Jump to content

VHF-antenne sidemontert kontra toppmontert


Dykker

Recommended Posts

Prøver meg med ett svar selv om jeg er litt blank, har fått med meg noe på baatplassen.no :smiley:

 

Antennen er vel rundtstrålende og da er vel kalesjen litt i veien for signaler.

En ting til, er den montert loddrett eller litt fancy på skrå. (på skrå er ikke bra)

 

Sett den i topp på lanternemasta om du får det til

Link to post
Share on other sites

en vhf antenne sender radiobølgene vannrett ut fra tuppen av antennen. VHF radiosignalene er Very High Frequency i frekvensområdet rundt 157 MHz. Dette er kortbølgede radiosignaler som går rett frem i luften - i motsetning til HF signaler som går opp i "atmosfæren" (lurer på om det ikkeheter stratosfæren) og reflekteres tilbake til jorden. Dermed kan man si at VHF'ens rekkevidde er til horisonten - sett fra antennetuppen. Jo høyere plassert antenne - jo bedre rekkevidde.

 

De morsomste radiosignalene er kanske de lavfrekvente som f.eks. brukes til kommuniasjon med u-båter (ikke under vann). Her følger radiobølgende jordas krumming - hvilket gjør at selv en bitteliten (!) radiobøye i vannet kan fange signalene som er sendt ut langt bortefra.

 

Dette er tatt fritt fra hukommelsen fra den gang jeg gikk radioskolen på KNM Tordenskjold - og det er jo "et par hundre år siden"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"ionosphæren" :rolleyes:

 

VHF området definerte de vel som 30Mhz - 300 Mhz selv om VHF`n slik vi kjenner de ligger omkring 157 Mhz.

 

Var det ikke noe med et D, E og F laget også i Ionosphæren?

 

HF: 3-30 MHz

UHF:300Mhz - 3 Ghz

LF:300 Khz - 3 Mhz

VLF: mindre enn 300 Khz - strekker da anntennen bl.a. mellom fjelltopper

 

At VHF antennen fungerer bedre ved toppmontering er det mange eksempler på. Den er rundtstrålende, og vil da ikke bli påvirket på samme måte som ved sidemontering.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å skjøte kabelen bare den skjøtes coaxialt og loddes, og isoleres godt. Skjøt med en lavtapskabel som loddes sammen med den som kommer ut av antennen, og om du ikke er fortrolig med å gjøre en slik skjøt selv så få en annen til å gjøre jobben. Antennen bør stå så høyt det lar seg gjøre på din båt, ellers er rekkevidden redusert betydelig. Høye bølger vil bli som å sette antenna i kjelleren.

 

:flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Du kan kontrolere SWR (Standing Wave Ratio) "standbølgeforholdet" v.h.a. et "SWR-meter". (Dette har det vært skrevet MYE om her tidligere! Søk i basen.)

Å korrigere for dette ofte vanskelig. Har du "stående bølger" mellom VHF og antenne KAN dette skyldes feil/skjøt på kabelen, for skarp bøy på kabelen osv. Jeg går her ut fra at antenne og radio er korrekt (riktig impedans OG resonansfrekvens). Mitt tips for beste korreksjon: Skift kabel (hel lengde uten skjøt og skarpe bøyer).

For å bedre rekkevidde på VHF-en: Plassér antenne så høyt og fritt som mulig, og vertikalt. Metallgjenstander (OG andre antenner) i nærheten (og på samme plan) forstyrrer utstrålingen fra antennen.

 

(Kanskje litt OT om SWR:

Det er ittno probblem å koble støvsugern i serie strykjernet og så bruke en antennetuner for å justere til korrekt avlesning på et SWR-meter! Probblemet er at rekkevidda på DEN kommbinasjonen er heller skral! :lol: )

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei,

I utgangspunktet vil jeg være kritisk til å skjøte en coax kabel vha lodding. Impedansen av kabelen er avhengig av innerdiameter (senterleder), ytterdiamet (skjerm) og dielektrikummet i melleom disse. Det e tilnærmet umulig å beholde alle parametre etter en lodding og mest sannsynlig vil du få refleksjoner i skjøten. Da er alternativet med krympet skjøt bedre, men her må du også regne med 1 til 3 db tap som også er betydelig. Ei ny antenne koster under Kr.400,- så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gjort

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med et firma som driver med VHF og pratet med dem. De anbefalte meg ikke å montere antennen i lantermasten min da det går opp et skjold parallelt med ev. ny innfesting av antennen. Den beste løsningen for meg ble derfor å forlenge antennen med et 60 cm antenneskjøterør som jeg nå har kjøpt. Dermed vil antennen stikke 80 cm over kalesjen. Antennen er rundtstrålende om hele antennens lengde, ikke bare på tuppen. Ideelt bør antennen monteres på en fri jernplate som blir brukt som jordplan uten noen hindringer rundt. Derfor kunne ikke jeg montere antennen i lanternemasten.

Antakelig trenger jeg nå ikke å skjøte kabelen, men har i tilfelle UHF 50 ohms hun-hun skjøtestykke tilgjengelig. Er klar over risikoen med å skjøte coax, men for meg er ikke det noe problem da jeg jobber med nettop coax-utstyr i 75 ohms impedans. :smiley:

 

Kommer tilbake med erfaringer etter å ha hevet antennen!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror du skal spørre et annet firma, for det du sier høres for meg helt på vidda ut :eek:

Vhf antenner for båt er laget med et såkalt kunstig jordplan, og de er beregnet på å monteres steder det ikke er jordplan fra før.

 

Ta et bilde av masta du har hadde tenkt å sette den i, og vis oss hva du egentlig ville. Og om du har typebetegnelsen til antenna di så er det lettere for oss å sette seg inn i det.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Vhf antenner for båt er laget med et såkalt kunstig jordplan, og de er beregnet på å monteres steder det ikke er jordplan fra før.

Både ja og nei.

 

Det avhenger nemlig av antennens lengde, i bølgelengder. Man kan få resonans, og dermed tilpasning ved både 1/4-bølge, 1/2-bølge, 5/8-bølge og en del andre brøker. Mens noen krever sitt eget jordplan, gjør andre det ikke.

 

Så lenge man ikke vet eksakt hvilken antenne det er snakk om så bør man avstå fra bastante konklusjoner og karakteristikker av firma som man kanskje heller ikke har peiling på . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

5/8 bølge antenna har vore kjent ei stund, første gang omtalt i 1924.

Antenna har vore ein del brukt for AM-kringkasting (kortbølge/mellombølge), og har ei antennevinning (gain) på ca 3 dB i forhold til ei halvbølgeantenne. Antenna er avhengig av godt jordplan for å fungere bra, og slik eg ser det ikkje særleg egna i (plast)båt, (stål/aluminiumsbåt derimot....). 5/8 antenna er brukt en del som bilantenne for VHF, og fungere da best viss den er montert midt på taket.

 

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...