eduus Startet 10.Juli.2019 Del på Facebook Startet 10.Juli.2019 (redigert) Hei har gått til anskaffelse av en eldre Nidelv 18 med en 230 hk v8. Denne har fungert greit (noe overladning? Automatsikring på motor har gått noen ganger). byttet polsko og skulle starte motoren etter den hadde stått i et par uker og fikk kun innslag på starteren og ikke noe mer. Kjøpte nytt batteri, men dette hjalp heller ikke. Det kjennes og høres ut som den innimellom gir litt mer enn et «kinn» men i forsøket etterpå er det kun innslag. Har gått over kontakter men finner ikke noe løst. Får besøk til helgen så skulle gjerne kommet på båttur. Er starteren gått eller kan det være andre ting? Prøvde å tjuvkoble med startkabel fra Soil til pluss på batteri. Samme effekt. Hjelp mottas med takk! Redigert 10.Juli.2019 av eduus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Da ville jeg ha sveiva motoren manuelt på svingningsdemperen før jeg hadde prøvd å tørne på starteren. Kan den ha tatt inn vann og satt seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Har du koblet batteri + direkte på + på startmotoren? Slik at du har koblet deg utenom innslaget? Oftest er det innslaget på starteren som er synderen. Ett par slag med hammer kan i noen tilfeller hjelpe deg ut av knipa Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 (redigert) Starteren er veldig utsatt på disse V6 og V8 motorene. Kjører du med vann i bunnen på båten så pisker lufttrykket i fra svinghjulet vannet bort på starteren. Så ruster starteren fast og det bare klikker i starteren når du skal prøve å starte. Dessverre finnes det en annen forklaring med de samme symptomene. Det er at manifolder,reisere og innsug kan det tære hull på. Da renner vann inn i sylindrene og du får vannlås slik at motoren sitter bom fast. Det siste vil du ikke oppleve spesielt når motoren har stått med sjøvann i sylinderen over tid som i ditt tilfelle. Redigert 10.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Takk for svar. Båten har ikke vært kjørt mye og hadde stått på land et par år før jeg kjøpte den. Har ikke vært særlig med vann i den og har pumpet det som har vært før start (4-5 pump med manuell pumpe). Starteren sitter jo også ganske langt bak på motoren så er ganske stor avstand fra svinghjul. Manifold, risere ser greie ut, men hvordan finner jeg eventuelt ut om dette er årsaken? Har koblet direkte fra batteri til soilenoid. Kan man koble dirkete fra pluss til pluss? Er ikke veldig motorkyndig og dette er min første båt med innenbordsmotor, men prøve å lese meg opp så mye som mulig. Står litt bom fast her nå og er vanskelig å få tak på kyndig hjelp innen rimelighetens tid. Er også veldig dårlig plass i motorrommet som gjør ting enda vanskeligere. Har prøvd med hammer. Opp til flere ganger. har ikke prøvd å sveive på svingningsdemperen, og vet ærlig talt ikke hvor denne sitter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 eduus skrev 1 minutt siden: Starteren sitter jo også ganske langt bak på motoren så er ganske stor avstand fra svinghjul. Nei,svinghjulet sitter bak på motoren. Du tenker sikkert på nedre reimskivehjul som sitter foran på motoren. Kan ikke stresse det for mye at disse motorene ikke skal kjøres med vann i bunnen av båten. Noen motorer har riktig nok ett deksel over svinghjulet men det er ikke luft og vanntett så det beste er å la det være Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 pipe skrev 3 minutter siden: Nei,svinghjulet sitter bak på motoren. Du tenker sikkert på nedre reimskivehjul som sitter foran på motoren. Kan ikke stresse det for mye at disse motorene ikke skal kjøres med vann i bunnen av båten. Noen motorer har riktig nok ett deksel over svinghjulet men det er ikke luft og vanntett så det beste er å la det være ? Der ser du hvor mye jeg kan. Men skal sjekke svinghjulet. Har som sagt ikke vært vann i båten når den har blitt kjørt. Kun noen små skvetter som ikke har blitt liggende i foldene i bunnen som ikke er mulig å få ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 eduus skrev Just now: Der ser du hvor mye jeg kan. Men skal sjekke svinghjulet. Har som sagt ikke vært vann i båten når den har blitt kjørt. Kun noen små skvetter som ikke har blitt liggende i foldene i bunnen som ikke er mulig å få ut. Vi er her for å hjelpe deg uansett så det går bra. Dette med svinghjul er ikke noe å sjekke det var bare en forklaring på hvorfor kanskje starteren har satt seg fast. Har det ikke vært vann i bunnen på båten når motoren har vært i gang kan vi se bort i fra at vann og svinghjul har drept starteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 pipe skrev Just now: Vi er her for å hjelpe deg uansett så det går bra. Dette med svinghjul er ikke noe å sjekke det var bare en forklaring på hvorfor kanskje starteren har satt seg fast. Har det ikke vært vann i bunnen på båten når motoren har vært i gang kan vi se bort i fra at vann og svinghjul har drept starteren Ok. Jeg skal jo ikke være veldig bastant, men basert på bruk (3 turer), og at den har blitt tømt for vann før bruk, regner jeg det som lite sannsynlig. Men det er vel kanskje bare å bytte starter for å se om dette hjelper for situasjonen. Setter veldig pris på hjelpsomheten! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 eduus skrev 1 minutt siden: Men det er vel kanskje bare å bytte starter for å se om dette hjelper for situasjonen. Ja jo ja vil jo si at starteren er hovedmistenkt men ville prøvd å tørnet motoren ved å sette ett verktøy på nedre veivaksel bolt først. Dessuten må du ned i båten for å finne ut om starteren har parallelt eller skråstilt bolte mønster før du kjøper ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 du bør også måle spenningen på batteriet etter strømmen har vært avskrudd en tid, kan være så enkelt som kaputt batteri Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 (redigert) valvolainen skrev 7 minutter siden: du bør også måle spenningen på batteriet etter strømmen har vært avskrudd en tid, kan være så enkelt som kaputt batteri Lite trolig da batteriet er nytt og feilen var der også med det gamle batteriet. Han har også kobblet på en startkabel direkte i fra batteri + og til starter. Siden innslaget virker da det klikker inn så er der egentlig bare å sett på en startkabel direkte på godset på starteren og til batteri minus så har han sjekket alle eventualiteter med strøm frem til starter Redigert 10.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Lese hele teksten lønner seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Men er det ikke lurt å eliminere hydrolock først ved å sveive motoren for hånd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tobydc23 Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Ta ut tennplugger, inspiser alle sylindere for vann og/eller rust og deretter tørne motoren for hånd. Dersom det er greit demonterer du starteren og prøvekjører den på batteriet. Skjer de samme symptomene da, så er det enten overhaling av den eller ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Her er bilde av starteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 dieselfan skrev 24 minutter siden: Men er det ikke lurt å eliminere hydrolock først ved å sveive motoren for hånd? Ja, det er det første man gjør. Går motoren rundt er det bare å få plukket ut starteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Ut med pluggene som Toby sier er sikkert lurt, ser du vannperler allerede på pluggene haster det med konservering... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 eduus skrev 8 minutter siden: Her er bilde av starteren Ett bilde blir aldri feil. Du kan se den ene bolten som fester starteren som står 90 grader under starteren? For å finne riktig starter må du sjekke den andre bolten. Står den på paralelt eller står den på skrå ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 I fra det du skriver så kan starteren tatt kvelden. Ta den av og prøv å dra den rundt for hånd på innslagsdrevet. Den skal ha en fast motstand men ikke hard eller treg. Forstår du prinsippet med å tyvkoble utenom tenningslåsen (direktestrøm) så kan du sjekke sånn. Men sjekk at motoren går rundt før du demonterer eller tyvkobler. Og, det finnes flere startere så ta med den gamle til forhandler eller mål innslagsdrevet og tell antall tenner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 pipe skrev 12 minutter siden: Ett bilde blir aldri feil. Du kan se den ene bolten som fester starteren som står 90 grader under starteren? For å finne riktig starter må du sjekke den andre bolten. Står den på paralelt eller står den på skrå ? Sånn ser den ut i front. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 xr4ti skrev 17 minutter siden: I fra det du skriver så kan starteren tatt kvelden. Ta den av og prøv å dra den rundt for hånd på innslagsdrevet. Den skal ha en fast motstand men ikke hard eller treg. Forstår du prinsippet med å tyvkoble utenom tenningslåsen (direktestrøm) så kan du sjekke sånn. Men sjekk at motoren går rundt før du demonterer eller tyvkobler. Og, det finnes flere startere så ta med den gamle til forhandler eller mål innslagsdrevet og tell antall tenner. Takk for svar og råd. Hvordan sjekker jeg at motor går rundt? Hva skal sveives på og hvor på motoren befinner dette seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Sett pipe på i senter av nedre reimhjul foran. Slå av tenning. Sveiv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 eduus skrev 46 minutter siden: Sånn ser den ut i front. Har du ett bilde under starteren så vi kan se de to boltene som starteren er festet med? På det første bilde ser vi den ene bolten men det er den andre som er interesant Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.