pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Her er den ene skruen. Den andre sitter lengre inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) eduus skrev 34 minutter siden: Kan kanskje skru av manifoldene? For å få bedre plass? Det er nok antagelig det som må til. Fjerne reiser,gummislange og manifold. På mine motorer har jeg byttet med å putte inn hele armen under motoren men ser det kan bli vrient på denne båten da dørken og innkapslingen rundt motoren i fremkant kommer i veien. Skulle man få det til så ser det nesten like håpløst ut å få skrudd av ledningene på innslaget på starteren. Redigert 11.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) xr4ti skrev 1 time siden: Er ikke så lett heller. Ytterdelen må tas av for den er festet med en brakett (står stille mens innerdelen roterer med reimhulet). Men enig med pipe. Ta løs starteren og prøv den da. Derfor ville jeg ha fjernet tennpluggene først og brukt starteren til å rotere motoren. Men nå er vel ikke dette en problemstilling lengre som er aktuell da det virker som starteren er synderen etter dagens skru økt av TS Redigert 11.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Ja, da tror jeg det spøker for helgens båttur. Du trenger flere deler enn bare starteren så da spørs det bare tilgangen på dette der du bor. Du kan legge til innsugpakkning og pakning mellom reiser og manifold på listen I tillegg hadde jeg byttet pluggene når først manifold var av på den ene siden. Det også så veldig trangt ut å få til med manifolden på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 pipe skrev 38 minutter siden: Det er nok antagelig det som må til. Fjerne reiser,gummislange og manifold. På mine motorer har jeg byttet med å putte inn hele armen under motoren men ser det kan bli vrient på denne båten da dørken og innkapslingen rundt motoren i fremkant kommer i veien. Skulle man få det til så ser det nesten like håpløst ut å få skrudd av ledningene på innslaget på starteren. Har allerede skrudd av ledningene på innslaget til starteren. Så det går på et hvis an å jobbe i blinde. Ikke veldig effektivt men er nok mulig. Og tid har man jo nok av når man ikke kommer seg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 eduus skrev 16 minutter siden: Har allerede skrudd av ledningene på innslaget til starteren. Så det går på et hvis an å jobbe i blinde. Ikke veldig effektivt men er nok mulig. Og tid har man jo nok av når man ikke kommer seg på sjøen. Da er det bare å legge seg ned på dørken for å se om du kommer til skruer under starter eller om du får hendene ned på siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 pipe skrev Just now: Da er det bare å legge seg ned på dørken for å se om du kommer til skruer under starter eller om du får hendene ned på siden Er på siden jeg har kommet til. Skulle gjerne vært venstrehendt, men med nok faen så skal det nok gå. Er det no vits i å prøve å renovere starter som står i? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Du kan nå først og fremst prøve den på benken hjemme i første omgang. Det ville iallefall eg gjort før det ble kjøpt noi som helst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) eduus skrev for 1 time siden: Er på siden jeg har kommet til. Skulle gjerne vært venstrehendt, men med nok faen så skal det nok gå. Er det no vits i å prøve å renovere starter som står i? Tja,tror det er like greitt å kjøpe en ny da den er relativt billig. Det er nesten umulig å få kjøpt noe særlig med deler til den Det kan jo hende det bare er drevet som har rustet fast på aksling så da er det jo mulig å få den i gang men nytt er nytt vil jeg si. Spesielt når den sitter så utilgjengelig Redigert 11.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Da fikk jeg av starteren. Sleit som f med den innerste mutteren, men gikk til slutt. Fikk tak i ny på bema. Håper å ha den på i morgen. Tok også av dynamo og bytter regulator for å se om dette gjør noe med overladning. Takk for all hjelp her inne! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 De sideplatene ved motor er vel til å skru av så det ikke blir så trangt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 eduus skrev for 14 timer siden: Da fikk jeg av starteren. Sleit som f med den innerste mutteren, men gikk til slutt. Fikk tak i ny på bema. Håper å ha den på i morgen. Bra da er du gått i gang. Sjekket du starteren på ett batteri etter du fikk den ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 MorganX skrev 10 minutter siden: De sideplatene ved motor er vel til å skru av så det ikke blir så trangt. Å det sier du nå ? Du må følge litt mere med på BP slik at du kan gi gode råd når det trengs Irnivarsel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 pipe skrev 44 minutter siden: Å det sier du nå ? Du må følge litt mere med på BP slik at du kan gi gode råd når det trengs Irnivarsel Haha!!! Skal se om jeg får skrudd av sideplatene. sjekket ikke starter da jeg allerede har kjøpt ny. Fikk to hobbymekanikere til å ta resten av jobben. Min halvdel, bedre eller verre, begynte å bli lettere irritert over mitt fravær både mentalt og fysisk, slik at dette nok er beste løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Hvordan går det her da, fått fiksa problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 xr4ti skrev On 14.7.2019 at 13.37: Hvordan går det her da, fått fiksa problemet? Har fått fikset dette problemet. Så ny regulator som har fikset overladningen. Men det første jeg klarte å gjøre var å gå på med drevet så fikk et stort hakk i propellen. Så nå vibrerer det godt... ? Propellen sitter bom fast så må prøve forskjellige metoder på å få den av mens den ligger på vann. Forslag? Er annet problem jeg har er at båten presser baugen veldig ned i plan. Har prøvd å bruke trimflapsa men da tar den plutselig tak og krenget voldsomt. Tips tas imot med åpne armer! Er forresten imponert over vennligheten og kunnskapsnivået på denne siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Trimflapsa er jo for å presse ned baugen så det er ikkje rart det bare blir verre.Vil gjette du har 280 drev siden intet annet er opplyst som eg kan sjå. Det har tiltepinne som på små påhengsmotorer. Du får flytte pinnen ut et hakk eller to. Der er tre hull å velge i. Står sikkert innerst nå høres det ut som. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Cerberus skrev 2 minutter siden: Trimflapsa er jo for å presse ned baugen så det er ikkje rart det bare blir verre.Vil gjette du har 280 drev siden intet annet er opplyst som eg kan sjå. Det har tiltepinne som på små påhengsmotorer. Du får flytte pinnen ut et hakk eller to. Der er tre hull å velge i. Står sikkert innerst nå høres det ut som. Hei Takk for svar. Har 290 drev med powertrim. Har prøvde å tilte det ut, men da får jeg bare en voldsom hekksprut samtidig som båten fortsetter å presse baugen ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Åjavel ja, da blir det noe annet. Da er det to ting som faller meg inn. Det ene er om trimplana er korrekt montert slik de faktisk peker litt opp når de er heilt oppe og det andre er om bunnen på båten kan være konkav. Må altså på land for å kunne sjekke dette. Men det kan hende du må likevel ser det ut til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 eduus skrev for 2 timer siden: Har fått fikset dette problemet. Så ny regulator som har fikset overladningen. Men det første jeg klarte å gjøre var å gå på med drevet så fikk et stort hakk i propellen. Så nå vibrerer det godt... Ja er ikke båtlivet helt fantastisk ? eduus skrev 25 minutter siden: Har 290 drev med powertrim. Har prøvde å tilte det ut, men da får jeg bare en voldsom hekksprut samtidig som båten fortsetter å presse baugen ned. Tja kan det bare være så enkelt at justeringen av powertrim og trimflaps må finjusteres litt mere en du har fått til hittil? For meg virker det rart at båten går på nesen når powertrim er tiltet så mye opp at propellen sender opp vannsprut med mindre vinkelen på trimflapps presser nesen ned. Har dessverre ikke noe annet glupt å komme med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 pipe skrev 15 minutter siden: Ja er ikke båtlivet helt fantastisk ? Tja kan det bare være så enkelt at justeringen av powertrim og trimflaps må finjusteres litt mere en du har fått til hittil? For meg virker det rart at båten går på nesen når powertrim er tiltet så mye opp at propellen sender opp vannsprut med mindre vinkelen på trimflapps presser nesen ned. Har dessverre ikke noe annet glupt å komme med. Båtlivet er både en velsignelse og en forbannelse. Hadde bra flyt i rolig sjø i dag morges. Ble verre etter hakket i propellen da det ble mye tilting på både flaps og drev. Må nok bare få tiltet opp flapsene tilstrekkelig. Så håper jeg å få på plass ny propell i morgen. Neste sommer blir det kajakk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Godt å se at du fikk fikset starter og lading. Aldri morsomt å gå på, det lager alltid skår i en skippers stolthet Når det gjelder trimming av skuta så vet jeg ikke noe særlig mer enn det som allerede er skrevet. En 18-foter med V8 og drev er normalt baktung (har hatt det selv) og trimflapsene er blant annet for å kompensere det. 290-drevet er også bra til å fintrimme da det jo har el.tilt så normalt skulle du funnet en fin balanse for skroget. Tipset med å sjekke om skroget er sammensunket/konkavt høres fornuftig ut, det samme med grunninstillingen av trimflapsene. Har du sjekket om det er vann i dobbeltbunn? Har du det får du neppe trimmet den slik du vil da tyngdepunktet flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eduus Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 xr4ti skrev for 5 timer siden: Godt å se at du fikk fikset starter og lading. Aldri morsomt å gå på, det lager alltid skår i en skippers stolthet Når det gjelder trimming av skuta så vet jeg ikke noe særlig mer enn det som allerede er skrevet. En 18-foter med V8 og drev er normalt baktung (har hatt det selv) og trimflapsene er blant annet for å kompensere det. 290-drevet er også bra til å fintrimme da det jo har el.tilt så normalt skulle du funnet en fin balanse for skroget. Tipset med å sjekke om skroget er sammensunket/konkavt høres fornuftig ut, det samme med grunninstillingen av trimflapsene. Har du sjekket om det er vann i dobbeltbunn? Har du det får du neppe trimmet den slik du vil da tyngdepunktet flytter seg. På vei for å få satt på ny propell nå. Propell koster nesten 5000,-. Dyrt å ha båt! Oppdager til stadighet flere feil. Får ikke skrudd av motoren på tenking. Og turtallet viser noe høyt tross at motoren så vidt går fremover. For et slit! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Noe som er feilkoblet? Er det standard Volvo Penta tenningslås og ledningsnett? I så fall finnes det koblingsskjemaer på nett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Hæ 5000.- ?? er det duoprop du har? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.