Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Gullfisk skrev 22 minutter siden: Du skjønner at du har stor motor, når dieselpumpa er på størrelse med en liten seilbåtmotor Bare godt å si om Vestfold Elektrodiesel det jeg har hatt med de å gjøre hvertfall. Ja, det er rein trening å flytte på fanteriet!😂 Godt å høre at du er fornøyd med de i Stokke! Tar det i beregningen!!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar Da blir det en tur til Vestfold Elektro Diesel i morgen med pumpa. Så ser vi hvordan det utvikler seg! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Hva ber du dem om å gjøre med pumpa? Trykktest og lekkasjesøk? Hvis du får låne et trykkteste-apparat for dyser, kan dysene pelles ut og teste trykk og spredning. Da kan du kanskje bruke eksisterende rør som de er. Det koster vel ikke allverden, bare jobben. Nå er det jo lett å komme til. @Komodo eller @ØSB eller andre har kanskje noen tanker om det. Men så er det vel en komponent som heter dysehylse, som også har en pakning eller to mot kjølevæske. Som også koster penger......kanskje... "I samme slengen" er et kjent og ofte brukt begrep i slike prosesser. Men det ene drar fort det andre med seg. På den annen side: "Den som ikke bruker hue, må bruke lommeboka". Huff. Dilemma. Kanskje best å være steinhard og sette grense...... Fordi det også er noe som heter: "Ikke reparer noe som virker". Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Hekri skrev 33 minutter siden: Hvis du får låne et trykkteste-apparat for dyser, kan dysene pelles ut og teste trykk og spredning. Da kan du kanskje bruke eksisterende rør som de er. Det koster vel ikke allverden, bare jobben. Nå er det jo lett å komme til. @Komodo eller @ØSB eller andre har kanskje noen tanker om det. Men så er det vel en komponent som heter dysehylse, som også har en pakning eller to mot kjølevæske. Som også koster penger......kanskje... Jeg har spurt @Chilli Solbris om han har en verkstedsmanual på motoren som beskriver dieselsystemet, synes det er litt relevant her. Det er ulike typer dyser/ventiler, og ulik innfestning og type tetninger. Dersom dette er vanlige ettrinns dyser med åpningstrykk på et par hundre bar og bare en kobberpakning som tetning hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg nappet dem ut og teset dem. Det koster bare en ny pakning, pluss tiden det tar selvsagt. Dersom dette er en mer avansert type dyse som må leveres inn for trykktesting og det kan er kronglete med tetninger og tetningsflater, hadde jeg droppet det siden motoren går pent og når det turtallet den skal. Men så klart, absolutt en fordel å få sjekket dysene nå som pumpa er ute. For det kommer ikke til å skje igjen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar Hekri skrev for 1 time siden: Hva ber du dem om å gjøre med pumpa? Trykktest og lekkasjesøk? Hvis du får låne et trykkteste-apparat for dyser, kan dysene pelles ut og teste trykk og spredning. Da kan du kanskje bruke eksisterende rør som de er. Det koster vel ikke allverden, bare jobben. Nå er det jo lett å komme til. @Komodo eller @ØSB eller andre har kanskje noen tanker om det. Men så er det vel en komponent som heter dysehylse, som også har en pakning eller to mot kjølevæske. Som også koster penger......kanskje... "I samme slengen" er et kjent og ofte brukt begrep i slike prosesser. Men det ene drar fort det andre med seg. På den annen side: "Den som ikke bruker hue, må bruke lommeboka". Huff. Dilemma. Kanskje best å være steinhard og sette grense...... Fordi det også er noe som heter: "Ikke reparer noe som virker". De skal trykkteste pumpa før de begynner å skru. Og ja, jeg har lyst til å gjøre alt! Men lommebok bestemmer hva jeg ender opp med. Ny verkstedhåndbok er på vei i posten!👍 Komodo skrev 1 time siden: Jeg har spurt @Chilli Solbris om han har en verkstedsmanual på motoren som beskriver dieselsystemet, synes det er litt relevant her. Det er ulike typer dyser/ventiler, og ulik innfestning og type tetninger. Dersom dette er vanlige ettrinns dyser med åpningstrykk på et par hundre bar og bare en kobberpakning som tetning hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg nappet dem ut og teset dem. Det koster bare en ny pakning, pluss tiden det tar selvsagt. Dersom dette er en mer avansert type dyse som må leveres inn for trykktesting og det kan er kronglete med tetninger og tetningsflater, hadde jeg droppet det siden motoren går pent og når det turtallet den skal. Men så klart, absolutt en fordel å få sjekket dysene nå som pumpa er ute. For det kommer ikke til å skje igjen... Får ny verkstedmanual i posten om en dag eller to! Da skal vi se om det blir dysetesting også! Har du dysetester @VegJoh? Tar for øvrig med meg rørene til Vestfold Elektro Diesel slik at de kan inspisere seter og tetthet mot pumpa. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Chilli Solbris skrev 1 time siden: De skal trykkteste pumpa før de begynner å skru. Pr definisjon er vel trykktesting for å avsløre innvortes lekkasje? Regner med at de spesielt leter utvortes? Det er jo der pasienten har symptomer og smerte. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar Hekri skrev 17 minutter siden: Pr definisjon er vel trykktesting for å avsløre innvortes lekkasje? Regner med at de spesielt leter utvortes? Det er jo der pasienten har symptomer og smerte. Ja, ut fra bildene jeg sendte til dem mente de at det var ut fra pumpa det kunne lekke. Får vite mer i morgen. 😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar Da er pumpa levert til Ulrik på Vestfold Diesel-Elektro! Fikk et meget godt inntrykk av både person og sted så dette tror jeg blir bra!👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar Det kom meget god litteratur i posten i dag!🤩 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 16.Januar Link til dette innlegget Svart 16.Januar Godt å se at du har litt å "tuste" med. Godt nytt år fra oss i utlendighet Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar Knude skrev for 3 timer siden: Godt å se at du har litt å "tuste" med. Godt nytt år fra oss i utlendighet Joda, bare bittelitt pusling!😂😂 Godt nytt år og kos dere! Eller forresten! Kom hjem! Vi må holde kurs!!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VegJoh Svart Mandag 21:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:50 Chilli Solbris skrev On 14.1.2025 at 13.49: De skal trykkteste pumpa før de begynner å skru. Og ja, jeg har lyst til å gjøre alt! Men lommebok bestemmer hva jeg ender opp med. Ny verkstedhåndbok er på vei i posten!👍 Får ny verkstedmanual i posten om en dag eller to! Da skal vi se om det blir dysetesting også! Har du dysetester @VegJoh? Tar for øvrig med meg rørene til Vestfold Elektro Diesel slik at de kan inspisere seter og tetthet mot pumpa. Her har jeg forsømt meg med å svare ser jeg . Jeg har dysetester og den kan du selvfølgelig få låne. Akkurat for øyeblikket er den utlånt til en kompis som skulle fikse en traktor, men gi beskjed så skal jeg purre på den Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Chilli Solbris Svart igår klokken 07:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:53 VegJoh skrev for 18 timer siden: Her har jeg forsømt meg med å svare ser jeg . Jeg har dysetester og den kan du selvfølgelig få låne. Akkurat for øyeblikket er den utlånt til en kompis som skulle fikse en traktor, men gi beskjed så skal jeg purre på den Tenker at du har en travel hverdag! Ingen forsømmelse!😉 Men du, @Komodo, @lurvetass , @Hekri og @sap_2000 må nok finne tid til et måltid mat og prøvetur når pumpa er på plass igjen. @ØSB er også naturlig å ha med som maskinsjef med erfaring på disse MAN-beistene mine! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart igår klokken 08:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:05 Chilli Solbris skrev 12 minutter siden: Tenker at du har en travel hverdag! Ingen forsømmelse!😉 Men du, @Komodo, @lurvetass og @sap_2000 må nok finne tid til et måltid mat og prøvetur når pumpa er på plass igjen. @ØSB er også en naturlig mann å ha med som maskinsjef med erfaring på disse MAN-beistene mine! Det høres hyggelig ut Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart igår klokken 08:47 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:47 Chilli Solbris skrev 53 minutter siden: Men du, @Komodo, @lurvetass og @sap_2000 må nok finne tid til et måltid mat og prøvetur når pumpa er på plass igjen. @ØSB er også en naturlig mann å ha med som maskinsjef med erfaring på disse MAN-beistene mine! Høres hyggelig ut! Jeg gjør gjerne plass i kalenderen for å innta en 7-retters ombord i @Chilli Solbris I så tilfelle blir det nok til at jeg kommer med bussen. For det serveres vel forskjellig vin til alle de ulike rettene PS: De gule blindpluggene du har satt på dieselpumpa ser geniale ut, hvor har du kjøpt dem? Kommer antagelig til å trenge noen slike når jeg begynner å skru fra hverandre Mercedesen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart igår klokken 08:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:57 Komodo skrev 8 minutter siden: Høres hyggelig ut! Jeg gjør gjerne plass i kalenderen for å innta en 7-retters ombord i @Chilli Solbris I så tilfelle blir det nok til at jeg kommer med bussen. For det serveres vel forskjellig vin til alle de ulike rettene PS: De gule blindpluggene du har satt på dieselpumpa ser geniale ut, hvor har du kjøpt dem? Kommer antagelig til å trenge noen slike når jeg begynner å skru fra hverandre Mercedesen... De gule har jeg kjøpt. Hvis jeg ikke trenger dem kan du låne dem av meg hvis de passer. Om du må kjøpe så tar vi de på min konto for å få rabatten. Joda, det blir forskjellig vin og øl så det må bli buss!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart igår klokken 08:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:58 lurvetass skrev 51 minutter siden: Det høres hyggelig ut 😃😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VegJoh Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Høres ut som en perfekt dag å ta bussen på Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Hekri Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Tusen takk for hyggelig lnvitasjon @Chilli Solbris! Ser at det ligger an til langbord på flybridge . Vil bli hyggelig å treffe noen av de andre skribentene på baatplassen! Vi bør vel få pumpa på plass og teste før vi har fortjent servering? Eller........ Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Hekri skrev for 7 timer siden: Tusen takk for hyggelig lnvitasjon @Chilli Solbris! Ser at det ligger an til langbord på flybridge . Vil bli hyggelig å treffe noen av de andre skribentene på baatplassen! Vi bør vel få pumpa på plass og teste før vi har fortjent servering? Eller........ Tanken var at den skulle være på plass og at man kan teste fanteriet i åpent farvann!😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: ... i åpent farvann!😁 Legges opp til taxfree muligheter, skjønner jeg 😎 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Bonus skrev 10 minutter siden: Legges opp til taxfree muligheter, skjønner jeg 😎 Definitivt!😃😃 Vil du være med?😄 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 18 minutter siden Link til dette innlegget Svart 18 minutter siden Hekri skrev for 14 timer siden: Ser at det ligger an til langbord på flybridge Bonus skrev 1 time siden: Legges opp til taxfree muligheter, skjønner jeg Med koner, samboere, elskerinner og unger - og langbord og taxfree andre fasiliteter - hvor langt er egentlig etparogfemti fot? Jeg husker en historie fra Donald på 60-tallet - en eller annen av figurene gikk inn i en bitte liten hytte - og inni var det som et digert slott! Forventningene nærmer seg ankerlanterna! Ser at dette blir sesongens store Baatplassen-historie! Spiss blyanten folkens! 😀😃😄😁😁😄😃😀 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bonus Svart 4 minutter siden Link til dette innlegget Svart 4 minutter siden Her er forslag til meny: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.