkelt. Du er sikkert ekspert, men alle er ikke det. Det som lå til grunn for selve konstruksjonen av disse motorene var fagarbeid, og ikke tilfeldigheter.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig er det et problem å bruke noe hvis man ikke vet hvordan det skal brukes, det gjelder for alle mulige ting.

Hva er det som er så avansert på disse motorene som en helt vanlig mekaniker ikke kan? Hva er det som er så spesielt?

Hvilken motorkonstruksjon er enklere?

Jeg har sagt før at jeg synes motorkurs er greit for de som trenger det, men å si at det e mangel på folk som kan disse motorene er jo bare tull.

Link to post
Share on other sites

Greit nok at innlegget i utgangspunktet skulle vært lagt inn under leverandørforumet men jeg tviler på om enkelte hadde vært så bråkjekke og avvisende i sine kommentater om det hadde vært f.eks Redningsselskapet, KNBF eller lignende som hadde kommet med noe lignende tilbud. I allefall så kunne de utbassonert sin misnøye i mindre krasse og nedlatende former.

 

Jeg var selv førstegangs båteier for noen år siden med en 20 fots snekke og en Volvo (Marna) MB10A som stod hver for seg. Jeg måtte med andre ord montere inn motoren selv. Det var mange spørsmål og problemstillinger både underveis med monteringsarbeidet og senere med bruken og vedlikeholdet. Spesielt kobling av det elektriske med dynastarter og laderegulator voldte en del problemer.

 

Forsøkte et par gang å ta kontakt med det lokale Volvoverkstedet, men som også "motorkurs" påstår så var det ikke så lett å få i tale noen som kunne hjelpe meg og ikke var hjelpsomheten særlig stor heller. Jo mindre båt og jo mindre penger man legger i båten, dess mindre er man også villig til å leie dyre mekanikere til å skru på disse gamle motorene. Et motorkurs eller "gjør-det-selv-kurs" hadde kanskje vært tingen. Fikk til slutt litt assistanse via telefon fra Marna Motor i Mandal som var veldig behjelpelige.

 

Litt rart å tenke tilbake på hvor "blank" man var i starten av båtholdet. Ordet "impeller" f.eks. hadde jeg aldri hørt før og ikke viste jeg hva det var. Hylse og klemflens var også ukjente begrep, for ikke å snakke om den tidligere omtalte dynastarteren og laderegulatoren.

Link to post
Share on other sites

Greit nok at innlegget i utgangspunktet skulle vært lagt inn under leverandørforumet men jeg tviler på om enkelte hadde vært så bråkjekke og avvisende i sine kommentater om det hadde vært f.eks Redningsselskapet, KNBF eller lignende som hadde kommet med noe lignende tilbud. I allefall så kunne de utbassonert sin misnøye i mindre krasse og nedlatende former.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er det som er nedlatende?

Krass, ja når noe er direkte feil på en side er det vel lov til å reagere, og det spiller ingen rolle hvem det er om det er Redningsselskapet eller KNBF.

Jeg har ikke sagt at det er noe galt med et motorkurs, men når man sier at det er få som kan disse motorene så er det direkte feil, tull og vas.

Link to post
Share on other sites

Det du ikke har oppfattet er at disse 'fantastisk' enkle motorene svært ofte blir et problem for eierne når man ikke vet hvordan man skal bruke dem. Mange ønsker seg snekke, og å ha det hyggelig i sommersesongen. Som situasjonen er, i allefall i Oslofjord-området, er det lite hjelp å få hvis man er førstegangs snekke-eier. Alt er lett når man kan det, men når man er uten erfaring hjelper det lite. Derfor blir det tullete når du utbasunerer bastant at det er så enkelt. Du er sikkert ekspert, men alle er ikke det. Det som lå til grunn for selve konstruksjonen av disse motorene var fagarbeid, og ikke tilfeldigheter.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror jeg skal våge meg på en liten analyse her. Et motorkurs er alltid bra, for de som trenger det. Noe av problemet til "motorkurs" (hvis det nå er han som står bak nettsiden), er formen, som er litt sånn "Havgapsk" om jeg kan få være så fri. Det blir fremhevet hvilket fantastisk ingeniøarbeid som ligger bak disse motorer. Hvorfor slik fremheving? Alle vet vel at en hver konstruksjon har en tanke og fagarbeid bak seg? Når det blir fremstilt slik det gjør, virker det som om det her blir avslørt noe som nesten ingen vet, og hvis "du" også skal få del i hemmeligheten må du betale, hos Motorkurs.

 

Poenget med at mange ønsker seg en snekke og ikke vet hvordaqn en slik motor brukes, er sikkert helt korrekt, og nok grunnlag for et levebrød i form av kurs.

 

Hvis det var jeg som skulle holde slike kurs, ville jeg brukt en annen, og kanskje mindre nedlatende jeg-alene-vite- markedsføring.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt det er mange eller få som kan og kjenner til slike gamle motorer vet ikke jeg så mye om. Det blir kun påstand mot påstand og er egentlig ikke så interessant, synes jeg. Poenget er å komme i kontakt med de som eventuelt kan noe om disse motorene og da kan det vel variere mye alt etter hvor man bor og hvilken omgangskrets man har.

 

Min erfaring var imidlertid at det var ikke så enkelt å få noen i tale hos verkstedet for å få gode råd og vink.

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt det er mange eller få som kan og kjenner til slike gamle motorer vet ikke jeg så mye om. Det blir kun påstand mot påstand og er egentlig ikke så interessant, synes jeg. Poenget er å komme i kontakt med de som eventuelt kan noe om disse motorene og da kan det vel variere mye alt etter hvor man bor og hvilken omgangskrets man har.

 

Min erfaring var imidlertid at det var ikke så enkelt å få noen i tale hos verkstedet for å få gode råd og vink.

<{POST_SNAPBACK}>

Alle motorer er i prinsipet bygd likt opp, men jo nyere motoren er jo mer avansert er den. Det vil si at det som kalles en mekaniker vil mye lettere kunne utføre en reperasjon på en gammel motor enn en ny. Hvis du tenkerpå hvor mange plasser man kan få reparert nye motorer så kan de også reparere gamle motorer.

At noen firmaer ikke ønsker å sitte i telefonen å beskrive hva man skal gjøre til en som ikke har snøring er vel ikke så rart, da vil det vel være mer naturlig at man leverer dem motoren for reperasjon. Jeg tror ikke det har noe med kompetansen deres å gjøre, menom det er god service er en annen sak.

 

Disse motorene er det enkleste kan skru på.

For å si det så dette har jeg litt greie på, jeg er maskinistutdannet, har fagbrev som mekaniker og og 3 årig høyskoleutdanning innen maskin. I tillegg så har jeg jobbet en del som lærer på mekaniskefag på yrkeskole.

Link to post
Share on other sites

Dospen 'flesker' til igen, ufortrødent hets mot snekkemotorsiden. Han angriper det som er skrevet i respekt for dem som har bygget disse motorene. For å underbygge det så lister han opp sine egne kvalifikasjoner som er helt imponerende. Han er jo både maskinist, ingeniør og lærer. Helt imponerende! Derfor blir det underlig når han angriper saklig faktainformasjon, nettopp fordi han selv, med slike kvalifikasjoner burde se poenget. Det som for han er åpenbart er altså ikke så åpenbart for andre. Nettsiden rakker ikke ned på noen, men forteller om en reell problemstilling, og forsøker videre å bringe saklig og riktig informasjon fordi det er så mange 'synsere'. Sidens mål er å kunne bidra til at de snekke-eiere som føler behov for det kan tilegne seg motorkunnskaper. Litt synd da at Dospen bruker så mye tid på å fortelle at det slettes ikke er nødvendig å lære noe fordi det er så enkelt.

Link to post
Share on other sites

Dospen 'flesker' til igen, ufortrødent hets mot snekkemotorsiden. Han angriper det som er skrevet i respekt for dem som har bygget disse motorene. For å underbygge det så lister han opp sine egne kvalifikasjoner som er helt imponerende. Han er jo både maskinist, ingeniør og lærer. Helt imponerende! Derfor blir det underlig når han angriper saklig faktainformasjon, nettopp fordi han selv, med slike kvalifikasjoner burde se poenget. Det som for han er åpenbart er altså ikke så åpenbart for andre. Nettsiden rakker ikke ned på noen, men forteller om en reell problemstilling, og forsøker videre å bringe saklig og riktig informasjon fordi det er så mange 'synsere'. Sidens mål er å kunne bidra til at de snekke-eiere som føler behov for det kan tilegne seg motorkunnskaper. Litt synd da at Dospen bruker så mye tid på å fortelle at det slettes ikke er nødvendig å lære noe fordi det er så enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sier igjen, jeg har ikke noe mot motorkurs og synes det det flott at noen holder slike kurs.

Din påstand er at det er ikke er mange som kan skru på disse motorene, det er direkte feil, og noe som du ikke vil svare på, du angriper heller meg som forteller at dette er noe jeg har litt peiling på. Jeg har eller ikke sagt at alle og enhver forstår motorer fordi de er enkle, men jeg har sagt at mekanikere gjør det, og de er det ikke få av.

Prøv å holde deg til saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...