Jump to content

er det vanskelig å bytte nagler?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har funnet meg en liten tresnekke med en sabb motor som eg kunne tenke meg som en båt nr. 2.

Har snakket med eier som sier at båten lekker litt. Har ikke peiling på trebåt, men mener at det var naglene som burde byttes da disse så litt rustne ut. Kan dette stemme?

Er dette en vanskelig jobb? Hvor lang tid tar noe sånt? Kostbart?

Båten skal vere en bruksbåt, og skal kun brukes til småturer og fisketurer.

Link to post
Share on other sites

Nei og nei.

Du må ikke finne på å kjøpe noe gammel drit av en trebåt. Det blir bare masse jobb og aldri bra - med mindre den er så dårlig at du bygger en ny rundt den ene trebiten som ikke er dårlig.

 

Skal du ha trebåt så må du kjøpe en som er bra, og da er den like dyr som en plastbåt. Og da er jo valget lett...

 

Konsentrer deg om Halcoen du.

 

Velmente ord.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er ( en av ) østfolds store sønner, meget slagferdig verbalt.

 

Som regel er det nok tull i en båt uansett; med elektrisk som streiker, vinduer som lekker, dasser som er tette, eller lekker, motorer som ikke starter, eller ikke kjøler nok, eller bruker olje, eller ryker, eller ikke varver opp, ferskvannssystemer der vannet smaker bæsj, vannpumper som streiker, eller lekker fordi det er gammalt, eller er frosset i filler og dermed lekker og bunnventiler som tærer, og slanger som er gamle / stive / dårlige,og batterier som er dårlige, lading som ikke funker, eller funker alt for mye, og ødelegger batteriene som var nye, utette kalesjer, varmeapparat som ikke funker, eller ryker eller stopper igjen, kokeapparater som ikke funker eller som funker så bra at man nesten brenner skuta ned til vannlinja, eller uvørne naboer som skader båten, eller fergetrafikk som bare tar hensyn til seg sjøl, eller 50 fots flybrige saker, som freser forbi så man har glassfiber og lakkarbeid i 4 uker etter på.

Samt annen båtrelatert morro.

 

For ikke å snakke om det fine & flotte sommerværet vi har, med regn og blåst og kaldt og mer vind og snø alt for tidlig, og is, masse fin deilig is, som gnager og presser og truer med å gjøre en stakkars skipsreder til nervevrak, helst allerede lenge før jul. Evt. skiftet ut med uvørne kran og trucksjåfører, som ikke forstår forskjellen på hjertebarnet ditt, og en pall med lecablokker, og heller ikke har vasket / skiftet ut løftestroppene siste 15 år, slik at hele vask, rubbing, polering og vokse jobben var helt fullstendig bortkastet..

 

Det siste du EGENTLIG ønsker deg i tilegg til ovennevte, er en båt der skroget lekker vann fortere enn du kan pumpe det ut.

 

Si hva du vil om tupperware båter. De er da iallefall stort sett vanntette de da, uten å legge ned et årverk i lusing, dreving, mauring, lensevakter seint og tidlig, samt kilosvis av det helsebringende stoffet "BLACK VARNISH" som får ASBEST til å fremstå som noe man bør lage vintersokker av.

 

Sats heller på den fine Halcoen din, og har du arbeidslyst så skaff gjerne en båt til. Fortrinnsvis i plast..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er ( en av ) østfolds store sønner, meget slagferdig verbalt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Som regel er det nok tull i en båt uansett; 

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmmmm, atter en gang registerer jeg at der IGJEN oppdages frustrasjon blant tupperfolka, mens trebåteiere heller ser kosen og sjarmen med å ha BÅT........

 

Sukk, når skal dere lære ????

 

Jeg er så glad jeg er trebåteier.......

Link to post
Share on other sites

Joda - og jeg er enig i Perlens og Per Chr.'s uttalelser om at trebåter har sjarm og så videre.

 

Hvis formålet er å komme seg ut på vannet, så er en plastbåt - for mange mennesker - langt bedre egnet.

 

Trebåt er flotte greier, men da bør den være i god stand i utgangspunktet. Den Eystein nevner er åpenbart ikke det. Og når en vestlending (unnskyld fordommene) sier at det bare er å bytte noen klinker.... - kjenner lusa på gangen, ja.

 

Geir

 

Eks-eks-eks trebåteier

Link to post
Share on other sites

Hvis formålet er å komme seg ut på vannet, så er en plastbåt - for mange mennesker - langt bedre egnet.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Da GeirKS, skal du i nær framtid se det neste prosjektet jeg har skaffet meg :rolleyes::rolleyes:

 

99% av befolkningen ville nok se/si at det er dødfødt, men neida, trebåter har evig liv de vet du :wink:

 

Og alle dere som nå lurer på prosjektet mitt, smør dere med tålmod, jeg skal snart få henta det og deretter legge ut bilde......

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har funnet meg en liten tresnekke med en sabb motor som eg kunne tenke meg som en båt nr. 2.

Har snakket med eier som sier at båten lekker litt. Har ikke peiling på trebåt, men mener at det var naglene som burde byttes da disse så litt rustne ut. Kan dette stemme?

Er dette en vanskelig jobb? Hvor lang tid tar noe sånt? Kostbart?

Båten skal vere en bruksbåt, og skal kun brukes til småturer og fisketurer.

<{POST_SNAPBACK}>

Eysteind, etter masse utenomsnakk her, så skal du få et råd. Du er en kløpper på støping i plast etter som jeg forstår. Mitt råd er å forespørre i ditt nærområde om der er noen som har gjort en slik jobb før for eventuelt å "byttejobbe" litt. Det er og blir best om du har en erfaren mann til det arbeid, det ville jeg gjort..........

 

Forøvrig har Bastard kommet med link, til den informasjon og veiledning du trenger. Vet også at kystlaget Gokstad (Fredivar???) har lagt ut informasjon om klinking......

Link to post
Share on other sites

Til GeirKS;

 

Joda, jeg må inrømme :blush: at jeg (gulp) har misunnet plastbåteiere noen ganger :blush:

Den satt langt inne :lol:

 

Misunnelsen har vært på våren, når jeg ser de setter ut og tøffer avgårde mens jeg sitter lensevakt til langt på natt.

Etter lensevaktene fant jeg ut at helårsplass er kjekt :yesnod:.

 

Men sjarmen er nå der, lurer bare på om sjarmen er der når jeg anskaffer meg skøyte :rolleyes:

Spørs om det ikke blir stål da, rust og røte er kanskje noe bedre enn bare røte :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for mange svar igjen. Det er mulig at dette ikke er noe å satse på, men den var jo billig, og bare motoren er vel vert de 5000,-? Motoren skulle vere veldig bra, har startet og godt som en klokke i alle år...

er forresten båten:

Her

Bilde

 

Men dere har sikkert rett: Eg bør gjere ferdig halcoen først!

 

Sakner den tiden da erg hadde min saga 20 med 1syl Buck motor. Har også veldig sans for små, opne tresnekker med 1 syl motorer. Litt mer sjarm å tuffe utover fjorden med noe sånt, enn halcoen. Dessuten har eg lite lyst til å sette garn fra teakdekket på halcoen heller. Litt av båtlivet består jo av å ta seg en ettermiddagstur rolig og fredlig, fiske litt og slappe av.

 

Så da er vel konklusjonen å finne seg en bedre (tre)båt?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ikke tape noe videre på dette da, en Sabb i bra stand går kjapt for en 5-6 tusen. Og klinking er hverken spesielt dyrt eller spesielt vanskelig. Var med min bestefar og klinket opp flere gamle færinger i barndommen, og etter det jeg kan huske så var det et rent kosearbeid... Hvis det ikke er noe videre råte i den så kan du ha en grei bruksbåt i mange år med denne skulle man tro.

 

Min far hadde en gang en 23 fots tresnekke med en 8hk Sabb i, som jeg fikk skikkelig sansen for. Det eneste av tekniske installasjoner i denne var en mekanisk oljetemperaturmåler. Hverken lading, starter eller annet elektrisk hadde den Kun lanterner og et bilbatteri som måtte på land for lading en gang i blant. Så det var alt i alt ganske lite som kunne gå galt med den. Et par tørn på sveiven og så var den i gang. Så enkelt og greit kan det være å være båteier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke å klinke men du kan benytte skruer med linsehode og lskive med låsemutter på innsiden. Det er mye gjordt på dorryer. Bare en snarvei.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt tips, det holder i mange år. Jeg var ombord i en trebåt i dag der dette var gjort for 5-6 år siden og funket like bra.

Du har ikke noe å tape på det kjøpet, dersom du liker å arbeide litt med båt, og det gjør du etter det jeg forstår.

Link to post
Share on other sites

Syrefaste vognskruer ( skruer med linsehode) brukte jeg på en hardanger snekke for mer enn 20 år siden, de står like fint den dag i dag.

Jeg valgte å bruke vanlige muttere uten låsing, da mutterene blir tyngre å trekke til når bolten kommer i inngrep med nylon låsinga, dette kan resultere i at firkanten under linsehodet mister taket, og da får du ikke trukket til bolten.

Boltene er forholdsvis billige, og selges vanligvis pr kilo. Du kan jøre jobben alene. Etter sjøsetting tar du runden å etterteiter der det lekker.

lykke til med prosjektet

Link to post
Share on other sites

Apropos nagler og bolter...

 

Her er en historie fra hvalfangstiden i sørisen. Svigers jobbet ombord på et hval kokeri som jo var ganske store båter for den tiden. (lagde bla. olje av hval spekk/fett) Båtene var bygd av stålplater som var klinket sammen med bolter. Det hendte av og til at en eller flere bolter løsnet under en av de mange stormene de var utsatt for i det værharde området. For å fikse dette hadde de en helt unik prosedyre. Båtene kunne jo ikke dra til et verft for å fikse problemet. Det var tapte penger. Derfor ble følgende gjort: Et tynt tau var festet til en kork som en kunne presse ut av hullet der bolten stod. Under vannlinjen kunne dette sikkert være en stressende jobb !! Korken fløt da opp slik at en kunne fiske den ombord fra skutesiden. Til tauet festet en da en bolt som ble dradd inn gjennom hullet. Bolten ble så festet med mutter og skive fra innsiden. Tenk deg en rullende båt i iskaldt vann som spruter inn når en utfører en slik operasjon ... Ingen problem er kommentaren fra svigers, nå 86 år. Tøffere før ja, det tror jeg at de var.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig at du må klinke om . Er naglene av jern kan det være direkte farlig å ferdes i bølger. Jeg har sett jernnagler så tynne som sytråder. Naglene kan ryke tvers av og du kan få en større lekkasje i båten . Skal du nagnle om må du konsentrere deg under vannlinjen i første omgang.. Klyp forsiktig av de gamle naglne og trekk dem ut. Stikk en ny kobbernagel i det samme hullet og legg skiven på innersiden( må være to). Bruk mothold ( verktøyet kan du lage selv) på siden hvor skiven monteres og dunk med kraftig hammer, slik at nagelen låser seg om skiven . Husk at du må ta hesyn til om båten er tørr eller trutnet. Du kan stramme mer på naglene på en trutnet båt, enn tørr.

Link to post
Share on other sites

Du må iallefall ikke bruke kobbernagler rett i de gamle hullene da det vil oppstå tæring. Du må iallefall gå opp en par dimensjoner slik at du får boret hullet rent samt at alle nagler både over og under vannlinja bør/må skiftes. Ved bruk av jernnagler mener jeg du skal gå opp en dim. da hullet etter den gamle vil være romt. Har selv prøvd å klinke med kobbernagler som vistnok skal være de enkleste og fikk dratt bra til men at det ble like fint å se på på innsiden som eksisterende nagler vil være en overdrivelse m,en det ble vel ok og gjorde nytten. Bruk av skruer tror jeg ikke er noen dårlig ide men tror jeg ville gått for vanlige mutrer og en dæs locktite istedenfor låsemutrer.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Glem det med tæring. Sky unna jernagler. Et evig problem med rust som trekker gjennom malingen og gjør båten stygg og forringer utseendet

<{POST_SNAPBACK}>

Man må jo lure på hva som er best av rust og avtærte nagler. Har desuten selv hatt tresjark med galvaniserte nagler i og kan ikke huske at rust var noe problem på denne. Den var forøvrig en 1968 modell

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Glem det med tæring. Sky unna jernagler. Et evig problem med rust som trekker gjennom malingen og gjør båten stygg og forringer utseendet

<{POST_SNAPBACK}>

Kobber er best, men dyrest. Hvis du vil bruke kobber, må du skifte ut ALLE naglene med kobber, du må IKKE BLANDE kobber og jern, da jern vil virke som offeranode for kobber og jernnaglene vil forsvinne i løpet av et par år. Forøvrig holder galvaniserte jernnagler i 30 år, så du kan trygt bruke disse.

 

Men jeg synes nivået her på en brukstrebåt til fiske er feil - går motoren og båten er noenlunde tett er det godt nok! Drit i om båten er råtten, lekker den mye, tett med blyplate eller treskruer, bruk båten i stedet for å fikse på den!

 

En trebåt med en sabb som starter er verdt 5000 sålenge den skal bare brukes! Råtner den så mye at du ikke tør bruke den mer, selg sabben, senk båten og kjøp deg en annen til 5000 :cool:

 

HVEM SIER AT BÅT MÅ VÆRE DYRT?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...