Chilli Solbris Svart Lørdag 13:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:33 Hulda skrev for 3 timer siden: Hvis spesialisten sier at pumpen går veldig tregt, så går pumpen veldig tregt. Om man synser noe annet, så har man ikke tillit til mannen som kommer med utsagnet. Og da bør man finne seg en annen spesialist. Nå mener jeg ikke at Chilli Solbris mener det, men jeg leser nedover blant kjøttkaker og annet. Så kan man spørre seg hvorfor skal en pumpe gå tregt. Det er i bunn og grunn en vanlig stempelpumpe med meget fine toleranser. Og hvis den er fylt med diesel som ikke inneholder vann/etanol, så er det ingen korrosjon på 10 måneder. Om man da ikke har brukt remedier som blant annet havarerte systemet til @NilsPils. En annen ting med pumpen er at det kan være treghet i endelagrene. Men der ville jeg også kanskje være en smule skeptisk til quick fix. For defekte lagre er hovedårsaken til at akseltetninger ryker. Så herr Solbris, pass på at du ikke kjører på med en quick fix som gjør at pumpen må ut igjen på et senere tidspunkt. Og kanskje med enda større reparasjon. Dieselpumper er kostbare greier. Nå har jeg solgt BMW'en min, med en viss grad av melankoli. En av hovedårsakene var at dieselsystemet ikke har vært plukket med siden bilen ble satt på veien i desember 2005. Og det er alder og ny biodiesel som er greia, ikke antall kilometer. Jeg har full tillit til Ulrik på Vestfold Elektro-Diesel. Spørsmålene blir brakt videre i ren lærettang! Jeg kan svært lite om denne delen av motor. Jeg vet hva den gjør men ikke hvordan den gjør det!😊 Ingen remedier i diesel her annet enn dieseldyrdreper. Båten har gått i Singapore det aller meste av sitt liv, så tankene mine er garantert forurenset. Noe mine nye Separ forfiltre tar seg godt av. Quick fix er uaktuelt! Jeg skal stole på at alt virker! Hekri skrev for 2 timer siden: Jeg har sett litt på nettet. Det finnes faktisk noe god info og ikke bare fjas på fb. Har du sjekket denne @Chilli Solbris? https://www.facebook.com/groups/1629837693863566/?ref=share MAN Marine diesel engines. Supert! Jeg har sendt forespørsel om medlemskap! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 13:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:36 Selco Racing skrev for 5 timer siden: Er visst problem med diesel nå, at det inneholder stoffer som gjør at pumper går tregt rundt etter et par måneder. 10 min ut. Videoen er helt knall @Selco Racing! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 13:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:40 Etter en alt for lang pause har jeg kommet igangsatt med rengjøring. Det var virkelig nok møkk under pumpa! Men det kommer seg! Hva tenker dere er best å gjøre rent med? Vanvittig mye dritt! Det blir utrolig godt å få dette rent! Nok drit å ta av! Godt at jeg har hetter til dysene! Bruker trykkluft og støvsuger for å gjøre rent rundt alle dysene. og alle andre steder! Har fått gravd vekk det meste! Ser mye bedre ut! Hva skal jeg vaske med? Diesel? her ser du diameter @Komodo!😁😁 Litt vel grovt kanskje!😉🫣 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart Lørdag 15:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:40 Hulda skrev for 5 timer siden: Dieselpumper er kostbare greier. Har sett på hele/alle delene av videoen fra @Selco Racing. Dette er absolutt ikke noe å drive med hjemme på kjøkkenbenken! Men interessant og greit å vite how it works! Det er bedre om vi satser på å spleise på pizza og øl en dag sola skinner! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart Lørdag 16:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:09 Jeg begrenser meg til å montere dieselpumpe på motor. Tror aldri jeg noen gang har skrudd opp en dieselpumpe. Om jeg har, så var vel suksessraten slik at minnet er fortrengt. Med slik dritt pleier jeg å bruke en skje å skrape opp skitten og over i en pose eller noe slikt. Deretter børste, løsemiddel og filler. Til slutt muligens break cleaner. Ikke noe fancy. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Lørdag 19:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:22 Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Hva skal jeg vaske med? Diesel? Du kan vaske med diesel og oppvaskbørste, det funker bra. Så kan du jo gå over med bremserens til slutt og tørke rent med ei fille. Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: her ser du diameter @Komodo!😁😁 Litt vel grovt kanskje!😉🫣 Ja, det blir for grovt. Må ha et mål med skyvelære for å kunne dreie en blindplugg der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart Lørdag 22:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:54 kanskje denne kan brukes? 110 mm https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/innendors-avlop-gra/innendors-avlop-gra-110-mm/avlopsror-endestopp-110-mm-2000059012?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3K37pPuRiwMVMBCiAx13rQ93EAQYByABEgLs-vD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 23:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:51 Hulda skrev for 7 timer siden: Jeg begrenser meg til å montere dieselpumpe på motor. Tror aldri jeg noen gang har skrudd opp en dieselpumpe. Om jeg har, så var vel suksessraten slik at minnet er fortrengt. Med slik dritt pleier jeg å bruke en skje å skrape opp skitten og over i en pose eller noe slikt. Deretter børste, løsemiddel og filler. Til slutt muligens break cleaner. Ikke noe fancy. Skal gjøre det samme! Kun sette den tilbake på motor!😅😅 Brukte skje og bred skrutrekker på å skrape løs. Bremseskiverens har jeg jo stående!👍 Komodo skrev for 4 timer siden: Du kan vaske med diesel og oppvaskbørste, det funker bra. Så kan du jo gå over med bremserens til slutt og tørke rent med ei fille. Ja, det blir for grovt. Må ha et mål med skyvelære for å kunne dreie en blindplugg der. Tenkte å vaske med diesel og bruke bremseskiverens etterpå!👍 Jeg visste det var for grovt!😁😁😁 Kunne bare ikke du meg!!! Du vet, 1 mm er jo bare småtteri!🤪🤪😂😂 Tom Rør skrev 51 minutter siden: kanskje denne kan brukes? 110 mm https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/innendors-avlop-gra/innendors-avlop-gra-110-mm/avlopsror-endestopp-110-mm-2000059012?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3K37pPuRiwMVMBCiAx13rQ93EAQYByABEgLs-vD_BwE Den kostet ikke mer enn at jeg prøver!👍😊 Hekri skrev for 8 timer siden: Har sett på hele/alle delene av videoen fra @Selco Racing. Dette er absolutt ikke noe å drive med hjemme på kjøkkenbenken! Men interessant og greit å vite how it works! Det er bedre om vi satser på å spleise på pizza og øl en dag sola skinner! Etter å ha studert videoen er det definitivt helt klart at jeg skal holde finga unna!!😳😳🫣 Så vi får nøye oss med pizza og øl!🤔🤔 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ankriel Svart Søndag 14:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:38 Ekspert uttalelser skal en ta seriøst, men holder fremdeles på at en måling i testbenken for å avdekke tilstand på pumpen før og etter reparasjon hadde vært betryggende ved en så omfattende sak. En kan da avdekke trykk, treghet, temperatur osv. samt lest av forskjellen etter reparasjonen, en er også sikrere på å få tatt alt som eventuelt ikke fungere. Flott at dei fant lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart Søndag 23:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:32 Chilli Solbris skrev On 23.1.2025 at 21.02: Vel! Så en oppdatering om pumpa! Hadde en lite oppløftende samtale med Ulrik hos Vestfold Elekto-Diesel i dag. Han synes pumpa gikk veldig tregt rundt. Lekkasjen er lokalisert til sylinder 9 og 10. Men han likte dårlig at pumpa var så treg å dra rundt. Jeg fortalte at den ikke hadde vært i bruk siden september. Han har satt den inn med olje for å se om det hjelper. Men akkurat nå ligger det an til splitting av pumpa og ca 50 båthenger ut!🙄🙄🙄 Hva er det som drar prisantydningen så voldsomt? Deler eller arbeidstimer? /RR Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 09:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 09:18 Ankriel skrev for 18 timer siden: Ekspert uttalelser skal en ta seriøst, men holder fremdeles på at en måling i testbenken for å avdekke tilstand på pumpen før og etter reparasjon hadde vært betryggende ved en så omfattende sak. En kan da avdekke trykk, treghet, temperatur osv. samt lest av forskjellen etter reparasjonen, en er også sikrere på å få tatt alt som eventuelt ikke fungere. Flott at dei fant lekkasjen. Jeg har full tillit til at Ulrik hos Vestfold Elektro-Diesel gjør alle nødvendige tiltak rundt pumpa. Også testing. Har bare hørt godt om dette firmaet angående vilje til å gjøre det som skal gjøres før de plukker fra hverandre alt. Range Rover skrev for 9 timer siden: Hva er det som drar prisantydningen så voldsomt? Deler eller arbeidstimer? /RR De håpet på at det bare var tet i gene rundt utsiden som var gåen. Da hadde det blitt under 10 båtpenger. Det som gjør at det blir helt i den andre enden er omfanget av rep. Både arbeidstimer og deler. Se på videoen som ligger litt lenger opp i tråden. Der blir en pumpe splittet. Det er sjukt mange deler! 😳 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart Mandag 09:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:39 Og det var pumpen til en liten sekser. Pumpen din er omtrent like stor som motoren i Hulda. Ikke rart det koster kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 10:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:27 Her splitt tegning av pumpen på min lille 44hp 4 sylindrede Yanmar motor. Delene merket med piler er det 4 sett av. Jeg tror slike jobber er for de proffe som kan slikt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hekri Svart Mandag 10:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:56 Positiv erfaring med Vestfold Elektro Diesel: Kompis hadde defekt IMS-lager på sin Porsche 911 turbo. VED sa bestemt NEI, dette kan vi ikke nok om, dessverre. Det synes jeg var ærlig svar uten å prøve å "reparere" noe du ikke kan. En annen gang hadde de gjort en feil ved montering av en forstillings-del på samme bil, de tok fullt ansvar, og prøver å ordne opp. Så, ingen dårlig service eller negativ erfaring med VED. De har spesialisert seg på diesel og spesielt dieselpumper og dyser, så dette er det all grunn til å regne med at de fikser. Men slike ting er dyrt uansett. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 12:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:41 Hulda skrev for 2 timer siden: Og det var pumpen til en liten sekser. Pumpen din er omtrent like stor som motoren i Hulda. Ikke rart det koster kroner. Ja, den er stor og tung!! Og en haug med deler! Nei det er ikke rart at det koster. Men jeg tror at det å få fikset dette er så viktig at annet må vike for pumpa. Så lakkering av båten får vente. Lars H. skrev for 2 timer siden: Her splitt tegning av pumpen på min lille 44hp 4 sylindrede Yanmar motor. Delene merket med piler er det 4 sett av. Jeg tror slike jobber er for de proffe som kan slikt. Tør ikke engang å tenke på hva som er inne i pumpa mi🫣🫣🫣 Så her blir det kun å stole på fagfolk ja!😅😅 Hekri skrev for 1 time siden: Positiv erfaring med Vestfold Elektro Diesel: Kompis hadde defekt IMS-lager på sin Porsche 911 turbo. VED sa bestemt NEI, dette kan vi ikke nok om, dessverre. Det synes jeg var ærlig svar uten å prøve å "reparere" noe du ikke kan. En annen gang hadde de gjort en feil ved montering av en forstillings-del på samme bil, de tok fullt ansvar, og prøver å ordne opp. Så, ingen dårlig service eller negativ erfaring med VED. De har spesialisert seg på diesel og spesielt dieselpumper og dyser, så dette er det all grunn til å regne med at de fikser. Men slike ting er dyrt uansett. Jeg synes definitivt at de gir et godt inntrykk ja!! Det er viktig for nattesøvnen. 😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart Mandag 13:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:30 Riktig prioritering Herr Solbris, Forumet støtter den! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Mandag 13:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:35 Hekri skrev for 2 timer siden: Positiv erfaring med Vestfold Elektro Diesel: Kompis hadde defekt IMS-lager på sin Porsche 911 turbo. IMS lager feil på 911 turbo høres rart ut. Turboene har Metzger maskiner som ikke har IMS lageret. Bare for å være litt nerd Noen ganger savner jeg båt med store motorer. Andre ganger ikke.... Når alt er i orden er det jo morro. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Mandag 13:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:38 Hulda skrev 6 minutter siden: Riktig prioritering Herr Solbris, Forumet støtter den! har du blitt opphøyd til "the royal we"? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 13:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:50 Bitteliten skrev 11 minutter siden: IMS lager feil på 911 turbo høres rart ut. Turboene har Metzger maskiner som ikke har IMS lageret. Bare for å være litt nerd Da er det vel ikke rart de sa nei? Forøvrig visste ikke we heller at 911T ikke hadde IMS. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Mandag 14:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:01 https://autohaushamilton.com.au/news/ims-bearing-the-facts-made-simple Turbo og GT3 motorene er annen konstruksjon. det er flere morsomme ting med de motorene med IMS - feks at det slites hull i sylinderforingene fordi ene blokka ikke helt har 90 graders vinkel. Ca 10% av motorene havarerer pga dette. Så kjent at Porsche satt ned prisene på longblock for å holde bilene på veien. Jeg tenker det er så enkelt at man styrer klar av disse motorene (1999-2009 996/997/Cayman/Boxster - ny motorserie kom da de byttet fra tiptronic til PDK gearkasser). Men dette er ikke Porsche forum da :-D For å dra dette tilbake til storbåt. Kan legge til en liten anekdote at jeg ligger ca 150 meter fra Astondoa verftet - ser ut som om de fortsatt har bra ordrebok. :-) https://astondoa.com/en/astondoa-home/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 14:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:08 Chilli Solbris skrev 1 time siden: Tør ikke engang å tenke på hva som er inne i pumpa mi🫣🫣🫣 Så her blir det kun å stole på fagfolk ja!😅😅 For den som skulle åpnet min dieselpumpe finnes det ihvertfall en utførlig servicemanual med 49 sider tekst og ca. 200 tegninger! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart Mandag 14:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:16 Hør nå her @Bitteliten, har du proklamert deg som konvertitt så er det ingen vei tilbake! Nå er jeg uansett blakk, men jeg ville heller hatt en BMW enn en Porsche. Selv om sistnevnte er en coolere bil. Skulle jeg hatt Porsche, måtte det blitt elektrisk. De har også for mange feil med veldig tidlig skjevslitasje i sylindrene. Om noen her ikke skulle komme på tanken om å konvertere en passe slitt Porsche-motor til båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Mandag 14:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:27 Jeg har ingen planer om å konvertere tilbake for langtur. Med mindre det skulle vært en Nordhavn 60+ da. Men da må en bra sum penger komme fra Hamar først. Boxer 6er i båt hadde vært rått. Luftkjølt med turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 15:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:29 Tilbake i steinalder'n var det noen som satte inn Magirus 6 syl. luftkjølt i båt. Begrenset suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 15:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 15:42 Hulda skrev for 2 timer siden: Riktig prioritering Herr Solbris, Forumet støtter den! Ja, tenker at det ikke kan være feil prioritering! Bitteliten skrev for 2 timer siden: IMS lager feil på 911 turbo høres rart ut. Turboene har Metzger maskiner som ikke har IMS lageret. Bare for å være litt nerd Noen ganger savner jeg båt med store motorer. Andre ganger ikke.... Når alt er i orden er det jo morro. Av og til moro underveis i prosessen også og veldig lærerikt!. Helt til regninga kommer da…….🤔 Lars H. skrev for 1 time siden: For den som skulle åpnet min dieselpumpe finnes det ihvertfall en utførlig servicemanual med 49 sider tekst og ca. 200 tegninger! Det finnes en tjukk bok på min også! Som jeg nøyde meg med å titte i!😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.