Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Komodo skrev for 5 timer siden:

Du kan snart omskolere deg til mekaniker i Vy du nå :tommel_opp:

 NEI TAKK!!🫣🫣 Det får være nok å ha ansvar for driften om jeg ikke skulle skrudd på dritten tillegg!😂😂

Sandebukta skrev for 5 timer siden:

Det er mer diesel i drift hos SJ. Kunne det vært noe?!

Direktøren kom fr RS! Har et horn i siden til henne fra den tiden! Og hauggamle ubåtmotorer med null delelager frister ikke. De nye dieselhybridene er ikke helt stabile de heller!🤔🤔😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Og i dag har det blitt gjort litt småtteri! Rengjort ladeluftkjøleren og og en del bolter. Samt varmet kobberskiver rødglødende. Da får de visst egenskapene tilbake. 

Her er pakningen skrapet bort med pakningsskrape. 
IMG_9566.jpeg.6248b176b43ffdd2c8c34bab7d00edca.jpeg

Klar for grundig vask!

IMG_9567.jpeg.380e0bf7f34d9a0d09a8ef1b20cf5f4a.jpeg

Ingen antydning til tette rør på sjøvannssiden. Dønn rein inni alle sammen. 

IMG_9568.jpeg.d43ebee4bef04e4870267ef5b3ca708d.jpeg

 

IMG_9569.jpeg.1526c1447947ac2f5cb33160f30c462b.jpeg

Og så litt grundig vask!

IMG_9570.jpeg.45f0c58264b0257c1f436215c72ec3b7.jpeg

For så å blåse vekk løsnet skitt. Samt tørking!

IMG_9572.jpeg.d5df3433e6c71733a55c960483b672da.jpeg

 

IMG_9573.jpeg.70f34d3bb3e10b2e7e2360e9fde898b1.jpeg

Det er mye lenger til treverk enn det ser ut til på bildet!😄

IMG_9574.jpeg.9d9380ea47fc806c005c28066d427c4f.jpeg

Tok ikke lang tid før kobberskivene var rødglødende!

IMG_9576.jpeg.577348d57f092ff99f8014434bbefd57.jpeg

 

IMG_9577.jpeg.c9e0feb5577351ac999ee25e9f50b14e.jpeg

 

IMG_9579.jpeg.3fa116823868c3d6135d2527a7ca0806.jpeg
Nå en cowboystrekk før arbeidsnatt!

Her er AI sin forklaring på hvorfor kobber varmes:

Kobberskiver varmes rødglødende før gjenbruk for å mykgjøre materialet gjennom en prosess kalt gløding. Når kobber varmes opp til høye temperaturer og deretter avkjøles sakte, endres dets krystallstruktur, noe som reduserer materialets hardhet og øker dets duktilitet (formbarhet). Dette gjør kobberskivene lettere å bearbeide og forhindrer at de sprekker eller blir sprø under bruk 1 2.

Har du noen spesifikke prosjekter du jobber med som involverer kobber?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Er ikke så lett å lede SJ når man ser stabiliteten fra Bane Nor på skinnene togene skal gå på.

Det er en ting som påvirker men Sørlandsbanen er verre. Når jeg tenker meg om er det ganske mange strekninger jeg kunne trukket fram!🫡🤔🤔

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Og i dag har det blitt gjort litt småtteri! Rengjort ladeluftkjøleren og og en del bolter. Samt varmet kobberskiver rødglødende. Da får de visst egenskapene tilbake. 

Her er pakningen skrapet bort med pakningsskrape. 
IMG_9566.jpeg.6248b176b43ffdd2c8c34bab7d00edca.jpeg

Klar for grundig vask!

IMG_9567.jpeg.380e0bf7f34d9a0d09a8ef1b20cf5f4a.jpeg

Ingen antydning til tette rør på sjøvannssiden. Dønn rein inni alle sammen. 

IMG_9568.jpeg.d43ebee4bef04e4870267ef5b3ca708d.jpeg

 

IMG_9569.jpeg.1526c1447947ac2f5cb33160f30c462b.jpeg

Og så litt grundig vask!

IMG_9570.jpeg.45f0c58264b0257c1f436215c72ec3b7.jpeg

For så å blåse vekk løsnet skitt. Samt tørking!

IMG_9572.jpeg.d5df3433e6c71733a55c960483b672da.jpeg

 

IMG_9573.jpeg.70f34d3bb3e10b2e7e2360e9fde898b1.jpeg

Det er mye lenger til treverk enn det ser ut til på bildet!😄

IMG_9574.jpeg.9d9380ea47fc806c005c28066d427c4f.jpeg

Tok ikke lang tid før kobberskivene var rødglødende!

IMG_9576.jpeg.577348d57f092ff99f8014434bbefd57.jpeg

 

IMG_9577.jpeg.c9e0feb5577351ac999ee25e9f50b14e.jpeg

 

IMG_9579.jpeg.3fa116823868c3d6135d2527a7ca0806.jpeg
Nå en cowboystrekk før arbeidsnatt!

Her er AI sin forklaring på hvorfor kobber varmes:

Kobberskiver varmes rødglødende før gjenbruk for å mykgjøre materialet gjennom en prosess kalt gløding. Når kobber varmes opp til høye temperaturer og deretter avkjøles sakte, endres dets krystallstruktur, noe som reduserer materialets hardhet og øker dets duktilitet (formbarhet). Dette gjør kobberskivene lettere å bearbeide og forhindrer at de sprekker eller blir sprø under bruk 1 2.

Har du noen spesifikke prosjekter du jobber med som involverer kobber?

Skal ikke påstå at dette ikke er riktig, men er vel motsatt av hva jeg har lest og gjort selv.

Kobber glødes ved å varme til det såvidt begynner å bli rødt, og dyppes umiddelbart ned i romtemperert vann. Dette gjør kobberet mykt. Det motsatte, altså la kobberet kjøle seg sakte ned, gjør det hardt igjen. Vi gjorde dette også på rørleggeren for å bøye harde kobberrør. 

Sjekk det ut, for mye mulig jeg husker helt feil😅🙈

Link to post
Lars Hansen skrev for 3 timer siden:

Skal ikke påstå at dette ikke er riktig, men er vel motsatt av hva jeg har lest og gjort selv.

Kobber glødes ved å varme til det såvidt begynner å bli rødt, og dyppes umiddelbart ned i romtemperert vann. Dette gjør kobberet mykt. Det motsatte, altså la kobberet kjøle seg sakte ned, gjør det hardt igjen. Vi gjorde dette også på rørleggeren for å bøye harde kobberrør. 

Sjekk det ut, for mye mulig jeg husker helt feil😅🙈

Godt tips! Jeg har jo ikke peiling så jeg sjekker!👍👍

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Lars Hansen skrev for 12 timer siden:

Kobber glødes ved å varme til det såvidt begynner å bli rødt, og dyppes umiddelbart ned i romtemperert vann. Dette gjør kobberet mykt. Det motsatte, altså la kobberet kjøle seg sakte ned, gjør det hardt igjen.

Tror begge deler funker, jeg har i alle fall praktisert det. Den metallurgiske prosessen med kobber er litt annerledes enn stål, men der har det meste gått i glemmeboka. Da må jeg i tilfelle grave meg ned i gammel litteratur. 

 

Her er et klipp fra www:

 

Kjøleteknikker etter gløding

Avkjølingshastigheten etter gløding påvirker også egenskapene til kobber og dets legeringer betydelig. For ren kobber og enfase messing (alfa messing), kan luftkjøling eller vannslukking brukes. Vannslukking resulterer ofte i en renere overflate ved å fjerne oksidbelegg. For to-fase messing (alfa-beta messing) påvirker kjølehastigheten de endelige mekaniske egenskapene. Rask avkjøling gir finere bunnfall og litt høyere hardhet, mens langsommere avkjøling øker duktiliteten.

Link to post

For en del år siden hadde jeg lekkasje på en  banjokobling på dieselfilteret. Da glødet jeg kobberpakningene før det ble skrudd sammen igjen. Jeg husker dessverre ikke om avkjølingen var langsom eller rask.

 

Før glødingen tok jeg et bilde av en pakning, og det samme etterpå. På det første bildet ser en tydelig hvordan pakningen er klemt sammen med en kant ytterst der den ikke har vært i spenn. På bildet etter glødingen har det sammenklemte området helt tydelig "vokst ut" så godt som helt igjen!

 

image.jpeg.a5a98e34f5027e488177d56054506b6a.jpeg

 

image.jpeg.cb5d528a002bf93390af90e1a8967422.jpeg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...