Jump to content

Vp aq200d starter ikke


eduus

Recommended Posts

eduus skrev 34 minutter siden:

 

 

Kan kanskje skru av manifoldene? For å få bedre plass?

Det er nok antagelig det som må til.
Fjerne reiser,gummislange og manifold.
På mine motorer har jeg byttet med å putte inn hele armen under motoren men ser det kan bli vrient på denne båten da dørken og innkapslingen rundt motoren i fremkant kommer i veien.
Skulle man få det til så ser det nesten like håpløst ut å få skrudd av ledningene på innslaget på starteren.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 1 time siden:

Er ikke så lett heller. Ytterdelen må tas av for den er festet med en brakett (står stille mens innerdelen roterer med reimhulet). Men enig med pipe. Ta løs starteren og prøv den da. 

Derfor ville jeg ha fjernet tennpluggene først og brukt starteren til å rotere motoren.
Men nå er vel ikke dette en problemstilling lengre som er aktuell da det virker som starteren er synderen etter dagens skru økt av TS

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da tror jeg det spøker for helgens båttur.
Du trenger flere deler enn bare starteren så da spørs det bare tilgangen på dette der du bor.
Du kan legge til innsugpakkning og pakning mellom reiser og manifold på listen
I tillegg hadde jeg byttet pluggene når først manifold var av på den ene siden.
Det også så veldig trangt ut å få til med manifolden på motoren.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 38 minutter siden:

Det er nok antagelig det som må til.
Fjerne reiser,gummislange og manifold.
På mine motorer har jeg byttet med å putte inn hele armen under motoren men ser det kan bli vrient på denne båten da dørken og innkapslingen rundt motoren i fremkant kommer i veien.
Skulle man få det til så ser det nesten like håpløst ut å få skrudd av ledningene på innslaget på starteren.

 

Har allerede skrudd av ledningene på innslaget til starteren. Så det går på et hvis an å jobbe i blinde. Ikke veldig effektivt men er nok mulig. Og tid har man jo nok av når man ikke kommer seg på sjøen.

Link to post
Share on other sites

eduus skrev 16 minutter siden:

 

Har allerede skrudd av ledningene på innslaget til starteren. Så det går på et hvis an å jobbe i blinde. Ikke veldig effektivt men er nok mulig. Og tid har man jo nok av når man ikke kommer seg på sjøen.

Da er det bare å legge seg ned på dørken for å se om du kommer til skruer under starter eller om du får hendene ned på siden 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev Just now:

Da er det bare å legge seg ned på dørken for å se om du kommer til skruer under starter eller om du får hendene ned på siden 

Er på siden jeg har kommet til. Skulle gjerne vært venstrehendt, men med nok faen så skal det nok gå. 

 

Er det no vits i å prøve å renovere starter som står i?

Link to post
Share on other sites

eduus skrev for 1 time siden:

Er på siden jeg har kommet til. Skulle gjerne vært venstrehendt, men med nok faen så skal det nok gå. 

 

Er det no vits i å prøve å renovere starter som står i?

Tja,tror det er like greitt å kjøpe en ny da den er relativt billig.
Det er nesten umulig å få kjøpt noe særlig med deler til den
Det kan jo hende det bare er drevet som har rustet fast på aksling så da er det jo mulig å få den i gang men nytt er nytt vil jeg si.
Spesielt når den sitter så utilgjengelig

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg av starteren. Sleit som f med den innerste mutteren, men gikk til slutt. Fikk tak i ny på bema. Håper å ha den på i morgen. 

 

Tok også av dynamo og bytter regulator for å se om dette gjør noe med overladning.

 

Takk for all hjelp her inne! 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 44 minutter siden:

Å det sier du nå ?:headbang:
Du må følge litt mere med på BP slik at du kan gi gode råd når det trengs :smash:
Ir:giggle:nivarsel

 

Haha!!!

 

Skal se om jeg får skrudd av sideplatene.

 

sjekket ikke starter da jeg allerede har kjøpt ny. Fikk to hobbymekanikere til å ta resten av jobben. Min halvdel, bedre eller verre, begynte å bli lettere irritert over mitt fravær både mentalt og fysisk, slik at dette nok er beste løsning.

Link to post
Share on other sites

 

xr4ti skrev On 14.7.2019 at 13.37:

Hvordan går det her da, fått fiksa problemet?

 

Har fått fikset dette problemet. Så ny regulator som har fikset overladningen. Men det første jeg klarte å gjøre var å gå på med drevet så fikk et stort hakk i propellen. Så nå vibrerer det godt...

 

?

 

Propellen sitter bom fast så må prøve forskjellige metoder på å få den av mens den ligger på vann. Forslag?

 

Er annet problem jeg har er at båten presser baugen veldig ned i plan. Har prøvd å bruke trimflapsa men da tar den plutselig tak og krenget voldsomt. Tips tas imot med åpne armer!

 

Er forresten imponert over vennligheten og kunnskapsnivået på denne siden.

Link to post
Share on other sites

Trimflapsa er jo for å presse ned baugen så det er ikkje rart det bare blir verre.Vil gjette du har 280 drev siden intet annet er opplyst som eg kan sjå. Det har tiltepinne som på små påhengsmotorer. Du får flytte pinnen ut et hakk eller to. Der er tre hull å velge i. Står sikkert innerst nå høres det ut som. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 2 minutter siden:

Trimflapsa er jo for å presse ned baugen så det er ikkje rart det bare blir verre.Vil gjette du har 280 drev siden intet annet er opplyst som eg kan sjå. Det har tiltepinne som på små påhengsmotorer. Du får flytte pinnen ut et hakk eller to. Der er tre hull å velge i. Står sikkert innerst nå høres det ut som. 

 

Hei

 

Takk for svar. Har 290 drev med powertrim. Har prøvde å tilte det ut, men da får jeg bare en voldsom hekksprut samtidig som båten fortsetter å presse baugen ned. 

Link to post
Share on other sites

Åjavel ja, da blir det noe annet.  Da er det to ting som faller meg inn. Det ene er om trimplana er korrekt montert slik de faktisk peker litt opp når de er heilt oppe og det andre er om bunnen på båten kan være konkav. Må altså på land for å kunne sjekke dette. Men det kan hende du må likevel ser det ut til

Link to post
Share on other sites

eduus skrev for 2 timer siden:

Har fått fikset dette problemet. Så ny regulator som har fikset overladningen. Men det første jeg klarte å gjøre var å gå på med drevet så fikk et stort hakk i propellen. Så nå vibrerer det godt...

Ja er ikke båtlivet helt fantastisk ?
 

 

eduus skrev 25 minutter siden:

Har 290 drev med powertrim. Har prøvde å tilte det ut, men da får jeg bare en voldsom hekksprut samtidig som båten fortsetter å presse baugen ned. 

Tja kan det bare være så enkelt at justeringen av powertrim og trimflaps må finjusteres litt mere en du har fått til hittil?
For meg virker det rart at båten går på nesen når powertrim er tiltet så mye opp at propellen sender opp vannsprut med mindre vinkelen på trimflapps presser nesen ned.
Har dessverre ikke noe annet glupt å komme med. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 15 minutter siden:

Ja er ikke båtlivet helt fantastisk ?
 

 

Tja kan det bare være så enkelt at justeringen av powertrim og trimflaps må finjusteres litt mere en du har fått til hittil?
For meg virker det rart at båten går på nesen når powertrim er tiltet så mye opp at propellen sender opp vannsprut med mindre vinkelen på trimflapps presser nesen ned.
Har dessverre ikke noe annet glupt å komme med. 

 

Båtlivet er både en velsignelse og en forbannelse. 

 

Hadde bra flyt i rolig sjø i dag morges. Ble verre etter hakket i propellen da det ble mye tilting på både flaps og drev. Må nok bare få tiltet opp flapsene tilstrekkelig.

 

Så håper jeg å få på plass ny propell i morgen.

 

Neste sommer blir det kajakk!

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du fikk fikset starter og lading.

Aldri morsomt å gå på, det lager alltid skår i en skippers stolthet :blush:

Når det gjelder trimming av skuta så vet jeg ikke noe særlig mer enn det som allerede er skrevet. En 18-foter med V8 og drev er normalt baktung (har hatt det selv) og trimflapsene er blant annet for å kompensere det. 290-drevet er også bra til å fintrimme da det jo har el.tilt så normalt skulle du funnet en fin balanse for skroget. Tipset med å sjekke om skroget er sammensunket/konkavt høres fornuftig ut, det samme med grunninstillingen av trimflapsene. Har du sjekket om det er vann i dobbeltbunn?  Har du det får du neppe trimmet den slik du vil da tyngdepunktet flytter seg.

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 5 timer siden:

Godt å se at du fikk fikset starter og lading.

Aldri morsomt å gå på, det lager alltid skår i en skippers stolthet :blush:

Når det gjelder trimming av skuta så vet jeg ikke noe særlig mer enn det som allerede er skrevet. En 18-foter med V8 og drev er normalt baktung (har hatt det selv) og trimflapsene er blant annet for å kompensere det. 290-drevet er også bra til å fintrimme da det jo har el.tilt så normalt skulle du funnet en fin balanse for skroget. Tipset med å sjekke om skroget er sammensunket/konkavt høres fornuftig ut, det samme med grunninstillingen av trimflapsene. Har du sjekket om det er vann i dobbeltbunn?  Har du det får du neppe trimmet den slik du vil da tyngdepunktet flytter seg.

På vei for å få satt på ny propell nå. Propell koster nesten 5000,-. Dyrt å ha båt!

 

Oppdager til stadighet flere feil. Får ikke skrudd av motoren på tenking. Og turtallet viser noe høyt tross at motoren så vidt går fremover. 

 

For et slit!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...