Chilli Solbris Svart Fredag 22:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 22:03 sap_2000 skrev 28 minutter siden: Det er en skikkelig behandling. Lurt å ta så grundig renseprosess. Har sikkert ikke vært gjort før. Bra investering Lyst på nye propeller igjen? Ille mye sten rundt Hvalær vettu Hadde vært hyggelig det Bare si fra 😁😁😁 Båten må kjøres slik at temperaturen holder alle termostater åpne. Så det blir å kjøre på DYPT vann😂😂. For eksempel en vintertur til Strømstad med hyppig kontroll av maskinrom!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart Fredag 22:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:21 Bare for å presisere, sylinderforingene blir påvirket av kavitasjon, korrosjonskomponenten er så liten at man kan se bort fra den. Så det samme på CAT-motorer der eierene skulle spare og valgte vekk den rådyre væsken fra CAT. Gamle støpejernsmotorer uten foringer er stort sett immune. GM'en til Hulda bør jeg nok være litt forsiktig med i og med at den er boret. Så det å følge anbefalingene fra produsentene er ikke dumt, om man ikke vet bedre selv. Hulda har nå grønn væske fra Volvo fra 2020'ish. Det var veldig 'ish. Måtte sjekke, byttet frostvæske nov. 2018. På tide å få ræva i gir. Men nå er vannet på bryggen stengt, så det får bli til våren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 22:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:50 Chilli Solbris skrev 43 minutter siden: Båten må kjøres slik at temperaturen holder alle termostater åpne. Akkurat det er jeg god på Chilli Solbris skrev 45 minutter siden: For eksempel en vintertur til Strømstad med hyppig kontroll av maskinrom!😁😁 Aldri galt med å få shoppa litt flesk og Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 23:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 23:13 sap_2000 skrev 22 minutter siden: Akkurat det er jeg god på Aldri galt med å få shoppa litt flesk og Da har vi en plan og @Hekri er av en eller annen merkelig grunn ganske ivrig!😂😂👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart Fredag 23:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:37 Chilli Solbris skrev 19 minutter siden: og @Hekri er av en eller annen merkelig grunn ganske ivrig!😂😂👍 En svipptur til Strømstad skal vi få plass til! Men minimum 5 meter - ingen "skal bare"! 🫨....... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart igår klokken 00:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:39 Hekri skrev 1 time siden: En svipptur til Strømstad skal vi få plass til! Men minimum 5 meter - ingen "skal bare"! 🫨....... Skjønner ikke hva du mener!😂😂😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart igår klokken 10:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:38 Hekri skrev for 10 timer siden: En svipptur til Strømstad skal vi få plass til! Men minimum 5 meter - ingen "skal bare"! Hva med en liten tur gjennom Daftö-Valö renna som mørketrening med tildekkede vinduer og navigere kun basert på plotter og radar Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart igår klokken 10:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:49 sap_2000 skrev 5 minutter siden: Hva med en liten tur gjennom Daftö-Valö renna Det må defineres som en "jammen skal bare innom og se" tur. Slike små "skal bare" turer, er beskrevet et par tre ganger i denne tråden, @sap_2000. Og det har ikke gått særlig bra tidligere. Og med tildekkede ruter........🤔🤔.. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Pequod Svart igår klokken 11:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:04 sap_2000 skrev 25 minutter siden: Hva med en liten tur gjennom Daftö-Valö renna som mørketrening med tildekkede vinduer og navigere kun basert på plotter og radar Skulle til å foreslå det samme! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Kaskazi Svart igår klokken 11:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:11 Volvo Penta har en prosedyre på hvordan man skal rense indre kjølekrets. Legg merke til at VP anbefaler å nøytralisere syren med natron. Narton får man kjøpt i dagligvaren og oksalsyre får man billig på trevarebutikk i Sverige. 1 kg gir 32 liter ferdig syreblanding og koster omlag 250 kr sist jeg kjøpte. sap_2000 skrev for 12 timer siden: Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden sap_2000 skrev for 4 timer siden: Hva med en liten tur gjennom Daftö-Valö renna som mørketrening med tildekkede vinduer og navigere kun basert på plotter og radar Hvis dere skal ut på en sånn tur må dere for all del passe dere for tankskip 😀😀 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden sap_2000 skrev for 5 timer siden: Hva med en liten tur gjennom Daftö-Valö renna som mørketrening med tildekkede vinduer og navigere kun basert på plotter og radar Skjønner ikke helt referansene dine her @sap_2000!!. Det holder da med solbriller for mørketrening her??? Har jo prøvd det før! Men du har helt rett!! Må jo opp et hakk i utfordringer!! Hekri skrev for 4 timer siden: Det må defineres som en "jammen skal bare innom og se" tur. Slike små "skal bare" turer, er beskrevet et par tre ganger i denne tråden, @sap_2000. Og det har ikke gått særlig bra tidligere. Og med tildekkede ruter........🤔🤔.. Det må da være noen andre du sikter til nå @Hekri? Vi finner da aldri på noen risikofylte "skal bare" vi???? Pequod skrev for 4 timer siden: Skulle til å foreslå det samme! Ja, bare heng deg på dem du!!! De glemte å si at du skulle være styrmann gjennom renna!! Jeg tar jo som kjent ikke slike sjanser!!! Kaskazi skrev for 4 timer siden: Volvo Penta har en prosedyre på hvordan man skal rense indre kjølekrets. Legg merke til at VP anbefaler å nøytralisere syren med natron. Narton får man kjøpt i dagligvaren og oksalsyre får man billig på trevarebutikk i Sverige. 1 kg gir 32 liter ferdig syreblanding og koster omlag 250 kr sist jeg kjøpte. Det ser jo veldig interessant ut @Kaskazi! Men jeg tror nok jeg går for produktene til Lekang. Altså Fleetguard. Både for testen sin skyld og fordi jeg forhandler greiene hvis det funker. Men ingen problem med å lage selv heller. Jeg har tilgang på de produktene fra produsent. Så kanskje teste ut begge! Har jo et aggregat som må serves også! Cheyenne skrev 51 minutter siden: Hvis dere skal ut på en sånn tur må dere for all del passe dere for tankskip 😀😀 For ikke å snakke om russiske ubåter!! Og tankskipene er helt sikkert spionskip!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Cheyenne Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Chilli Solbris skrev for 1 time siden: For ikke å snakke om russiske ubåter!! Og tankskipene er helt sikkert spionskip!! Nå tenkte jeg mer på en viss fregatt som vel prøvde på noe lignende som du beskriver😁 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Cheyenne skrev 58 minutter siden: Nå tenkte jeg mer på en viss fregatt som vel prøvde på noe lignende som du beskriver😁 Jeg prøvde å villede deg!!!! Grønne skip i hagen pynter opp!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Vidar F.H. Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Glemte å spørre deg ved en tidligere anledning - du har snakket litt om vestlandet? Noe håp om å se deg i området rundt Haugesund på noe tidspunkt? Kanskje lure deg inn til Etne? Kan pusse litt på en teak-kloss for deg som belønning. Og stille med pianoet for en runde med "fillin' diesel blues". Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Chilli Solbris Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Hulda skrev On 12.12.2025 at 23.21: Bare for å presisere, sylinderforingene blir påvirket av kavitasjon, korrosjonskomponenten er så liten at man kan se bort fra den. Så det samme på CAT-motorer der eierene skulle spare og valgte vekk den rådyre væsken fra CAT. Gamle støpejernsmotorer uten foringer er stort sett immune. GM'en til Hulda bør jeg nok være litt forsiktig med i og med at den er boret. Så det å følge anbefalingene fra produsentene er ikke dumt, om man ikke vet bedre selv. Hulda har nå grønn væske fra Volvo fra 2020'ish. Det var veldig 'ish. Måtte sjekke, byttet frostvæske nov. 2018. På tide å få ræva i gir. Men nå er vannet på bryggen stengt, så det får bli til våren. Jeg skal se om jeg får lagt ut mer nøyaktig hva både renseprosessen består av og hva kjølevæsken fra Fleetguard består av. Har vært på kurs men må friske opp igjen! Vidar F.H. skrev 1 time siden: Glemte å spørre deg ved en tidligere anledning - du har snakket litt om vestlandet? Noe håp om å se deg i området rundt Haugesund på noe tidspunkt? Kanskje lure deg inn til Etne? Kan pusse litt på en teak-kloss for deg som belønning. Og stille med pianoet for en runde med "fillin' diesel blues". Jeg skal komme! Planen er en runde i 2027 pga feriepuljene på jobben. Dieselbluesen skal øves inn!😁😁 I følge Marius Müller har jeg visst en ganske god bluesstemme!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.