Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 24 minutter siden:

Jeg jobber i Vy

Jernbane er jernbane. Dessuten het selskapet NSB sist jeg kjørte med toget. Det er ikke lenge siden, husker godt ventetida....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 5 minutter siden:

Jernbane er jernbane. Dessuten het selskapet NSB sist jeg kjørte med toget. Det er ikke lenge siden, husker godt ventetida....

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Da skjer det litt med diesel pumpen og jeg er sikker på at dette blir bra! Ulrik på Vestfold Elektro Diesel følger godt opp!

Bildene viser definitivt hvorfor jeg ikke skal rote med dette selv!😂

En av sylindrene gikk veldig tregt. Så nå får vi se hvordan det går videre!

PXL_20250212_183030484.jpeg
 

PXL_20250212_182950098.jpeg

 

PXL_20250212_183041659.jpeg

 

PXL_20250212_182940630.jpeg

 

PXL_20250212_183030484.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Det er herlig å kjenne folk som kan sine fag!

På Værlandet bor det en pensjonert fisker som har laget sikkerhetsgarn til meg. Tok jo bare nesten 6 år før jeg fikk bestilt det men nå er det på plass! Det tar fem minutter å løsne og blir liggende igjen på kaia når jeg er ute. Det har selvsagt sin hovedfunksjon om vinteren. 
IMG_8967.jpeg.645c52ff55486605659c16496bd18f61.jpeg

 

IMG_8966.jpeg.bbc4d85f875960828a530c41ae91b1ce.jpeg

 

IMG_8965.jpeg.13f066f61b52a6a82a5c29c0709f520c.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Akkurat i rett tid - i tilfelle det skulle ramle innpå gjester jfr planer om nachspiel........:skål_øl:

 

Seriøst- dette burde jo flere ha -  undertegnede inkludert. 

Ikke så lett å hoppe fra ei brygge og på en badeplattform når underekstremitetene ikke beveger seg helt knirkefritt...

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

I dag har det vært en helt fantastisk dag! Baatplassen fører sammen mange gode folk!

I dag møttes en god gjeng til båtdebatt om båtlivets mange underfundigheter, gleder og ikke minst utfordringer. Som for eksempel dieselpumper!

Tusen takk til @lurvetass som lånte ut huset sitt til et bedre måltid. 
Tusen takk til @lurvetass, @Hekri, @sap_2000, @ØSB, @Komodo og @VegJoh for en helt herlig dag med godt sosialt samvær! Baatplassen er ganske unik!

Og for en gjeng med kunnskap dere er!🤩🤩😃😃

IMG_8969.jpeg.4900ad63d643754c3bcbcfcc7cb15c3e.jpeg

Det ble servert god mat!

IMG_8970.jpeg.94133328d0d64f460a287c2a5d10c8fa.jpeg

Pent oppdekket bord!

IMG_8975.jpeg.a8828f5cc01bd53a31b962863cccf99d.jpeg

En smørblid gjeng som er god og mett!

IMG_8976.jpeg.e1bcbecc2838555b053a1b93d175ef6d.jpeg

Vi fortsatte litt ombord i Chilli Solbris

IMG_8977.jpeg.aafd13e3d16ed0bbc02638610e863602.jpeg

Her blir det demonstrert hvordan føler for eksostemperatur virker!

IMG_8978.jpeg.75ea0d8f68bc99c3405955b5968c2912.jpeg

Det var høyt engasjement gjennom hele dagen!😃😃

Igjen tusen takk for en herlig dag!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Dette var en høydare! Ingen tvil. En hel dag og kveld med kjempehyggelige og kunnskapsrike båtfolk som utvidet hverandres horisont.

Det virket som humøret til arrangøren hadde godt av dette, og steg opp mot tidligere høyder. 

Vi savnet @Pequod, håper du kan stille neste gang! 

Tusen takk til @lurvetass for mega god mat! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Takk for besøket folkens. Utrolig hyggelig og ingen problem å stille huset til disp med en effektiv @Chilli Solbris som tok ansvar på kjøkkenet. Utrolig mye å lære og makan til diskusjon om dieselpumpers mystiske indre liv, hva dere kan!!!

Ble på en måte en fin start på årets båtsesong.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Takker for en veldig hyggelig dag :ja:

Fine mennesker med mye kunnskap og erfaringer. Om noen hadde overhørt noen av de tekniske som gikk rundt bordet jeg de hadde ringt herrene med de hvite frakker :fniser:

 

Utrolig god mat. @lurvetass sin hjemmelagde leverpostei ble min favoritt :smiler:

 

 

E9D5CCDB-D5B2-4A75-B798-3836881A4949.jpeg

98848641-21F4-499C-8CFC-DC3585978BB3.jpeg

87EB3F42-84CA-47C7-9DC1-E16F30461A40.jpeg

0B1230F4-FB1D-49E7-8179-B94ABAE7988F.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Herlige bilder og kommentarer folkens!😁😁 Smilet var ekte det @Komodo! Og det var IKKE cheese du sa!!!

I dag har @ØSB og jeg vært på Vestfold Elektro diesel og sett på en pumpe i deler og tatt på «plungere». En satt hardt vil jeg si i forhold til de andre. Det var både synlig og følbar slitasje på plungerne og en del annet. Så dommen ble at vi går for full overhaling. Differansen på full overhaling og delvis ble ca 20 båtpenger. Jeg skal få 10% på delene slik at sluttsummen blir i underkant av 70 båtpenger. 
De hadde ingen problemer med å bare renovere delene og sette den sammen igjen om jeg ville det. Men om det skulle gå seg tett eller noe annet innen få år så ville jo jobben like fullt komme til å koste full pakke. 
Etter at @ØSB har inspisert pumpa og vi hadde en lang og god samtale (les @ØSB og Ulrik hos VED, jeg ramla av lasset) ble slutningen full overhaling. 
Da føler jeg meg trygg på den beslutningen!

United under er altså en «plunger» (engelsk). Stempelet (til venstre i bildet) går opp og ned i en særdeles godt tilpasset sylinder (til høyre i bildet). En av disse går svært tregt av en eller annen grunn. 

IMG_8994.jpeg
Under er kamakselen i pumpa. 

IMG_8993.jpeg

Close up av kamaksel

IMG_8992.jpeg

Plungere og bunnen av blokka i pumpa uten tettelokk. 

IMG_8991.jpeg

Mer kamaksel. 

IMG_8990.jpeg

Ikke spør hva!😳😳

IMG_8989.jpeg

Alt står nøye listet opp. 

IMG_8988.jpeg

Under er der hvor kamakselen sitter i blokka. 

IMG_8986.jpeg

 

IMG_8983.jpeg

 

IMG_8981.jpeg

 

IMG_8980.jpeg

Under er det en hylse uten stempel (plunger).

IMG_8979.jpeg


Samlingen av gode folk i går lærte meg enormt mye! Og dagen i dag hos VED var også svært lærerik!

Og den gjorde meg dønn sikker på at jeg aldri skal splitte en slik pumpe!! 👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Både trist og bra. Vil det si at dersom lekkasjen ikke hadde oppstått, og du ikke hadde tatt ut pumpa - så kunne greiene ha skjært seg sooner or later?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 4 minutter siden:

Både trist og bra. Vil det si at dersom lekkasjen ikke hadde oppstått, og du ikke hadde tatt ut pumpa - så kunne greiene ha skjært seg sooner or later?

Ja, den ville skjært seg før eller siden. Det @ØSB og Ulrik  trodde kunne ha skjedd siden de bærer preg av slitasje i forhold til antall gangtimer, er at det har vært uren diesel i Singapore. Så det gjør meg jo betenkt i forhold til styrbord motor. Men ikke før den bærer preg av å ikke virke. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 41 minutter siden:

uren diesel i Singapore.

Det ble vel også nevnt på generalforsamlingen at kunne være en årsak til treghet.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Ja, den ville skjært seg før eller siden. Det @ØSB og Ulrik  trodde kunne ha skjedd siden de bærer preg av slitasje i forhold til antall gangtimer, er at det har vært uren diesel i Singapore. Så det gjør meg jo betenkt i forhold til styrbord motor. Men ikke før den bærer preg av å ikke virke. 

Kan det være at styrbord motor også egentlig er på vei til å skjære seg, og det er derfor du mangler noen "omdreininger"?

 

Skjønner utfordringen med kostnadene

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
finnarne skrev 20 minutter siden:

Kan det være at styrbord motor også egentlig er på vei til å skjære seg, og det er derfor du mangler noen "omdreininger"?

 

Skjønner utfordringen med kostnadene

Styrbord er jeg rimelig trygg på er bytte av gasswire som er årsaken. Må justeres inn. 
Men tanken er der om at det kan være slitasje på gang der også. Men det orker jeg ikke å bekymre meg for nå kjenner jeg🫣🫣🫣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 5 minutter siden:

Men tanken er der om at det kan være slitasje på gang der også. Men det orker jeg ikke å bekymre meg for nå kjenner jeg🫣🫣🫣

 

Du har heldigvis den fordelen at du har to motorer. Så om den ene stopper så klarer du å komme deg til land med den andre.

 

Når det er sagt så har begge motorer vært utsatt for nøyaktig samme forhold. Så det er nok ikke feil å vurdere å ta den andre også om et år eller tre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 4 minutter siden:

 

Du har heldigvis den fordelen at du har to motorer. Så om den ene stopper så klarer du å komme deg til land med den andre.

 

Når det er sagt så har begge motorer vært utsatt for nøyaktig samme forhold. Så det er nok ikke feil å vurdere å ta den andre også om et år eller tre. 

Det er helt riktig det du sier her @index!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Sikkerhetsmessig så er jo to separate drivlinjer veldig overlegen én enkel. Jeg merket at jeg endret veldig vedlikeholdsfilosofi da jeg gikk fra enkeltinstallasjon til dobbel.

Med enkeltinstallasjon var jeg ekstrem på proaktivt vedlikehold. Impellere og filtere ++ ble skiftet nesten før de var satt inn :ler:.

Etter overgang til to drivlinjer ble jeg langt mere avslappet. Realistisk. Vedlikehold sto fortsatt høyt på agendaen, men jeg lot eksempelvis impellere få leve lengre. Sannsynligheten for at to separate drivlinjer stopper samtidig når du passerer Mærrapanna (kyststrekning i Østfold) er forsvinnende liten.

Så, jeg tror absolutt at jeg ville følt meg trygg etter full overhaling av kun én dieselpumpe, @Chilli Solbris, og eventuelt tatt den andre når det passer :flagg_bp:

Link to post
Bonus skrev 16 minutter siden:

Sikkerhetsmessig så er jo to separate drivlinjer veldig overlegen én enkel. Jeg merket at jeg endret veldig vedlikeholdsfilosofi da jeg gikk fra enkeltinstallasjon til dobbel.

Med enkeltinstallasjon var jeg ekstrem på proaktivt vedlikehold. Impellere og filtere ++ ble skiftet nesten før de var satt inn :ler:.

Etter overgang til to drivlinjer ble jeg langt mere avslappet. Realistisk. Vedlikehold sto fortsatt høyt på agendaen, men jeg lot eksempelvis impellere få leve lengre. Sannsynligheten for at to separate drivlinjer stopper samtidig når du passerer Mærrapanna (kyststrekning i Østfold) er forsvinnende liten.

Så, jeg tror absolutt at jeg ville følt meg trygg etter full overhaling av kun én dieselpumpe, @Chilli Solbris, og eventuelt tatt den andre når det passer :flagg_bp:

Ja, det blir nok den filosofien som følges @Bonus! Øvrig vedlikehold tar jeg jo etter det tabellene forteller meg at jeg skal gjøre. Men uten diesel stopper jo fanteriet så nå får trygghetsfølelsen komme foran lommeboka!😅

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Etter at @ØSB har inspisert pumpa og vi hadde en lang og god samtale (les @ØSB og Ulrik hos VED, jeg ramla av lasset) ble slutningen full overhaling. 
Da føler jeg meg trygg på den beslutningen!

 

Høres ut som riktig avgjørelse basert på "kjøttet" vi ikke hadde på benet ved gårsdagens drøftinger :ja:

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Ja, den ville skjært seg før eller siden. Det @ØSB og Ulrik  trodde kunne ha skjedd siden de bærer preg av slitasje i forhold til antall gangtimer, er at det har vært uren diesel i Singapore. Så det gjør meg jo betenkt i forhold til styrbord motor. Men ikke før den bærer preg av å ikke virke. 

 

Kanskje en liten skvett totaktsolje i dieselen fremover vil forlenge tiden før det evt blir symptomer på den andre? Kan vel ikke skade? VP solgte jo "forbrenningsforbedrer" da D-serie dysehavariene var uavklart og folk har brukt 2t olje i all tid på mekaniske motorer.

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Dieselen skal inneholde de smøreelementene som er nødvendig. Det er vel ikke sikkert at totaktsolje gjør noen skade. Eller har noe for seg. Det er vel det samme med dieselforbedreren til Volvo. Jeg kjøpte en liter av den. I og med at jeg bruker så lite diesel ble halve flasken kastet, for mange år siden.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...