Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Det jeg ser av teknisk datablad for Loctite 577 så bør det gi tetting. Men er jeg fornøyd med det?

Kan Hydroscand eller TESS lage en slik en til meg som er på bildet?

IMG_0135.jpeg.6644b85c8079725b688b5c6e88d458e0.jpeg

Det virker på meg som om tetteringen har blitt presset for lang inn på røret?

IMG_0134.jpeg.7532c575a531bd3414351fd16ed930b9.jpeg

IMG_0133.jpeg.909e6504e2ce83572f0931508e13eae1.jpeg
Den var ikke skjev på gjengene. Men den var treg å få av. 

IMG_0136.jpeg
Skal ut med båten i morgen formiddag så jeg må finne en løsning……

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det jeg ser er en kort og stiv slange som ved ugunstige tilfeller kan være vrang mot entring av kon på fittingen. I tillegg ser jeg mye gammel maling som flasser av utvendig og noen flak av maling på konus i hunndelen av motstående fitting.

dersom det ikke lekker fra under krympehylsa på slangen tipper jeg nevnte malingsflak er årsak. 

Gjør rent, gjør entring av tetteflater spenningsfrie ved å holde i slange for å styre når du strammer mutter. Da tipper jeg det blir tett. 

ikke bruk loctite. Ikke sikkert det er noe nedstrøms kuplingen som liker loctite. 

whisper skrev 11 minutter siden:

Det jeg ser er en kort og stiv slange som ved ugunstige tilfeller kan være vrang mot entring av kon på fittingen. I tillegg ser jeg mye gammel maling som flasser av utvendig og noen flak av maling på konus i hunndelen av motstående fitting.

dersom det ikke lekker fra under krympehylsa på slangen tipper jeg nevnte malingsflak er årsak. 

Gjør rent, gjør entring av tetteflater spenningsfrie ved å holde i slange for å styre når du strammer mutter. Da tipper jeg det blir tett. 

ikke bruk loctite. Ikke sikkert det er noe nedstrøms kuplingen som liker loctite. 

Avflasset maling har vi hatt hele tiden dessverre. Det blir rengjort med trykkluft og vask. Lekker ikke i krympehylsa. Det drypper fra mutteren. Lett å se. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Du har noen hakk innvendig i fittingsen som bendet går mot, men jeg klarer ikke å se av bildene hva som er tetteflater. 

Jeg har studert mutter og fittings grundigere nå. Og jeg tror @Chiefengineer kan ha rett i at den går skjevt på. 
Er det mulig å gjenge dette opp igjen @Komodo?

Mvh

Chilli Solbris

mateco skrev 1 minutt siden:

For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ?

Ordinær med klemring.

Eller 

Fast kon med O-ring

Jeg tror du har rett!👍

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 14 minutter siden:

Er det mulig å gjenge dette opp igjen @Komodo?

Mulig, men som sagt tror jeg ikke jeg klarer å si så veldig mye konket uten å ha sett dette med det blotte øyet. Det kommer bla an på adkomst og klaring. 

mateco skrev 16 minutter siden:

For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden.

Får ikke byttet hoa. Det er ikke en løs fittings til å skru av.

Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. 

ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. 

nær lillediameter på innvendig kon på samme bilde synes også en kant omtrent der snittring på hanndel slutter. Dette kan være fra første tildragning i litt godt monn og vil hindre neste tiltrekking. 

om noe bør byttes om det ikke er tett etter rengjøring så spenningsfri montering at mutter kan skrus helt inn med fingre er det både hann og hunn som må byttes. 

malingsflak gir bulker i tetninsflatene og er til hinder for god tetting. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

Får ikke byttet hoa. Det er ikke en løs fittings til å skru av.

Iht til bilde 1 -3 så er fittingsen skrudd på slagekoblingen med en svivel fra slangen !

Chilli Solbris skrev 56 minutter siden:

Litt flere bilder

Ingen skader på denne. 

IMG_0137.jpeg
Kan ikke se noe galt med konusen. 

IMG_0138.jpeg

IMG_0139.jpeg

Ser ut som det kan være skade på denne?

IMG_0140.jpeg

IMG_0141.jpeg

IMG_0142.jpeg

IMG_0143.jpeg

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

whisper skrev 3 minutter siden:

ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. 

nær lillediameter på innvendig kon på samme bilde synes også en kant omtrent der snittring på hanndel slutter. Dette kan være fra første tildragning i litt godt monn og vil hindre neste tiltrekking. 

om noe bør byttes om det ikke er tett etter rengjøring så spenningsfri montering at mutter kan skrus helt inn med fingre er det både hann og hunn som må byttes. 

malingsflak gir bulker i tetninsflatene og er til hinder for god tetting. 

Malingsflakene har kommet der mens jeg har demontert. Det blåses rent før montering. Det har vi gjort hver gang. 
Jeg kommer til å bytte hele slangen og den delen som hun sitter på. Den er ikke løs.

Mvh

Chilli Solbris

whisper skrev 6 minutter siden:

Tenkte det samme 👍

mateco skrev 9 minutter siden:

Iht til bilde 1 og 2 så er fittingsen skrudd på slagekoblingen med en svivel fra slangen !

Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. 

Når jeg snakker om hoa så mente jeg den delen som bendet monteres mot. Der er det dessverre ikke en løs ansats som kan skrus ut. Og den har en innvendig konus som tetter mot albuen. Dersom denne er skadet blir det straks mer komplisert. Alt kan jo løses, men det kan ta mer tid. En nødløsning kan være å skru på ei muffe på de utvendige gjengene.

Komodo skrev 8 minutter siden:

Tenkte det samme 👍

Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. 

Når jeg snakker om hoa så mente jeg den delen som bendet monteres mot. Der er det dessverre ikke en løs ansats som kan skrus ut. Og den har en innvendig konus som tetter mot albuen. Dersom denne er skadet blir det straks mer komplisert. Alt kan jo løses, men det kan ta mer tid. En nødløsning kan være å skru på ei muffe på de utvendige gjengene.

Da vil jeg foreslå å benytte alternativ med O-rings tetning og fast kon hvis mulig !

En fittings med klemring som demonteres må deformeres hver gang den remonteres for å tette ordentlig! Det betyr ekstra kraft for å få metalloverflatene til å tette mot klemring og rør. Med o-rings-tetning og fast kon så unngår man denne problemet!

mateco skrev 49 minutter siden:

For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ?

Ordinær med klemring.

Eller 

Fast kon med O-ring

en albue med o-rings-tetning og fast kon 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...