Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Får overlate til rederen å oppdatere tråden, men jeg kan røpe at det gikk som en lek å trekke av propellene :thumbsup:

 

20220603_185441.jpg.45e6383b0b3865957fd671d00be9ec41.jpg

 

For å få plass til avtrekkeren måtte vi slippe akslene litt bakover, men de skulle jo uansett ut for å klokkes. Den største jobben ble å koble fra flensene i motorrommet. Det som forundret meg er at de har prestert å lage et så trangt motorrom på en femtifoter! Men mye kan vel forklares med at de har puttet inn to mastodonder av noen motorer. Ikke alle som putrer rundt i skjærgården med to MAN V10 😯😯😯 I tillegg har de pælmet inn et kraftverk av en generator på 15Kw!!! Nok til å forsyne en hel landsby i Afrika ved strømstans. Så kanskje ikke så rart at det blir litt trangt nedi der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 10 timer siden:

Samme erfaring med RR vi også, er vel bare faktaopplysninger og ikke bare skryt.

Og med @Komodo på laget må jo dette bli bra.

Lykke til med jobbinga 😀

Det er jo helt suverent med Baatplassen!😃😃 Man får nye venner også!😁😁

@Komodo er et oppkomme av kunnskap! Har lært mye i dag!😊😊

Miro at vi har samme oppfatning av RR!

0000 skrev for 10 timer siden:

- hmmmmm....................bor du ombord imens..................??? Eller har du slått opp telt på plenen deres :lol: ??? Blir MEGABRA dette :thumbsup:

Ja, bor ombord og litt hos Tone!😁😁

Komodo skrev for 3 timer siden:

Får overlate til rederen å oppdatere tråden, men jeg kan røpe at det gikk som en lek å trekke av propellene :thumbsup:

 

20220603_185441.jpg.45e6383b0b3865957fd671d00be9ec41.jpg

 

For å få plass til avtrekkeren måtte vi slippe akslene litt bakover, men de skulle jo uansett ut for å klokkes. Den største jobben ble å koble fra flensene i motorrommet. Det som forundret meg er at de har prestert å lage et så trangt motorrom på en femtifoter! Men mye kan vel forklares med at de har puttet inn to mastodonder av noen motorer. Ikke alle som putrer rundt i skjærgården med to MAN V10 😯😯😯 I tillegg har de pælmet inn et kraftverk av en generator på 15Kw!!! Nok til å forsyne en hel landsby i Afrika ved strømstans. Så kanskje ikke så rart at det blir litt trangt nedi der :yesnod:

Den avtrekkeren var helt rå! Ingen varme og propelkene skvatt av etter ganske få tørn på mutterne! Helt rått parti @Komodo!!!

Godt du oppfatte! Det ble for travelt på jobben!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg grua meg til å ta av propelkene! Tenkte at her må det skjærebrenner og helvetesild til for å få de av!

Det som til lengst tid var å lage avtrekkeren tror jeg!😊😊

@Komodohar brukt mye av sin tid for å lage den! Så skulle behovet melde seg for avtrekker så ta kontakt med meg!😃😃

 

Det som tok nest lengst tid var å skru ut skruene til flensen mellom aksling og gir! Det er mildt sagt trangt nede i hølet der!

Finner stadig nye muskelgrupper jeg ikke ante jeg hadde! Og de gjør vondt!😂😂

 

Det ble nesten antiklimaks når vi endelig fikk kledd avtrekkeren på akslingen!

Der gikk maks to minutter til den løsnet med et lite popp!😅😅 Og ikke hoppet de av akslingen heller!

04B5C7D3-6A5E-4ACA-8E6E-B95255447627.jpeg.abe783e4c676ee27c7566137624e6da6.jpeg

massiv mutter!

5814CBC6-B889-42AE-BAF5-2DF02405FC30.jpeg.3406d480c8e3be6940bdcc1ed61829c2.jpeg

Skikkelig massiv avtrekker!😃😃

95FD6C9B-DD25-4280-ADB2-D21C85BE92A1.jpeg.1bbd4e5a3f8a901810b9d21e1b44d4e9.jpeg

 

A3E8585A-D904-4145-BB9E-7DD6DAF5DA7D.jpeg.07b5e2f05f740bb55d6630ea85b18291.jpeg

 

3DC69A9A-952B-4B05-8744-9EFA50F9F4C9.jpeg.056f365b226aadf650efe55ec924a5d8.jpeg
 

C12C5260-64B0-4AE7-94CD-688B3F026D59.jpeg.f83d12ddc41494193de59d0a334b03fc.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 18 timer siden:

@Komodo er et oppkomme av kunnskap! Har lært mye i dag!😊😊


Tiltredes !! Det er alltid godt å ha @Komodo med på laget når noe skal gjøres. Og dessuten har han en sjelden egenskap som ikke alle besitter, nemlig å si i fra når det er noe han ikke er helt sikker på/er usikker på (selv om det ikke er så ofte) Det gjør at man ikke blir en besserwisser, men fremstår som en man kan stole på når han gir råd og som faktisk ønsker å hjelpe deg i stedet for å fremheve seg selv :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 30 minutter siden:


Tiltredes !! Det er alltid godt å ha @Komodo med på laget når noe skal gjøres. Og dessuten har han en sjelden egenskap som ikke alle besitter, nemlig å si i fra når det er noe han ikke er helt sikker på/er usikker på (selv om det ikke er så ofte) Det gjør at man ikke blir en besserwisser, men fremstår som en man kan stole på når han gir råd og som faktisk ønsker å hjelpe deg i stedet for å fremheve seg selv :thumbsup:

Kan bare si meg dønn enig!😃😃

Og så går jeg håpe jeg kan bidra den andre veien også!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag gikk vi brutalt til verks!😱😱

@Komodo sine tekniske kunnskaper står det virkelig respekt av!

I dag har jeg lært om skjærebrennernes egenskaper!😁😁

Og varme ble brukt til å å utvide flensen på akslingen for å få den av. Jeg har en lekkasje i pakkboksen jeg må få orden på.
04718FE3-50BD-47A0-95F6-6B0B0CB88041.jpeg.726f2b1922aff11729bdda5c79778bf9.jpeg  

@Komodo laget glidehammer slik at vi fikk skikkelig moment når flensen skulle av. 

3CED5264-B139-4C21-AA9A-BC884393ED78.jpeg.4492b3fbb3cd8631823689ac286f713a.jpeg
Med 20 kg lodd og varme var flensen av på ti minutter!!

5C6F2F78-C96E-4990-8453-6B76E0C84D0B.jpeg.a2e9fe9a139fd1569954cd867f13f3b9.jpeg
Tusen takk til @Komodo for uvurderlig hjelp!😃😊

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 3.6.2022 at 6.46:


Med stålprisene nå til dags, så er jo det i seg selv en liten formue :giggle:

Ja, ikke sant :giggle: Måtte kjøpe fire M10 x 120 skruer. Svingte innom Tools, og de tok jammen 197 kroner for de fire skruene med mutter, og da var det ikke rustfritt en gang :eek:

 

VegJoh skrev On 3.6.2022 at 6.46:

Den så veldig bra ut, tipper de propellene spretter av som ølkorker, bare de ser det monsteret der :thumbsup:

Ehh, kanskje det var akkurat det som skjedde :giggle: Mulig propellene ble litt skremt da de fikk føle avtrekkeren, for de kom skuffende lett av :lol: Vi hadde rigget oss til med 36mm 3/4" pipe og 1m lang latmannsarm og skjærebrenner, men vi fikk ikke bruk for noen av delene.

 

Akselflensen derimot viste seg å bli en utfordring. Der måtte vi til med tungt skyts, noe @Solbris II jo har skrevet litt om allerede. Mens vi holdt på med forberedelsene til jobben spurte jeg litt rundt hva vi trengte av verktøy, og jeg fikk inntrykk av at akslene hadde klemflenser mot gearkassene. Men det viste seg at det ikke var klemflenser. Det var flenser som satt med krympepasning, kile og en gjennomgående bolt gjennom flens og aksel. Denne siste skal sikkert kun sikre at akslene ikke kan trekkes ut ved kraftig bakking. 

 

Flensene var skrudd med 10 stykk M18x1,5 skruer. Kanskje ikke det aller mest kurante :rolleyes: Det manglet 3 stykk av disse, de var erstattet med galvaniserte M16 skruer, så der er det et ønske fra skipperen om å få tak i tre nye for at alt skal være originalt. Men det var mildt sagt et satans hælvete å komme til å skru på de flensene. Årsaken er antagelig at de har puttet ned de to enorme V10erene i motorrommet, og i tillegg klasket inn et 15 Kw aggregat som stjeler resten av volumet nedi der. Derfor fristet det lite å bruke bolter mellom flensene og skru flensene sammen for å støte ut akselen. Varme og glidehammer var da en mer bedagelig løsning :cool:

 

lurvetass skrev On 3.6.2022 at 14.54:

Samme erfaring med RR vi også, er vel bare faktaopplysninger og ikke bare skryt.

Og med @Komodo på laget må jo dette bli bra.

Lykke til med jobbinga 😀

Takk for det Lurvetass :thumbsup: Vet ikke om det er noen garanti, men vi fikk i alle fall av propellene og den akselflensen som måtte av. Slik båten står er det umulig å få av akslene uten å grave seg flere meter ned i bakken, så det er mulig at klokking av aksler utgår. Det får bli opp til rederen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 39 minutter siden:

Mulig propellene ble litt skremt da de fikk føle avtrekkeren, for de kom skuffende lett av :lol:

 
Nå er jo ikke jeg noen ingeniør, men det er det er vel gjengene på stanga og  mutteren du trekker tersen med som fremstår som det svakaste punktet på det beistet der, og de fremstår jo i seg selv overdimensjonert :giggle:

 

Ellers så må jeg si meg imponert over at du gjenget opp hylsene på hver side av  delen som hadde anlegg mot akselen, istedet for å lage en klaringspassing som gjengestangen kunne løpe igjennom  og låse av med en mutter på baksiden……. Kan man gå så langt som å antyde at du begynner å bli jålete i verktøymakingen ? :giggle:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 55 minutter siden:

Slik båten står er det umulig å få av akslene uten å grave seg flere meter ned i bakken, så det er mulig at klokking av aksler utgår.


Jeg syntes å se at det var velegnet løfteredskap i virksomhet når båten ble løftet på land. Det er vel bare å få de til å kjøre bort krana og løfte båten tilstrekkelig til å dra ut akslingene. Om alt er demontert og klargjort går dette unna på minutter. Og så har man en utmerket mulighet til å bytte tetninger i pakkboksene ned det samne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 25 minutter siden:

 
Nå er jo ikke jeg noen ingeniør, men det er det er vel gjengene på stanga og  mutteren du trekker tersen med som fremstår som det svakaste punktet på det beistet der, og de fremstår jo i seg selv overdimensjonert :giggle:

 

Ellers så må jeg si meg imponert over at du gjenget opp hylsene på hver side av  delen som hadde anlegg mot akselen, istedet for å lage en klaringspassing som gjengestangen kunne løpe igjennom  og låse av med en mutter på baksiden……. Kan man gå så langt som å antyde at du begynner å bli jålete i verktøymakingen ? :giggle:

Det er heeeeelt greit å være jålete i verktøymakerfaget!! Det kan han få være any time!!!:giggle::lol:

Brigg skrev 16 minutter siden:


Jeg syntes å se at det var velegnet løfteredskap i virksomhet når båten ble løftet på land. Det er vel bare å få de til å kjøre bort krana og løfte båten tilstrekkelig til å dra ut akslingene. Om alt er demontert og klargjort går dette unna på minutter. Og så har man en utmerket mulighet til å bytte tetninger i pakkboksene ned det samne. 

Jo, de kan løfte, men det koster båtpenger det også!! De er utrolig servicevennlige her synes jeg. Vi får se om jeg løfter. @Komodo og jeg diskuterte oss fram til at det kanskje ikke var nødvendig med klokking. Med tanke på hvordan propellene så ut er det eltt å anta  at vibrasjonene skyldes de.
Flensen på babord aksling tok vi av nettopp for å få adressert en lekkasje i den oljesmurte pakkboksen. Må nok bytte simringer. Igjen!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Komodo kommenterte jo i relativt milde ordelag at det var trangt nedi maskinrommet😂😂😂

For å komme til tok vi av ekspsbendet på høyreside av babord motor. 
Det visste jeg må byttes så nå skal det lages nytt!

Må bare vite hvem som klarer det på 14 dager!😅😅😅

6CCF4B3E-CE07-4A79-89BA-98AC741BCDFD.jpeg.0791a59d52b2dbb966e00b2d37002e02.jpeg
 

7887DED1-1788-4C8F-B67C-0145CCA5EA16.jpeg.fb51cd89b0631c99191008540625c179.jpeg

 

58BB7667-5C38-4C89-BDC2-BBB50352AAA7.jpeg.71c329a60adb1af60a5ea90b89fe61ad.jpeg

 

50839D96-EC5A-487D-9330-D46155C6081D.jpeg.0388eb51ec5b4d25679440494a168f4f.jpeg

 

7EEA75EC-5066-40E1-AED3-BB9F4C22144F.jpeg.7627ef366592ea6d940b80e406e04205.jpeg

 

6DA83FBE-5517-48C2-88E7-455A43C2D5BA.jpeg.30b3744116d492f4f3ca8661d1aded4a.jpeg

 

462B089A-79AD-44AB-900E-4ADB3356BCD0.jpeg.8a44ea51ebaabe70c217e7cdf4beab53.jpeg

 

Hmm, det spørs om det blir sliping og nating på meg i år når alt kommer til alt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da var den pakkboksen som lekker tatt av. Finner ingen skader og den er montert riktig vei. 
Altså skjønner jeg ikke hvorfor den lekker!🤔🤔

Men må blir den grundig rengjort og nye ringer settes inn. Hvis jeg bare kunne huske hvor pokker jeg har lagt dem!😡😡

5792CEE3-3C69-41E8-B5A2-751178E40E94.jpeg.02281a6501440225afd44148818d9141.jpeg
 

A2B0AEDC-60F5-4B7A-99E0-4DB9E723D5E9.jpeg.df3ccc666f05445835a98a42d2198bed.jpeg

 

5D32D0F1-8A41-4A47-B1EE-D8068AA77C3D.jpeg.1c583689bab9263e7b9d24970eca1cb1.jpeg

 

09617765-AEAD-4752-912D-E65E9E77AFA0.jpeg.0846a5b354de2d566a7068076a93eba4.jpeg

 

EA40F24B-F004-47CC-A619-47371C1B0CF0.jpeg.a0c02804788d12dc01b0b12305c2853a.jpeg

 

 

 

F1637275-8819-4982-AE8F-72C2C8FBC806.jpeg

F07B78D0-8A1B-442F-8BCD-3F1F78A7871F.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Siden ikke finner de nye simringene får jeg gå på skattejakt i morgen!☹️😖

Frustrerende å være kaptein kaos!

Men flensen på styrbord aksling er i det minste koblet sammen igjen. Nå gjenstår bare å ettertrykkelig med riktig moment. 
Og for ikje å glemme! En skikkelig vask!😁
01E54E76-62DD-4179-8ED7-13B8872EF7A8.jpeg.411f004878a32f66a367e898b53e3b4f.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Simringene er funnet. Der de skulle være😁😁

pakkbobsen er behørig rengjort og nye simringer på plass!

Men med fint vær er det viktig å gjøre utearbeid! Og jeg vil jo gjerne at båten skal bli pen å se på også! Ikke bare teknisk i god stand!

Så da har jeg begynt å pusse!

1FF4FD52-E2C8-4E90-923E-228C23A315DA.jpeg.7369a636fefd25a485f10d859f03a0fe.jpeg

Etter pussing med 40, 80 og 120 blir det ny runde med sparkling. Så ny sliping og lakkering. 

F4943456-595A-4816-868E-DE89116762C4.jpeg.6dca8ebbd19dd3bbffa70651134d9422.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 13 timer siden:

Men flensen på styrbord aksling er i det minste koblet sammen igjen. Nå gjenstår bare å ettertrykkelig med riktig moment. 

Hva med å vente med å ettertrekke med moment til du er på vannet? Da kan du jo kjapt sjekke at opprettingen fremdeles er perfekt før du trekker til. Det eneste du trenger å gjøre da er jo å løsne en halv tørn på hver mutter, stikke inn to søkerblad og sjekke.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Hva med å vente med å ettertrekke med moment til du er på vannet? Da kan du jo kjapt sjekke at opprettingen fremdeles er perfekt før du trekker til. Det eneste du trenger å gjøre da er jo å løsne en halv tørn på hver mutter, stikke inn to søkerblad og sjekke.

Det er en tanke. Men jeg må bruke motor for å komme meg ut av båsen. Krana her på bruket går jevnt og trutt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 56 minutter siden:

Det er en tanke. Men jeg må bruke motor for å komme meg ut av båsen. Krana her på bruket går jevnt og trutt. 

Det er ingen konflikt. Du trekker bare alle til moderat for hånd, da kan du trygt kjøre på lav hastighet. 

 

VegJoh skrev On 4.6.2022 at 22.47:

Nå er jo ikke jeg noen ingeniør, men det er det er vel gjengene på stanga og  mutteren du trekker tersen med som fremstår som det svakaste punktet på det beistet der, og de fremstår jo i seg selv overdimensjonert :giggle:

 

Ellers så må jeg si meg imponert over at du gjenget opp hylsene på hver side av  delen som hadde anlegg mot akselen, istedet for å lage en klaringspassing som gjengestangen kunne løpe igjennom  og låse av med en mutter på baksiden……. Kan man gå så langt som å antyde at du begynner å bli jålete i verktøymakingen ? :giggle:

Hensikten med avtrekkeren var at den skulle være overdimensjonert. Årsaken er at når man først er i gang med en slik jobb, koster det mye energi og tid hvis man må begynne å se seg om etter en annen løsning dersom man ikke får av propellene etter første forsøk. 

 

Men det er vanskelig å lage en god avtrekker når man ikke har annet å gå etter enn akseldiameter. Da vi skulle trekke av propellene viste det seg at vi måtte snu den ene delen av avtrekkeren (den som går over propellen. Årsaken var at propellbladene stikker lenger fram i forkant enn bosset på propellen. Det ble derfor kollisjon med avtrekkeren. Heldivis hadde jeg laget "skinkene" på den delen av avtrekkeren slik at de stakk lenger ut på den ene siden. Ved å snu denne delen av avtrekkeren klarte vi heldigvis å oppnå den klaringen vi trengte slik at gjengestengene kom mellom propellbladene. Det som skjedde da var imidlertid at gjengestengene ble for korte. Den opprinnelige planen var å låse to muttere mot hverandre som kontra, og bruke dem å trekke på. Den andre delen av gjengestanga skulle etter planen da gå helt gjennom den gjengede hylsa som er 75mm lang. Smurt med fett var da håpet at friksjonen i gjengene skulle bli så lav at vi fikk tilstrekkelig trekkraft. Siden gjengestengene nå ble i korteste laget tok vi av kontramutteren, smurte opp den siste mutteren, og gjorde et forsøk. Hadde egentlig ikke regnet med at det gikk, og vi hadde belaget oss på å kjøre og kjøpe lengre gjengestenger. De vi hadde tror jeg var ca 350mm lange. Det var en M24 gjengestang som jeg tilfeldig hadde i garasjen og kappet i to. 

 

Så det var altså ikke jåleri at de to 75mm hylsene som jeg dreide av en Ø50mm aksel var gjenget opp, og ikke hadde klaringshull med mutter på hver side. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg kanskje falt for fristelsen å mistenke at du ikke trodde at jeg hadde tenkt langt nok :wink:

 

Til orientering hadde vi sikret oss ved få lånt en brennervogn fra marinaen for sikkerhetsskyld. Det viste seg imidlertid (etter at de ansatte hadde tatt helg) at de hadde satt på et 400 liters bend på brenneren... Fikk lånt meg et 1250 liters bend til jobben med å få av flensene på akslene. 400 liters bend på propeller og flenser i denne størrelsen blir jo en vits. 

Link to post
Share on other sites

Et lite tillegg til denne:

 

Solbris II skrev On 4.6.2022 at 21.18:

I dag gikk vi brutalt til verks!😱😱


04718FE3-50BD-47A0-95F6-6B0B0CB88041.jpeg.726f2b1922aff11729bdda5c79778bf9.jpeg  

@Komodo laget glidehammer slik at vi fikk skikkelig moment når flensen skulle av. 


Med 20 kg lodd og varme var flensen av på ti minutter!!

 

Det var ikke helt uten overveining at vi satt i gang med åpen flamme i motorrommet. I forkant vasket rederen rent for oljesøl så godt han maktet, og vi sikret oss med to brannslukkere og vannslange før vi startet. 

 

Som nevnt i innlegget over ble 400 liters bendet fra marinaen skiftet ut med et 1250 liters bend, og vi satte i gang med å varme flensen. Da jeg mente at flensen begynte å bli varm, satte @Solbris II i gang med å trekke i akselen i bakkant med glidehammeren. To slag med 20 kilosloddet, så begynte akselen å komme, og etter noen slag til var den ute. Ikke helt rett fram å få ut en flens med krympepasning kontra klemflens altså. Det begynte nesten ikke å brenne i motorrommet heller, kun en liten flamme rundt den ene skruen på flensen :giggle: Dusjet litt med vannslangen for å slukke, og dermed var det finsk stemning med sauna nedi der :sweat: 

 

Solbris II skrev On 4.6.2022 at 21.18:

Tusen takk til @Komodo for uvurderlig hjelp!😃😊

Bare hyggelig å hjelpe tilbake Solbris, du har jo allerede vært og hjulpet meg med båten min da jeg lå nede med "brukket rygg" :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi ble nesten litt skuffet når vi hadde forberedt oss på en «helvetes jobb» med å få ting fra hverandre!😅😅

Så viste det seg at forberedelsene vi brukte timevis på og @Komodo en uke på å lage avtrekker, gjorde at propeller var av på ti minutter!🥹🥹 Fikk nesten ikke trukket til med avtrekkeren for propellene spratt av!

Men flensen tok litt lenger tid!😁😁

Ti minutter! Og da for å få varmet flensen!😅😅😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag har tiden blitt brukt til utvendig arbeid! Det er på tide å få båten til å se litt bedre ut! Første runde med pussing er ferdig! 40-korning hele veien. Nå blir det 80…… Men ikke i dag! Skal på nattevakt så jeg må sove litt!

830540FB-E6B2-4ABD-BB7D-67CF7E7E38E0.jpeg.520c65b375cc6f83b85473f1d49e90a6.jpeg

Har sparklet opp for å fikse sår og tette skruehull. 

691CF0B8-90A9-456B-91A8-8A084895D0E5.jpeg.1a05daf667849ec0436226417cb34d5c.jpeg

Slipejobb er noe støvete greier. Selv med avsug😊

1DC09C14-8283-4C27-96A1-44411DBA6421.jpeg.18a085dfe09dd36b9f0d79f7dac4306d.jpeg

Trenger nok noen omganger til med sparkling og sliping. 

B97CDD98-B3FF-45DB-949A-B4609BC65DD1.jpeg.248ae8f7bd98d7bbdf37b9e17bcb6464.jpeg

Har vel regnet meg fram til ti runder før jeg er i mål. 

BA4B3832-DC4E-442C-9C00-5CA73A39F16E.jpeg.41f2d7d6d9a294f9440e39630b4ad6c0.jpeg

 

BB65082C-0124-4F34-93B2-D7422A1BEA95.jpeg.8c2ff5327ff0feaf717bf74bd1ac8dab.jpeg

 

0365EB37-B98F-4A93-B750-1750945C816F.jpeg.e95913075bbac9bcb932d0da7d425352.jpeg

 

B890DE66-DFA1-4520-8D75-2E1244F5D721.jpeg.1375ae0862f3d2ef32c785161f9021fe.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

0000 skrev for 23 timer siden:

Hva med å leie en sånn slipemaskin man sliper parkettgulv med? Større slipeskive - går kanskje litt fortere? - eller.......???

Dekket skal pusses med båndsliper der jeg kommer til. 
Men det blir først propeller, så sidevegger og eksosbend. Så ser vi hva vi rekker!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så var propeller levert til Winrace!

Når jeg først var her nede måtte jeg jo besøke @Knude i Grimstad!

Maskinrommet hans er imponerende! Nesten ståhøyde for meg hele veien!

Men tror dere ikke @Knude med et lunt glis beklaget at jeg skallet i taket littegrann helt akter!😅😅😅

I min båt ligger jeg oppå maskinene når jeg skal gjøre noe!😱😱

@Bjørn Løvjomås var på jobb så han får jeg stikke innom neste gang!😋😋

Ble meget godt tatt i mot på Winrace!

1F93F46F-3A8A-4FD5-B450-F3BF48CF0DE3.jpeg.47c881c7389eaee6c0fcffc8e8ae6a1d.jpeg

@Knudes byggverk er bare et vannvittig herlig skue i kvalitet, kreativitet og ikke minst utholdenhet!

Og Marianne (Konesom Knude kaller henne😁😁) og Knude er et godt sammensveiset team! Ellers hadde ikke dette prosjektet latt seg gjennomføre!
4112351D-1222-4084-AA46-E3DAB21F7EC7.jpeg.603c8e4be75d83d597a74067a8c27775.jpeg

Det er gjennomtenkt alt sammen her!😊😊

7D293856-9A45-43DC-8B99-777DC79BA630.jpeg.0fe9fd28ac2e1c2848e07e398df8669d.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...