Jump to content

Bensinforbruk


b-e-p

Recommended Posts

Vær litt obs på Bayliner som er bygd før 90 tallet,det var da noe dårlig el-anlegg og det var vistnok dårlig festet innredning (løsnet i høy sjø).Det ikke jeg likte på den baylineren jeg så på var at i motor-rommet var det batteri,bensintank i ett og samme rom uten skilleskott.Men skroget tror jeg går godt i sjøen men er vel kanskje noe tynn i laminatet noe vekta på båten forteller om.Kan nevne at min Fjord 24 weekender veier det samme.Bensin forbruket bør du nok regne med ca 60L pr time på en pen kjøring marsfart.

Hilsen Trond

Trond J

Fjord boat club

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har kjøpt samme type båt (90 mod), men ikke fått testet den noe særlig ennå.

 

Selger uttalte:

 

"Når det gjelder bensinforbruk ligger dette mellom 32-40 liter alt etter oppakning, da cruiser du på 27-28 knop."

 

Du bør nok legger på noen liter, men spørsmålet er jo om du ligger i den hastigheten over lengre tid også.

 

Jeg har pratet med noen som har lignende båt men en mye kratigere motor, og han forteller at han på 50 timer har brukt ca 400 liter. Da blir det jo mye "cruising", og ikke den hatigheten som er nevnt ovenfor.

 

Lykke til  :sailing:

/per

Link to post
Share on other sites

Bayliner kjenner jeg ikke så mye til men små Sunseeker har jeg vært bort.Veldig små så den er kanskje ikke representativ?

Plast arbeidene og finish virket bra og ga et solid intrykk.Det elektriske anlegget virket litt kleint,dårlige koblinger,slaskete opphengt og en del elektrisk utstyr som ikke virket.Det

positive var at det er lett å finne fram i ledningsjunglen så det meste går greit.

Denne båten er utstyrt med en vifte til motorrommet som så ut til å være moden for utskifting,

men litt CRC og vennlig hjelp så virket den og.Lensingen til motorrommet var også høyst

tvilsomt lagt opp men var raskt fikset.

Generellt virket motorroms installasjonen meget ryddig-Mercruiser 130 hk.Lett å komme til

overalt og egentlig en røddig båt syntes jeg.Leddete armer er omtrent ikke nødvendig her.

 

Det jeg ikke likte var kalesja,den var orginal og et fullstendig vrak etter 6 år bare.Og sånt

gressplen teppe som var delvis limt rett på dørkplatene :sailing: Men smaken er som baken.

 

Eieren er strålende fornøyd og det er det viktigste.Han har problemer med å finne noen som

kan sy kalesje uten å måtte ta ekstra lån på huset,men det kan vel ikke være sånn for alle

amerikanske båter?

Link to post
Share on other sites

Noen linker som kan være nyttige:

 

http://www.bayliner.tv/    

http://www.pcsmed.adsl.dk/  (noen bra bilder av en 2755)

http://www.baylinerparts.com/  

http://www.boc-web.org/

 

Bayliner har en Norsk importør som holder til i Stathelle. Jeg kontaktet denne via mail anngående "owners manual" uten å få noen respons! :cheers:

 

Kontaktet så info@uniqueboatservices.com (svenskt) og fikk da tilsendt owners manual fra Bayliner gratis. :sailing:

 

Kalesjene som er på disse båtene dekker ikke over motorrommet, slik at dekslet på varmtvannsbedederen min var helt rustet opp.

Ser også at det har rent vann i på vegg innerst i midtkabinen via targabøylen. Dette også pga. dårlig kalesje.

 

Båten har ikke 230v, men 115v landstrøm. Dvs at lader, vvbereder osv er beregnet på 115v. Du må vurdere hvordan du løser dette. Jeg vil løse det med et aggregat med 230 og 115V (plass hvis man flytter batteriet på styrbord side.)

/per

Link to post
Share on other sites

Hei jeg kjøpte meg en Bayliner 2655 1988 mod i høst med omc 260 hk, fikk høre mye negativt om denne båten med løsnet innredning dårlig eletrisk, men jeg ble positivt overasket når jeg sjekket dette. Alt el  er lett og komme til og lagt pent opp synes jeg,

Når det gjelder bensinforbruk ligger dette på ca 35-40 l i timen marsfart

båten min er 7,95m + badeplattform og baugspyd og 2,95m bred

 

Jeg må trekke om litt puter og litt småfix men den var jo billig, og så er de jo fine og se på da!

 

Hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Men det er klart, hver sin lyst  

:lol:


 

Ovenstående er jeg enig i Jonny. :lol:

 

Men :cheers::lol:

 

Jeg kan fortelle en historie i forbindelse med lyster. :lol:

 

For endel år tilbake hadde jeg også litt lyst på seilbåt.  Har seilt endel i yngre dager så problemer med seilbåter har jeg ikke.  Jeg har en svoger, han hadde fryktelig lyst på seilbåt, men ikke peiling på seiling. Så ringer han meg midt i ferien.  Han har fått låne en båt (Albin 76?), og hadde forferdelig lyst til å komme nedover til Tjøme hvor vi lå, men liten lyst til å gå for motor hele veien.  Vi hadde netopp startet ferien, hadde gått ned til Tjøme (4 timer) dagen før i motvind og regn, men hadde det fint under kalesjen.  Jeg tok derfor toget oppover til Oslo samme dag, og neste morgen klokken 1000 dro vi avgårde i seilbåten, etter å ha satt kona hans på toget til Tønsberg, med en avtale om å møtes på Tjøme samme ettermiddag. Humøret var på topp, og en fin nordlig bris  :sailing: bragte oss sørover.  Rett nord for Drøbak sluttet det å blåse, så vi startet dieselmotoren, en en sylinder VP, for å komme oss videre.  Alt var greit litt, støy fra motorenog endel risting, men vi regnet med at dette var forbigående.  Og ganske riktig, rett syd for Drøbak fikk vi påny fin vind.  Denne kom fra syd, så vi la oss på kryss ut fjorden.  Gleden var stor da vi faktisk klarte å seile fra en noe større båt, som i utgangspunktet burde seile bedre enn vår.  Men, vinden økte på, og det ble absolutt aktuellt å reve.  Svoger turte ikke å gå på dekk på grunn av sjøen, men reve måtte vi,  så det måtte jeg ta meg av.  Han holdt båten dårlig, med den følge at jeg fikk meg et par dukkerter som jeg godt kunne ungått.  Dette skjedde rett ved nordsiden av Jæløya, så vi la oss på en fin kryss med retning mot Mølen. Det var nok endel strøm innover i fjorden, for vi  måtte ha seks slag før vi nådde fyret på Gullholmen.  I løpet av denne tiden hadde vinden igjen avtatt noe, så vi satte alle seil på høyde med Mølen.  Kurs mot Horten. Rett etter at vi slo på Hortensiden ble det helt stille.  Start av motor, og gang for motor til Tjøme.  Vi var fremme kl 0015 påfølgende dag, våte og slitne. Dieselmotoren og ristingen fra ditto satt i kroppen. 14,5 timer på 50 nm, i underkant av 3,5 knop fikk begret til å flyte helt over for meg, og svogern var også kurert.  

 

En annen ting som jeg tenkte på i ettertid er at å sende admiralen på dekk i en seilbåt i dårlig vær er helt uaktuellt.  Hun hadde vært så redd at hun hadde neppe overlevd.  Å sette henne til rors hadde vært en mulighet, men heller ikke det hadde vært helt trygt.  Dessuten, når det er dårlig vær liker hun seg best under dyna i akterkabinen, sjøsyk  :puke: og elendig, (1,5 meter bølger er nok) og kommer først opp når havet er tilnærmet flatt.   I motorbåt føler hun seg trygg når det er dårlig vær, enten inne under kalesjen til bølgehøyden er litt over en meter, eller som nevnt over i akterkabinen.  Jeg ville si det sånn, hadde jeg kjøpt seilbåt (om jeg hadde ønsket det) hadde vi ikke vært to på båttur, men en :nonod:.  Gjett hvem.

 

Nå har jeg en båt, som i henhold til en kamerat som er inhuga seilbåtmann, som går tilnærmet like bra som en seilbåt i dårlig vær   :lol:, god plass, store vinduer i salongen (slipper å sitte i "kjelleren" om vi skal sitte inne), marsjfart 12 - 14 knop, en båt som admiralen elsker å dra ut med.  Da syns jeg det er greit å bruke litt diesel jeg. :cool:

 

Så som du sier: Men det er klart, hver sin lyst  :lol:

 

:lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Pirus skrev: "Dieselmotoren og ristingen fra ditto satt i kroppen. 14,5 timer på 50 nm, i underkant av 3,5 knop fikk begret til å flyte helt over for meg, og svogern var også kurert".  

 

Seilbåt til transportetapper er ikke morsomt. Seiling er å være underveis, ikke å komme frem. Den eneste måten å kunne oppleve 7sm slør, halvmeter bølger og kaffekrus i hånden er å gjennomgå også de litt mer strabasiøse delene av seilingen. Belønningen er som sagt de fine seilasene.

 

Men av og til er livet slik at det er transport som står på programmet, selv om vi kanskje liker å påberope oss at vi har allverdens tid, så er ikke virkeligheten alltid slik. Gud milde himmel hvor forbannet jeg har vært mange ganger, på søndagen etter trebåtfestival i Risør, hvor vinden "alltid" er feil. Jeg sluttet med å regne med å komme meg hjem den dagen.

 

Seilbåten er solgt. Ikke fordi jeg vantrives ombord, men fordi i det praktiske daglige sjøliv tok ting for lang tid. Dessuten nektet min datter å være ombord hvis vi så mye som la oss en grad på skrå. Sønnen derimot, ønsker seg seilbåt, også, i tillegg til daycruiseren. Og slik blir det vel, en dag, når økonomien er bedre; seilbåt til far og sønn på tur, og daycruiser til daglige badeturer i skjærgården.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hvis du vil ha en enkel tommelfingerregel for drivstoff-forbruk, skal du få en her:

 

Med bensinmotor får du normalt ca 3 HK ut av hver liter bensin, kanskje opp med 3,5 HK, men heller ikke noe mer.

 

Dvs hvis du har en 15HK  -  og den virkelig gir 15HK hele tiden  -  da må du regne med et forbruk på 4 - 5 liter pr time.

 

- - - -

 

Med en dieselmotor pleier jeg å regne at man får 4 - 5 HK ut av hver liter diesel.

 

(Selv om jeg har hørt om mange 100HK som angivelig bruker bare 10 liter pr time  /  greit nok, bortsett fra at da gir de ikke 100 HK, men cirka 40 - 50 HK  :smiley:)

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.......bensinforbruk for en 15hk på 10 fot?

Det blir vel omtrent som å spørre om hvor stor blir en fisk, eller hvor høyt blir et tre?  :wink: - eller litt mindre "flåsete" sagt, det er, som med bilen, kjørestilen som avgjør.....

 

Har selv en 15 hk (ombygd fra 9,9hk) Mercury Viking 1998 mod. lang stamme (seilbåtmotor) - som jeg bruker på en gammel og ganske tung 16' passbåt. Jeg er overrasket hvor bensingjerrig den er. Kommer ut med et forbruk på ca 2-3 lt/timen med mitt bruk.

Men det er klart at går du på "bonn gass" så forsvinner litrene nok så fort. Vil vel tro at propellens egenskap også har en del å si.

Kjøpte den i fjor av en påhengsmotor-reparatør, og ha nevnte at man "som regel" må regne med et topp-forbruk på ca 1/2 ltr. per hk / timen. Og det skulle tilsi ca 7-8 lt/timen for deg......... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei jeg har en bayliner 2755 med 240hk OMC Cobra (Ford 351) Den bruker ca 90-100L timen på full gass! Men trekker jeg gassen ned et stykke til 3/4 så halveres bensin forbruket 50% minst. Bensin er dyrt men du verden for en behagelig lyd. Jeg har tidligere leid en liten hytte for 4 pers i Grebbested/Tanum og det kostet ca 8000kr ikke unormat mye for en liten hytte heller, men jeg mener familien koser seg mye mer ved og bruke de 8000kr på tanken . Holder mye lengere enn en uke også.

Bruker vel en ca 12000-14000kr på en sesong i benz. Så egentlig dri**r jeg i om det går med noen kroner , det er tross alt sommer og ferie og da gjelder det og kose seg mens en kan.

Så mitt råd er ikke tenk så mye på bensin prisen , vi får mye mere bensin på en time lønn i dag en noen gang tidligere.

 

 

mvh

Wandalen :fishing:

Link to post
Share on other sites

det er tross alt sommer og ferie og da gjelder det og kose seg mens en kan.

Så mitt råd er ikke tenk så mye på bensin prisen , vi får mye mere bensin på en time lønn i dag en noen gang tidligere.

Støtter den. Faktisk har Norge i dag Europas nest billigste bensinpriser, målt i forhold til befolkningens kjøpekraft. Statistikk bekreftet av selveste NHO. :flag:
Link to post
Share on other sites

Støtter den. Faktisk har Norge i dag Europas nest billigste bensinpriser, målt i forhold til befolkningens kjøpekraft. Statistikk bekreftet av selveste NHO.  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert helt sant dette, men med 50 l i timen i masjfart er og blir godt over kr 500 pr. time med morro uansett. I "morrofart gar det da 1 K pr time............

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Og et timesforbruk som tilsvarer mitt dagsforbruk, får meg til å beundre "slagskipene" noe mindre :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi var ute i helga. Gikk fra Bjerkås i Asker til Sætre og retur, omlag 1,5 time hver vei. Drivstofforbruk, 15l (diesel)@4,70= kr 70,50. Ikke så galt synes jeg for et "slagskip" på 8 tonn :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...