Too Much Startet 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2019 (redigert) Jeg hadde 60m syrefast kjetting 50+10m. Pga en noe trang ankerbrønn og litt kluss ved vinsjing ble greien tatt ut for syrevask, delen på 50m er i flott stand og trengte en rask tur i tankrens (syre). Den kortere delen på 10m derimot var en katastrofe. Bildene sier det meste, elendig sveis og sprekk i veldig mange lenker. Bare flaks at dette har gått bra. Redigert 17.Juni.2019 av Too Much Autokorektur-grr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) Det der var skumle saker. Tydeligvis sekunda vare med komplett brudd i sveisene. Sannsynligvis uegnet materiale for sveising og/eller feil sveisemetode. Jeg har nettop mistet et anker fordi den syrefaste sjakkelen røk tvert av, og den var ikke sveist, og den var faktisk grovere enn kjettingen. Det var et helt deformasjonsløst brudd. Jeg vet ikke når eller hvordan det skjedde. La bare plutselig merke til at ankeret var borte og sjakkelen delt i to. Etter det har jeg inspisert kjettingen som ser bra ut. Heretter blir det oftere inspeksjoner. Redigert 17.Juni.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ohh, skummelt. Hvor gammel er de ulike delene av kjettingen? Jeg har slurvet med å kjøre kjettingen ut for skylling hvert år... men iom at den går et par meter over dekk når jeg setter ankeret så føler jeg samtidig at jeg får inspisert den litt i løpet av sesongen, men jeg innser at det bør bli en selvfølgelig del av "høstøkta". Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Antar at kjettingen er 20 år, det ser faktisk ut som om den er punktsveiset, det er synlig sprekk i så og si alle lenker. Jeg tviler på legeringen også, betydelig groprust enkelte plasser. Redigert 18.Juni.2019 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 NilsPils skrev for 8 timer siden: Jeg har nettop mistet et anker fordi den syrefaste sjakkelen røk tvert av, Mistet anker igjen Nils?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Komodo skrev 1 time siden: Mistet anker igjen Nils?? Jepp. Samme ankeret som du fant for meg. Nå er det nok borte for godt. Nytt anker med ny sjakkel er snart på plass. Det er ingen tvil om at det var dårlig og sprøtt materiale i den sjakkelen. Men jeg må nok også endre rutinene for å unngå rykk når ankeret taes inn. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) NilsPils skrev 13 minutter siden: Jepp. Samme ankeret som du fant for meg. Nå er det nok borte for godt. Nytt anker med ny sjakkel er snart på plass. Det er ingen tvil om at det var dårlig og sprøtt materiale i den sjakkelen. Men jeg må nok også endre rutinene for å unngå rykk når ankeret taes inn. Nå ble jeg en smule skeptisk. Kappet akkurat av syrefast "svirvel" som hadde bøyd seg en del akkurat i festet mot ankeret og satt inn syrefast sjakkel i stedet... tro om jeg skal bytte den med med galvanisert, som muligens er litt "seigere"? Leita lenge etter sjakkel med angitt bruddstyrke eller materialkvalitet forrige året, men mener at jeg ikke fant noe. Noen som har tips ifht å finne "kvalitetsjakkel" eller blir det "lottobingonord"? Akkurat sjakkelen mellom kjetting og anker kan jeg faktisk betale veldig mye for hvis jeg får vite hvilken kvalitet den har :-) ------- Svarer meg selv :-) https://seatronic.no/wichard-h-sjakkel-10mm Må sjekke om den passer. :-) Redigert 18.Juni.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 42 minutes ago, Pinkvin said: Nå ble jeg en smule skeptisk. Kappet akkurat av syrefast "svirvel" som hadde bøyd seg en del akkurat i festet mot ankeret og satt inn syrefast sjakkel i stedet... Svivel rett på ankeret er dårlig nytt. Rett løsning om en ønsker svivel er sjakkel på ankeret (med ståltråd rundt bolten, så den ikke skrur seg ut), så noen ledd kjetting, deretter svivel, så resten av kjettingen. Da unngår du sideveis belastning på svivelen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Pinkvin skrev 29 minutter siden: Kappet akkurat av syrefast "svirvel" som hadde bøyd seg en del akkurat i festet mot ankeret Første gangen jeg mistet anker var det en syrefast ankersvivel som røk av. Det neste var da en syrefast sjakkel som røk. Den skulle i utgangspumktet holde svært mye mer en kjettingen, men det er tydeligvis kvalitetsforskjeller i det som kalles syrefast. For å føle meg sikrere gikk jeg for en litt dyr variant i en seriøs båtbutikk, men det er nok desverre ingen garanti. Problemet er etter mitt skjønn sprøtt materiale som tydeligvis gir deformasjnsløst brudd. Sannsynligvis er også korrosjon en medvirkende årsak (?). Sjakler blir vanligvis smidd, hvilket betyr høy temperatur med etterfølgende avkjøling. Det er da lett å miste kontroll over materialergenskapene hvis en ikke gjør ting riktig. Dersom en ikke har kontroll på carboninnholdet kan det dannest cromcarbider. Det svekker korrosjonsbestandigheten og gjør materialet sprøtt. Det samme gjelder ved sveising. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SamH Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Wichard har også sjakkel med bolt uten øye, mindre sjangs for at den henger seg opp i noe da. Du låser den gjerne med loctite i så tilfelle. Fant den ikke noe sted sånn fort i Norge, men Jimmygreen har den iallefall. https://jimmygreen.com/stainless-steel-shackles/77365-wichard-allen-head-pin-shackle Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 NilsPils skrev 19 minutter siden: Problemet er etter mitt skjønn sprøtt materiale som tydeligvis gir deformasjnsløst brudd. Sannsynligvis er også korrosjon en medvirkende årsak (?). Sjakler blir vanligvis smidd, hvilket betyr høy temperatur med etterfølgende avkjøling. Det er da lett å miste kontroll over materialergenskapene hvis en ikke gjør ting riktig. Dersom en ikke har kontroll på carboninnholdet kan det dannest cromcarbider. Det svekker korrosjonsbestandigheten og gjør materialet sprøtt. Det samme gjelder ved sveising. Og med det så er jeg tilbake på galvanisert sjakkel igjen, eller...? Har kun brukt galvaniserte på fortøyning fordi jeg liker at de ruster såpass at de aldri løsner. Og noen steder har de sjakklene virkelig fått kjørt seg noe inn i granskauen. En kan se at de har blitt herja med, ergo, få byttet før de ryker. Mye som heller mot galvanisert her nå egentlig. Euklid skrev 25 minutter siden: Svivel rett på ankeret er dårlig nytt. Deilig å kunne skylde på tidligere eier av og til ;-) Euklid skrev 25 minutter siden: Rett løsning om en ønsker svivel er sjakkel på ankeret (med ståltråd rundt bolten, så den ikke skrur seg ut), så noen ledd kjetting, deretter svivel, så resten av kjettingen. Da unngår du sideveis belastning på svivelen. Det var oppskriften ja, mener at jeg har lest at du har skrevet det tidligere. Men har også fått med meg at flere har hatt det helt problemløst uten svivel av noe slag, så jeg tenker jeg skal prøve det rett og slett, høste egne erfaringer. Så får jeg se om det blir svivel etter din oppskrift igjen. Sjakkelen er sikra ved at jeg strammet så hardt jeg turte, pluss locktite i gjengene og sikring av bolten med både tau (tæring og ståltråd..) og strips. Men nå tror jeg at jeg kapper den og bytter med en galvanisert i stedet.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 SamH skrev 3 minutter siden: Wichard har også sjakkel med bolt uten øye, mindre sjangs for at den henger seg opp i noe da. Du låser den gjerne med loctite i så tilfelle. Fant den ikke noe sted sånn fort i Norge, men Jimmygreen har den iallefall. https://jimmygreen.com/stainless-steel-shackles/77365-wichard-allen-head-pin-shackle Har det liggende i båten men ville ikke bruke den fordi den manglet øye som jeg kan sikre... :-D Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Ankervinsjen har tatt kvelden, så nå er jeg på tau. Når jeg leser denne tråden tenker jeg at det kanskje er like greit :-) Kjettingen min var galvanisert, og har begynt å ruste mye. Etter tips fra @hulda fikk jeg fjernet det meste av rust ved å slepe kjettingen rundt på en gruslagt parkeringsplass - men det må vel noe regalvaniseringt il, kjettingen ble like rusten igjen da den ble liggende ute i regnet. Jeg vurderte litt om man kanskje burde gå for syrefast ved neste korsvei, men etter å ha lest denne tråden er jeg i tvil ... det er vel bedre at ting ruster synlig utenfra og inn enn spontane tretthetsbrudd og rust "innefra". Pluss at syrefast utstyr er veldig mye dyrere enn galvanisert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 AISI 300- serien er utsatt for: Pitting Corrosion, Stress Cor. Cracking, Crevice Corrosion. I tillegg kan man få sprødannelser i HAZ ved for langsom avkjøling og derav kornvekst. Det blir ikke mer carbon (C) enn det var fra før av om materialet ikke blir forurenset. Hos Hulda blir det ikke annet enn galv kjetting. Anser rustfri kjetting for risikosport. Ser fornuften med svivel når man ankrer over lengre tid. Vi bedriver 'overnattingsankring'. Da rekker ikke Hulda å snurre så mange ganger å det blir noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Hei Eg har aldri forstått dette behovet for svivel på ankerkjettingen. Me har vore på langtur, og aldri ankra. Når ankeret kjem opp snur det seg alltid rett veg. Kvifor veit eg ikkje, men det må ha noko å gjera med korleis utforminga er der ankeret blir stua. Kanskje det er noko å tenka på? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Ask skrev 9 minutter siden: Me har vore på langtur, og aldri ankra. Er det mulig? Ellers er jeg enig, vi har aldri brukt eller hatt behov for svivel. Redigert 18.Juni.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 NilsPils skrev for 2 timer siden: Jepp. Samme ankeret som du fant for meg. Det er ingen tvil om at det var dårlig og sprøtt materiale i den sjakkelen. Det var kjedelige greier Nils Litt pussig at en rustfri/syrefast sjakkel ryker kutt av på den måten. Slike artikler er jo normalt i austenittisk materiale, som bla. på grunn av sitt lave karboninnhold er meget duktilt. Hvis sjakkelen var sprø tipper jeg det har mest med produksjonsmetoden å gjøre, ikke nødvendigvis materialkvaliteten. Pinkvin skrev for 2 timer siden: ... festet mot ankeret og satt inn syrefast sjakkel i stedet... tro om jeg skal bytte den med med galvanisert, som muligens er litt "seigere"? Nei, egentlig motsatt. Rustfritt er normalt seigere enn karbonstål (galvanisert). Men karbonstål har ofte høyere strekkfasthet. Pinkvin skrev for 2 timer siden: https://seatronic.no/wichard-h-sjakkel-10mm Sikkert et godt alternativ, ser du kan få den med sertifikat også. Prisen var kanskje ikke helt grei, men det følger ofte som en konsekvens når man skal ha spesifisert (ikke nødvendigvis høyere) kvalitet og materialsertifikat... NilsPils skrev 1 time siden: Problemet er etter mitt skjønn sprøtt materiale som tydeligvis gir deformasjnsløst brudd. Sannsynligvis er også korrosjon en medvirkende årsak (?). Sjakler blir vanligvis smidd, hvilket betyr høy temperatur med etterfølgende avkjøling. Det er da lett å miste kontroll over materialergenskapene hvis en ikke gjør ting riktig. Dersom en ikke har kontroll på carboninnholdet kan det dannest cromcarbider. Det svekker korrosjonsbestandigheten og gjør materialet sprøtt. Det samme gjelder ved sveising. En liten korreksjon bare. Små produkter som festemidler blir ofte kaldsmidd (litt usikker på sjakler). Det er i den prosessen man øker holdfastheten uten varmebehandling (deformasjonsherding). Ellers enig i resonnementet ditt. Problemet kan oppstå hvis de ikke har 100% kontroll på deformasjonsgraden. Materialet kan da miste duktiliteten og bli sprøtt, noe som kan høres logisk ut i ditt tilfelle. Det er også noe man skal være obs på i tilfeller med sertifiserte produkter. Nå har ikke jeg sett materialsertifikatet som følger med sjakkelen som Pinkvin linket til, men for mange produkter får man kun med et materialsertifikat for produktets råvarer. Dette sertifikatet gir en kontroll på det kjemiske innholdet i sjakkelen, men ikke produksjonsprosessen fram til ferdig produkt. Et sertifikat spesifikt for produktet skal si mer om produktets egenskaper etter produksjonsprosessen. Hva sertifikatet sier kan være avhengig av typen sertifikat, hvilke standarder der er sertifisert i henhold til, og krav fra kunde. Eksempel kan være destruktive tester på hardhet og seighet og fasthet i geometrisk spesifiserte områder. Det krever litt erfaring å tolke materialsertifikater. Man må vite hva man ser etter... Euklid skrev for 1 time siden: (med ståltråd rundt bolten, så den ikke skrur seg ut), Ikke alle som synes det er så ok å ha ståltråd på sjakler. Det blir fort skarpe ender som stikker ut, og som henger seg opp i liner osv. Jeg foretrekker å skru til så hardt at den ikke løsner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Som en artig sak: Allerede da jeg studerte korr. på 90- tallet fant jeg spenningskorr. i kaldbøyde detaljer AISI 316L offshore. På den plattformen ble det øyeblikkelig nedlagt forbud mot bøying av tubing. Blir en sjakkel overlastet, kaldbøyd i pruksjonsprosessen uten 'anealing', er hva man vil oppleve som sprøbrudd nokså mulig. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 materiale kan være rimelig duktilt og samtidig dårlig til å ta opp skjærkrefter ad sjakkel-ståltråd-skarpe kanter-skjære seg etc ---- jeg bruker høvelig kabel til låsing av sjakkelbolter - funker Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Alltid både kjekt og lærerikt med så mye kompetanse samlet på ett sted. Men, og dette er godt ment, noen ganger føler en seg kanskje "vis" men ikke særlig klokere etter å ha lest alt -------- Så... jeg vet av erfaring at galvaniserte sjakler tåler mye bank, riv og røsk uten å hverken åpne seg eller ryke fordi jeg har brukt det til fortøyning "i alle år". Er det noen som helst grunn til at jeg skal bruke "såkalt" rustfri sjakkel mellom kjetting og anker i stedet for galvanisert, som jeg tross alt har en viss erfaring med? Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Jeg bruker en wichard sjakkel uten øye, den har innebygget låsemekanisme som i praksis ikke åpner seg, så får den en liten dose låsemiddel på gjengene. Sjakkelen er denne kjøpt fra hjertmans.se https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/schacklar-byglar/schacklar/schackel-wichard-insex-8mm Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Pinkvin skrev 1 minutt siden: Er det noen som helst grunn til at jeg skal bruke "såkalt" rustfri sjakkel mellom kjetting og anker i stedet for galvanisert, som jeg tross alt har en viss erfaring med? Med galvanisert kjetting og anker hadde jeg brukt galvanisert sjakkel. Etter 20 år med syrefast kjetting og sjakkel har mitt gamle galvaniserte anker fått betydelig mere rust mot syrefast sjakkel. Nå har jeg wichardt sertifiser syrefast sjakkel med syrefast kjetting og syrefast Bruce kopi. Kjettingen må jeg ha pga trang og liten ankerbrønn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 @Pinkvin, det er vanskelig å uttrykke 'alt' med mobiltef i Valdres, 950 moh. Egentlig ellers også. I mitt tilfelle, lest flere tusen sider. Bøtte med eksamner. Fagbrev. Besøkt fabrikker. Jobba med det i årevis. Glemt 80 %. Og så formidle kunnskap konsentrert på 6 linjer. Elendig pedagog. Det må gå til helvete. Sånn er det bare :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Too Much skrev for 1 time siden: Med galvanisert kjetting og anker hadde jeg brukt galvanisert sjakkel. Etter 20 år med syrefast kjetting og sjakkel har mitt gamle galvaniserte anker fått betydelig mere rust mot syrefast sjakkel. Ja ikke sant. Har galv anker og kjetting, la merke til at det var mer rust på nærmeste ledd i kjettingen mot den rustfrie svivelen, så jeg ofret et par ledd. Så kan jeg jo heller bytte galvanisert sjakkel litt hyppigere, har som regel liggende det i båten til fortøyningsbruk uansett. Det er liksom "flottere" med en rustfri sjakkel, men den er jo i "dårlig selskap" mtp spenningsrekka så den bør nok omplasseres til oppdrag over vannlinja. Hulda skrev 22 minutter siden: @Pinkvin, det er vanskelig å uttrykke 'alt' med mobiltef i Valdres, 950 moh. Egentlig ellers også. I mitt tilfelle, lest flere tusen sider. Bøtte med eksamner. Fagbrev. Besøkt fabrikker. Jobba med det i årevis. Glemt 80 %. Og så formidle kunnskap konsentrert på 6 linjer. Elendig pedagog. Det må gå til helvete. Sånn er det bare :-) Ingen fare, du uttrykker deg helt ypperlig via mobil fra Valdres . Skulle nesten tro du hadde en eksamen eller fagbrev i pedagogikk i bunken også. Men tung kompetanse kombinert med lang erfaring gir ofte utslag i at en faktisk klarer å forklare ting på en forståelig måte, selv fra Valdres :-D Takk for at du bruker tid på å dele kunnskapen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Hulda skrev for 4 timer siden: Det blir ikke mer carbon (C) enn det var fra før av om materialet ikke blir forurenset. Stemmer nok det. Men da er det spesielt viktig at en har et rustfritt stål med lite C i utgangspunktet. Ellers vil varmepåvirkning resultere i uønskete cromcarbider som gjør matrialet sprøtt. Kaldbøying kan også være en årsak. Men kjettingen til trådstarter hadde sprøbrudd i sveisesonen . . . Jeg har jobbet med og konstruert sveiste konstruksjoner i rustfritt stål gjennom hele min over 50 år lange yrkeskarrierre. Jeg husker godt slutten av 1960-tallet da rustfritt stål for alvor ble introdusert i vannkraftbransjen og alle problemene vi hadde i begynnelsen med vareierende materialkvaliteter og urenheter i stålet. Det hendte sågar at ferdige, testete og godkjente produkter plutselig fikk sprekker mens de enda lå i verkstedet. Jeg kan godt tenke meg at man fremdeles ligger på det nivået i enkelte land . . . . Og når det gjelder varmgalvanisering av vanlig stål var det heller ikke uvanlig at den prosessen førte til etterfølgende sprøbrudd . . . Redigert 18.Juni.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.