Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Hulda skrev for 1 time siden:

Milde himmel, her var det komplisert og mye greier! Og jeg som synes Hulda er mer enn nok. Føler med deg i varmen. 

Ønsket om én motor og snekkefart er absolutt tilstede!! All omtanke mottas med stor takk!😃😃😃🙏🙏🙏

Gulborg skrev for 1 time siden:

Ska sei.. du er en tålmodig sjel.

Veldig interessant tråd dette. Glad jeg ikke har stor båt lengre..dyrt er det også😅

Finnes ikke tålmodig dessverre. Dette er bare en forbasket dyd av nødvendighet! Men lærerikt er det om man skal se etter noe positivt!

Ja det er dyrt med stor båt. Hadde aldri kunnet forsvare det om jeg ikke hadde bodd om bord! 

lurvetass skrev 1 time siden:

Lurt å få vekk lekkasje så du slipper bruke bleie på maskinen. Men hadde jo vært fint å fått kjørt litt tur i ferien også. Så stå på og få det fikset👍

Jeg håper det er siste gangen nå!!! Og med de kulinariske fristelsene dere legger ut spørs det om det ikke blir å jakte på @lurvetass i sommer!😁😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

I dag ble det en skikkelig lærepenge! Jeg glemte å dekke til over tannhjulene og ned i motoren når jeg skrudde løs bakre bolt på pumpa. Dro forlengeren med pipa opp fra bolten. Og Vipps, så forsvant en 17 mm pipe ned i motoren!😵😵

Jeg må innrømme at jeg der og da hadde mest lyst til å senke både båt og skipper til bunns!

Takk og lov for at @Hekri var her og sørget for at jeg ikke fikk fullt sammenbrudd!🙏🙏

Han lyste ned i hølet og han så pipa!!!

Fram med inspeksjonskamera og ganske riktig!!! Pipa lå slik til at den kunne nås med gripearm med magnet. Gode råd var dyre!!! Ville magneten klare løftet? Vi prøvde den ut på en 30 mm pipe. Den holdt. @Komodo ble også konferert om saken. Det beste hadde kanskje vært to gripearmer. Og det har jeg. Men fant selfølgelig bare en. 
Jeg tok sjansen! Forsiktig, meget forsiktig førte jeg armen ned og joda! Pipa hang seg på. Enda mer forsiktig ble den løftet opp! Lettelsen var mildt sagt enorm når jeg stå med pipa i hånda!  
Jeg behøver neppe å si at det nå er dekket ettertrykkelig til!!! Puuuuhhhh🫣🫣😅😅IMG_9899.jpeg.bf7d4e6ce5db2737bc4886e1f03ee650.jpeg😅

Mvh

Chilli Solbris

Så var pumpa vel ute igjen med meget god hjelp fra @Hekri  Så nå gjelder det å få målt på millimeteren hvordan pumpa skal stå!

Inne i den blå ringen ser dere der olje kommer opp fra motoren. 

IMG_9900.jpeg.c30781343cb5fc4485eb0fd1ad6aa848.jpeg
Og på pumpa i den rød ringen er hullet som skal treffe på bildet over. Diameteren i hullet på blokka er 4 mm. 
O-ringen har en utvendig diameter på 13 mm og innvendig på 7 mm. Så noe slingringsmonn må det være lagt inn. 

IMG_9908.jpeg.ba3ea531a0bcd166691ea872d926721b.jpeg
Diameteren i hullet på pumpa er 2,8 mm

IMG_9911.jpeg.6084fcdc077ab97546ee3773d54ad9bc.jpeg

IMG_9902.jpeg

Og her vises vinkelen som er på hullet. Det er tilsvarende på pumpa. 

IMG_9907.jpeg

Det er en del tæring i godset på pumpa. Det skal ikke ha noe å si for oljelekkasjen for den har ikke lekket olje før. Bare diesel. 
Så jeg må treffe med hølet!

IMG_9904.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Hei @Chilli Solbris!

Ser egentlig litt tydeligere på disse bildene. 

For meg ser det ut som om det bør være mulig å måle ut dette ganske nøyaktig forover/bakover, kanskje noe verre styrbord/babord. Men må si at overflatene er overraskende stygge. Skulle gjerne hatt et bedre nærbilde av O-ringesporet i pumpa, men dette er nesten så jeg tenker reklamasjon på overhalingen. Er også litt usikker på om overflatebeskaffenheten på blokka der O-ringen treffer er god nok...

Komodo skrev 3 minutter siden:

Hei @Chilli Solbris!

Ser egentlig litt tydeligere på disse bildene. 

For meg ser det ut som om det bør være mulig å måle ut dette ganske nøyaktig forover/bakover, kanskje noe verre styrbord/babord. Men må si at overflatene er overraskende stygge. Skulle gjerne hatt et bedre nærbilde av O-ringesporet i pumpa, men dette er nesten så jeg tenker reklamasjon på overhalingen. Er også litt usikker på om overflatebeskaffenheten på blokka der O-ringen treffer er god nok...

Overhalingen innebar ikke ytre reparasjon hvis det er tæringen du tenker på?

Mvh

Chilli Solbris

Det er en skikkelig dårlig konstruksjon @subwoofer, men tipset om Locktite over o-ringen mot pumpa er kanskje en god løsning for å unngå at ringen kan endre posisjon når vi plundrer med å få dette monsteret plassert riktig, og merker det, og tar det av for å fjerne "styretappen", og setter det på igjen der vi merket. Hva tror du om det @Komodo

Pumpa må nødvendigvis vris foe å treffe merkingen, og da må o-ringen kunne skli mot godset i blokka, og sitte fast på pumpa. 

MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nurnberg - har forbedret dette på senere modeller. 

På disse gamle modellene bruker de en jigg for å treffe nøyaktig. Jiggen er ikke til utlån, hvis den i det hele tatt finnes. 

Pumpa veier jo 30-40 kilo, så det er ikke noe enmanns-show å håndtere greiene.....

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også... 

Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Overhalingen innebar ikke ytre reparasjon hvis det er tæringen du tenker på?

Jeg tenker ikke på tæringen, jeg tenker på overflaten i O-ring sporet. Greit nok at overhalingen var konsentrert om innvendige deler, men om det var kritiske feil utvendig burde de i alle fall sagt fra om det om de ikke utbedret dem. Når man får en maskindel tilbake fra overhaling tar man det for gitt at den bare kan monteres tilbake uten videre reparasjoner eller utbedringer. Men ta det med et forbehold; jeg har ikke sett det på nært hold. 

subwoofer skrev 37 minutter siden:

O-ringer bør ha relativt fin overflate å tette mot,

:ja:

Hekri skrev 8 minutter siden:

Locktite over o-ringen mot pumpa er kanskje en god løsning for å unngå at ringen kan endre posisjon når vi plundrer med å få dette monsteret plassert riktig, og merker det, og tar det av for å fjerne "styretappen", og setter det på igjen der vi merket. Hva tror du om det @Komodo

Pumpa må nødvendigvis vris foe å treffe merkingen, og da må o-ringen kunne skli mot godset i blokka, og sitte fast på pumpa. 

Mulig, men jeg tar ikke de nummerene @subwoofer nevner i hodet. I utgangspunktet er jeg skeptisk på diverse typer pakningslim på O-ringer, men må innrømme at jeg har tenkt tanken 🤔 Pakningslim ødelegger en O-rings egenskap med å bevege seg mot tetteflatene i forhold til trykkendring og bevegelse. Derfor er fett egentlig det beste. Klüber har et fett som har ekstremt høy vedheft, det kunne vært noe her. Men fremdeles må overflatene ha en viss beskaffenhet. Men dette er på oljesiden, ikke på dieselsiden, så det bør i tilfelle være overkommelig å utbedre 👍

Olepo skrev 1 time siden:

Men hvis timing er 100% og alt annet stemmer, kan pumpa da virkelig være så mye ute av posisjon at o-ringen ikke treffer? Må jo kanskje være i lengderetningen da, hvis dette ikke er fiksert på noe vis.

Tror ikke pumpa er så langt ute av senter. Men nok dessverre. Den lar seg justere noen millimeter begge veier. Nok til at det blir trøbbel. 

subwoofer skrev 53 minutter siden:

O-ringer bør ha relativt fin overflate å tette mot, men kanskje noe Loctite 518 kunne brukes for å fylle overflaten, evt et tynt strøk med 5980. 

Ikke verdens mest brukervennlige tetting det der. 

En god tanke du kommer med her! Og nei, den tettingen er idiotisk.  

Hekri skrev 24 minutter siden:

Det er en skikkelig dårlig konstruksjon @subwoofer, men tipset om Locktite over o-ringen mot pumpa er kanskje en god løsning for å unngå at ringen kan endre posisjon når vi plundrer med å få dette monsteret plassert riktig, og merker det, og tar det av for å fjerne "styretappen", og setter det på igjen der vi merket. Hva tror du om det @Komodo

MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nurnberg - har forbedret dette på senere modeller. 

På disse gamle modellene bruker de en jigg for å treffe nøyaktig. Jiggen er ikke til utlån, hvis den i det hele tatt finnes. 

Pumpa veier jo 30-40 kilo, så det er ikke noe enmanns-show å håndtere greiene.....

Godt at du har vært med på galskapen @Hekri!😆😆

Komodo skrev 7 minutter siden:

Jeg tenker ikke på tæringen, jeg tenker på overflaten i O-ring sporet. Greit nok at overhalingen var konsentrert om innvendige deler, men om det var kritiske feil utvendig burde de i alle fall sagt fra om det om de ikke utbedret dem. Når man får en maskindel tilbake fra overhaling tar man det for gitt at den bare kan monteres tilbake uten videre reparasjoner eller utbedringer. Men ta det med et forbehold; jeg har ikke sett det på nært hold. 

Mulig, men jeg tar ikke de nummerene @subwoofer nevner i hodet. I utgangspunktet er jeg skeptisk på diverse typer pakningslim på O-ringer, men må innrømme at jeg har tenkt tanken 🤔 Pakningslim ødelegger en O-rings egenskap med å bevege seg mot tetteflatene i forhold til trykkendring og bevegelse. Derfor er fett egentlig det beste. Klüber har et fett som har ekstremt høy vedheft, det kunne vært noe her. Men fremdeles må overflatene ha en viss beskaffenhet. Men dette er på oljesiden, ikke på dieselsiden, så det bør i tilfelle være overkommelig å utbedre 👍

Enig i at de burde i det minste kommentert tilstanden på undersiden. Men jeg er usikker på om de har fått med seg at det er der oljen kommer inn i pumpa?

Mvh

Chilli Solbris

Gulborg skrev 20 minutter siden:

Kunne det vært en ide å sette I en liten gjengestag med mutter på i hullet som styring ,

Prinsippet ditt er godt @Gulborg, men det er da to ting som blir feil.

Gjengestang kan skrape opp smøreoljekanalen og spon kan følge inn i pumpa.

Det andre er at høyden på en mutter vil hindre oss i å få pumpa så nær "motstykket" som nødvendig for at et merke skal bli korrekt plassert. 

Her er det små marginer....

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også... 

o-ringer er vel et eget fag, og der har ikke jeg fagbrev.

Men har erfart at forutsetning for at o - ring holder  tett over tid, er at  anleggsflatene må være helt rene og jevne, kanskje ned mot 1/100 mm toleranse. Og at presset er javnt fordelt.

Vanskelig å avgjøre ut fra bilder, men anleggsflatene ser ikke ut som nye. Kanskje de bør freses lett opp, evt med tykkere o-ring, eller gummi pakning isteden.

Jeg har vært borti samme utfordring en gang (riktignok på bil) og da mettet jeg alle porene med pakningslim, og impregnerte også o-ringen lett med samme guffa.

Bare ikke bruk så mye at hullet blir tettet når du strammer til boltene...

Fra hoffleverandøren av kvalitetsprodukter: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/tetningsmiddel-118-ml-2000042268

Selco Racing skrev 31 minutter siden:

... har erfart at forutsetning for at o - ring holder  tett over tid, er at  anleggsflatene må være helt rene og jevne, kanskje ned mot 1/100 mm toleranse. Og at presset er javnt fordelt.

Vanskelig å avgjøre ut fra bilder, men anleggsflatene ser ikke ut som nye. Kanskje de bør freses lett opp, evt med tykkere o-ring, eller gummi pakning isteden.

Har prøvd å forkynne akkurat dette, vi får se hva rederen finner på her. Jeg er dessverre opptatt med egne prosjekter (har ikke klart å få båten tuklar ennå :gråter:), så jeg får ikke bidratt så mye. Jeg har fundert på et verktøy til å sette i drillen med en styretapp som går inn i oljehullet, og slipe opp overflaten slik at den blir helt glatt. På samme måte må overflaten i blokka være helt strøken slik at O-ringen sklir lett mot stålet når man justerer inn pumpa. En O-ring med silikonfett sklir veldig lett mot blankt stål, men er stålet rufsete, kan O-ringen forskyves eller flises opp. O-ringer er meget følsomme, og små feil gir fort store konsekvenser. 

Hekri skrev for 12 timer siden:

Trodde MAN stod for "Machwerk aus Nürnberg"... :fniser:

Jeg er rimelig sikker på at det finnes verktøy med styretapp for å friske opp anleggsflater (á la ventilsetefres), men så var det å finne noen som har en da.

subwoofer skrev 15 minutter siden:

Jeg er rimelig sikker på at det finnes verktøy med styretapp for å friske opp anleggsflater (á la ventilsetefres), men så var det å finne noen som har en da.

Man kunne jo brukt en sylindrisk forsenker, av den typen man bruker når man forsenker et hull for en unbrakoskrue. Men med bare 3mm diameter i oljekanalen, vil et slikt verktøy få for liten ytre diameter på skjærene. Tror dessuten ikke at jeg hadde turt å sette et slikt verktøy i drillen og prøve. Får man først sperring, så er det gjort (grøss) :spøkelse:

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg har fundert på et verktøy til å sette i drillen med en styretapp som går inn i oljehullet, og slipe opp overflaten slik at den blir helt glatt. På samme måte må overflaten i blokka være helt strøken slik at O-ringen sklir lett mot stålet når man justerer inn pumpa.

Et slikt verktøy med riktig ytterdiameter, styretapp og helt plan flate mot anleggsflaten kombinert med slipepasta bør vel kunne fungere? Enten på drill eller med manuell bevegelse.

Men man vil jo helst ikke ha noe gruff ned i oljekanalen da...

Gulborg skrev for 3 timer siden:

Kunne det vært en ide å sette I en liten gjengestag med mutter på i hullet som styring , for å så merke pumpa .

Her må jeg bare henvise til @Hekri sitt svar. 

Selco Racing skrev for 2 timer siden:

o-ringer er vel et eget fag, og der har ikke jeg fagbrev.

Men har erfart at forutsetning for at o - ring holder  tett over tid, er at  anleggsflatene må være helt rene og jevne, kanskje ned mot 1/100 mm toleranse. Og at presset er javnt fordelt.

Tankene dine er helt rett. Moren det mar ikke oljelekkasje når vi tok pumpa av. Kun diesel. Så det må ha vært tett. Jeg håper at litt unøyaktighet er årsaken til lekkasjen. Hvis ikke må det slipes. Men da hos noen som vet hva de driver med. 

Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

Jeg har vært borti samme utfordring en gang (riktignok på bil) og da mettet jeg alle porene med pakningslim, og impregnerte også o-ringen lett med samme guffa.

Bare ikke bruk så mye at hullet blir tettet når du strammer til boltene...

Fra hoffleverandøren av kvalitetsprodukter: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/tetningsmiddel-118-ml-2000042268

Jeg har noe litium jeg vil prøve!😁😁

Komodo skrev for 2 timer siden:

Har prøvd å forkynne akkurat dette, vi får se hva rederen finner på her. Jeg er dessverre opptatt med egne prosjekter (har ikke klart å få båten tuklar ennå :gråter:), så jeg får ikke bidratt så mye. Jeg har fundert på et verktøy til å sette i drillen med en styretapp som går inn i oljehullet, og slipe opp overflaten slik at den blir helt glatt. På samme måte må overflaten i blokka være helt strøken slik at O-ringen sklir lett mot stålet når man justerer inn pumpa. En O-ring med silikonfett sklir veldig lett mot blankt stål, men er stålet rufsete, kan O-ringen forskyves eller flises opp. O-ringer er meget følsomme, og små feil gir fort store konsekvenser. 

Er på lageret med pumpa nå. Vi får se hva jeg finner på. 

subwoofer skrev 1 time siden:

Trodde MAN stod for "Machwerk aus Nürnberg"... :fniser:

Det finnes en jigg som Mancraft i Bergen har. Men den vil de ikke låne ut. 
Ellers tror jeg motorene er ganske gode!😁 Samme som MTU. 

Komodo skrev 1 time siden:

Man kunne jo brukt en sylindrisk forsenker, av den typen man bruker når man forsenker et hull for en unbrakoskrue. Men med bare 3mm diameter i oljekanalen, vil et slikt verktøy få for liten ytre diameter på skjærene. Tror dessuten ikke at jeg hadde turt å sette et slikt verktøy i drillen og prøve. Får man først sperring, så er det gjort (grøss) :spøkelse:

Og det med at «da er det gjort» vil vi ikke ha noe av!

Olepo skrev 42 minutter siden:

Et slikt verktøy med riktig ytterdiameter, styretapp og helt plan flate mot anleggsflaten kombinert med slipepasta bør vel kunne fungere? Enten på drill eller med manuell bevegelse.

Men man vil jo helst ikke ha noe gruff ned i oljekanalen da...

Oljekanalen må være fri for enhver form for søl ja. 🤔

Mvh

Chilli Solbris

I mangel av noe bedre har jeg brukt Belzona 1111 til å fikse litt på pumpa. Nå skal det herde så får jeg bruke litt slipeverktøy til å fikse overflatene. 
Verdt et forsøk. Har renset med bremseskiverens og brent ut annen olje. Så får vi se hva dette genererer. 

Tannbørsta kan brukes til mer enn å pusse tenna!
IMG_9916.jpeg.6f50910bc3f71abb974a2f7a34f30fcd.jpeg

Epoxybasert metall med godkjenning for reparasjon av lekkasjer i olje og gassledninger må da være godt nok for pumpa mi?

IMG_9917.jpeg.829f50a5151999cb377c5f66b8ab2717.jpeg

Så får vi se hva dette genererer. 

IMG_9918.jpeg.7609dd8dddebb23cfeb5831476902334.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Dere som har metallurgisk bakgrunn - hva er årsaken til at aluminium tæres så mye? 

At pumpa kan ha ligget i noe søl (nede i V-en) da båten ble "født" i østen, er nok mulig.

Men hva slags "søl" kan ha ført til denne tæringen av kun aluminium? 

For blokka - støpte komponenter som innsug mv - er ikke "angrepet" eller skadet overhodet. 

Eller er det elektrolytisk??? 

Jeg er bonde med Massey Ferguson - så jeg må spørre dere......

Hekri skrev for 2 timer siden:

hva er årsaken til at aluminium tæres så mye? 

At pumpa kan ha ligget i noe søl (nede i V-en) da båten ble "født" i østen, er nok mulig.

Men hva slags "søl" kan ha ført til denne tæringen av kun aluminium? 

Mest sannsynlig har det ligget vann i bunn av V-en mellom blokka og pumpa, da kan man få spaltkorrosjon med et lokalt surt miljø som får aluminium til å tære ganske effektivt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...