HansH Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Støtter ovennevnre kommentarer ang Engbo. Opplevde på første båt, (31 fot) flere ganger at det slapp akter når vinden blåste opp og det ble press sideveis. Hadde da blytau og var relativt uerfaren første tiden. Ville aldri kjøpt Engbo igjen. Bruce, (eller noe bedre) samt kjetting er det som gir fred i sjela. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Basiskonstruksjonen av Engboankeret bygger vel på gamle skipsanker ?? Her er et anker fra båten Nordvard(så vidt meg bekjent) som ligger på havets bunn utenfor havna i Moss. Båten ble senket under krigen (den 2.) Ankeret befinner seg nå i på utstilling i Larkollen. I denne artikkelen (tror ikke den ligger bak betalingsmur) kan man se bilder av båten med ankere i baugen. https://www.moss-avis.no/nyheter/nordvard-s-vei-mot-bunnen/s/2-2.2643-1.4356584 Har selv dykket på vraket ved et par anledninger (etter søknad og godkjenning, det er i utgangspunktet dykkerforbud på vraket). En mektig opplevelse. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
lurvetass Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Lucky Strike skrev for 3 timer siden: lurvetass, det hjelper nok mye mht å få initielt ankerfeste å bruke kjetting. Da er det jo lettere å få riktig vinkel når du bakker det inn. Ellers bør vel en "test" av ankeret gå over en lengre tidsperiode og en variasjon av steder, forhold og bunn. Om man finner at det passer for egen båtstørrelse og bruk, så er jo det greit. Men ut i fra det man leser om mer moderne anker, så ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe Engbo. Helt enig i at test må være mer omfattende. Så derfor blir det kaffepause på svai og testing av Engbo og kjetting. Akter blir det Bruce og blytau med daumann. Har ikke dyp nok brønn til kjetting som har tendens til å tårne seg opp. Men tror Bruce uansett knuser Engbo så satser på forbedring. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Midtpinne Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Sideveiskrefter er det vel få anker som takler spesielt godt, kanskje noen litt bedre enn andre, men det er vel egenskapen til å resette seg som er viktig. Ankring sideveis av vinden er vel bare noe man gjør når man er helt sikker på at det ikke blir vind. Selv har jeg et 18KG Engbo liggende på dekk som reserveanker, men har aldri testet det. Byttet akkurat ut et hjemmelaget anker som lignet på Engbo-ankeret, men bare mye større og spissere/skarpere. Det har stort sett sittet bra når det først har fått feste. Det må ha satt seg på nytt noen ganger da vi har svaiet i ring i ganske bra vind med det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Viksund 340 2007 ble levert med 23 kg engbo 6 tonn og mye vindfang. Ubrukelig. satte på 15 kg syrefast bruce, en god del bedre Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Midtpinne skrev for 5 timer siden: Sideveiskrefter er det vel få anker som takler spesielt godt, kanskje noen litt bedre enn andre, men det er vel egenskapen til å resette seg som er viktig. Nettopp dette er det mange ankertester som indikerer at moderne ankerdesigns er bedre på enn de gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Lucky Strike skrev 8 minutter siden: Nettopp dette er det mange ankertester som indikerer at moderne ankerdesigns er bedre på enn de gamle. Jeg er usikker på om du henviser til det å takle sideveiskrefter eller evnen til å resette seg. Men generelt gruser de nye ankerdesignene gamle anker på alt. Av gamle ankertyper er vel Bruce-anker den eneste typen som får bestått, men samtidig er jo også det en ganske ny design. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Jeg hadde blant annet et Engbo på båten under, noe jeg fikk innmari billig. Båten veide vel rundt 6 tonn og ankeret var vel 12- til 15 kg. Dregget aldri med det ankeret. Plateankeret på bildet var vi ikke så fornøyd med. Bildet er fra 1984, så den gangen var det stort sett stokkankere som var i vinden. Det ankeret fungerte ikke bra, etter husken. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Et positivt aspekt med engboankeret mitt er at jeg kan montere en 4hk påhengsmotor fra jolla på det om jeg trenger nødframdrift Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
lurvetass Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Da har jeg forsøkt å lage en hanefot til bruk ved ankring på svai og til nødbruk hvis vi må slepe eller slepes. Ser greit ut, men tauet er 30 år gammelt silkepolyester. Litt stivt selv etter en runde i vaskemaskinen. Tauet har ligget 25 år i kjeller så er ikke svekket av uv lys. Bare aldring. Men har det mistet mye av styrken? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
enslagsgjest Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Vil anbefale nylontau, eller at du har en form for strekkavlaster på tauet. Er kanskje ikke nødvendig i godværsankring, men er ganske kjekt å ha. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Roger jo Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) enslagsgjest skrev 48 minutter siden: Vil anbefale nylontau, eller at du har en form for strekkavlaster på tauet. Enig. Enbbo 25kg ble radikalt mye beder da jeg freste vekk noe gods så jeg fikk "dobla" vinkelen. 20kg Bruce-anker som jeg har nå er mye bedre.( blytau akter ) Redigert 16.August.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Mitt første Engbo knakk i området som klørne svinger rundt. Jeg fikk nytt kostnadsfritt. I tillegg til at området på det nye var forsterket, var det også større vinkel mellom klør og stamme enn på det første. Men festet i bunn har aldri sviktet meg med ankeret ut bak og tamp i land. Jeg har kun kjetting og strammer alltid opp slik at kjettingen står helt stram! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) 21 kg engbo på en båt lettere enn 4 tonn tilsvarer vel ca. 42 kilos engbo på vår 8 tonns båt. Den ble levert med 15 kilo bruce kopi, og det er mange som er fornøyde med det. Selv ligger jeg i skrivende stund på svai med 20 kilo bruce kopi, og den har holdt våre 8 tonn fint i alle år. Max er vel 15-16 m/s uten sjø. Bruce kopier er heller ikke verdens beste ankere, men mitt inntrykk er at de er pålitelige med den holdekraften de får når man graver dem ned, selv om vinden snur. Forutsetningen er imidlertid at det setter seg raskt. Vekten på ankeret brukes for å grave det ned, sammen med designet. En tilsvarende størrelse engbo i aluminium ville med andre ord hatt større problemer med å grave seg ned, men holdt omtrent like godt der det fikk feste. De fleste moderne ankere er spisse for å penetrere bunnen, og har stort areal pr. kg anker for å holde igjen trekket i kjettingen. Det er tross alt bunnen som skal holde på ankeret, og ikke vekta. Har ingen erfaring med engbo, men 5 kilo anker pr. tonn båt er ganske mye, så det bør ha en mulighet for å grave seg ned nok til å holde båten din mot land. Ville aldri brukt det ankeret på svai. Snakker som sagt ikke av erfaring, men det ser ikke akkurat ut som ett anker som setter seg hver gang vinden snur. Men igjen, 21 kg er bra tyngde, så om areal og vinkel stemmer med belastningen fra din båt, så kan det fungere. Du må bare grave det ned og dermed «stress teste» festet hver gang. Men det er en grunn til at 8 tonns båter ikke har 40 kilos bruce kopier eller 30 kilos Rocna ankere i våre farvann. Det er rett og slett ikke nødvendig fordi det finnes ankere som holder godt med lavere vekt pr. tonn båt enn engbo. Redigert 16.August.2020 av Seilars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.