Jump to content

Vp aq200d starter ikke


eduus

Recommended Posts

eduus skrev 54 minutter siden:

 

Takk for svar og råd. Hvordan sjekker jeg at motor går rundt? Hva skal sveives på og hvor på motoren befinner dette seg?

https://www.youtube.com/watch?v=oPV7qF3DkyA
 

Omtrent slik.
Tipper du ikke har latmannsarm som han i videoen så du kan bruke en vanlig skralle.
Da må du ta i endel for å få den til å rotere for det er kraft ganger arm som gjelder.
Tar du jobben med å skru ut pluggene blir det mye enklere å rotere motoren.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 11 timer siden:

https://www.youtube.com/watch?v=oPV7qF3DkyA
 

Omtrent slik.
Tipper du ikke har latmannsarm som han i videoen så du kan bruke en vanlig skralle.
Da må du ta i endel for å få den til å rotere for det er kraft ganger arm som gjelder.
Tar du jobben med å skru ut pluggene blir det mye enklere å rotere motoren.

 

Takk for dette! Du er virkelig hjelpsom for en nybegynner som meg.

 

Skal ta en tur ned til båten senere for å se om jeg finner ut av dette. Kan også prøve å få tatt flere bilder.

 

Link to post
Share on other sites

eduus skrev 8 minutter siden:

Takk for dette! Du er virkelig hjelpsom for en nybegynner som meg.

 

Bare hyggelig.

eduus skrev 9 minutter siden:

Skal ta en tur ned til båten senere for å se om jeg finner ut av dette. Kan også prøve å få tatt flere bilder.

 

Det er bare å komme i gang slik at du kommer deg utpå til helgen
Han i tube videoen pratet mye men det han sier kan du se i bort fra.
Du skal bare se om motoren din roterer så frem og tilbake osv er ikke noe poeng for deg.
Sett på skralla de på bolten i mitten på den nedre reimhjulet og ta i så ser du om motoren går rundt.
Hvis ja så skrur du ut starteren og kobbler den opp på ett batteri med startkabler
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 12 timer siden:

https://www.youtube.com/watch?v=oPV7qF3DkyA
 

Omtrent slik.
Tipper du ikke har latmannsarm som han i videoen så du kan bruke en vanlig skralle.
Da må du ta i endel for å få den til å rotere for det er kraft ganger arm som gjelder.
Tar du jobben med å skru ut pluggene blir det mye enklere å rotere motoren.

På en Cheva bilmotor ja men på VP så står sjøvannspumpa på nedre reimhjul. Man kan løsne braketten til sjøvannspumpa, slangene og forsiktig vri på pumpa. Ikke bruk verktøy, bruk hendene. Forutsetter at pluggene er ute.

(forutsetter at dette er en VP med sjøvannspumpe).

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 12 timer siden:

Har du ett bilde under starteren så vi kan se de to boltene som starteren er festet med?
På det første bilde ser vi den ene bolten men det er den andre som er interesant

Mener det er to forskjellige av de starterne med to 90 grd-bolter også om jeg ikke husker feil. Er forskjell på innslagsdrevet(Bendixdrevet) så må måle for å se forskjell.

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 1 time siden:

På en Cheva bilmotor ja men på VP så står sjøvannspumpa på nedre reimhjul. Man kan løsne braketten til sjøvannspumpa, slangene og forsiktig vri på pumpa. Ikke bruk verktøy, bruk hendene. Forutsetter at pluggene er ute.

(forutsetter at dette er en VP med sjøvannspumpe).

Er sjøvannspumpe på den ja. Så det er den som skal vris på for å se om motoren har låst seg?

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 1 time siden:

Mener det er to forskjellige av de starterne med to 90 grd-bolter også om jeg ikke husker feil. Er forskjell på innslagsdrevet(Bendixdrevet) så må måle for å se forskjell.

I dag blir det i all hovedsak brukt små ned gearede startere som erstatter alle med ett delenummer.
(Bortsett i fra skille mellom parallel og skråstilt boltmønster) 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 1 time siden:

På en Cheva bilmotor ja men på VP så står sjøvannspumpa på nedre reimhjul. Man kan løsne braketten til sjøvannspumpa, slangene og forsiktig vri på pumpa. Ikke bruk verktøy, bruk hendene. Forutsetter at pluggene er ute.

(forutsetter at dette er en VP med sjøvannspumpe).

Det kan se ut som du har helt rett.
Bolten sitter bak sjøvannspumpa.
Jeg har aldri eid en VP men har masse erfaring med OMC og Mercruser.
Motorene er jo nærmest identiske bortsett i fra kjølesystemet 
Ok da er mitt forslag å skru ut pluggene og kjørt motoren på starteren.
Kan sikkert bruke håndmakt også men ser ikke poenget i det.

Alternativt og skru ut starteren for å prøve denne direkte på ett løst batteri.
Dog ville jeg skrudd ut pluggene for å sjekke tilstanden.
Man kan lese mye ut av tilstanden på motoren med å se på hver og en plugg  

7209.jpg

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 14 minutter siden:

Det kan se ut som du har helt rett.
Bolten sitter bak sjøvannspumpa.
Jeg har aldri eid en VP men har masse erfaring med OMC og Mercruser.
Motorene er jo nærmest identiske bortsett i fra kjølesystemet 
Ok da er mitt forslag å skru ut pluggene og kjørt motoren på starteren.
Kan sikkert bruke håndmakt også men ser ikke poenget i det.

Alternativt og skru ut starteren for å prøve denne direkte på ett løst batteri.
Dog ville jeg skrudd ut pluggene for å sjekke tilstanden.
Man kan lese mye ut av tilstanden på motoren med å se på hver og en plugg  

7209.jpg

Da skal jeg skru ut pluggene. Legger ut bilder etterhvert.

 

Takk for alt hjelp så langt!

Link to post
Share on other sites

Når jeg sjekket delenummer på starteren 3862308 på delelisten der tegningen kom i fra.
Da skal du ha en med parallell  boltesirkel men sjekk det opp.
Noen kan ha byttet blokk en gang i tiden eller så vet jeg Mercruser kan ha forskjellige blokker til Europa og US.
Da blir det feil med deletegninger i fra USA baserte nettbutikker
Hvor bor du på kant av landet?
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 21 minutter siden:

Når jeg sjekket delenummer på starteren 3862308 på delelisten der tegningen kom i fra.
Da skal du ha en med parallell  boltesirkel men sjekk det opp.
Noen kan ha byttet blokk en gang i tiden eller så vet jeg Mercruser kan ha forskjellige blokker til Europa og US.
Da blir det feil med deletegninger i fra USA baserte nettbutikker
Hvor bor du på kant av landet?
 

 

Båten ligger på Hisøy i Arendal. 

 

Har snakket med mekaniker som mente at standard starter på bema skulle funke. 

Link to post
Share on other sites

eduus skrev 9 minutter siden:

Har snakket med mekaniker som mente at standard starter på bema skulle funke. 

Det er ett godt valg.
De importerer merket Wilson som er produsert i Canada.
Da har du tilgang til å få starter på dagen og Bema er ett solid firma så du har ett sted å reklamere i fremtiden

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 16 timer siden:

Har du ett bilde under starteren så vi kan se de to boltene som starteren er festet med?
På det første bilde ser vi den ene bolten men det er den andre som er interesant

 

Dette er det beste jeg klarte å ta av under starteren

F49EC285-8477-47F3-81C4-55CE30E1D337.jpeg

AD61FEDB-FA06-4122-99B9-E38429160327.jpeg

Link to post
Share on other sites

eduus skrev for 2 timer siden:

Er sjøvannspumpe på den ja. Så det er den som skal vris på for å se om motoren har låst seg?

Er ikke så lett heller. Ytterdelen må tas av for den er festet med en brakett (står stille mens innerdelen roterer med reimhulet). Men enig med pipe. Ta løs starteren og prøv den da. 

 

pipe skrev for 2 timer siden:

I dag blir det i all hovedsak brukt små ned gearede startere som erstatter alle med ett delenummer.
(Bortsett i fra skille mellom parallel og skråstilt boltmønster) 

Om man kjøper original eller hos en dedikert fagmann så bør man få riktig. Fikk feil sist en kompis kjøpte på Jarlsø marina :clap:

Var med to 90grd bolter men Bendixdrevet var større slik at det spant på kransen. Ikke ville de ta den i retur heller da den

var brukt :crazy:

Link to post
Share on other sites

eduus skrev 52 minutter siden:

Nå høres jeg sikkert dum ut, men hvor finner jeg tennpluggene?

De er der de, hehe. De sitter langt ned, litt ovenfor midthøyden på motoren. Følg pluggledningene. Om du skal ha ut alle pluggene så er tipset å merke en og en pluggledning, fks den lengst fremme til høyre #1, neste #2 osv, da setter du riktig på når du monterer de.

eduus skrev 46 minutter siden:

Når jeg slår noen ganger med hammeren på starteren så kommer det litt mer lyd når jeg vrir på tenningen. Akkurat som den beveger seg litt mer.

Akkurat, typisk kaputt starter. Blir for lite brukt, står seg i hjel og korroderer og ruster innvendig.

Redigert av xr4ti
Skriveleif så det holdt! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 11 minutter siden:

Jeg tror amatører skal få litt å bryne seg på for å få ut starteren da det virker meget trangt i det motorommet.
Eneste måten er nok å stikke hele armen under bunnpannen og føle seg frem til de to skruene som holder starteren.

BE88E57B-6EE8-442D-A0A8-B1684D94DDAC.jpeg.b36c1d0289a6971f31953e4c3bddd7c2.jpeg

 

 

Kan kanskje skru av manifoldene? For å få bedre plass?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...