lurvetass Svart Mandag 09:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:30 Det blir bra @Chilli Solbris. Nå venter vi bare på rapport etter oppstart Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 09:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 09:58 lurvetass skrev 27 minutter siden: Det blir bra @Chilli Solbris. Nå venter vi bare på rapport etter oppstart Det går noen dager til det skjer! Mange detaljer herfra!☺️☺️Men det nærmer seg! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart Mandag 10:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:41 Du kan snart omskolere deg til mekaniker i Vy du nå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sandebukta Svart Mandag 10:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:59 Komodo skrev 17 minutter siden: Du kan snart omskolere deg til mekaniker i Vy du nå Det er mer diesel i drift hos SJ. Kunne det vært noe?! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 16:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 16:13 Komodo skrev for 5 timer siden: Du kan snart omskolere deg til mekaniker i Vy du nå NEI TAKK!!🫣🫣 Det får være nok å ha ansvar for driften om jeg ikke skulle skrudd på dritten tillegg!😂😂 Sandebukta skrev for 5 timer siden: Det er mer diesel i drift hos SJ. Kunne det vært noe?! Direktøren kom fr RS! Har et horn i siden til henne fra den tiden! Og hauggamle ubåtmotorer med null delelager frister ikke. De nye dieselhybridene er ikke helt stabile de heller!🤔🤔😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 16:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 16:22 Og i dag har det blitt gjort litt småtteri! Rengjort ladeluftkjøleren og og en del bolter. Samt varmet kobberskiver rødglødende. Da får de visst egenskapene tilbake. Her er pakningen skrapet bort med pakningsskrape. Klar for grundig vask! Ingen antydning til tette rør på sjøvannssiden. Dønn rein inni alle sammen. Og så litt grundig vask! For så å blåse vekk løsnet skitt. Samt tørking! Det er mye lenger til treverk enn det ser ut til på bildet!😄 Tok ikke lang tid før kobberskivene var rødglødende! Nå en cowboystrekk før arbeidsnatt! Her er AI sin forklaring på hvorfor kobber varmes: Kobberskiver varmes rødglødende før gjenbruk for å mykgjøre materialet gjennom en prosess kalt gløding. Når kobber varmes opp til høye temperaturer og deretter avkjøles sakte, endres dets krystallstruktur, noe som reduserer materialets hardhet og øker dets duktilitet (formbarhet). Dette gjør kobberskivene lettere å bearbeide og forhindrer at de sprekker eller blir sprø under bruk 1 2. Har du noen spesifikke prosjekter du jobber med som involverer kobber? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bitteliten Svart Mandag 16:23 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:23 Er ikke så lett å lede SJ når man ser stabiliteten fra Bane Nor på skinnene togene skal gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 16:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 16:31 Bitteliten skrev 6 minutter siden: Er ikke så lett å lede SJ når man ser stabiliteten fra Bane Nor på skinnene togene skal gå på. Det er en ting som påvirker men Sørlandsbanen er verre. Når jeg tenker meg om er det ganske mange strekninger jeg kunne trukket fram!🫡🤔🤔 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars Hansen Svart Mandag 19:57 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:57 Chilli Solbris skrev for 3 timer siden: Og i dag har det blitt gjort litt småtteri! Rengjort ladeluftkjøleren og og en del bolter. Samt varmet kobberskiver rødglødende. Da får de visst egenskapene tilbake. Her er pakningen skrapet bort med pakningsskrape. Klar for grundig vask! Ingen antydning til tette rør på sjøvannssiden. Dønn rein inni alle sammen. Og så litt grundig vask! For så å blåse vekk løsnet skitt. Samt tørking! Det er mye lenger til treverk enn det ser ut til på bildet!😄 Tok ikke lang tid før kobberskivene var rødglødende! Nå en cowboystrekk før arbeidsnatt! Her er AI sin forklaring på hvorfor kobber varmes: Kobberskiver varmes rødglødende før gjenbruk for å mykgjøre materialet gjennom en prosess kalt gløding. Når kobber varmes opp til høye temperaturer og deretter avkjøles sakte, endres dets krystallstruktur, noe som reduserer materialets hardhet og øker dets duktilitet (formbarhet). Dette gjør kobberskivene lettere å bearbeide og forhindrer at de sprekker eller blir sprø under bruk 1 2. Har du noen spesifikke prosjekter du jobber med som involverer kobber? Skal ikke påstå at dette ikke er riktig, men er vel motsatt av hva jeg har lest og gjort selv. Kobber glødes ved å varme til det såvidt begynner å bli rødt, og dyppes umiddelbart ned i romtemperert vann. Dette gjør kobberet mykt. Det motsatte, altså la kobberet kjøle seg sakte ned, gjør det hardt igjen. Vi gjorde dette også på rørleggeren for å bøye harde kobberrør. Sjekk det ut, for mye mulig jeg husker helt feil😅🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 22:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 22:58 Lars Hansen skrev for 3 timer siden: Skal ikke påstå at dette ikke er riktig, men er vel motsatt av hva jeg har lest og gjort selv. Kobber glødes ved å varme til det såvidt begynner å bli rødt, og dyppes umiddelbart ned i romtemperert vann. Dette gjør kobberet mykt. Det motsatte, altså la kobberet kjøle seg sakte ned, gjør det hardt igjen. Vi gjorde dette også på rørleggeren for å bøye harde kobberrør. Sjekk det ut, for mye mulig jeg husker helt feil😅🙈 Godt tips! Jeg har jo ikke peiling så jeg sjekker!👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Lars Hansen skrev for 12 timer siden: Kobber glødes ved å varme til det såvidt begynner å bli rødt, og dyppes umiddelbart ned i romtemperert vann. Dette gjør kobberet mykt. Det motsatte, altså la kobberet kjøle seg sakte ned, gjør det hardt igjen. Tror begge deler funker, jeg har i alle fall praktisert det. Den metallurgiske prosessen med kobber er litt annerledes enn stål, men der har det meste gått i glemmeboka. Da må jeg i tilfelle grave meg ned i gammel litteratur. Her er et klipp fra www: Kjøleteknikker etter gløding Avkjølingshastigheten etter gløding påvirker også egenskapene til kobber og dets legeringer betydelig. For ren kobber og enfase messing (alfa messing), kan luftkjøling eller vannslukking brukes. Vannslukking resulterer ofte i en renere overflate ved å fjerne oksidbelegg. For to-fase messing (alfa-beta messing) påvirker kjølehastigheten de endelige mekaniske egenskapene. Rask avkjøling gir finere bunnfall og litt høyere hardhet, mens langsommere avkjøling øker duktiliteten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden For en del år siden hadde jeg lekkasje på en banjokobling på dieselfilteret. Da glødet jeg kobberpakningene før det ble skrudd sammen igjen. Jeg husker dessverre ikke om avkjølingen var langsom eller rask. Før glødingen tok jeg et bilde av en pakning, og det samme etterpå. På det første bildet ser en tydelig hvordan pakningen er klemt sammen med en kant ytterst der den ikke har vært i spenn. På bildet etter glødingen har det sammenklemte området helt tydelig "vokst ut" så godt som helt igjen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Etter min erfaring er kjøling i luft eller vann hipp som happ. Myke blir de uansett. Fordelen med å kjøle de i vann er at man unngår brente fingertupper om man er litt for ivrig da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KGB70 Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Denne tråden er ett eventyr. Stadig noe som blir fikset på, utrolig kjekt å følge med på. Stå på videre!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.